Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Vet ikke hvor populær laderen er. Den ligger rett ved E6en som jeg antar er grunnen til at folk bruker den. Men det er selvfølgelig vesentlig mer trafikk på E6en når den passerer Kløfta. Når jeg ladet på SC Fauske tidligere på dagen var det kø, så er vel bra trykk på SC på sommeren så langt nord også.

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 29. juli 2023, klokken 10:24Vet ikke hvor populær laderen er. Den ligger rett ved E6en som jeg antar er grunnen til at folk bruker den. Men det er selvfølgelig vesentlig mer trafikk på E6en når den passerer Kløfta. Når jeg ladet på SC Fauske tidligere på dagen var det kø, så er vel bra trykk på SC på sommeren så langt nord også.
kø pga 3 etroner tok 10 plasser eller kø fordi det var fullt?

Det er solgt flere e-tron enn Model S, men heldigvis lader den mye raskere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Sitat fra: daktari på lørdag 29. juli 2023, klokken 11:55
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 29. juli 2023, klokken 10:24Vet ikke hvor populær laderen er. Den ligger rett ved E6en som jeg antar er grunnen til at folk bruker den. Men det er selvfølgelig vesentlig mer trafikk på E6en når den passerer Kløfta. Når jeg ladet på SC Fauske tidligere på dagen var det kø, så er vel bra trykk på SC på sommeren så langt nord også.
kø pga 3 etroner tok 10 plasser eller kø fordi det var fullt?

Det er solgt flere e-tron enn Model S, men heldigvis lader den mye raskere.

Fauske var det ingen etroner på tvers og mener å huske det var full utnyttelse av plassene. Jeg regner med at de fleste etron-eiere kvier seg for å parkere på tvers når det er mye folk som lader. Men også ganske trangt på Fauske og litt vanskelig å faktisk få parkert på tvers hvis det ikke er mer eller mindre tomt

oroar

Sto et par VAG'er i kø på Fauske da jeg var der forrige uke. De var avhengig av 2 ledige plasser for å få ladet, men når det ble 1 plass ledig stakk det inn en Tesla i stedet. De startet ei lita syforening for å få omrokkert på bilene slik at de kunne lade fra fortauet, men jeg tror ikke de fikk positiv respons. Var ledige plasser på bensinstasjonen 10 meter unna, men det ble sikkert for dyrt for VAG-folka 😂
Selv har jeg stått null sekunder i kø i løpet av min norgesferie. Var skeptisk til Svolvær, men ladet også der 2 ganger uten kø.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

vinterdekk

Sitat fra: oroar på søndag 30. juli 2023, klokken 08:21Sto et par VAG'er i kø på Fauske da jeg var der forrige uke. De var avhengig av 2 ledige plasser for å få ladet, men når det ble 1 plass ledig stakk det inn en Tesla i stedet. De startet ei lita syforening for å få omrokkert på bilene slik at de kunne lade fra fortauet, men jeg tror ikke de fikk positiv respons. Var ledige plasser på bensinstasjonen 10 meter unna, men det ble sikkert for dyrt for VAG-folka 😂
Selv har jeg stått null sekunder i kø i løpet av min norgesferie. Var skeptisk til Svolvær, men ladet også der 2 ganger uten kø.

Ikke vær for hard mot de to i kø, mange er på sin første langtur med bortelading. Men jeg hadde heller ikke stått i kø på Tesla SC om det var ledig 10 meter unna.  :)

Edit; men til deres forsvar er det bare en 50 kW på bensinstasjonen? Edit 2; Circle K er heller ikke med i Elli så de måtte hatt Circle K eller Elton for å starte lading.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Magnus Hansen

Sitat fra: oroar på søndag 30. juli 2023, klokken 08:21Sto et par VAG'er i kø på Fauske da jeg var der forrige uke. De var avhengig av 2 ledige plasser for å få ladet, men når det ble 1 plass ledig stakk det inn en Tesla i stedet. De startet ei lita syforening for å få omrokkert på bilene slik at de kunne lade fra fortauet, men jeg tror ikke de fikk positiv respons. Var ledige plasser på bensinstasjonen 10 meter unna, men det ble sikkert for dyrt for VAG-folka 😂

Ny SC med dobbelt så mange ladere har i  fall gjort livet enklere på Svolvær. Hvis du ikke var der tidlig på sommeren før det åpnet.

Ellers vet jeg ikke hva jeg skal mene om at det står feilkonstruerte biler i kø på full SC når det er ledig på annen ladestasjon. Virker rimelig spesielt å bruke tid og energi på. Livet var i alle fall enklere før når diskusjonene stort sett begrenset seg til å spre forståelsen for hvordan V2 laderne funket i forhold til delt kapasitet..

vinterdekk

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 10:20Ellers vet jeg ikke hva jeg skal mene om at det står feilkonstruerte biler i kø på full SC når det er ledig på annen ladestasjon. Virker rimelig spesielt å bruke tid og energi på.

Virker også spesielt å irritere seg over at biler med annen ladelukeplassering lader på Tesla SC når dette er Tesla sin beslutning.

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på søndag 30. juli 2023, klokken 10:46
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 10:20Ellers vet jeg ikke hva jeg skal mene om at det står feilkonstruerte biler i kø på full SC når det er ledig på annen ladestasjon. Virker rimelig spesielt å bruke tid og energi på.

Virker også spesielt å irritere seg over at biler med annen ladelukeplassering lader på Tesla SC når dette er Tesla sin beslutning.

Mange Tesla eiere som er uenige i den beslutningen. De ville beholde hele ladenettverket til Tesla for seg selv og så null problemer med denne type monopol så lenge det gavnet dem selv. Har selv aldri opplevd noe ladekø av betydning  - hverken på Tesla sitt ladenettverk eller andre. Det eneste jeg har sett som har skapt litt frustrasjon er campingvogner som da hver og en blokkerer 2 ladere. Men den sesongen er så kort at det er til å leve med

Magnus Hansen

Kritikken retter seg først og fremst mot Tesla, ja. En ting er dårligere tilgjengelighet, en annen er at man ikke lenger vet om det faktisk er ledig plass hvis kartet viser at det er 2-3 ledige plasser. Hadde Tesla begrenset åpningen til biler med fornuftig ladeportplassering hadde dette vært unngått, samtidig som det hadde bidratt til å standardisere plasseringen av ladeporter for fremtidige biler

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på søndag 30. juli 2023, klokken 10:58
Sitat fra: vinterdekk på søndag 30. juli 2023, klokken 10:46

Mange Tesla eiere som er uenige i den beslutningen. De ville beholde hele ladenettverket til Tesla for seg selv og så null problemer med denne type monopol så lenge det gavnet dem selv. Har selv aldri opplevd noe ladekø av betydning  - hverken på Tesla sitt ladenettverk eller andre. Det eneste jeg har sett som har skapt litt frustrasjon er campingvogner som da hver og en blokkerer 2 ladere. Men den sesongen er så kort at det er til å leve med

Ja, får inntrykk av at det finnes Tesla eiere som ønsker sitt eget superladernettverk og egne destinasjonsladere. Kanskje NIO er ett bedre alternativ enn Tesla for de som gjerne går det ekstra steget for en unik opplevelse?

Magnus Hansen

Høh? Det er jo nettopp slik det var når mange av oss kjøpte bilen og ingen signaler om at det skulle bli annerledes . Tvert i mot reklamerte Tesla hardt for den store fordelen med tilgangen til en enkel og rimelig ladeopplevelse på langtur.

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 11:12Kritikken retter seg først og fremst mot Tesla, ja. En ting er dårligere tilgjengelighet, en annen er at man ikke lenger vet om det faktisk er ledig plass hvis kartet viser at det er 2-3 ledige plasser. Hadde Tesla begrenset åpningen til biler med fornuftig ladeportplassering hadde dette vært unngått, samtidig som det hadde bidratt til å standardisere plasseringen av ladeporter for fremtidige biler
Du dropper igjen å
nevne at løsningen er lengre kabler, slik alle andre ladestasjoner alltid har hatt for å passe alle biler.

Det er Tesla som har ansvaret for å skaffe lange nok kabler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Sitat fra: daktari på søndag 30. juli 2023, klokken 11:22
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 11:12Kritikken retter seg først og fremst mot Tesla, ja. En ting er dårligere tilgjengelighet, en annen er at man ikke lenger vet om det faktisk er ledig plass hvis kartet viser at det er 2-3 ledige plasser. Hadde Tesla begrenset åpningen til biler med fornuftig ladeportplassering hadde dette vært unngått, samtidig som det hadde bidratt til å standardisere plasseringen av ladeporter for fremtidige biler
Du dropper igjen å
nevne at løsningen er lengre kabler, slik alle andre ladestasjoner alltid har hatt for å passe alle biler.

Det er Tesla som har ansvaret for å skaffe lange nok kabler.

Ja, selvfølgelig. Det er Tesla jeg kritiserer her. De burde ikke ha åpnet for alle biler slik stasjonene ser ut. Hadde de først byttet ut kablene, hadde jeg selvfølgelig ikke hatt noe problem med dette

vinterdekk

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 11:21Høh? Det er jo nettopp slik det var når mange av oss kjøpte bilen og ingen signaler om at det skulle bli annerledes . Tvert i mot reklamerte Tesla hardt for den store fordelen med tilgangen til en enkel og rimelig ladeopplevelse på langtur.

Men ser du ikke at du ville mistet den merke-spesifikke fordelen uansett fordi Tesla hadde endt med å bygge ut færre ladere? Tesla selger ikke mange biler i Finnmark uten service og salgsutsteder, men jammen har de lagt til rette for at Tesla-eiere kan kjøre overalt der. Du kan jo skrive inn en hvilken som helst adresse i Norge i navigatoren og trolig vil Tesla vise deg veien. Jeg sliter med å forstå at dette er et problem.

Magnus Hansen

Sitat fra: vinterdekk på søndag 30. juli 2023, klokken 11:47
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 11:21Høh? Det er jo nettopp slik det var når mange av oss kjøpte bilen og ingen signaler om at det skulle bli annerledes . Tvert i mot reklamerte Tesla hardt for den store fordelen med tilgangen til en enkel og rimelig ladeopplevelse på langtur.

Men ser du ikke at du ville mistet den merke-spesifikke fordelen uansett fordi Tesla hadde endt med å bygge ut færre ladere? Tesla selger ikke mange biler i Finnmark uten service og salgsutsteder, men jammen har de lagt til rette for at Tesla-eiere kan kjøre overalt der. Du kan jo skrive inn en hvilken som helst adresse i Norge i navigatoren og trolig vil Tesla vise deg veien. Jeg sliter med å forstå at dette er et problem.

nettverket har vært veldig bra og under kontinuerlig utvidelse også før frislippet...

Uansett så er jeg ikke prinsipielt i mot dette, men jeg er i mot at det ble åpnet for biler som ikke er tilpasset laderne. Enten burde  Tesla byttet kabler førSt, eller så burde de begrenset hvilke biler som fikk tilgang. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA