Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

LFC

Sitat fra: RJK på torsdag 06. oktober 2022, klokken 11:43
Sitat fra: tetif30 på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:57
Nå selger jeg en ID4 GTX og har virkelig merket prispresset nedover. Skulle nesten tro det er bedre å holde den igjen litt og selge når folk innser at nye elbiler blir vesentlig dyrere. Heldigvis har jeg en Model Y Performance med levering i november da, så jeg tror jeg heller mot å kvitte meg med GTX'en nå og vente på MYP. Den koster jo ca 642' med vinterdekk. Skal staten da ta 25% av dette i moms + vektavgift på 18.750kr så er vi oppe på nypris fra 1. januar på 696.250kr. --> Mistenker at Støre & Co blir påvirket av svenskene. Skal du ha tilsvarende Tesla MYP med vinterdekka der så må du ut med 858.000 svenske kroner.
Den "beregningen" du gjorde nederst i innlegget ditt, forteller vel egentlig bare at du burde vente med å selge GTXen til etter nyttår. Det kan endog lønne seg å betale merkosten med kredittkortet om nødvendig (dog ikke anbefalt), for heller å få en større fortjeneste på nyåret.

Om du selger nå, kan du kanskje få litt av økningen inn i prisen, da du kan fortelle ev. kjøper at "da beholder jeg den bare litt lengre". Selger du over nyttår, kan du sette en pris nært opp til hva nyprisen blir etter avgifter. Tross alt, alternativet er fort en annens bruktbil til nesten nypris, eller nypris men fortsatt venting på bil noen måneder til.

Det utgjør fort 30 K til på prisen eller mer, som altså gjør at det vil lønne seg å sitte med bilen til over nyttår.

Etter nyttår så er det full pris på omregistrering på elbiler også, så jeg tipper kjøpere vil gjerne ha den før 1 Januar...
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

overskyet

Momsen er allerede priset inn av markedet. Alle som har vurdert å kjøpe eller selge bil i 2022 har vært klar over at dette kommer.

Haggish

Sitat fra: overskyet på søndag 09. oktober 2022, klokken 11:15
Momsen er allerede priset inn av markedet. Alle som har vurdert å kjøpe eller selge bil i 2022 har vært klar over at dette kommer.

Hmm, Hva om flere tror som meg. Nemlig at jeg ikke tror mva kommer nå? Da er markedet usikker, og resultatet er at flere sitter på gjerdet for og se hva som skjer. Dermed færre som kjøper nå og det blir kjøpers marked.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Øggen

Sitat fra: Haggish på søndag 09. oktober 2022, klokken 13:12

Hmm, Hva om flere tror som meg. Nemlig at jeg ikke tror mva kommer nå? Da er markedet usikker, og resultatet er at flere sitter på gjerdet for og se hva som skjer. Dermed færre som kjøper nå og det blir kjøpers marked.

Her skulle jeg likt en 👍🏻 knapp
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

RJK

Sitat fra: Øggen på søndag 09. oktober 2022, klokken 13:41
Sitat fra: Haggish på søndag 09. oktober 2022, klokken 13:12

Her skulle jeg likt en 👍🏻 knapp
Hvorfor? Det vil selvsagt alltids finnes noen som mener noe annet enn det som ser ut til å være det mer sannsynlige alternativet. Det er først om det er en stor andel som tror på det alternative utfallet, at det kan få avgjørende betydning på prisene.

Selv tror jeg vektavgift kommer, om enn i en modifisert utgave, der elbiler får et ekstra vektfradrag. Dog blir den største kampen om bompenge-%-endringen. MVA på alt over 500 K er det vel kun EFTA som kan stoppe, men her har de nok sikret seg. forhåndsgodkjenning.

Står det en selger og en kjøper med forskjellig syn, så ender det vel fort i et ikke-kjøp, om man ikke klarer å bli enige om hva som er rett pris. Som selger ville jeg definitivt tatt sjansen på å vente nå, fremfor å la den gå "for billig", gitt at avstanden er et stykke mer enn 5 K kroner...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: RJK på søndag 09. oktober 2022, klokken 14:21
Selv tror jeg vektavgift kommer, om enn i en modifisert utgave, der elbiler får et ekstra vektfradrag. Dog blir den største kampen om bompenge-%-endringen. MVA på alt over 500 K er det vel kun EFTA som kan stoppe, men her har de nok sikret seg. forhåndsgodkjenning.
Ja, det nye vektavgiftforslaget virker lite gjennomarbeidet. Fossilbiler har jo allerede en vektavgift, og da ville det være logisk å presentere den nye avgiften inkorporert i den gamle, evt. med nye satser. Hvis elbiler skulle beregnes etter 2022 modell blir det omtrent slik:

- Ladbare hybrider har et vektfradrag på 15% med en elektrisk rekkevidde på 100km.
- Null CO2 utslipp gir et fradrag i vektavgift på inntil kr 79667.

Vektavgift for en bil med nullutslipp beregnet som  ladbar hybrid ville da komme for biler over ca. 1900 kg, med 246 kr/kg over det.
https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/903-engangsavgifter-nye-biler
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Elbiler kunne hatt vektavgift med fradrag for batterivekten. Lurer på hvordan de har tenkt å håndtere dette på biler med batteribytte...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. oktober 2022, klokken 15:51
Elbiler kunne hatt vektavgift med fradrag for batterivekten. Lurer på hvordan de har tenkt å håndtere dette på biler med batteribytte...

Tipper de da regner hvor mye biler veier med batteriet som leveres med, tror ikke vognkortet på en es8 viser vekten uten batteri men man kan da spare litt penger å bestille bilen med minste batteriet så endre abonnent til 150kwt batteriet når det kommer.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat
Tipper de da regner hvor mye biler veier med batteriet som leveres med, tror ikke vognkortet på en es8 viser vekten uten batteri men man kan da spare litt penger å bestille bilen med minste batteriet så endre abonnent til 150kwt batteriet når det kommer.

Ja det er jeg ganske sikker på myndighetene vil gjøre. Dvs de regner på hva bilen veier med det aktuelle batteriet.

De med minst batteri oppgraderer senere ref es8. Og dermed tjener noen kr på dette. Smart hvis det blir slik[emoji106]

Minner meg om gml dager med tuning for å flere hk enn det bilen ble levert med ny. He he...

geear

Neppe særlig smart, da det er ulovlig å utføre en slik batterioppgradering uten å søke om ombygging av kjøretøy, og bestille godkjenningstime hos Vegvesenet, der bilen vil måtte vises med nytt batteri. Nytt vognkort blir også grunnlag for ny avgiftsberegning.

Også ulovlig å bytte til større batteri før vektavgiften, men selvfølgelig verre etterpå, siden det også får økonomiske konsekvenser.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 10. oktober 2022, klokken 11:34
Neppe særlig smart, da det er ulovlig å utføre en slik batterioppgradering uten å søke om ombygging av kjøretøy, og bestille godkjenningstime hos Vegvesenet, der bilen vil måtte vises med nytt batteri. Nytt vognkort blir også grunnlag for ny avgiftsberegning.

Også ulovlig å bytte til større batteri før vektavgiften, men selvfølgelig verre etterpå, siden det også får økonomiske konsekvenser.
Mener du at det NIO gjør med ES8 der man fritt kan bytte mellom 75, 100 og etter hvert 150kWh batteri er ulovlig. Kjøper man NIO med 75kWh batterileie i utgangspunktet, kan man fritt bytte til andre batterier med annen vekt.

Tesla har og i mange tilfeller byttet batteri med andre typer ved batterireparasjon.

Tipper dette ikke er tenkt på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hugin

Er full tank medregnet i vekta på en fossilbil? Hvis ikke, så burde batteriet vært trukket i fra på elbiler når avgiftsgrunnlag skal beregnes.
Tesla MYP hvit/svart FSD HomeLink 2022
Tesla MX 2018 75D
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt 2022

Handyman

Sitat fra: hugin på mandag 10. oktober 2022, klokken 13:39
Er full tank medregnet i vekta på en fossilbil? Hvis ikke, så burde batteriet vært trukket i fra på elbiler når avgiftsgrunnlag skal beregnes.
Batteriet kan vel sammenliknes med drivstofftanken, og elektronene med drivstoffet ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:23

Mener du at det NIO gjør med ES8 der man fritt kan bytte mellom 75, 100 og etter hvert 150kWh batteri er ulovlig. Kjøper man NIO med 75kWh batterileie i utgangspunktet, kan man fritt bytte til andre batterier med annen vekt.

Tesla har og i mange tilfeller byttet batteri med andre typer ved batterireparasjon.

Kommer nok an på hva bilen er godkjent for, og hva CoC-papirer sier. Hvis vognkortet sier egenvekta at den har en vekt som tilsvarer 150 kWh-pakken, så er det mulig det kan være innafor, men i utgangspunktet så krever alle endringer i forhold til spesifikasjonene i vognkortet at en bil godkjennes ombygget og får nytt vognkort. Når det nå fra nyttår i tillegg vil involvere en avgift, så må det iallfall ryddes opp i. Enten vil jeg tro man da må betale avgift for den største pakken initielt, eller godkjenne og etterbetale om det blir aktuelt. Sjekk kjøretøyforskriften, den har en egen seksjon om ombygging.

overskyet

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:23

På samme måte som du er fri til å montere bakseter i en varebil i dag.  :-1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA