Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

tklev

Nå har det vel blitt sagt før, men dollarkursen er jo uansett såpass høy at det er omtrent umulig å si sikkert at vi får ta del i en evt. prisnedgang i NOK..

Regner med det fortsatt er dollar som brukes som referanse for prising🧐.

For ikke å snakke om de ekstreme subsidiene i USA kan føre til prioritering for levering der.

Radial

Kinesiske Yuan (der de fleste 3 og Y i EU produseres) har gått andre veien ihht Norges Bank, så man kan vel spekulere hva som trigger prisene om dagen hos Tesla.

Prisene vil nok falle her også, hvis salget skal holdes oppe over hele fjøla.
Problemet i EU er at strøm er blitt så himla dyrt, så insentivet om å spare penger med elektrisk drivlinje holder ikke vann lenger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tklev

Sitat fra: Radial på onsdag 26. oktober 2022, klokken 11:31
Kinesiske Yuan (der de fleste 3 og Y i EU produseres) har gått andre veien ihht Norges Bank, så man kan vel spekulere hva som trigger prisene om dagen hos Tesla.

Problemet i EU er at strøm er blitt så himla dyrt, så insentivet om å spare penger med elektrisk drivlinje holder ikke vann lenger.

Har ikke bensin blitt mye dyrere i EU også? Er vel kun i Norge vi ikke merker så mye til den prisstigningen grunnet at staten stikker av med 60-70% uansett😅

BjarneD

Betalte drøyt 1,50 kroner pr. km (8.-/brutto kWh) på superlader forleden. Da er det vel så dyrt som moderne fossilbil. Det blir selvsagt billigere i det daglige med hjemmelading, men for roadtrip er det ikke konkurransedyktig. Elon burde innført et prinsipp om at SuC-lading alltid skal være billigere enn bensin og diesel.

thorerik

For den vanlig elbil eier er ikke prisene på supercharing så veldig avgjørende for bilholdet.
Fort gjort å henge seg opp i prisene på 3-4 av årets 300 turer, men det blir ikke avgjørende for om man velger el eller diesel.

Forøvrig spennende å se hva som blir resultatet når vi kommer til januar/februar.

advale

Differansen på strøm/bensin spiller annenfiolin. Hva bruker folk flest i mnd på drivstoff? Ca 1200?

Renten er regnet med å komme fra tidligere 0 til 3,5 %. Mange har oppgradert og makset lånet i de glade corona-årene, kjøpt bolig/hytte/bil/båt osv. Så hvis vi sier en person har 3 mill i gjeld + ny bil på 500 000 så blir det 3,5 mill i gjeld. Tar vi 3 % økt rente gir det i underkant 7000 i mnd.

Spare noen hundre kroner i mnd på drivstoff ved å bytte til (ny) elbil, spørs om folk vil gjøre den prioriteringen når "alt" annet av utgifter øker.

Er nok en større og større andel som kjøper elbil som ikke har mulighet til å lade hjemme.

Radial

Sitat fra: tklev på onsdag 26. oktober 2022, klokken 13:01
Sitat fra: Radial på onsdag 26. oktober 2022, klokken 11:31

Har ikke bensin blitt mye dyrere i EU også? Er vel kun i Norge vi ikke merker så mye til den prisstigningen grunnet at staten stikker av med 60-70% uansett😅

Bensin ca 1,9euro/liter, og diesel 2,1euro i Tyskland.
Konvertert til norske priser blir da ca 19,20,kr og 21,20kr... Og strømpriser som er omtrent helt like våres,men ingen strømstøtte.

Klart valget om elektrisk bil i EU blir svært lite attraktivt med opptil 10kr/kwh der også.

En gjerrig diesel med 0,4-0,5l/mil kommer ikke ille ut, opp mot en Y som vanskelig kommer under 1,5kwh/mil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Haggish

En gjerrig diesel med 0,4-0,5l/mil kommer ikke ille ut, opp mot en Y som vanskelig kommer under 1,5kwh/mil.
[/quote]

Om strømmen koster 4 kr/kWh (Og det har vel ikke hjemmelading kostet enda)blir den "gjerrige diesel'n" ca dobbel så dyr og kjøre pluss mye dyrere service 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

THE

Hvilken romslig familiebil får man som går på 0,4-0,5 l/mil? Bare spør da jeg aldri klarte i nærheten av så lavt forbruk selv da jeg hadde Saab 9-3 stv med 1,9 tdi motor selv for noen år siden. En jeg kjenner med Volvo XC70 d5 sier at han nok lå på minst 0,8l/mil på blandet kjøring. Jeg kan ikke skjønne at en dieselbiler med firehjulstrekk, automat og sammenlignbar i størrelse med TMY kan komme ned på 0,4 l/mil på vanlig kjøring, men det er kanskje fordi jeg sammenligner med dieselbiler fra helt feil bilmerker.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Redgarden

Sitat fra: THE på onsdag 26. oktober 2022, klokken 18:02
Hvilken romslig familiebil får man som går på 0,4-0,5 l/mil? Bare spør da jeg aldri klarte i nærheten av så lavt forbruk selv da jeg hadde Saab 9-3 stv med 1,9 tdi motor selv for noen år siden. En jeg kjenner med Volvo XC70 d5 sier at han nok lå på minst 0,8l/mil på blandet kjøring. Jeg kan ikke skjønne at en dieselbiler med firehjulstrekk, automat og sammenlignbar i størrelse med TMY kan komme ned på 0,4 l/mil på vanlig kjøring, men det er kanskje fordi jeg sammenligner med dieselbiler fra helt feil bilmerker.

Jeg mener jeg lå ned mot 0,5 med min Skoda Superb diesel med 4x4. På langkjøring altså.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

olavxxx

Litt mye metadiskusjon her, jeg tror for det første at siden vi i Norge har veldig høy snittalder på biler (ca 10 år - selv om mye elbiler er solgt siste årene!), betyr det jo at en del fossilbiler vil avgå med døden pga økt vedlikeholdsbehov etter hvert som de blir eldre. Da er det jo slik at man har ting som ryker som er verdt mer enn bilenes restverdi og mange biler vil jo da ryke med av naturlige årsaker.

I tillegg til det så vil jo det komme enda flere restriksjoenr på fossilbiler, særlig i storbyene. Det vil nok også komme enda flere avgifter for å understøtte målet om å ikke selge fossilbiler.

Politikerne har jo jobbet og uttalt dette målet lenge, så det er jo ingen overraskelse at fossilbiler blir vanskeligere å få tak i fremover og dyrere å bruke. Så om en gammel diesel skoda brukte 0.5 liter, så er det ikke så aktuelt for nybilsalg og etter hvert vil jo mange av de gamle skodaene fases ut. Noen av de vil sikkert fortsette å leve og jeg ser for meg at de som ikke bor ved byer, kanskje kan ha fossilbiler lenger - siden de neppe får miljøgater osv. samt de straffes ikke så hardt mtp bompenger osv.

Otkristo

Sitat fra: olavxxx på torsdag 27. oktober 2022, klokken 10:20
Litt mye metadiskusjon her, jeg tror for det første at siden vi i Norge har veldig høy snittalder på biler (ca 10 år - selv om mye elbiler er solgt siste årene!), betyr det jo at en del fossilbiler vil avgå med døden pga økt vedlikeholdsbehov etter hvert som de blir eldre. Da er det jo slik at man har ting som ryker som er verdt mer enn bilenes restverdi og mange biler vil jo da ryke med av naturlige årsaker.

I tillegg til det så vil jo det komme enda flere restriksjoenr på fossilbiler, særlig i storbyene. Det vil nok også komme enda flere avgifter for å understøtte målet om å ikke selge fossilbiler.

Politikerne har jo jobbet og uttalt dette målet lenge, så det er jo ingen overraskelse at fossilbiler blir vanskeligere å få tak i fremover og dyrere å bruke. Så om en gammel diesel skoda brukte 0.5 liter, så er det ikke så aktuelt for nybilsalg og etter hvert vil jo mange av de gamle skodaene fases ut. Noen av de vil sikkert fortsette å leve og jeg ser for meg at de som ikke bor ved byer, kanskje kan ha fossilbiler lenger - siden de neppe får miljøgater osv. samt de straffes ikke så hardt mtp bompenger osv.
Jeg ser allerede flere og flere eksempler på at det blir vanskeligere å kvitte seg med fossilbiler til en OK pris.

ToWalkOrDrive

Da jeg begynte å kjøpe elbil (Model S i 2014 for 600.000) så var det enorme fordeler med elbil.
Men nå, når du kan få en Skoda Kodiaq 2017-model kjørt 63000km for 305.000 (dog bare Style-utstyrt), så er det ikke nødvendigvis mye mer lønnsomt å betale 600.000 for ny elbil...særlig ikke etter nyttår med nye avgifter. Nå er det mange som endelig har forstått at elbil lønner seg....ETTER at det ikke nødvendigvis er sånn.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=277617850
Tesla Model Y                         2021-

kjerts

Sitat fra: Otkristo på torsdag 27. oktober 2022, klokken 14:51
Jeg ser allerede flere og flere eksempler på at det blir vanskeligere å kvitte seg med fossilbiler til en OK pris.
Kommer nok veldig an på biltype, og. En Kodiaq er vel rett i SUV-segmentet som mange nye elbiler havner i.
Jeg fikk solgt min 2012 A6 Quattro veldig raskt i sommer. 100k verditap på 5 år.

Lucaria

Jeg solgte min 2013 XC60 veldig raskt - 100k verditap på 4år.

Nå kan det vare at vi solgte akkurat rett før folk begynner se effektene av høyre rente, dyrere mat, og dyrere allting, samt skiftet mot kaldere kan bety flere andre utgifter for barnefamiljer (mer oppvarming/klær) så det kan absolutt vare vanskligre idag en det var fra sommaren til nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA