Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: RJK på søndag 12. februar 2023, klokken 14:05
Sitat fra: turfsurf på søndag 12. februar 2023, klokken 13:55
Sitat fra: førategangtesla på søndag 12. februar 2023, klokken 12:10
Sitat fra: Autowinder på søndag 12. februar 2023, klokken 11:45

Det ble tidligere sagt at ved prøvekjøring mister man angrefrist, så bli med en annen som prøvekjører og bytt på.

Det var jeg ikke klar over. Da ville jeg spurt om dette før jeg eventuelt prøvekjører.
Dette stemmer ikke. Tesla hadde tidligere en ordning hvor man kunne levere tilbake bilen etter å ha hatt den i x antall dager. Denne frafalt hvis man hadde prøvekjørt.

Angrerett er norsk lov, og prøvekjøring påvirker ikke den overhodet.
Vel, i tilfelle burde representanten på Skøyen ha korrigert meg da jeg spurte. Men dessverre så ble det istedet bekreftet.

Dette var vel litt før TM3 kom på markedet, men "alle" ventet på den. Jeg forventer dog at de har skjønt at det var feil beslutning, og har endret den praksisen for lenge siden.

Så hva er konklusjonen her?

Mister man en "enkel" levering tilbake til Tesla dersom man angrer og har prøvekjørt?
Eller må man krangle seg til angreretten etter at bilen er hentet ut?
Eller er det ett 3 alternativ ute å går her.......?

RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. februar 2023, klokken 14:28

Det ble tidligere sagt at ved prøvekjøring mister man angrefrist, så bli med en annen som prøvekjører og bytt på.

Det var jeg ikke klar over. Da ville jeg spurt om dette før jeg eventuelt prøvekjører.
Dette stemmer ikke. Tesla hadde tidligere en ordning hvor man kunne levere tilbake bilen etter å ha hatt den i x antall dager. Denne frafalt hvis man hadde prøvekjørt.

Vel, i tilfelle burde representanten på Skøyen ha korrigert meg da jeg spurte. Men dessverre så ble det istedet bekreftet.

Dette var vel litt før TM3 kom på markedet, men "alle" ventet på den. Jeg forventer dog at de har skjønt at det var feil beslutning, og har endret den praksisen for lenge siden.

Mister man en "enkel" levering tilbake til Tesla dersom man angrer og har prøvekjørt?
Jeg har ikke fasit, da jeg ikke har sett at dette er trukket tilbake. Men jeg tenker at så mange har nok prøvekjørt og likevel fått brukt angreretten, at jeg tenker at de har gått tilbake på dette. Men beste er å spørre før du prøvekjører, helst per mail eller sms, så du har svaret skriftlig.

Jeg fikk bare svaret muntlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 12. februar 2023, klokken 14:33
Jeg har ikke fasit, da jeg ikke har sett at dette er trukket tilbake. Men jeg tenker at så mange har nok prøvekjørt og likevel fått brukt angreretten, at jeg tenker at de har gått tilbake på dette. Men beste er å spørre før du prøvekjører, helst per mail eller sms, så du har svaret skriftlig.
Sorry, dette er bare tull. Tesla har ingen mulighet til å overstyre angreretten. De kan selvfølgelig krangle, men det kan de uansett.

Tesla legger og ved angrerett skjema ved bestilling av bilen, der ligger ingen begrensninger vedrørende prøvekjøring. Så der har du fasit.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. februar 2023, klokken 18:27
Sitat fra: RJK på søndag 12. februar 2023, klokken 14:33
Sorry, dette er bare tull. Tesla har ingen mulighet til å overstyre angreretten. De kan selvfølgelig krangle, men det kan de uansett.

Tesla legger og ved angrerett skjema ved bestilling av bilen, der ligger ingen begrensninger vedrørende prøvekjøring. Så der har du fasit.

Kan så være - men gud bedre hvor enklere ting blir dersom en kan få noe skriftlig.

Tesla er ikke bare annerledes mhp bilene de leverer - de har også helt andre måter å gjøre ting på.
Slikt vil kunne skape usikkerhet hos en del kunder. Er jo denne usikkerheten som f.eks VW,Toyota osv eliminerer ved å være ekstremt ryddige i sin skriftlige dokumentasjon med kunden. Jeg hadde gjerne sett at Tesla
var litt mer forutsigbar mhp. rettigheter og plikter. "Problemet" til Tesla er jo at de er et selskap med sterk toppledelse der man tenker at alle kunder verden over skal behandles som om de var fra USA.  Minner meg litt om denne coop reklamen der noen fra USA vil kjøpe opp coop - man har ofte null kulturell forståelse dessverre.

Svk

Er vel sånn når de ikke har noen melomledd.alt er Tesla USA

Autowinder

Jeg fikk ikke angrerettskjema uansett om jeg ikke prøvekjørte. Det har noe med netthandel tror jeg, og årsaken at men ikke har sett hva man får. Er mulig annerledes når man går i «butikken» og sparker i dekkene og prøvekjører, da er det jo ikke et rent nettkjøp. Så de kan kanskje ha forskjellsbehandlingen på det tørre.

Lov om opplysningsplikt og angrerett... definerer jo dette gjeldende ved fjernsalg.
Og dersom selger ikke opplyser om angrerett har kjøper 12 måneder pluss 14 dager angrefrist.
Jfr §21
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

k1

Sitat fra: Autowinder på søndag 12. februar 2023, klokken 21:20
Jeg fikk ikke angrerettskjema uansett om jeg ikke prøvekjørte. Det har noe med netthandel tror jeg, og årsaken at men ikke har sett hva man får. Er mulig annerledes når man går i «butikken» og sparker i dekkene og prøvekjører, da er det jo ikke et rent nettkjøp. Så de kan kanskje ha forskjellsbehandlingen på det tørre.

Lov om opplysningsplikt og angrerett... definerer jo dette gjeldende ved fjernsalg.
Og dersom selger ikke opplyser om angrerett har kjøper 12 måneder pluss 14 dager angrefrist.
Jfr §21

Siste siden i din bestillingsavtale inneholder angrerettskjema - alle får den når de bestiller bilen. Bestillingsavtalen din finner du på din kontoside.

Handyman

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. februar 2023, klokken 14:28

Lovfestet angrerett gjelder som alltid. Det som falt bort ved prøvekjøring var en midlertidig utvidet ordning hvor man kunne levere bilen tilbake og få ALLE pengene tilbake og "no question asked". Det var altså en utvidet angrerett som de ikke lenger har. I andre land var dette revolusjonerende, men ikke i Norge.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: k1 på søndag 12. februar 2023, klokken 22:00
Sitat fra: Autowinder på søndag 12. februar 2023, klokken 21:20

Jfr §21

Siste siden i din bestillingsavtale inneholder angrerettskjema - alle får den når de bestiller bilen. Bestillingsavtalen din finner du på din kontoside.

Sant, det hadde jeg faktisk glemt på de årene siden bestillingen ble lagt. Tenkte det skulle skje ved overtakelsen. Men det betyr at Tesla erkjenner fjernsalg allerede ved bestilling, og har en henvisning om henvendelse til adressen nederst i bestillingsdokumentet; Tesla sentralt. Da er det vel lettere på den måten enn å få nei av en tilfeldig person på SC. Takk til klare hoder.

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Når det gjelder angrerett så er vel det fortsatt kanskje ikke helt klart etter utlevering, på grunn av unntaket for "made to order". Vil tro man ser på en runde i retten om man forsøker seg på å bruke ANGRERETTEN for retur av bil. Her må man skille på Tesla sin retur og angrerett...

Dette var før Tesla innførte sin egen "fri returrett", uavhengig av evt. angrerett. Det de sa var at alle som hadde ventet på Model 3 og ikke fikk anledning til å prøvekjøre bil før utlevering (på grunn av mangel på demobiler) fikk omtrent åpen retur, som de har innført fast i dag, for alle. Uavhengig av prøvekjøring.

Autowinder

Dersom det er en standard bil basert på sette sammen farge, interiør, felger, dekk og felg og SW er jo dette en kombinasjon fra en valgpalett og kan vel ikke sies å være custom-bestilling. Av 1000 biler produsert vil det fort være f.eks 200 like. Hadde en kunde betalt ekstra for en sebrastripet lakkert bil forstår de fleste at den ikke er lett å selge videre uten stort tap og derfor være en annen sak.

turfsurf

Det er åpenbart at Y og 3 ikke er BTO biler, enn så lenge biler blir matchet med bestilling lenge etter de har forlatt fabrikken. 

Dette er standardprodukt og angreretten gjelder.

S og X som var BTO tidligere fikk man tildelt VIN på, og så bygde de bilen etter spesifikasjon. På samme vis som man hos mange tyske fabrikanter kan følge produksjonen av sin bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Det er lett å si, men hvis Tesla hevder det er built to order, så må man dra driten gjennom forbrukertvistutvalget (eller hva det heter), kan forvente en dom der, ikke usannsynlig får man medhold, Tesla gir faen, venter så lenge de kan, og trekker deg så for retten. Så sitter man der og må ta valget med en risiko mot å møte Tesla med sine advokater, og i forhold til en privatperson og oppsiden i saken, ubegrensede midler. Man sitter med risiko og man bruker måneder av livet på irritasjon og frustrasjon mens man sitter med bilen man ikke vil ha, for noen usle småpenger, i stedet for å bare selge på Finn og ta et lite "hit". De fleste backer ut, og iallfall når det kommer tilbud om et hemmelig forlik, som så mange ganger før. Fullt klar over at det nettopp er dette Tesla spekulerer i, men livet er for kort. Pick your battles.

Ellemelle

Det er avklart for lenge siden av Forbrukerrådet at angreretten gjelder ved bestilling av Tesla gjennom internett eller  telefon. I en eventuell rettsak vil Tesla tape, det er ikke noe usikkerhetsmoment her.

Hvis Tesla ikke informerer deg om angreretten, vil du ha angrerett i ett år, eventuelt til de informerer deg om angreretten.

Derfor sier Tesla at du har angrerett, og derfor legger Tesla ved det lovpålagte angrerettskjemaet.

Hvis du går inn på Forbrukerrådets "Kontakt oss"-side, så står det til og med nevnt der at du har 14 dagers angrerett ved kjøp av Tesla.

keepitsimple

Sitat fra: geear på tirsdag 14. februar 2023, klokken 15:32
Det er lett å si, men hvis Tesla hevder det er built to order, så må man dra driten gjennom forbrukertvistutvalget (eller hva det heter), kan forvente en dom der, ikke usannsynlig får man medhold, Tesla gir faen, venter så lenge de kan, og trekker deg så for retten. Så sitter man der og må ta valget med en risiko mot å møte Tesla med sine advokater, og i forhold til en privatperson og oppsiden i saken, ubegrensede midler. Man sitter med risiko og man bruker måneder av livet på irritasjon og frustrasjon mens man sitter med bilen man ikke vil ha, for noen usle småpenger, i stedet for å bare selge på Finn og ta et lite "hit". De fleste backer ut, og iallfall når det kommer tilbud om et hemmelig forlik, som så mange ganger før. Fullt klar over at det nettopp er dette Tesla spekulerer i, men livet er for kort. Pick your battles.
100 %. Livet er altfor kort for å kjøre legal battles for småsummer (egen erfaring).
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA