Hovedmeny

Id4 4 hjulstrekk

Startet av ENTO, fredag 25. desember 2020, klokken 23:50

« forrige - neste »

magfred

Sitat fra: magfred på fredag 30. april 2021, klokken 11:50
Sitat fra: Kjellegolf på fredag 30. april 2021, klokken 11:35
Takk for gode tips ang anlegg, Eriksen Eriksen! BassBrothers ser jo meget interessant ut, de har tydeligvis god kompetanse! Artig at de skriver dette om høytalerne til id4 på Facebook siden sin : "Det vil gjøre forskjell bare med forsterker ja, høyttalerne i bilen er egentlig meget bra." Er spent på hva disse løsningene koster, svar kommer snart!
Ser ut som prisen blir 9900,- for sub, forsterker/DSP og lydfil for korrekt oppsett til Enyaq. Går ut ifra at de får på plass noe tilsvarende ganske kjapt for ID.4 også. Tilgangen til oppkobling mot bilens anlegg virker også å være relativt enkel, bare å ta ut hanskerommet og et panel med et par skurer så skal man ha god tilgang. Tipper det som tar lengst tid vil være å få skjult kabelen mellom sub-forsterker-orginalt anlegg.

Her må noen på Sunnmøre sørge for at Bassbrother's får låne en ID.4 slik at de får laget et tilsvarende opplegg til oss (har forøvrig ingen tilkobling til dem, men ønsker enda bedre anlegg  :) ):

https://www.youtube.com/watch?v=AfcF4cCbMUc
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

eriksen.eriksen

hELgenen

Her er nok et oppdrag - jeg har forsøkt å google men finner ikke svingradius på GTX - den er jo 10.2 på den vanlige, men hva er den på 4WD varianten?

Olemann

Sitat fra: hELgenen på lørdag 01. mai 2021, klokken 22:18
Her er nok et oppdrag - jeg har forsøkt å google men finner ikke svingradius på GTX - den er jo 10.2 på den vanlige, men hva er den på 4WD varianten?

Ca en meter mer leste jeg et sted, husker ikke hvor.

Stikkkontakt

Sitat fra: Olemann på lørdag 01. mai 2021, klokken 22:20

11,6 meter

hELgenen

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 01. mai 2021, klokken 22:32
Sitat fra: Olemann på lørdag 01. mai 2021, klokken 22:20

11,6 meter

Takk - så det ble såpass ja.

Rexen

Id.4 GTX leveres som standard med "20" Ystad lettmetallfelger". Jeg er personlig ikke tilhenger av 20" så lenge de går på bekostning av forbruk og komfort (stivere).
Noen som har synspunkter på det? Blir kjøreegenskaper bedre eller dårligere med 20" vs 19".
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

daktari

Sitat fra: Rexen på mandag 03. mai 2021, klokken 09:33
Id.4 GTX leveres som standard med "20" Ystad lettmetallfelger". Jeg er personlig ikke tilhenger av 20" så lenge de går på bekostning av forbruk og komfort (stivere).
Noen som har synspunkter på det? Blir kjøreegenskaper bedre eller dårligere med 20" vs 19".
Kjøreegenskaper blir bedre, komfort, støy og rekkevidde dårligere. Morsom video her som viser deformasjon inni et dekk. Jo stivere dekket er (= lavere profil), jo mer motstand mot ujevnheter vil dekket gi.
https://youtu.be/rILyBg7ZjeI
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Limodriver

Til normal bruk ser jeg ikke annet enn ulemper med større hjul. For det første vil hjulene som du nevner bli stivere og dermed overføre mer av ujevnheter i veien til fører/passasjerer, i tillegg sporer brede og lave dekk mer enn smalere og høyere. I og med at rulleomkretsen ikke lovlig kan endres mer enn +- 5% må dekksidene bli ca 1,25cm lavere som er en relativt stor endring på allerede lave dekk. Når dekkene sporer mer kan en selv tenke seg hvordan det er å være ledd og foringer på en slik bil på norske sporete veier. Større hjul reduserer trolig levetiden på ledd og foringer.

Lavere dekk er også en risiko med tanke på å skade felgene. Større felger med lavere dekk er det større sjanse for å få skade på dersom en kjører over et hull over et hull i veien eller lignende. Større felger er ofte dyrere å reparere. Ved lave dekk er det også lettere å få skader på felgsiden dersom en er uheldig å være inntil en kant da dekkene ofte er så lave at felgen sjelden er høyere enn kanten.

Sist, men ikke minst er større dekk dyrere. Å kjøpe nye dekk på en bil med Støre dekk er dyrere både mhp dekkprisene og prisene for omlegging på felg.

Jeg er av den oppfatningen at store dekk kun tilfredsstiller jålebukken i en og mener det er en uting. For de aller fleste er hjuldimensjonen som er standardimensjon fra fabrikken den mest optimale. Ingeniører ved fabrikken har tross alt lagt en del energi i å beregne riktig hjuldimensjon til bilmodellen. Dette er gjort med bakgrunn i sikkerhet, komfort, forbruk og design. De er langt bedre skikket for jobben enn selgere og markedsfolk som synes det er tøft med større hjul som de tjener bedre på.

Det er nok en del som vil hevde at større hjul gir bedre sikkerhet i kritiske situasjoner. Bredere dekk gir imidlertid også lettere vannplaning fordi det er mer vann som må dreneres bort for at dekket skal få kontakt med underlaget. På tørre veier har brede dekk bedre veigrep og lave dekk har en mer direkte respons. Jeg tror imidlertid ikke det er mange av oss vanlige sjåfører som har kjøreferdigheter som gjør at denne sikkerhetsforbedringer lar seg utnytte. Bilen totalt sett med sine assistentsystemer er oss totalt overlegen i forhold til å redde oss ut av kritiske situasjoner. Det beste vi som førere kN gjøre er å unngå disse situasjonene, dersom bilens assistentsystemer ikke redder oss er sannsynligheten for at det ender opp med uønskede konsekvenser stor.

Jeg er som det fremgår ovenfor veldig negativ til å gi bort mange positive egenskaper ved å velge større hjul. Selvfølgelig kan en velge det dersom en er villig til å betale prisen med lavere komfort og høyere kostnader mot «the looks». Jeg personlig synes ikke en familiefrakter blir noe annet enn det uansett hjulstørrelse eller annet dill en utstyrer bilen med. Familien vil fraktes komfortabelt.

hELgenen

Nå tror jeg 20" er standard dimensjon på GTX og også 2WD varianten.

19" er vel kun vinterdekk - men enig at det er for mye fokus på utseende og råne egenskaper.
De aller fleste klarer seg fint med minste dimensjon, blir billigere i lengden, bilen blir mer komfortabel og forbruket går ned. GTX er vel solgt inn som den sportslige varianten - ikke så mye som går på off road eller komfort egenskaper der i leiren dessverre. Jeg tror uansett de færreste vil presse bilen til det ytterste og således få nytte av de største dimensjonene - ja ikke sikkert 4WD egenskapene trengs heller......

Stikkkontakt

Sitat fra: hELgenen på mandag 03. mai 2021, klokken 11:24
Nå tror jeg 20" er standard dimensjon på GTX og også 2WD varianten.

19" er standard på 2WD 77kWh. 18" på 52kWh.
1st har 20 og 21.

hELgenen

Ok. Har 1st selv og det er 20" der,så trodde det gjaldt alle 77 kWh. Men du har sikkert rett.

Rexen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 30. april 2021, klokken 06:08
- Blått dashbord/dører ser ikke bra ut på en del bilder. Det går seg jo til og når jeg blir vant til det tenker jeg antakelig ikke på at det ikke er min smak.
- Det vil kanskje komme andre 4wd modeller etter hvert som ikke krever blått dashbord/blå dører, røde sømmer rundt omkring osv. Bedre å bestille da?
Driver man bare å lurer seg selv dersom man tror at det innen utgangen av juli kan bli mulig å velge bort blått dashbord?
Blått dashbord og dører er egentlig grunn nok til ikke å kjøpe bilen...
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Trond.m

Skulle vært interessant å se hvor mørk X-blue er. Veldig mørk blå er vel omtrent som sort. Standard-setene er vel også mørk blå, og ut i fra bildene jeg har sett så synes jeg det ser bra ut.

Øyvind.h

Sitat fra: Rexen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:46
Driver man bare å lurer seg selv dersom man tror at det innen utgangen av juli kan bli mulig å velge bort blått dashbord?
Blått dashbord og dører er egentlig grunn nok til ikke å kjøpe bilen...
Godt spørsmål. På noen bilder er blåfargen mørk og nedtonet. På andre bilder er den lys og veldig tydelig. Rett og slett ikke helt lett å bli klok på hvor sjenerende den vil oppleves i praksis. Blått dashbord og dører er vel et "GTX" element. Ikke usannsynlig at det kommer andre 4wd varianter etter hvert, men spørs om de kommer så tidlig som sommeren?
Jeg sitter med et greit tilbud på hånden nå som jeg er veldig usikker på. Setene er også litt wildcard. De ser greie ut på bildene, men skal jeg ha elektriske seter blir det de mer sporty setene med fast nakkestøtte og ekstra støtte. Og skal jeg kjøpe bilen for permanent eie må jeg gjøre noe med pianolakken på alle dørene innvendig.
Akkurat nå heller jeg mot å droppe bestilling, selv om jeg har kønummer 3xx.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA