Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: La bilen stå urørt i tre uker i vinterkulda... Lar det seg gjøre?

Startet av erlendwiborg, onsdag 13. juni 2012, klokken 20:44

« forrige - neste »

Oesse

Sitat fra: ihansen på fredag 25. mai 2012, klokken 20:13
Sitat fra: herregud på fredag 25. mai 2012, klokken 19:13
Ser her at mange forhandlere opererer med diverse avgifter og gebyr slik at den faktiske kostnaden for bilen levert kjøreklar på vei er betydelig høyere enn det de kaller for listepris eller "villedende" pris.

Jeg har denne uken kjøpt en Leaf fra Acar i Oslo.

Her er Leafen idag annonsert til kr 258000 med komfortpakke,solcellepanel og metallic. For den prisen inngår registreringsomkostnader, bilen er klargjort med matter og oppdatert programvare/norske instruksjonsbøker. Ønskes vinterdekk på lettmetallfelg er prisen for det mellom 7000-8000 avhengig av dekk type. Bor du ikke i Oslo tilbys bilen levert for en meget gunstig pris, feks kr 4000 til Tromsø. Det vil si totalt ca kr 270000 levert hjem til deg.

Jeg kjøpte en sort utgave uten komfortpakke, med solcellepanel, matter, vinterdekk på felg (Nokian Hakkapelitta R piggfritt), klargjort, ferdig registeret og frakt til Tromsø.

Jeg fikk en meget god totalpris ;D på alt dette som viser at det er mulig å forhandle ned prisen bare man forsøker. Forøvrig så har servicen så langt vært meget bra hos Acar.

Mange av oss er jo opplært til at ny bil skal kjøpes av "skikkelige" forhandlere. Ser at Acar driver med import, så bilen din leveres ikke av Nissan Norge. Det vil si at garantisaker må behandles via Acars forhandler i utlandet, noe som for meg, virker litt skummelt ved en så stor investering. Derfor brukte jeg en forhandler Nissan Norge har "godkjent", med håp om at det vil gjøre det lettere for meg å klage å få hjelp hvis det skulle oppstå noe. En slik sikkerhet synes jeg selv er verdt de 10 000 "ekstra" jeg har betalt.

Helt enig med ihansen her.  Hvis det skjer noe med bilen må du få den helt til Acer i Oslo igjen?
Horten

arnejorg1

Jeg ca 284000,-
Det var med vinterdekk
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

herregud

Sitat fra: ihansen på fredag 25. mai 2012, klokken 20:13

Mange av oss er jo opplært til at ny bil skal kjøpes av "skikkelige" forhandlere. Ser at Acar driver med import, så bilen din leveres ikke av Nissan Norge. Det vil si at garantisaker må behandles via Acars forhandler i utlandet, noe som for meg, virker litt skummelt ved en så stor investering. Derfor brukte jeg en forhandler Nissan Norge har "godkjent", med håp om at det vil gjøre det lettere for meg å klage å få hjelp hvis det skulle oppstå noe. En slik sikkerhet synes jeg selv er verdt de 10 000 "ekstra" jeg har betalt.

Bilen er kjøpt med følgende forutsetninger (fra kontrakten):  "Særlige bestemmelser: Euro-Nissan Fabrikkgaranti, 5år/100000km Batterigaranti, 5 års reklamasjonsrett ihht norsk kjøpslov".

Jeg vil ta service på Nissan i Tromsø etter at de til høsten blir "godkjent" på Leaf. Om bilen er kjøpt hos ACAR eller hos BNH er for meg likegyldig hvilken oppfølging mtp fabrikkgarantien man skal ha. Slik jeg har forstått det så gjelder det at ved import av nye biler følger fabrikkgarantien bilen. Ved eventuelle problemer i garantitiden vil merkeverkstedet utføre garantijobben på bilen.

Utfra de priser som her er presentert så er det betydelig mer enn kr 10000 å spare på en handel hos Acar.

Sitat fra: Oesse på fredag 25. mai 2012, klokken 20:20


Helt enig med ihansen her.  Hvis det skjer noe med bilen må du få den helt til Acer i Oslo igjen?

Og om jeg hadde kjøpt den hos BNH, hadde det vært noen forskjell? Nå er nærmeste godkjente Nissan forhandler for Leaf i Bodø. ??? Men noen sjanser må man være villig til å ta. Håper selvfølgelig at jeg skal slippe noen større problemer frem til september da den lokale forhandleren i Tromsø også kan håndtere Leaf. Og i så tilfelle regner jeg med at garantien selvfølgelig gjelder.
Leaf 2012
P85D 2015

Runex

Fabrikkgarantien følger bilen, men husk at Nissans fabrikkgaranti er kun tre år så vidt jeg har registrert. 5 års reklamasjonsrett i Norge er IKKE det samme som 5 års garanti som offisiell importør tilbyr. Det betyr at du sitter med en større grad av bevisbyrde ved evt. feil som dukker opp mellom 3 og 5 år. Da har jeg erfart at verkstedet skylder på "normal slitasje" om ganske mange feil (for eksempel deler i hjuloppheng som mange biler sliter med).
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

erlendwiborg

Ser at noen snakker om komfortpakke, hva er det?

herregud

Sitat fra: Runex på fredag 25. mai 2012, klokken 23:31
Fabrikkgarantien følger bilen, men husk at Nissans fabrikkgaranti er kun tre år så vidt jeg har registrert. 5 års reklamasjonsrett i Norge er IKKE det samme som 5 års garanti som offisiell importør tilbyr. Det betyr at du sitter med en større grad av bevisbyrde ved evt. feil som dukker opp mellom 3 og 5 år. Da har jeg erfart at verkstedet skylder på "normal slitasje" om ganske mange feil (for eksempel deler i hjuloppheng som mange biler sliter med).

Om du har registrert at fabrikkgarantien kun er 3 år ønsker jeg at du viser til hvor du har det fra. I kontrakten har jeg avtalt  Euro-Nissan Fabrikkgaranti, 5år/100000km Batterigaranti, 5 års reklamasjonsrett ihht norsk kjøpslov.

I annonsen til Acar står det også  "Bilen selges med Garanti 60 mnd Garanti inntil 100 000 km".

Det er dette jeg forholder meg til.
Leaf 2012
P85D 2015

Rasmus.B

Komfort pakke er varme i alle seter, forran og bak, varme i ratt samt varmeteppe på batteripakken for å hindre skade ved ekstrem kulde.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 26. mai 2012, klokken 09:51
Komfort pakke er varme i alle seter, forran og bak, varme i ratt samt varmeteppe på batteripakken for å hindre skade ved ekstrem kulde.

Alle biler levert av Nissan i Norge har da denne pakken ? Jeg mente den var standard på alle 2012-modeller ellers i verden også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ihansen

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 26. mai 2012, klokken 09:51
Komfort pakke er varme i alle seter, forran og bak, varme i ratt samt varmeteppe på batteripakken for å hindre skade ved ekstrem kulde.

Nissan Norge har jo valgt dette som standard, nettopp for å minske risikoen for skade i vårt klima. Det samme gjelder vel understellsbehandlingen.

Håper herregud ser at jeg ikke rakker ned på ditt valg men heller forklarer mitt. Mener selv at den "godkjente" forhandleren gjør en viktig jobb, særlig på slike helt nye biler. Husk all kursingen og utstyret de må skaffe for å bli godkjente - det er ikke bare bare å mekke elbil  :) Er nok også derfor jeg har ventet helt til Leaf kom og ikke hoppa på Think med en gang. Det var jo skikkelige pioner-biler ;)
Trondheim

Stolt eier av Nissan Leaf i sølv siden 2012 og rød Tesla Model 3 LAWD. Tidligere eier av rød Tesla Model S 90D og hvit Tesla Model X 90D.

Rasmus.B

Mulig at comfort pakke er standard i dag, men jeg har sett nylig på finn.no at Acar har solgt biler uten comfort pakke.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 26. mai 2012, klokken 14:32
Mulig at comfort pakke er standard i dag, men jeg har sett nylig på finn.no at Acar har solgt biler uten comfort pakke.

Det var nok en 2011-modell. De fleste 2011 har det ikke, men det kom noen få på slutten med det. Jeg tror aldri man har kunnet velge ved bestilling av kundebil, Nissan bare begynte å montere det på alle på et tidspunkt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

corvy

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. mai 2012, klokken 16:29
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 26. mai 2012, klokken 14:32Mulig at comfort pakke er standard i dag, men jeg har sett nylig på finn.no at Acar har solgt biler uten comfort pakke.

Det var nok en 2011-modell. De fleste 2011 har det ikke, men det kom noen få på slutten med det. Jeg tror aldri man har kunnet velge ved bestilling av kundebil, Nissan bare begynte å montere det på alle på et tidspunkt.

Acar importerer via Frankrike og der har ikke den nevnte komfortpakken vært standard eller en gang tilgjengelig før nå. Jeg har også bestilt via Acar og venter på den første leveransen som vil ha med varmepakken på importbil.

Tapatalked from my CM9 Note :)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

jkirkebo

Sitat fra: corvy på mandag 28. mai 2012, klokken 00:41
Acar importerer via Frankrike og der har ikke den nevnte komfortpakken vært standard eller en gang tilgjengelig før nå. Jeg har også bestilt via Acar og venter på den første leveransen som vil ha med varmepakken på importbil.

Jo, men er du sikker på at de har levert 2012-modeller uten vinterpakka, eller har det kun vært 2011-modeller som har blitt tilbudt tidligere ?

I USA var det ikke noe valg, pakka ble innført som standard på de siste 2011-modellene. Det har aldri vært mulig å få den på annen måte enn å vente på en nyere modell, og den kan ikke velges bort på 2012-modellene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

corvy

Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. mai 2012, klokken 01:19
Sitat fra: corvy på mandag 28. mai 2012, klokken 00:41
Acar importerer via Frankrike og der har ikke den nevnte komfortpakken vært standard eller en gang tilgjengelig før nå. Jeg har også bestilt via Acar og venter på den første leveransen som vil ha med varmepakken på importbil.

Jo, men er du sikker på at de har levert 2012-modeller uten vinterpakka, eller har det kun vært 2011-modeller som har blitt tilbudt tidligere ?

I USA var det ikke noe valg, pakka ble innført som standard på de siste 2011-modellene. Det har aldri vært mulig å få den på annen måte enn å vente på en nyere modell, og den kan ikke velges bort på 2012-modellene.

Det er jeg ikke sikker på, men det var visst helt nye og ubrukte biler. Etter det jeg skjønte var denne varmepakka et tilvalg nå. Skal høre med forhandleren når jeg får bilen til uken.

Tapatalked from my CM9 Note :)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

bno

I USA kunne man tidligere velg CWP versjonen av 2011 modellen. Dvs cold weather package = komfort pakken. FOM. 2012 modellen som fikk nedslagsfelt alle statene ble CWP standard og kunne ikke velges vekk eksempelvis for solfylte stater osv...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA