Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:12
Sitat fra: Thomatene på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:06
Nå når Elon har varslet prisreduksjon og det spekuleres i media om at model Y kan bli momsfri etter prisnedsettelse, eller nesten momsfri, så bør denne tråden revitaliseres.
Ett Scenario: Tesla Norge setter ganske snart ned prisene. Isåfall vil det medføre at mange av model Y som kommer nå i nov/des til Norge ikke blir hentet av reseervasjonsholderne. Med mindre Tesla setter ned prisen også for de som allerede har reservert. Og det høres ikke sannsynnslig ut.
Et annet scenario: Tesla venter med å sette ned prisene til de fleste nov/des bilene er hentet ut i Norge.
Jeg tror Tesla setter ned prisene ganske snart.
Noen som har noen stalltips? :-)
Basert på estimert leveringstid så er det mite sannsynlig med prisreduksjon med det første.
Kanskje noen heller velger å gå for en Model Y standard range.

tornaldo

Det er vel helt åpenbart at Tesla ikke setter ned prisen nå før nyttår, all den tid de går for maksimal utlevering i Norge, og fortsatt har lange ventelister.

Da må de gi den redusere prisen til tusenvis av kunder nå i høst, som uansett er klare for å betale dagens pris, noe som er mot all logikk.

Hvis de skal sette ned prisen, blir det etter at angreretten har gått ut for alle i januar, eventuelt senere når produksjonskapasiteten nærmer seg etterspørselen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:14
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:12
Nå når Elon har varslet prisreduksjon og det spekuleres i media om at model Y kan bli momsfri etter prisnedsettelse, eller nesten momsfri, så bør denne tråden revitaliseres.
Ett Scenario: Tesla Norge setter ganske snart ned prisene. Isåfall vil det medføre at mange av model Y som kommer nå i nov/des til Norge ikke blir hentet av reseervasjonsholderne. Med mindre Tesla setter ned prisen også for de som allerede har reservert. Og det høres ikke sannsynnslig ut.
Et annet scenario: Tesla venter med å sette ned prisene til de fleste nov/des bilene er hentet ut i Norge.
Jeg tror Tesla setter ned prisene ganske snart.
Noen som har noen stalltips? :-)
Basert på estimert leveringstid så er det mite sannsynlig med prisreduksjon med det første.
Kanskje noen heller velger å gå for en Model Y standard range.

Føler at SR er for dyr i forhold til LR og P når det gjelder Model Y (sammenlignet med utstyr og sammenlignet med andre land), så det kan godt være de dytter SR prisen under 500.000. Men den svake kronen innbyr ikke til prisreduksjoner i Norge...ei heller konkurrentenes priser og Teslas 1. plass på salgslisten over modell (Y).

Historisk sett har de pleid å redusere prisen akkurat når fristen for å angre har løpt ut etter en stor leveranse....det er vel sånn circa akkurat nå...
Tesla Model Y                         2021-

TeslaSY

Jeg er ganske sikker at Tesla ikke setter ned prisen nå, ihvertfall før nyttår.
Hvorfor skal de gjøre det ?
De har en hel haug av Model Y bestilling som skal leveres Q4.
Maks vi kan forvente at Tesla dekker (setter ned prisen noe) tilsvarende moms som noen andre produsenter (Ford Mach E og Volvo) har allerede annonsert.
Model Y Performance Svart - Levert 12.des'22
Model Y LR-AWD Hvit - levert 22.juni'22
Model Y LR-AWD grå Des 2021- Solgt
Model 3 LR-AWD 2021 - Solgt
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt

advale

Markedet i Norge er et fjert i havet sammenlignet med Kina.

Ikke bare settes det ned priser med 5-9 % i Kina nå, men det kjøres også referals, avslag i forsikring, lav rentetilbud, ingen innskuddsbeløp på leasing osv. Alle tricks som fins i markedsføringsboka bringes frem. Tipper det blir ny runde med priskutt i Kina etter noen mnd.

Virker som det er foreløpig grei med backlog i Europa, men den forsvinner nok etter nyttår. Tesla bruker ikke forhandlernettverk som kan lagre bilene, så de må få de ut av lagrene sine. Så kan fort bli kinesiske tilstander i Norge etter nyttår.

stue

Radial

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:03
Nå når Elon har varslet prisreduksjon og det spekuleres i media om at model Y kan bli momsfri etter prisnedsettelse, eller nesten momsfri,
Kilde?

Denne feks?

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-grep-kan-bety-momsfri-model-y/77556841

I Kina har de satt ned prisene...ikke så rart, da økonomiske pilene i Kina ikke peker oppover lenger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Thalgar

Sitat fra: Radial på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:39
Nå når Elon har varslet prisreduksjon og det spekuleres i media om at model Y kan bli momsfri etter prisnedsettelse, eller nesten momsfri,
Kilde?

Denne feks?

I Kina har de satt ned prisene...ikke så rart, da økonomiske pilene i Kina ikke peker oppover lenger.

Det er den tynnaste suppa eg har sett. Artikkel basert på artikkel hos Motor, som påstår utan kjelde at Elon Musk har snakka om lågare pris i Europa. Einaste han sa var at Tesla skulle halda oppe produksjonen. Og med backlogen dei har i Europa bør det vera uproblematisk ei god stund til.
Model Y LR Quicksilver, 2023

RJK

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:47
Sitat fra: Radial på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:39
Kilde?

Denne feks?

Det er den tynnaste suppa eg har sett. Artikkel basert på artikkel hos Motor, som påstår utan kjelde at Elon Musk har snakka om lågare pris i Europa. Einaste han sa var at Tesla skulle halda oppe produksjonen. Og med backlogen dei har i Europa bør det vera uproblematisk ei god stund til.
Mulig denne var en litt tynn suppe, men EM har jo selv sagt at bilene nå er flaut dyre, så de vil kjempe for å gjøre de billigere. Unnskyldningen er jo at alle innsatsvarer er blitt dyrere, og at pris på disse vil nok avgjøre prisnivået lenge.

Men om det er en resesjon vi er i ferd med å se konturene, vil prisene falle på disse, og Tesla og vil måtte vurdere å kutte i egne marginer. Noe vil nok la seg gjøre når de bare får opp produksjonstallene for GFB og GFT, som gjør at de kan spre noen av felleskostnadene på flere biler.

Men de må nok fremdeles vurdere å ta en prisdupp utover hva dette betyr, om som sagt resesjonen kommer. Men om det er så kort frem i tid som neste kvartal, må vi bare observere. Men ingen grunn for å kutte prisene i Norge ihvertfall, da de fleste fremdeles har penger å rutte med, og både diesel og bensinprisen er høy.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Leste et sted her at de ville komme med store mengder med biler til Norge nå.
Går man inn og reserverer så står det fortsatt langt ute i Q1 som leveringstid - så jeg antar at dette må være feil.
Men er det rett...så kan det jo skje dramatiske ting her før nyttår...

Blir uansett spennende å se om Tesla igjen forsøker å kuppe Q4 med stort antall biler. Det KAN de gjøre om de slenger på en rabatt og levering før nyttår OG at de har biler på vei..

Electroelectro

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 16:32
Leste et sted her at de ville komme med store mengder med biler til Norge nå.
Går man inn og reserverer så står det fortsatt langt ute i Q1 som leveringstid - så jeg antar at dette må være feil.
Men er det rett...så kan det jo skje dramatiske ting her før nyttår...

Blir uansett spennende å se om Tesla igjen forsøker å kuppe Q4 med stort antall biler. Det KAN de gjøre om de slenger på en rabatt og levering før nyttår OG at de har biler på vei..

Skrev det i en annen tråd at jeg fikk beskjed hos Tesla Stavanger at det skulle leveres en utrolig mengde biler til Norge.
De fokusere på Norge nettopp fordi avgiftene smelle inn etter nyttår .
Det var noe hinsides med biler .
En annen ting er jo om du velger 20 Toms felger så er levering desember.
Jeg har troen som de fleste som har ventet siden mars/april 😅

advale

Det stemmer nok at Y blir prioritert og det kommer et lass av dem. Folk som venter på 3 har fått leveringstiden pushet flere måneder tilbake.

Ser ikke noe problemer med artikkelen. La si Tesla produserer og selger 200k i Kina og 75k i Europa hvert kvartal. Nå er Kina-markedet så og si borte, det frigjør 200k biler. Selv om det er backlog i Europa på, f.eks. 150k så kan Tesla fylle det opp i løpet av et kvartal og voila, ingen backlog og fortsatt få 50k biler til overs(!). Hva som skjer i Kina vil tilslutt påvirke Europa/Norge.

At Kina setter ned prisene, det vil skje også i Norge. Det er så og si bankers.

Otkristo

Sitat fra: advale på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 17:47
Det stemmer nok at Y blir prioritert og det kommer et lass av dem. Folk som venter på 3 har fått leveringstiden pushet flere måneder tilbake.

Ser ikke noe problemer med artikkelen. La si Tesla produserer og selger 200k i Kina og 75k i Europa hvert kvartal. Nå er Kina-markedet så og si borte, det frigjør 200k biler. Selv om det er backlog i Europa på, f.eks. 150k så kan Tesla fylle det opp i løpet av et kvartal og voila, ingen backlog og fortsatt få 50k biler til overs(!). Hva som skjer i Kina vil tilslutt påvirke Europa/Norge.

At Kina setter ned prisene, det vil skje også i Norge. Det er så og si bankers.
La oss heller holde oss til fakta @advale.

Shanghai produserte 136.010 Model Y i Q3-2022
Berlin 15.400 produserte Model Y i Q3-2022

85.446 av Model Y produsert i Kina ble solgt lokalt i Kina og 37.697 eksportert/solgt i Europa. Shanghai eksporterer også til andre land i APAC.

Det oppstod rykter i Kina om at Tesla skulle sette ned prisen på Model Y SR for å komme under 300.000 Yuan som kvalifiserer for statlige subsidier.
Dette gjorde at mange valgte å sitte på gjerde.
Nå rapporteres det om meget høyt salg etter at Tesla bl.a justerte ned prisene og innført nytt verveprogram.

Det som skjer i Kina vil ikke nødvendigvis påvirke Europa. Husk at Shanghai så vidt har startet eksport/salg til andre land i APAC.
På sikt vil uansett Berlin overta hele produksjonen for Europa.

advale

Så fint at du gadd å sjekke opp reelle tall. Poenget mitt var at Kina er den desidert største markedet vs Europa. Om etterspørselen synker i Kina vil det påvirke Europa uansett.

I mitt kjappe eksempel - for å få frem poenget - tok jeg for ca 30% gikk til å dekke etterspørselen i Europa, noe som stemmer noenlunde bra med reelle tall som du oppgir.

Ja Berlin tar gradvis mer over, men hva hjelper det om det står f.eks. 200k biler på lager i Kina som ikke blir solgt? De blir selvfølgelig sendt der det er backlog. Og siden produksjonstallet i Kina er så sinnssykt vs Berlin så blir backloggen der bilene blir sendt til nærmest borte i et pennestrøk.

Jeg skulle til å redigere siste setningen ved å legge til hvis ikke salget i Kina øker noe sinnssykt så vil det ikke automatisk skje i Europa.. Men da blir det mye om, hvis, men etc.

Men selvfølgelig prøver Tesla å spiller ut alle tricksene sine for å få økt omsetningen igjen. Om de lykkes over flere kvartaler gjenstår å se.. Vanligvis har de referals med kun gratis superlading, nå er en av godene FSD i 24mnd +++, samt alle andre punktene som jeg har nevnt (sammen med prisnedgangen). Er ikke uten grunn at de må gå fullstendig Gung-Ho. Så det viser egentlig hvor ille tilstanden var før de måtte justere prisene.

Det kan godt hende folk venter på at SR skal kvalifiserte til statlig subsidier(gjelder bare for SR), men fakta er fortsatt de resterende modellene er fortsatt bare 4-8 uker ventetid. Produksjonen tidlig i kvartalet er allokert til export, så det er i praksis ingen kø når produksjonen skifter til innlandet. Prisreduksjonen er vel over hele fjøla og ikke bare SR...?

Otkristo

Sitat fra: advale på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 21:17
Så fint at du gadd å sjekke opp reelle tall. Poenget mitt var at Kina er den desidert største markedet vs Europa. Om etterspørselen synker i Kina vil det påvirke Europa uansett.

I mitt kjappe eksempel - for å få frem poenget - tok jeg for ca 30% gikk til å dekke etterspørselen i Europa, noe som stemmer noenlunde bra med reelle tall som du oppgir.

Ja Berlin tar gradvis mer over, men hva hjelper det om det står f.eks. 200k biler på lager i Kina som ikke blir solgt? De blir selvfølgelig sendt der det er backlog. Og siden produksjonstallet i Kina er så sinnssykt vs Berlin så blir backloggen der bilene blir sendt til nærmest borte i et pennestrøk.

Jeg skulle til å redigere siste setningen ved å legge til hvis ikke salget i Kina øker noe sinnssykt så vil det ikke automatisk skje i Europa.. Men da blir det mye om, hvis, men etc.

Men selvfølgelig prøver Tesla å spiller ut alle tricksene sine for å få økt omsetningen igjen. Om de lykkes over flere kvartaler gjenstår å se.. Vanligvis har de referals med kun gratis superlading, nå er en av godene FSD i 24mnd +++, samt alle andre punktene som jeg har nevnt (sammen med prisnedgangen). Er ikke uten grunn at de må gå fullstendig Gung-Ho. Så det viser egentlig hvor ille tilstanden var før de måtte justere prisene.

Det kan godt hende folk venter på at SR skal kvalifiserte til statlig subsidier(gjelder bare for SR), men fakta er fortsatt de resterende modellene er fortsatt bare 4-8 uker ventetid. Produksjonen tidlig i kvartalet er allokert til export, så det er i praksis ingen kø når produksjonen skifter til innlandet. Prisreduksjonen er vel over hele fjøla og ikke bare SR...?
La oss håpe på prisreduksjoner over hele fjøla i 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA