Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: hELgenen på søndag 10. januar 2021, klokken 00:50
Hurtiglader 3-4 ganger pr år,så ingen dealbreaker om det er litt kø her. Kjører kun 40k i året og lader det meste hjemme. Antar at de som synes dette med hurtiglading  er viktig kjører vesentlig mer enn meg eller.....»

Alltid interessant å se hvor ulikt ståsted man har i disse diskusjonene! "Kun" 40000 km i året?

Det er ca 3000 personbiler til salgs på Finn, som er 2020 modeller eller nyere, og har gått mer enn 2000 km. Dvs de er ikke nye. Av disse igjen, er det kun 23 stk som har gått mer enn 40000 km. For elbiler er det 3 av 1100! Uten at det er en god vitenskapelig metode for å se på kjørelengde til folk flest, gir det en grei indikasjon på at 40000 km er i øvre sjiktet  ;) Og at behovet for hurtiglading absolutt er til stede for veldig mange med lavere enn 40k km årlig kjørelengde, mtp hvilket press det er på hurtiglading i dag.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 10. januar 2021, klokken 09:38
Så ja - med tiden får nok Tesla en mer naturlig andel av markedet. De er såpass bra vertikalintegrert og "riktig" oppbygget at jeg tror Tesla kan operere med bedre priser enn andre, på tross av at de har en del ved seg som de andre ikke klarer å matche.
Derimot mener jeg analytikere har operert med hinsides store andeler av totalmarkedet for å klare å forsvare prisingen. Der tror jeg realitetene vil slå inn over tid. Dvs. Tesla har rukket å vokse såpass at de vil nok vil bli en millionaktør i det globale bilmarkedet i fremtiden. Men at de skal selge 20-30-40 millioner biler som jeg mener ble indikert i en av selskapsanalysene tenker jeg er kunnskapsløst å hevde.
Så stor grad av vertikal integrasjon som Tesla har så er det vel ingen som skal kunne matche de på kostnader. Dette blir lett undervurdert. Det at ingen andre skal ha en del av kaka utgjør mye av kostnadene. I tillegg er veien kortere til å gjøre forbedringer, og man slipper mye dialog og forhandlinger frem og tilbake.

Utfordringen til Tesla er å bringe nok kompetanse in-house til å kunne hevde seg på alle områder. Lykkes de med dette ser jeg ingen ting i veien for at de blir verdens største bilprodusent på sikt. Det tar selvfølgelig tid, siden de ikke selger fossilbiler.

De må nok dog opprette sub-brands, som retter seg mot forskjellige kundegrupper. Man kan ha fokus på sportslighet, tech, praktikalitet, robusthet, lav kost, luksus osv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: RJK på søndag 10. januar 2021, klokken 09:47
40 000 km i året er da heftig mye kjøring. Det er typisk hva en omreisende selger kunne ha av kjørelengde.
Snittet i Norge er vel noe sånt som rundt 12-13.000km, så 40.000km er ganske ekstremt ja. Typisk for reisende selgere eller folk med veldig lang pendlevei.

Men ladebehovet er som du påpeker veldig individuelt. Hadde jeg reist på hytta hver eneste helg hele året kunne jeg lagt ned 22.000km bare på hyttekjøring, men med saktelading som eneste kilde.
Hurtiglading trenger jeg bare i helt spesielle tilfeller. Neste gang blir kanskje i påsken hvor vi vurderer å besøke familie i første halvdel og være på hytta siste halvdel.
Siden mai har jeg hurtigladet 4 ganger (en gang på 50kW lader som strengt talt er mer i retning av semihurtig).
Gitt at korona-restriksjonene lettes blir det antakelig 6-7 hurtigladinger i løpet av 2021.
Årlig kjørelengde er 20.25.000km.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 10. januar 2021, klokken 00:13
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 09. januar 2021, klokken 22:06
Forskjellen mellom å knote med en Grønn kontakt lader kontra Tesla supercharger må jo være selve definisjonen på hva som er premium ;D

Det er umulig å forstå, hvis man ikke har prøvd begge deler (over tid).

Jeg hater fortsatt å lade Leafen på CHAdeMO, uansett hvor jeg lader. Selv med brikke. Og hater det selv om den nå hurtiglades bare 5-10 ganger i året, mot flere ganger i uken før.
Brikkebruk kan jeg akseptere. Det jeg derimot hater er ladekø. Eller bare risikoen for ladekø. Å være avhengig av å lade et sted med bare to ladeuttak fremstår som et mareritt. Man kan risikere evigheter med kø.

Selv superladere med høy belasting (som Porsgrunn) unngår jeg om jeg kan, ved høytrafikk. Og Lier nord og syd er generelt å regne som uaktuelle. Kan kanskje vurdere dem igjen nå etter at Liertoppen kom.

Mulig det er noen dårlige erfaringer fra tidligere tider med Trillingen som sitteri i. Da ladestasjonene var få, og ofte bare en lader pr sted.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

40.000km er mye, og antallet hurtigladinger ganske lavt. Vi har to Teslaer og kjører de drøye 30.000km til sammen. Antall hurtigladinger pr. år ligger på 50-100, sannsynligvis vesentlig nærmere 100 enn 50. Nå skal vi også kjøpe en liten campingvogn, så jeg tipper antallet i år vil overstige 100.

Hittil i år har vi 6 hurtigladinger. 4 på SuC og 2 på CCS. I dag blir det nok et par til på CCS og en på SuC tenker jeg (vi lader ofte i ganske kort tid pr. lading og som regel kun på 50kW på CCS).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Handyman

Sitat fra: tornaldo på søndag 10. januar 2021, klokken 09:51
Sitat fra: hELgenen på søndag 10. januar 2021, klokken 00:50
Hurtiglader 3-4 ganger pr år,så ingen dealbreaker om det er litt kø her. Kjører kun 40k i året og lader det meste hjemme. Antar at de som synes dette med hurtiglading  er viktig kjører vesentlig mer enn meg eller.....»

Alltid interessant å se hvor ulikt ståsted man har i disse diskusjonene! "Kun" 40000 km i året?

Det er ca 3000 personbiler til salgs på Finn, som er 2020 modeller eller nyere, og har gått mer enn 2000 km. Dvs de er ikke nye. Av disse igjen, er det kun 23 stk som har gått mer enn 40000 km. For elbiler er det 3 av 1100! Uten at det er en god vitenskapelig metode for å se på kjørelengde til folk flest, gir det en grei indikasjon på at 40000 km er i øvre sjiktet  ;) Og at behovet for hurtiglading absolutt er til stede for veldig mange med lavere enn 40k km årlig kjørelengde, mtp hvilket press det er på hurtiglading i dag.
Gjennomsnittlig kjørelengde i 2019 for personbiler var 11 883km pr kjøretøy. For busser 32 983km og lastebiler 35 801.
Ofte tillegges uttrykkene "gjennomsnitt" og "normal" samme innhold. 40 000km er derfor unormalt mye hvis det er på en bil, men er nok innenfor "normalen" om det er fordelt på 3 biler.
https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Ja,jeg klarer i alle fall lett å kjøre 40k i året uten behov for hurtiglading. Aldri benyttet meg av lading utenfor butikker og annet AC lading heller.Kun i ekstreme tilfeller hatt behov for hurtiglading. Så ladenettverket til Tesla betyr ikke så mye her,og med stadig lengre rekkevidde på tanken på nye biler så antar jeg behovet blir mindre også. Så verdien av SuC når en skal velge ny bil,model Y eller andre,tror jeg egentlig er overdrevet. Her sies det jo at folk flest kjører ca 25% av det jeg gjør i året,så da kan det ikke være så viktig argument med SuC nettverk for en god del kunder. Tesla må derfor konkurrere heftig på pris også..ikke bare karma,ytelse og SuC.
Model Y RWD bør leveres godt under 400k,og 4WD under 450k inkl. Vinterdekk.

hemi

Kjører ikke 40k, men stadig behov for hurtiglading på tur, problemet er hovedsaklig mangel på destinasjons ladere på fjellet, men også overaskende ofte på destinasjoner på sommertur. hobby & fritid er det som tvinger frem ladebehovet her, er ofte steder med dårlig/lite infrastruktur.

Tilbrakte nyttår på ustaoset, der må du gå ski fra bilen, så litt stusselig med lading, også i hemsedal er det uteparkering og lite lademuligheter.

bor 1-2km fra kontoret, og kundemøter finnes jo knapt lenger, uansett bare noen km fra alt

Vaduz

Hva har egentlig årlig kjørelengde med hurtiglading å gjøre? De to er vel fullstendig urelatert? Jeg kunne ha kjørt 40 mil om dagen med kun saktelading om jeg pendlet 20 mil hver vei og hadde 11kW lader i begge ender. Hurtiglading er for strekninger over maks rekkevidde eller ved manglende destinasjonslader. Ofte aktuelt ved ferier og hytteturer uten lademuligheter. Ladenettverket til tesla, med integrasjonen til bilen og nesten aldri kø, er grunnen til at selv vanlige folk gidder å kjøre elektrisk. Nå kommer heldigvis andre ladetilbydere etter etterhvert, men det har tatt litt tid og SuC er fremdeles Teslas største fortrinn.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på søndag 10. januar 2021, klokken 20:45
Hva har egentlig årlig kjørelengde med hurtiglading å gjøre? De to er vel fullstendig urelatert?
Som du selv sier, det er vel avhengig av hva slags saktelading man har tilgjengelig, og hva slags kjøremønster man har. Vi har kjørt 50000km de siste ti månedene, hurtigladet ca 10%. Dette med 5,5kW lading hjemme og 22kW på hytta.

Så lenge man holder seg innenfor rekkevidde og har tilstrekkelig ladekapasitet på destinasjon så trenger man ikke hurtiglading. De fleste ender fort opp med å hurtiglade litt hvis man begir seg på langtur i -20 med elbil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Vaduz på søndag 10. januar 2021, klokken 20:45
Hva har egentlig årlig kjørelengde med hurtiglading å gjøre? De to er vel fullstendig urelatert? Jeg kunne ha kjørt 40 mil om dagen med kun saktelading om jeg pendlet 20 mil hver vei og hadde 11kW lader i begge ender. Hurtiglading er for strekninger over maks rekkevidde eller ved manglende destinasjonslader. Ofte aktuelt ved ferier og hytteturer uten lademuligheter. Ladenettverket til tesla, med integrasjonen til bilen og nesten aldri kø, er grunnen til at selv vanlige folk gidder å kjøre elektrisk. Nå kommer heldigvis andre ladetilbydere etter etterhvert, men det har tatt litt tid og SuC er fremdeles Teslas største fortrinn.

Korrelasjonen kjørelengde og hurtiglading er at dess lengre du kjører, dess mer sannsynlig er det at du trenger å hurtiglade for å få kjørt så mye som man gjør.  Selvsagt er dette avhengig av om man kjører relativt lik kjørelengde hver eneste dag, eller om det varierer kraftig.

For å ta det om 40 K km per år, så betyr det altså et snitt på nesten 110 km per dag eller nesten 2 timer kjøring per dag, om man kjører alle 365 dagene i året. Kjører man bare arbeidsdager, 230 av dem i året ca, så er snittet plutselig nesten 174 km per kjøretur, eller nesten 3 timer per dag.

Om de daglige kjøreturene til og fra jobb da bare er 60 km om dagen, så betyr det altså at man må ha noen skikkelige langturer (med hurtiglading?) for å klare å komme opp i snittet. 60 kmx230 dager=13 800 km. Da må man altså kjøre 26 200 km i løpet av de resterende 135 dagene, som gir 194 km i snitt på disse dagene. Kjører man bare halvparten av disse dagene, så er det altså 388 km per dag. Da er man langt forbi hva de fleste bilene klarer i praksis.

Som sagt, det er ikke nødvendigvis likhetstegn med lang kjørelengde = mye hurtiglading, men sannsynligheten for at de følger hverandre, er altså langt større. Min egen kjøring med mye langkjøring og lite til ingen småkjøring, vil gi endel hurtiglading, men bare vurdert ut fra kjørelengden, så burde antall hurtigladninger være nært null. Min og hELgenen sin kjøring må derfor sies å være atypisk, men i motsatt ende av skalaen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

Jeg sørget heller for kontorer i umiddelbar nærhet til hjemmet, kjøre mases i hverdagen, suger. Tur derimot er gøy!

tornaldo

Sitat fra: hELgenen på søndag 10. januar 2021, klokken 14:19
Ja,jeg klarer i alle fall lett å kjøre 40k i året uten behov for hurtiglading. Aldri benyttet meg av lading utenfor butikker og annet AC lading heller.Kun i ekstreme tilfeller hatt behov for hurtiglading. Så ladenettverket til Tesla betyr ikke så mye her,og med stadig lengre rekkevidde på tanken på nye biler så antar jeg behovet blir mindre også. Så verdien av SuC når en skal velge ny bil,model Y eller andre,tror jeg egentlig er overdrevet. Her sies det jo at folk flest kjører ca 25% av det jeg gjør i året,så da kan det ikke være så viktig argument med SuC nettverk for en god del kunder. Tesla må derfor konkurrere heftig på pris også..ikke bare karma,ytelse og SuC.
Model Y RWD bør leveres godt under 400k,og 4WD under 450k inkl. Vinterdekk.

De prisene du mener Tesla må ned i virker litt voldsomme, for vi snakker da at Model Y rwd kommer ned på Huyndai Kona nivå. Dual Motor til under 450k inkludert vinterdekk, blir sånn ca 50-100k billigere enn en Skoda Enyaq. Jeg forstår du ikke har trua på at Tesla kan konkurrere. Det blir jo spennende å se utover året, når Model Y leveres.

Superladenettverket trekkes frem som blant de fremste fordelene og en av grunnene til at folk kjøper Tesla både her inne og andre forum, det er liksom ikke til å komme bort fra, uansett om man personlig mener det ikke burde være så viktig.

Det lages og selges veldig mange nye biler i dag, enten med forholdsvis små batterier, eller biler med voldsomt forbruk. Hvorfor skal alle drasse rundt på 75-100 kWh batterier. Logisk at det går mange biler med lavere kapasitet, og da vil det bli stort behov for hurtiglading, og det vil være aktuelt for veldig mange, i lang tid. Ta e-tron 50 eierne f.eks, de er det jo blitt mange av. Er ikke lange turen på vinterføre før man må planlegge et ladestopp.

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Selv kjørte jeg 25000 km året før koronaen og kan telle på to hender de gangene jeg var avhengig av SuC, inkl. Sverige/Danmarkstur. Har hytte på fjellet med lademulighet som brukes mye, ellers dagprndling til jobb og småkjøring.
Jeg ser på SuC omtrent som med AWD. Det er svært sjelden jeg har virkelig trenger det, men når jeg gjør det er det fantastisk. Nordmenn kjøper jo AWD som gale, alle skal ha det. Hvor mange kan forsvare ekstrakostnaden ut fra behovet??  Jeg tror mange tenker på samme måte ang SuC, spesielt førstegangskjøpere av elbil som ofte bekymrer seg unødig for lading.
AWD og SuC har den felles egenskapen at det er først når du har hatt det og brukt det du skjønner hvor bra det er.
Som med bremsekraftforsterker, servostyring, automatgir, elektrisk vindusheis, klimanlegg, elektrisk vindusheis osv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:39Det er nok rett - Tesla selger unna stort sett det de klarer å produsere, men i Europa slipper de nå inn konkurrenter - markedet her blir tøffere en noen gang før - og når TMY først skal inn her - så må de tilby denne til en god pris...en virkelig god pris..Og dagens pris er ikke det sett opp mot konkurransen.

Joda, det er en god pris.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA