Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla åpner for lading av andre biler på Superchargers

Startet av Stoppe, mandag 21. desember 2020, klokken 17:40

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. desember 2020, klokken 18:51
Det uetiske er å binde lading til bilmerke..Trodde det var innlysende.
Det er ikke det samme som vertikal integrasjon. Dessuten gjør ikke Tesla det du sier. Alle med Tesla står fritt til å lade andre steder.

At de frem til nå ikke har vært andre som har villet benytte seg av SuC nettet og være med på Teslas betingelser er ikke Teslas feil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fredag

Man kan sikkert mene masse om Teslas superchargere er uetiske eller om det kan defineres som ulovlig kryssalg. Det er et sidespor, som jeg ikke tror på over hodet.

Men praksisen med å stenge ute drop-in kunder er allerede ulovlig i hele EU/EØS.

EU-direktiv 2014/94/EU sier klart at:

SitatArticle 4
Electricity supply for transport
9. All recharging points accessible to the public shall also provide for the possibility for electric vehicle users to recharge on an ad hoc basis without entering into a contract with the electricity supplier or operator concerned.

Kilde: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN

Tesla kan selvsagt definere seg bort fra dette ved å innføre høye priser for drop-in kunder (fra andre bilmerker), på samme måte som Ionity.

Jeg tror Tesla har en konkurransefordel med at de kan produsere sine superladere mye billigere enn andre ladeoperatører kan anskaffe hurtigladere, og de har en gigantisk stordriftfordel på at de allerede har en stordrift som gjør at de kan avskrive effektavgift og lignende på mange kunder. Jeg tror derfor at Tesla kunne satset på lademarkedet, og kommet ut som den ledende hurtigladeroperatøren i Europa, og tatt store markedsandeler fra de andre operatørene. Hvis de hadde ønsket det.

Det er imponerende hvordan Tesla kan rulle ut nye v3 Supercharger lokasjoner med type 24 ladestolper, som automatisk fylles av Tesla-kunder så fort de er satt opp. Stolper som lett gir min Model 3 imponerende nesten 200kW ladehastighet. Til en ladepris som er lavere enn de andre operatørene. Og dette på steder der andre operatører som Ionity har 4 ladestolper. Og Tesla allerede har 8 eller 12 gamle Supercharger-stolper noen km unna. Tesla gruser de andre operatørene.

Hvis Tesla bestemmer seg for å åpne opp for andre enn egne bilkunder, så kan de dominere hurtiglademarkedet fullstendig. Hvis Tesla ikke vil, så kan de raskt bli tvunget til det likevel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

automat

Tesla har klart å komme seg unna dette EU-direktivet så langt. Sannsynligvis ved å definere seg som privat ladenettverk?

Det taler i såfall i mot et forsiktig innslipp av andre i Europa. For i det øyeblikk andre kan lade, vil de defineres som offentlig. Superladernettverket må da være tilgjengelig for alle, de må kunne tilby drop-in. Og prisene kan ikke være urimelige. Det betyr et dundrene underskudd for Superladernettverket. Ionity har sannsynligvis tøyd EU-direktivet så langt det går allerede, så noe særlig mer enn dette kan trolig ikke Tesla ta seg betalt.

Når Tesla har 44 ladeplasser på Rygge mot Ionitys 6, så henter man ikke inn den forskjellen på stordriftsfordeler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Når vi snakker om etikk: Tesla har bygd opp nettverket for egne penger. Ionity har mottatt massiv eu støtte og klarer (tross eu regler) å ta diskrimerende blodpris for alle andre enn noen få bilmerker.

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 28. desember 2020, klokken 11:36
Sitat fra: hELgenen på søndag 27. desember 2020, klokken 18:51
Det uetiske er å binde lading til bilmerke..Trodde det var innlysende.
Det er ikke det samme som vertikal integrasjon. Dessuten gjør ikke Tesla det du sier. Alle med Tesla står fritt til å lade andre steder.

At de frem til nå ikke har vært andre som har villet benytte seg av SuC nettet og være med på Teslas betingelser er ikke Teslas feil.

At Ionity har ublu priser for kjøretøy som ikke er knyttet opp mot porteføljen er en ting - i så måte har Tesla en uendelig høy pris for tilgang til sine ladere da ingen andre så langt har fått tilgang.
Begge deler er ille mener nå jeg - men det er klart å stenge ute alle andre må vel regnes som et ganske så hardt jerngrep? Disse betingelsene til Tesla for at andre skal få tilgang - jeg har aldri sett dem. Aldri sett en fremforhandlet avtale - jeg har kun hørt noe om at Tesla skal ha tilbudt dette men at det ble avslått.
Om det er sant, rykter eller bare ville oppspinn aner jeg ikke - men Ionity har i alle fall ikke tatt det skrittet å stenge ute Tesla eller andre merker fra sine ladere;  selv om Tesla, så vidt jeg vet, ikke har betalt en krone til Ionity for at Tesla skal få lov å bruke Ionity ladere.

Så objektivt sett er Ionity i alle fall litt snillere med konkurrentene enn Tesla er mot sine.
Jeg håper inderlig Tesla åpner opp for alle - og at Ionity, Tesla og alle de andre må konkurrere på like vilkår
De kan gjerne tilby egne biler billige ladepakker osv..men å stenge hverandre ute - det blir for dumt.

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 09:25
Når vi snakker om etikk: Tesla har bygd opp nettverket for egne penger. Ionity har mottatt massiv eu støtte og klarer (tross eu regler) å ta diskrimerende blodpris for alle andre enn noen få bilmerker.

Det der er ikke 100% rett - Tesla har mottatt offentlig støtte for å sette opp ladere - både i form at direkte kroner og i form at fri adgang til tomter. Det har vært diskutert flere ganger tidligere.
Dersom landet trenger flere ladere synes jeg alle selskaper, inkl. Tesla, skal kunne søke om støtte for dette. Eneste kravet bør være at laderen er tilgjengelig for alle. 
Nå har det vært mye fokus på dette det siste året - og så fremt ikke Tesla åpner opp er det vel heller tvilsomt at de vil få mer offentlig bidrag eller gratis tomter fra det offentlige i tiden som kommer.
Etisk sett synes jeg det er et større problem at Tesla stenger ute biler som teknisk sett kunne ladet på SuC, enn at  Ionity tar en stinkende høy pris for biler som ikke hører til under deres paraply......
For å sette det litt på spissen : Dersom det kommer en EQC trillende inn på en SuC - totalt tom for strøm - så synes jeg det er moralsk forkastelig at eieren av denne bilen ikke kan få hjelp til å lade sin bil på SuC, men må tilkalle bilredningstjenesten........Der er vi altså....

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 09:44
Begge deler er ille mener nå jeg - men det er klart å stenge ute alle andre må vel regnes som et ganske så hardt jerngrep? Disse betingelsene til Tesla for at andre skal få tilgang - jeg har aldri sett dem. Aldri sett en fremforhandlet avtale - jeg har kun hørt noe om at Tesla skal ha tilbudt dette men at det ble avslått.
Om det er sant, rykter eller bare ville oppspinn aner jeg ikke - men Ionity har i alle fall ikke tatt det skrittet å stenge ute Tesla eller andre merker fra sine ladere;  selv om Tesla, så vidt jeg vet, ikke har betalt en krone til Ionity for at Tesla skal få lov å bruke Ionity ladere.

Så objektivt sett er Ionity i alle fall litt snillere med konkurrentene enn Tesla er mot sine.
Jeg håper inderlig Tesla åpner opp for alle - og at Ionity, Tesla og alle de andre må konkurrere på like vilkår
De kan gjerne tilby egne biler billige ladepakker osv..men å stenge hverandre ute - det blir for dumt.
Dette blir jo kun spekulasjon både fra min og din side. Det vi vet er at Musk har uttalt at det er mulig for andre å kjøpe seg inn i ladenettverket en gang for lenge siden, og at han nå nettopp har uttalt at det er forhandlinger er ett eller annet slag på gang.

Du kan da ikke kategorisk fastlå at Tesla stenger noen som helst ute, når det eneste vi har er indikasjoner på det motsatte. At andre produsenter lider av "not invented here syndrome" er jo ikke akkurat noe nytt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 09:57
Det der er ikke 100% rett - Tesla har mottatt offentlig støtte for å sette opp ladere - både i form at direkte kroner og i form at fri adgang til tomter.
Jeg har prøvd å google dette, men finner ikke noe offentlig støtte til Tesla. At private som Cirkle K gjør det, er noe helt annet. Har du link?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

1000kwh

Selv med et lukket ladenettverk så tror jeg vi skal være glade for at Tesla har fått noe kroner. Det har jo faktisk ført til at elbiler er blitt noe.

hELgenen

Jada..flott at Tesla har kommet med ladestasjoner.
Men de har fått penger og tomter fra det.offentlige

Her er en til :
https://www.eidfjord.kommune.no/innsyn.aspx?response=journalpost_detaljer&journalpostid=2016004554&scripturi=/innsyn.aspx&skin=infolink&Mid1=12217&

Her fikk de et offentlig bidrag verdsatt til 150.000.
Leieavtalen for tomten har jeg sett,men prisen Tesla betaler,om noen, er ukjent..Men avtalen setter også foten ned for andre å etablere ladere på tomten samt at alle eksisterende offentlige p plasser på tomten gjøres kun tilgjengelig for Tesla kjøretøy

At Tesla ikke har fått offentlig støtte til ladere er altså feil

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:20

Tesla har mottatt den samme støtten som andre utbyggere.
Ingen har vel mottatt så mye som Hyop, relativt til størrelse/stasjoner.

Hvis du skal rote frem tall, må du vise at Tesla har vært særbehandlet.
Det er enkelt å vise at IONITY har vært særbehandlet, siden EU går inn med over 400.000.000,- (20% av totalkostnaden, visstnok).

Jeg synes du skal rette kritikken din mot IONITY, EU - og alle elbilprodusenter som ikke bygger eller finansierer ladestasjoner.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hELgenen

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:55
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:20

Tesla har mottatt den samme støtten som andre utbyggere.
Ingen har vel mottatt så mye som Hyop, relativt til størrelse/stasjoner.

Hvis du skal rote frem tall, må du vise at Tesla har vært særbehandlet.

Med utgangspunkt at Tesla  eier et lukket, ikke åpent tilgjengelig, ladenettverk som faktisk har fått offentlig midler - i sterkt kontrast til andre selskaper som etablerer et åpent tilgjengelig nettverk for alle - så synes jeg Tesla har fått særbehandling. Det er jo rene skjære fakta. Jeg tror også det offentlige må fortsette å bidra - og da gjerne også til Tesla, men da må de også legge handling til ord og faktisk åpne opp for alle

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:44
Her er ett eksempel.

https://www.laagendalsposten.no/meninger/miljo/flesberg/kommunen-sier-de-ma-spare-men-har-rad-til-bevilgning-av-ladestasjoner-for-tesla/o/5-64-169723
Ja - hele 600k. Sikkert mindre pr. år enn det kommunene tjener på at Tesla eiere handler mens de lader. Kommunefolk kan regne de også.
Jeg synes ikke dette kan regnes som offentlig støtte. Både dette eksemplet og andre viser at det er kommuner som støtter - mest sannsynligvis fordi kommunekassa dermed blir større etter et år eller 2.
Hva med statlig støtte fra enova eller lignede som ikke direkte vil tjene penger på at Tesla folk handler på stedet?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA