Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Tesla P85D

I Norge og Sverige er pris diff på LR og P på ca 40.000,-. I Danmark derimot så er pris diff på ca 68.000,-
Er kanskje avgiftene som utgjør en større forskjell mellom LR og P kontra Norge?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

TheRealCoinman

Jeg bestilte TMY på fredag, antatt levering i September. Om prisen går ned før den tid så kansellerer jeg bare og bestiller på nytt, så sant prisen går ned mer enn 2500,-. Vi har to biler og kan flekse slik at vi klarer oss med 1, men er noe upraktisk enkelte dager.

Jeg tror uansett prisene vil stige på biler, og spesielt el-biler framover mtp på globale situasjonen vi er i. Konkurrentene sette også opp prisene, for 1år siden så var det vel motsatt at alle skrudde ned prisene noe - men det antar jeg var for å kapre markedsandeler. Tesla har etter 10år fått en god posisjon i markedet, og trenger ikke være billigst for å overtale folk til å kjøpe den lengre. Der forstår jeg meg ikke på andre konkurrenter, neo, fisker, byd - hvis de hadde solgt premium bilene sine til rundt 500 000 med "alt" utstyr slik som Tesla gjorde i starten så hadde de gjerne klart å få levert nok biler slik at de får en større kundemasse.

Jeg leser på ulike foroa og nettsider at de mener halvleder mangel skal stabilisere seg i 2024, men jeg tror at vi er inne i en pristigning på alt, og innen den tid så vil folk være vant med den nye prisen og da vil de ikke bli skrudd merkbart ned igjen. For ikke å snakke om moms som noen politikere vil ha for elbiler over 600k i 2023..

Radial

Er flere faktorer som drar opp prisene nå.
Råvarepriser generelt går rett til himmels, spesielt fordi Russland er en betydelig aktør på flere av de... Og Russland vil være utsatt for store sanksjoner i svært lang tid fremover.

Drivstoff er blitt sykt dyrt, og gruvedrift bruker ofte diesel/aggregater på diesel., Som igjen betyr enda høyere råvarepriser.

Inflasjonen eksploderer i mange land, som driver opp produksjonskostnadene...Også kommer halvleder-krisen oppå den igjen.

Tiden med "rimelige" varer virker generelt å være forbi en gooood stund fremover 🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: TheRealCoinman på søndag 24. april 2022, klokken 08:19
Jeg bestilte TMY på fredag, antatt levering i September. Om prisen går ned før den tid så kansellerer jeg bare og bestiller på nytt, så sant prisen går ned mer enn 2500,-. Vi har to biler og kan flekse slik at vi klarer oss med 1, men er noe upraktisk enkelte dager.

Jeg tror uansett prisene vil stige på biler, og spesielt el-biler framover mtp på globale situasjonen vi er i. Konkurrentene sette også opp prisene, for 1år siden så var det vel motsatt at alle skrudde ned prisene noe - men det antar jeg var for å kapre markedsandeler. Tesla har etter 10år fått en god posisjon i markedet, og trenger ikke være billigst for å overtale folk til å kjøpe den lengre. Der forstår jeg meg ikke på andre konkurrenter, neo, fisker, byd - hvis de hadde solgt premium bilene sine til rundt 500 000 med "alt" utstyr slik som Tesla gjorde i starten så hadde de gjerne klart å få levert nok biler slik at de får en større kundemasse.

Jeg leser på ulike foroa og nettsider at de mener halvleder mangel skal stabilisere seg i 2024, men jeg tror at vi er inne i en pristigning på alt, og innen den tid så vil folk være vant med den nye prisen og da vil de ikke bli skrudd merkbart ned igjen. For ikke å snakke om moms som noen politikere vil ha for elbiler over 600k i 2023..
Hvorfor avbestille, om Tesla setter ned prisen? De har jo tradisjon for å la kunden slippe med den for kunden gunstigste prisen. Så går prisen ned, så får du den nye lavere prisen. Går derimot prisen opp, så har man fremdeles fått den prisen.

Dog, med det unntaket at gjør du endringer på bestillingen, så oppdateres prisen. Det kan du riktignok bruke til din fordel om prisen går ned, til å legge til noe og så ta det bort igjen, så vil du se at prisen oppdateres til den lavere prisen.

Det andre unntaket er der folk har valgt å hoppe over mange mulige leveringer for å få Berlin-bil, mens bilene har økt i pris i flere steg. Der har visstnok endel nå fått beskjed om å ta ut bil denne gangen, eller akseptere at prisen justeres opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TheRealCoinman

Mente avbestille for å bestille på nytt med en lavere pris  :) Men du sier en får prisreduksjon selv etter man har bestilt og betalt depositun, hvis Tesla finner på å skru ned prisene altså?

Thob

Sitat fra: TheRealCoinman på søndag 24. april 2022, klokken 19:32
Mente avbestille for å bestille på nytt med en lavere pris  :) Men du sier en får prisreduksjon selv etter man har bestilt og betalt depositun, hvis Tesla finner på å skru ned prisene altså?

Jepp, det har ihvertfall vært praksis frem til nå

RJK

Sitat fra: Thob på søndag 24. april 2022, klokken 19:43
Sitat fra: TheRealCoinman på søndag 24. april 2022, klokken 19:32

Jepp, det har ihvertfall vært praksis frem til nå
Stemmer. Såvidt jeg har fått med meg, har noen til og med klart å få med seg redusert pris ved å gjøre endring på bestillingen mens prisen var satt lavere enn de bestilte for, for så å få levert bil etter at de gikk opp til høyere pris enn den opprinnelige prisen da bestillingen ble gjort.

En slik prisdropp får du riktignok ikke med deg om du står ved den opprinnelige prisen, og så går pris først ned for så å gå opp til høyere pris. Så all god grunn til å følge aktivt med.

Jeg har selv ment at TMY-prisene skulle ned, men det har skjedd så mye i mellomtiden at det nok er minst ettpar år før vi ser prisene komme noe særlig ned. Nå tror jeg vi fremdeles kan oppleve noen prisstigninger til før markedet "normaliserer" seg, om man kan snakke om det mens vi sannsynligvis er i et skifte fra ice til el.

Men, skal skifte få skje raskest mulig, så må vi se at stordriftsfordelene og batteri/teknologi-utviklingen gir oss biler som er billigere enn ice-biler, og ha langt færre av ulempene (må ha: god nok rekkevidde selv med tilhenger og van, kortere ladetid/raskere ladefart, større antall og plassering av både lynladere og sakteladere "overalt"), om vi skal få alle med over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Er nok ikke lenge før prisene settes opp i Norge igjen...den norske kronen er mindre verdt enn på lenge, sånn at det kreves flere kroner til å kjøpe nok Euro/Dollar for en Model Y...hvis ikke Tesla har valutasikret seg for lange tider fremover.

https://www.nettavisen.no/okonomi/frykt-for-rentehopp-den-norske-kronen-far-juling/s/12-95-3424269080
Tesla Model Y                         2021-

Gullars

Ser flere her spekulerer i en snarlig stigning på TMY.

Jeg har allerede kjøpt en TMY og er godt fornøyd. Vi kunne egentlig tenke oss en TM3 som bil nr 2, men med den heftige prisstigningen den har hatt er det ikke lenger så aktuelt. Det jeg imidlertid vurderer er å bestille en TMY nå, satse på prisstigning før september, for så å forhåpentligvis finne en med en gammel TM3-booking som jeg kan bytte med.

Er dette en «velkjent» taktikk, og pleier det å være en grei sak å finne noen å bytte med?

Contango

Nei, det er ikke en velkjent taktikk da de som bestiller M3 gjerne vil ha den biltypen og ikke MY. Forøvrig er det en del problemer i rasjonalet ditt som det ikke er hensiktsmessig å gå inn i. Kjøp #2 bil dere er fornøyd med innenfor de økonomiske rammene dere har. Går bilprisene opp kan dere selge igjen og sykle en periode.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Radial

Ligger an til en RWD Y i løpet av året også, vil nok passe flere lommebøker...måde in China og LFP batteri.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

overskyet

Sitat fra: Gullars på mandag 02. mai 2022, klokken 18:54

Jeg har allerede kjøpt en TMY og er godt fornøyd. Vi kunne egentlig tenke oss en TM3 som bil nr 2, men med den heftige prisstigningen den har hatt er det ikke lenger så aktuelt. Det jeg imidlertid vurderer er å bestille en TMY nå, satse på prisstigning før september, for så å forhåpentligvis finne en med en gammel TM3-booking som jeg kan bytte med.

Er dette en «velkjent» taktikk, og pleier det å være en grei sak å finne noen å bytte med?

Høres ut som det er bedre å kjøpe en brukt 3 eller Y. Å pushe budsjett på bil er bare tull. Det er rent forbruk du ikke har noe igjen for.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: overskyet på mandag 02. mai 2022, klokken 22:27
Sitat fra: Gullars på mandag 02. mai 2022, klokken 18:54

Høres ut som det er bedre å kjøpe en brukt 3 eller Y. Å pushe budsjett på bil er bare tull. Det er rent forbruk du ikke har noe igjen for.

Er ingen ting å spare på brukt Model Y. Ekstremt høye priser. Her sortert billigst på topp.
Kjøper en ny fra Tesla så får en som regel billigere finansiering (om en må ha billån), og lenger gjenværende garanti.

ToWalkOrDrive

teslamsp

Model Y skulle være hvermanns-utgave av Model X og skulle i utgangspunktet koste $39000. Anbefaler alle å oppgi dette som grunn til å ikke kjøpe om de ringer eller etter prøvekjøring. Så har man hverftall mulighet for å påvirke prisen om en likevel ikke skal ha bilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA