Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: geear på søndag 19. mars 2023, klokken 14:32
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. mars 2023, klokken 10:27
Nå er jo layout på nyere SuC (som f.eks Grålum) endret slik at det ikke er noe problem. Der står stolpene på langs, mellom plassene.
Dessverre langt fra alle nye lokasjoner som bygges med "drive through".
Alt for få, men når stolpene står på langs som her på Oppdal: https://goo.gl/maps/dSnYQKZRSu3rGrU48,  så er det litt bedre for de som har sykkelstativ mm. Men de kunne gjort det enda bedre ved å ofre litt mer gressplen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Ja, det er bedre. Skal innrømme jeg har rygget henger inn på gresset/utenfor asfalten et par steder når det ikke er mange ledige staller, slik at jeg kan stille meg på tvers. Skal være trangt om plassen før jeg hooker av...

Counterpointer

Sitat fra: geear på søndag 19. mars 2023, klokken 18:01
Ja, det er bedre. Skal innrømme jeg har rygget henger inn på gresset/utenfor asfalten et par steder når det ikke er mange ledige staller, slik at jeg kan stille meg på tvers. Skal være trangt om plassen før jeg hooker av...
Enig. Samt at det jo kommer ann på hva og hvordan henger er lastet. Ikke alltid enkelt å koble av alle hengere....

jlan

Sitat fra: Counterpointer på søndag 19. mars 2023, klokken 19:28
Enig. Samt at det jo kommer ann på hva og hvordan henger er lastet...
Hengeren bør jo helst ikke vippe når du kobler fra :). Men jeg har jo opplevd at passasjerer har vært litt kjappe med å gå inn bak i campingvognen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på søndag 19. mars 2023, klokken 16:13
Sitat fra: geear på søndag 19. mars 2023, klokken 14:32
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. mars 2023, klokken 10:27
Nå er jo layout på nyere SuC (som f.eks Grålum) endret slik at det ikke er noe problem. Der står stolpene på langs, mellom plassene.
Dessverre langt fra alle nye lokasjoner som bygges med "drive through".
Alt for få, men når stolpene står på langs som her på Oppdal: https://goo.gl/maps/dSnYQKZRSu3rGrU48,  så er det litt bedre for de som har sykkelstativ mm. Men de kunne gjort det enda bedre ved å ofre litt mer gressplen.

Virker som at de lager drive-through dersom plassen de har skaffet gjør det praktisk å ha det, men at de lager ordinære rygge-plasser der det ikke er så lett å få til. Er jo en grei strategi - er så mange ladere nå at det ikke trenger å være drive-through på hver plass, siden en ikke trenger å stoppe på alle laderne. Men "Tesla Find Us-kart" burde hatt egen filtrering på "Drive Through". Blir og mye mer praktisk med henger på Drive Through med V4 lader, siden en kan stå på litt forskjellig måte alt etter lengden på henger / biltype osv.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 12:57

Virker som at de lager drive-through dersom plassen de har skaffet gjør det praktisk å ha det, men at de lager ordinære rygge-plasser der det ikke er så lett å få til.
Vel her på Aksdal2 SuC synes jeg de kunne klart det bedre:
https://goo.gl/maps/E1JM46oQ7mMKcx7FA

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på mandag 20. mars 2023, klokken 14:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 12:57

Virker som at de lager drive-through dersom plassen de har skaffet gjør det praktisk å ha det, men at de lager ordinære rygge-plasser der det ikke er så lett å få til.
Vel her på Aksdal2 SuC synes jeg de kunne klart det bedre:
https://goo.gl/maps/E1JM46oQ7mMKcx7FA

Ja, det var merkelige greier. Der har de jo masse plass og. Hmmmm. Ser at de har plassert ladestolpene veldig rart og...sånn at en må stå helt til venstre i lommen for å nå bort med ledningen. Noen har drukket på jobb...

Kanskje det har noe med at andre ladere og parkeringplasser er på samme sted, sånn at Tesla ikke har fått lov til å lage drive through... vanskelig å si... kan og være det var før Tesla fant ut at de skulle åpne for alle, og ha mest mulig drive through. Var vel i september 2020 den nye i Aksdal åpnet.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 15:42
Ser at de har plassert ladestolpene veldig rart og...sånn at en må stå helt til venstre i lommen for å nå bort med ledningen. Noen har drukket på jobb...
Hva er plassert rart? Stolpene eller oppmerkingen? ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 20. mars 2023, klokken 15:49
Ser at de har plassert ladestolpene veldig rart og...sånn at en må stå helt til venstre i lommen for å nå bort med ledningen. Noen har drukket på jobb...
Ladestolpene ser ut til å stå til høyre bak på parkeringslomma til venstre for der bilen som skal bruke laderen står.

Altså blir plutselig ladekabelens lengde et problem om man ikke rygger langt nok inn. For de med bike rack kommer kanskje ikke langt nok bak pga at de og må ta hensyn til ladestolpen for den til høyre for seg, da denne kommer bak "din" bil".

Hadde den stått til venstre i lomma man selv skal bruke, hadde det kanskje gått å stille seg litt skjevt, men uansett blir praktisk lengde på kabelen bedre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 20. mars 2023, klokken 16:03
Ladestolpene ser ut til å stå til høyre bak på parkeringslomma til venstre for der bilen som skal bruke laderen står.

Altså blir plutselig ladekabelens lengde et problem om man ikke rygger langt nok inn. For de med bike rack kommer kanskje ikke langt nok bak pga at de og må ta hensyn til ladestolpen for den til høyre for seg, da denne kommer bak "din" bil".

Hadde den stått til venstre i lomma man selv skal bruke, hadde det kanskje gått å stille seg litt skjevt, men uansett blir praktisk lengde på kabelen bedre.
Det skjønte jeg også. Poenget var litt ironisk ment om at det kanskje er oppmerkingen som er feil og ikke stolpene som er plassert feil. Never mind ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på mandag 20. mars 2023, klokken 18:39
Sitat fra: RJK på mandag 20. mars 2023, klokken 16:03

Det skjønte jeg også. Poenget var litt ironisk ment om at det kanskje er oppmerkingen som er feil og ikke stolpene som er plassert feil. Never mind ;-)

Det er forresten et veldig godt poeng. Merkingen kom nok etter stolpene. Tenkte faktisk ikke på det.

Hoftefest

Synes jeg har merket en økning i andre bilmerker som lader på Superchargerne denne fellesferien selv om det er andre ledige hurtigladere i nærheten.

Er vel forståelig med tanke på prisen hos de andre. Hva er grunnen til disse hinsides prisforskjellene? Er jo ikke slik at det koster 10 kroner mer for bensin hos Esso enn hos CircleK. På lading virker det å være fritt frem.

goggo

Sitat fra: Hoftefest på søndag 23. juli 2023, klokken 12:27Synes jeg har merket en økning i andre bilmerker som lader på Superchargerne denne fellesferien selv om det er andre ledige hurtigladere i nærheten.

Er vel forståelig med tanke på prisen hos de andre. Hva er grunnen til disse hinsides prisforskjellene? Er jo ikke slik at det koster 10 kroner mer for bensin hos Esso enn hos CircleK. På lading virker det å være fritt frem.

De hinsides prisforskjellene kommer nok først og fremst av at myndighetene ( og NAF og Elbilforeningen ) ikke ser ut til bry seg nevneverdig om dette, og altså heller ikke om oss forbrukere. De snakker mest om luksusforhold som ladehastighet og rekkevidde, men ikke om økonomiske forhold for forbrukerne. De burde hatt hovedfokus på bilens effektivitet og på ladepris i stedet.
Men heldigvis har vi Tesla som er den fornuftige aktøren her og som faktisk ser ut til å bry seg om oss forbrukere også ved å ha priser som «makes sense». 

Heldigvis begynner ryktene å spre seg blant brukerne om at det er mye billigere ( og enklere) å lade hos Tesla så derfor ser vi nå gradvis at brukerne dropper de andre aktørene til fordel for Tesla.

Heia Elon! :)

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Mange peker på det at Tesla og Ionity setter opp egne trafoer siden de bygger flere ladere om gangen, og det gir andre strømpriser enn om man må benytte strømselskapets trafoer.

Men i Tesla sitt tilfelle, så tror jeg og at de har en helt annen tankegang. Fra Dag 1 har de vært klar på at et godt og velfungerende ladenett er viktig for å gjøre bilene/bilistene i stands til å gjøre lengre reiser. Og det er dessuten helt nødvendig for å få folk til å velge elbil over ice-biler.

Dermed er ikke først og fremst det å tjene penger, og gjerne på kortest mulig tid, hovedfokuset. Tvert i mot, for høye priser vil gjøre at folk velger bort elbilen.

Derfor er jeg glad for at det er Tesla som definitivt er størst i Norge med flest ladepunkter, ihvertfall etter denne artikkelen fra 2020, og at de har åpnet opp det meste for alle elbiler med CCS-ladeport:

https://www.tv2.no/broom/i-fjor-fikk-vi-713-nye-av-disse-i-norge/11124150/

Det har selvsagt skjedd mye i mellomtiden (ca doblet antall ladestasjoner, nå over 7000), og det er kommet langt flere ladere fra de fleste, så kan hende det er endret, men denne ca like gamle artikkelen, men med oppdaterte tall fra 2022, tyder på at dette fremdeles stemmer:

https://www.tiltak.no/c-miljoeteknologi/c4-atferdspaavirkning/c-4-6/

https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/ladestasjoner/

Elbilforeningen peker også på Tesla som størst med ca 1700 ladere, mot nr. 2 Recharge med ca. 1550 (må lese lenger ned i artikkelen, som egentlig omhandler priser for hurtig/lynlading):

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hoftefest

Sitat fra: goggo på søndag 23. juli 2023, klokken 13:31Heldigvis begynner ryktene å spre seg blant brukerne om at det er mye billigere ( og enklere) å lade hos Tesla så derfor ser vi nå gradvis at brukerne dropper de andre aktørene til fordel for Tesla.

Heia Elon! :)

Mvh
Hugo

Ikke bare bra synes jeg. En av de store fordelene med å eie Tesla var jo nettopp superchargernettverket uten kø. Hvis «alle» tilslutt velger supercharger over andre hurtigladere, blir ladingen etterhvert en slitsom affære med kø og venting også her. Får håpe forbrukermakten presser de andre til å senke prisene (selv om det ikke ser slik ut enda).
[/quote]

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA