Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: THE på fredag 15. juli 2022, klokken 19:20
Hvor stort problem er det egentlig at noen ladere er utilgjengelige pga. "feilparkeringer"? Jeg har vært innom mange superladere den siste tida, og det har aldri vært hverken kø eller kaos selv om noen biler har tatt "feil" ladeplass. De aller fleste ladestasjonene til Tesla har såpass mange ladeuttak at det går greitt selv med litt vill vest tilstander er min  erfaring. Heller 20 plasser med korte kabler der 5 ladeplasser er blokkert enn 2-3 ladeplasser med lange kabler slik Mer og Recharge er flinke til å bygge, som kanskje også er ute av drift en dag eller 10.

I Haverslev så var det  7-10 biler i kø og og en blokkert lader sist søndag. Det jeg synes er mest upraktisk er at kartet viser at det er ledige stolper selv når det er lang kø. Ville nok vært kø der uansett på det tidspunktet, men sikkert noen som hadde fortsatt til Hjørring eller Randers dersom de kunne se at det var kø før de svingte av.

Håper det blir løsning med lengre kabler eller annen utforming, blir litt for dumt å bygge ut ny infrastruktur som er dårlig tilpasset den faktiske bruken / behovet.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Rævedilter

Var ein rundtur i Sverige/Danmark (tilsammen ca. 15 hurtigladinger på Suc) og såg tilsammen 4 "feilparkerte" biler som sperret for andre grunnet ladeport og der det var fullt. Mindre enn eg hadde rekna med, men det var nok i snitt over ein med anna plassering av ladeporten på alle eg var innom, men så lenge det er ledige betyr det jo ikkje noko.

hELgenen

Er det noen i Norge som har måttet vente? Vil jo tro at ettersom antall ladere totalt sett inkl..alle andre operatører er større her enn i alle andre EU land så er vel også problemet med kø mindre...

Motorwatt

Så er vel antall elbiler mye større her enn i EU:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Det burde vært enkelt med lenger kabel. Kabelen henges opp i en tråd som igjen sitter på en fjærbelastet snelle over en høy stang. Da vil kabelen ikke subbe i bakken, og problem løst.
Tesla har byttet kabler tidligere, så dette får se til.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på lørdag 23. juli 2022, klokken 11:10
Det burde vært enkelt med lenger kabel. Kabelen henges opp i en tråd som igjen sitter på en fjærbelastet snelle over en høy stang. Da vil kabelen ikke subbe i bakken, og problem løst.
Kempower har løst det på en bedre måte. Kabelen går innvendig i en stående spiralfjær som holder den opp fra bakken.

Ulemper:
Dyrere installasjon
Mer vedlikehold
Tykkere kabler

Annet:
Plassering av posten: Hvis posten plasseres på venstre side av parkeringen når man rygger inn vil de med ladeport foran førerdøra enten få kabelen henge langs døra eller må krysse den over bilen
Funker løsningen godt på vinteren med snø og is uten klimabeskyttelse rundt?

Mye som ikke er i tråd med Teslas filosofi om å gjøre ting enkelt og ikke komplisert.

https://kempower.com/charging-solutions/products/s-series-charging-system/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Roy Aasen

Kabler eller ikke. Det fungerer greit slik det er, stort sett. Har selv bil med ladeluke på feil side, men enten var jeg nesten alene, eller jeg kunne parkere slik at kun en plass ble brukt.
Mye mer kristisk er det at lademuligheten ikke alltid er optimal pga av ladesøyler som ikke er i drift.
Blir fort noe kjerv nå 1 av 3, eller 4 av 6 søyler ikke virker. Enda værre med totalt havari på en hel ladepark. Fikk jeg selv oppleve i sommer. Neida, jeg kom greit videre, men det var nok noen hvor feriestemningen nok surnet litt.

Altså, å lade på Tesla sine stasjoner funker helt greit og for oss med feil bil, forutsatt et en bruker hodet, selvsagt.
Dessverre er det alltid noen kålhuer som ikke skjønner hvordan man oppfører seg, og det gjelder ikke bare på Tesla sine ladestasjoner.
Så finnes det jo også Tesla-eiere som ikke greier å parkere ordentlig på Tesla-stasjoner :)

God tur videre.

Motorwatt

SitatSå finnes det jo også Tesla-eiere som ikke greier å parkere ordentlig på Tesla-stasjoner :)
Enig! En telling viste at bare 3 av 11 klarte å rygge inn på en SuC på første forsøk... 😎 👏 (telling utført sammen med en kollega som tidsfordriv på en SuC hvor 22 av 24 måtte rygges inn på)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: Handyman på lørdag 23. juli 2022, klokken 13:35
Sitat fra: daktari på lørdag 23. juli 2022, klokken 11:10
Kempower har løst det på en bedre måte. Kabelen går innvendig i en stående spiralfjær som holder den opp fra bakken.

Ulemper:
Dyrere installasjon
Mer vedlikehold
Tykkere kabler

Annet:
Plassering av posten: Hvis posten plasseres på venstre side av parkeringen når man rygger inn vil de med ladeport foran førerdøra enten få kabelen henge langs døra eller må krysse den over bilen
Funker løsningen godt på vinteren med snø og is uten klimabeskyttelse rundt?

Mye som ikke er i tråd med Teslas filosofi om å gjøre ting enkelt og ikke komplisert.

https://kempower.com/charging-solutions/products/s-series-charging-system/
Ja, Kempower sin er bra, men tror den blir kortere den kabelen enn med snelle. Det snelle-systemet mener r jeg å ha sett på både bensinstasjoner og noen hurtiglader på kontinentet.

At kabelen må krysse bilene er jo et problem på nær sagt alle andre ladere allerede.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Toalmar

Nå kan det se ut til at Tesla kommer med V4 superrcharger med lengre kabler
Disse er kanskje ment for de med ladeluken på motsatt side enn hos Tesla

https://www.elbil24.no/lading/kan-ha-avslort-teslas-nye-superlader/76702958

https://electrek.co/2022/07/19/tesla-supercharger-v4-design-revealed/

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jlan

Sitat fra: Toalmar på lørdag 23. juli 2022, klokken 18:55
Nå Kan det se ut til at Tesla kommer med V4 superrcharger med lengre kabler
Disse er kanskje ment for de med ladeluken på motsatt side en hos Tesla
Kabelen ser ut til å være ca 3.3 m lang. Så det kan vel gå akkurat hvis stolpen plasseres midt på siden av en bås. De som har ladeplugg midt i fronten må gjerne parkere litt kort. Men det er gjerne korte biler (er det noen med CCS?).

Men nå kommer neppe Tesla til å bytte ut stolper i stor grad. Så da bør de gjerne prøve å plassere stolpene ca.  4m ut fra enden av båsene (der det ikke går med gjennomkjøring). Så får noen biler heller stikke ut litt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rævedilter

Suc i Køge har ein parkeringsplass bakom Tesla sine ladere, og ca. halvparten forstod kva side dei "skulle" stå på, men det løyste jo problemet med feilpasserte ladeluker, men dei risikerte parkeringsbot da.

Counterpointer

Et litt urelatert spørsmål.

På skjermen i bilen fikk en tidligere oppgitt prisen på SuC. I dag fikk jeg ikke opp dette. Er det endret?

Kan jo ha sammenheng med flere forhold, for eksempel at SuC nå har mer variable priser siden de nå er åpne for alle. Eller de høye strømprisene ......

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. september 2022, klokken 19:31

På skjermen i bilen fikk en tidligere oppgitt prisen på SuC. I dag fikk jeg ikke opp dette. Er det endret?

Kommer opp på vår nå ihvertfall.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: Rævedilter på søndag 24. juli 2022, klokken 19:13
Suc i Køge har ein parkeringsplass bakom Tesla sine ladere, og ca. halvparten forstod kva side dei "skulle" stå på, men det løyste jo problemet med feilpasserte ladeluker, men dei risikerte parkeringsbot da.
Det er ingen parkeringsplass bak laderne i Køge.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA