Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: La bilen stå urørt i tre uker i vinterkulda... Lar det seg gjøre?

Startet av erlendwiborg, onsdag 13. juni 2012, klokken 20:44

« forrige - neste »

Halvor

Sitat fra: PK på tirsdag 18. desember 2012, klokken 20:48
Hmm...
Ikke vet jeg, men den er uten vinterdekk så plusser du på det er det faktisk ikke billigere enn fra norsk forhandler.... Husk, det er pruterom hos norske forhandlere...!!! :-)

Er vel ikke med vinterdekk fra forhandler heller?

PK

#61

, fikk opprinnelig tilbud på 272 inkl vinterhjul på alu, techtyl, solcelle, metalic, gummimatter etc

Så tar du vinterdekk hos Sharrifs som er bilig, ca 9000, så er du i 268.
Da er du kun 3000 unna norsk forhandler og 2 år lengre garanti på bilen.... Det mener jeg det er verdt.... :-)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Halvor

Sitat fra: PK på tirsdag 18. desember 2012, klokken 20:59

, fikk opprinnelig tilbud på 272 inkl vinterhjul på alu, techtyl, solcelle, metalic, gummimatter etc

Så tar du vinterdekk hos Sharrifs som er bilig, ca 9000, så er du i 268.
Da er du kun 3000 unna norsk forhandler og 2 år lengre garanti på bilen.... Det mener jeg det er verdt.... :-)

Ok. Men så vidt jeg kan se er det fem års garanti på bilen som jeg henviste til også.
Men 272 inkl. vinterhjul og understellsbehandling hørtes jo rimelig ut.. Var det med sidelister og skvettlapper også? Låsbart ladeutak?


PK

#63
Nei. Det var det ikke (tror eg)... Står ikke beskrevet noe om skvettlapper...
Og ladeluken trengte eg ikke, nok en løs del å holde styr på... ladepistolen er låsbar med hengelås, så tenkte eg ikke trengte den luken. Hjemme har jeg installert Podpoint lader, så den er ikke lett å stjele. Bør uansett landlig til, så det hadde gått bra uansett :-)

På europeiske import biler er det 5 år på batteri, og 3 år på resten av bilen.
Mens på norske biler 5 år på begge deler.
Står ikke i annonsen om det er bil eller batteri de mener.. Så vet ikke...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Halvor

Skal få sjekket vilkårene i morgen, men det er klart at det ikke er aktuelt med dårligere garanti enn det Nissan tilbyr via aut. forhandler..

Hvor fikk du tak i Podpoint laderen da? Pris? Ser at den ofte omtales som 16A lader. Jeg har bare 15 A i garasjen, men det går kanskje..

PK

#65
Kjøpte den av Bjørnestad Bil via finn.no
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34114079&kwUnica=pod.%20point

Ble sendt samme dag, hadde den i posten 2 dager etterpå.
Merk, denne bør du ha 20A sikring og 4'cu kabel til. Den trekker ca 17A mener jeg. Ca 16A mener til bilen, og litt til elektronikken.

Men de selger forøvrig også denne kabelen, som chargeamps også selger.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38600688
Den kan du bruke på vanlig stikkontaktkurs. Den lader med ca 15A og litt til elektronikken der og... Den kan jo du og ta med deg på off.ladestasjoner. :-)

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Jærbuen

Sitat fra: Halvor på tirsdag 18. desember 2012, klokken 21:46
Skal få sjekket vilkårene i morgen, men det er klart at det ikke er aktuelt med dårligere garanti enn det Nissan tilbyr via aut. forhandler..

Hvor fikk du tak i Podpoint laderen da? Pris? Ser at den ofte omtales som 16A lader. Jeg har bare 15 A i garasjen, men det går kanskje..

Den annonsen er uklar, det er helt sikkert ikke 5 år garanti på hele bilen. De skriver batteripakke, hadde ikke gjort det om det gjaldt hele bilen.
Min mening er at denne er for dyr om den er importert, jeg hadde pruta den mye ned om jeg skulle handla denne.

Podpoint-lader er en dyr sak, og du må ha 20A fast installert kurs, ikke stikk. Så vurder om det er verdt prisen for de ekstra 6A. Lader du natta over, er den originale 10A nok. Du klarer både 80 og 100% som regel, om du tar hele natta til hjelp. 16A er langt fra en "hurtiglader"
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Jærbuen

Sitat fra: PK på tirsdag 18. desember 2012, klokken 21:56
Kjøpte den av Bjørnestad Bil via finn.no
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34114079&kwUnica=pod.%20point

Ble sendt samme dag, hadde den i posten 2 dager etterpå.
Merk, denne bør du ha 20A sikring og 4'cu kabel til. Den trekker ca 17A mener jeg. Ca 16A mener til bilen, og litt til elektronikken.

Men de selger forøvrig også denne kabelen, som chargeamps også selger.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38600688
Den kan du bruke på vanlig stikkontaktkurs. Den lader med ca 15A og litt til elektronikken der og... Den kan jo du og ta med deg på off.ladestasjoner. :-)

Så har du disse til 5 og 6000:
http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Ladekladd_Leaf

Jeg er skeptisk til å lade 16A via en vanlig stikk i 6 timer, så da er den til 6000 et bra alternativ. Men 15A til din garasje kan bli helt på kanten om du har andre forbrukere på denne kursen.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Halvor

Når det gjelder Podpoint lader kan jeg ikke helt se hvorfor man må ha 4" og 20 A. Det står jo 3,3 kw i annonsen og det skulle tilsvare 14,34 A.. Men det er kanskje ikke lovlig å basere seg på så høyt "konstant" forbruk på 2,5" 15/16 A..?

Kanskje bedre med en 16 A portabel da. PK vet du om det er 16 A kurs i garasjen på Sandsli?

Så at det sto 5 år garanti på batteriene nå ja, da er det neppe aktuelt.. Men om det er vanlig norsk garanti spiller det vel liten rolle om man kjøper hos andre enn aut. forhandler?

PK

Står i monteringsanvisningen som fulgte med. Mener de oppgav 17,4 som dritsstrøm.
Der stod det og anbefaling om 4'cu og 20 A kurs.

Litt feil i annonsen fra Bjørnestad Bil. Den er forlvrig Ip56 som betyr at den kan monteres utendørs på yttervegg. Står litt mer i denne tråden, samt litt bilder
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4336.0.html

Vet ikke hva de har på Sandsli, regner med det er 16A kurs. Men det kan eg finne ut :-)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Halvor

Ok. Lite aktuelt for meg å legge opp nye kabler til garasjen. Da må det kuttes i asfalt og graves.. Eller kanskje jeg kan gå for luftspenn.. :)

Begynner å bli en del Leaf´er og andre elbiler på Sandsli nå...

Halvor

270 k. Inkl. vinterdekk på alu, metallic hvit, mattesett og undersprøyting. Levert 3. jan med regnr. EL 2013 1  :) Kjøpt hos aut. Nissan forhandler Autocenteret AS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA