Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: kartmodul

Startet av Aspiranten, fredag 15. juni 2012, klokken 10:08

« forrige - neste »

Aspiranten

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8158115

Svært spennende, spesielt siden teknologien allerede er her.

Men jeg savner en del informasjon i artikkelen, så jeg henvender meg til de kunnskapsrike på forumet og undres om elbilmiljøet vet noe mer enn artikkelen klarer å presentere om denne teknologien?
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på mandag 28. mai 2012, klokken 12:26
http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8158115

Svært spennende, spesielt siden teknologien allerede er her.

Joa, men ikke så utrolig revolusjonerende som man skal ha det til. Produksjon ligger noen år frem i tid for disse 400Wh/kg cellene. Til sammenligning leverer Tesla de første Model S om en måned, med celler som yter ca. 260Wh/kg.

Forskjellen i vekt på et 85kWh batteri blir da ca. 115kg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Ok, så det er roadsterbatteriene som allerede har noen år på baken at hvis artikkelen omtaler som bare 100ognoen watt per kilo?

Det står at det er noen år til ja, men interessant å følge med lell :)
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på mandag 28. mai 2012, klokken 17:38
Ok, så det er roadsterbatteriene som allerede har noen år på baken at hvis artikkelen omtaler som bare 100ognoen watt per kilo?

Ja, men de sammenligner pærer og pølser ;)

Roadsted-batteriet var oppgitt til 124Wh/kg, men det er for HELE batteripakka inkl.  alt annet (ramme, BMS, kjølig osv.). Slikt vil jo også Envia-cellene trenge. Selve cellene i Roadster-pakka har ca. 177Wh/kg (56kWh/6831 celler á 46g, evt. 2,2Ah*3,7V per celle = 8,14Wh per 46g celle).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Nå har jeg ikke finlest artikkelen, men på generelt grunnlag: er det ikke vesentlig å vite noe om tettheten til stoffene som brukes? Det hjelper jo ikke så mye om batteriet kan holde på 1000Wh/kg hvis tettheten er sammenlignbar med byggeskum? Til bilbruk vil jeg nesten tørre å påstå at det vil være mer interessant å vite Wh/liter enn Wh/kg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arnejorg1

Sitat fra: cra på tirsdag 29. mai 2012, klokken 08:43
Nå har jeg ikke finlest artikkelen, men på generelt grunnlag: er det ikke vesentlig å vite noe om tettheten til stoffene som brukes? Det hjelper jo ikke så mye om batteriet kan holde på 1000Wh/kg hvis tettheten er sammenlignbar med byggeskum? Til bilbruk vil jeg nesten tørre å påstå at det vil være mer interessant å vite Wh/liter enn Wh/kg.

Jeg tror at i biler kan det være interessant å hvite både wh/liter og wh/kg.
Men jeg ser stadig flere bruksområder etter hvert som batteriteknologien utvikles.

Først og fremst tenker jeg på fritidsbåter. Nofuel.no forhandler aquavatt påhengsmotor, den største er vel på ca 22 kwh. Den er egnet til små fritidsbåter fra 14-16 fot, dersom man ønsker litt hastighet for å ha det gøy. Nå har jeg ikke lest så mye om batteriene som brukes her, men man ville iallefall brukt opp ett Leaf-batteri på en time. Det veier vel 250 kg om jeg ikke tar feil, og tyngre batteri reduserer jo bare hastigheten. Ett 250 kg batteri er mer enn tungt nok i en slik båt, så det betyr maks en time morro av gangen. Skal man putte en elmotor på 80kwt på en større båt som du gjerne kjører litt lengre,  må man iallefall bruke det nye tesla-batteriet. Da vil man få 104 kwt på 400 kg, men det er fortsatt for lite da det vil gi deg ca. 1t 20m kjøring uten at jeg har regnet så nøye på det.

Jeg ser for meg at stadig flere forhandlere lager elektriske båter når batteriteknologien blir bedre.
+ at man vil se flere elektriske fly og ellers andre elektriske doninger :). Venter spent ;) 
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 29. mai 2012, klokken 23:27
Først og fremst tenker jeg på fritidsbåter. Nofuel.no forhandler aquavatt påhengsmotor, den største er vel på ca 22 kwh. Den er egnet til små fritidsbåter fra 14-16 fot, dersom man ønsker litt hastighet for å ha det gøy. Nå har jeg ikke lest så mye om batteriene som brukes her, men man ville iallefall brukt opp ett Leaf-batteri på en time. Det veier vel 250 kg om jeg ikke tar feil, og tyngre batteri reduserer jo bare hastigheten. Ett 250 kg batteri er mer enn tungt nok i en slik båt, så det betyr maks en time morro av gangen. Skal man putte en elmotor på 80kwt på en større båt som du gjerne kjører litt lengre,  må man iallefall bruke det nye tesla-batteriet. Da vil man få 104 kwt på 400 kg, men det er fortsatt for lite da det vil gi deg ca. 1t 20m kjøring uten at jeg har regnet så nøye på det.

Hmm, jeg ser for meg en Tesla-motor på 300kW i en påhengsmotor, koblet til et 150kWh Envia-batteri på 450kg, alt montert i min gamle Hydrolift T-20 ;)

At det ikke hadde vart all verdens tid spiller vel liten rolle når man kommer 65 nautiske mil avgårde på en time på halvt gasspådrag og har en toppfart på nærmere 80 knop ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

I-miev 2011
Asker

edyrli

Det vil jo til slutt gå tomt for diesel til båter også. Da er det greit noen tenker på alternativer? Kanskje en eletro / seil hybrid kunne vært noe? Lade når man seiler, strøm når det er vindstille.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

gbzdoc

Båt og elfremdrift, ja takk! Så lenge rekkevidden blir bra nok. Evt. en hybrid løsning.

Å slippe motorstøy når man kjører båt er jo herlig! Men å MÅTTE seile for å oppnå det er rett og slett litt pes, selv om det er gøy å seile. :)

foxy

høy luftfuktighet og saltvann er helt konge for alt av el. - så ja takk til gode gamle diesel-motorer.

Og at det går tomt for olje/diesel det får vi ikke oppleve - eller finnes det fortsatt noen som sier atterengang at det er peak oil nå?

Og er man på sjøen er det seiling som gjelder!
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Jeg tror så absolutt på peak cheap-oil.

Min sønn vil ikke få oppleve billig overskuddsolje slik mine foreldre gjorde. Selv opplever jeg 120 dollar fatet. De opplevde 10 dollar fatet. Min sønn vil trolig måtte leve med minimum 300 dollar fatet.

Frem til jeg fikk prøve Leafen og bli kjent med den, fryktet jeg krig og det som verre er om de siste oljeskvettene. En pris på 400 dollar fatet kan provosere- og har gjort det før. (USA vs. midtøsten og søramerika) Nå vet jeg derimot at den neste teknologien allerede er her, og litt saftig gummilegering rundt kablene i båten vil gjøre det til en ny opplevelse å være på sjøen. Gleder meg! :)

Med eldrift vil jeg som naturverner og ivrig friluftsmann tilogmed kunne godta motoriserte fritidsbåter i fjellvann, grunnet ikke-oljesøl og fraværende lydforurensing.
Nissan Leaf

arnejorg1

#12
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. mai 2012, klokken 00:44


Hmm, jeg ser for meg en Tesla-motor på 300kW i en påhengsmotor, koblet til et 150kWh Envia-batteri på 450kg, alt montert i min gamle Hydrolift T-20 ;)

At det ikke hadde vart all verdens tid spiller vel liten rolle når man kommer 65 nautiske mil avgårde på en time på halvt gasspådrag og har en toppfart på nærmere 80 knop ;)



Da har man det skikkelig gøy den ene halvtimen man har strøm nok. (skal du kjøre 80 knop kan det umulig holde med halvt gasspådrag. Hvor stor er egentlig båten din?). Man vil komme langt, men moroa blir kortvarig. Jeg hadde da ville puttet inn ett batteri med enda mer strøm pr. kilo, fremtiden vil bringe.
Jeg ser først og fremst for meg meg en day-cruser med 80kw motor og 2 slike batteri, uten at jeg vet hvor mye fart man vil tape.
Det er egentlig vanskelig og elektrifisere en båt siden de krever så enormt mye mer energi enn en bil gjør.

Men en ting er sikkert. Når man kommer til båt vil man virkelig spare på og kjøre elektrisk, store båtmotorer drikker noe så enormt med drivstoff.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnejorg1

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 30. mai 2012, klokken 13:03

Med eldrift vil jeg som naturverner og ivrig friluftsmann tilogmed kunne godta motoriserte fritidsbåter i fjellvann, grunnet ikke-oljesøl og fraværende lydforurensing.

Vet at i flere fjellvann er det pr. i dag tillat med elektrisk motor.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

El rayo

Sitat fra: foxy på onsdag 30. mai 2012, klokken 12:29
høy luftfuktighet og saltvann er helt konge for alt av el. - så ja takk til gode gamle diesel-motorer.
Hvordan får du liv i dieselmotoren, da - trykkluft, sveiv/dekompresjonsventil eller elektrisk startmotor/batteri?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA