Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Grenadier

Hvordan tror dere dette vil påvirke etterspørselen etter Tesla - i hvert fall på litt sikt når (hvis) alle ladere åpnes?

Et veldig viktig salgsargumentene for Tesla til nå har jo vært tilgang til Super-chargere.

Det argumentet blir kraftig svekket nå, selv om eiere av andre merker må ha eget abo.

geear

Eiere av andre merker må ikke ha abonnement, slik jeg forstår det. De må bare betale 60% mer enn Tesla-eiere, dersom de ikke tegner abonnement. I mine øyne er det fortsatt god pris, siden supercharger typisk er 2,50-3,50 per kWh. Nesten halvparten av Ionity.

Dessverre også ganske gunstig for en del biler som lader veldig tregt, hos noen andre får de svi litt ekstra på grunn av minuttavgift i tillegg til per strømmengde.

Handyman

Sitat fra: Grenadier på tirsdag 01. februar 2022, klokken 15:02
Hvordan tror dere dette vil påvirke etterspørselen etter Tesla - i hvert fall på litt sikt når (hvis) alle ladere åpnes?

Et veldig viktig salgsargumentene for Tesla til nå har jo vært tilgang til Super-chargere.

Det argumentet blir kraftig svekket nå, selv om eiere av andre merker må ha eget abo.
Tesla forbeholder seg retten til å selv styre hvilke lokasjoner og stolper som skal være åpne for alle.
På utfartsdager og tider med høyt press strupe tilgangen for "ikke-Teslaer". For å sette ting veldig på spissen kan de enten stenge for disse helt, eller bare ha en stolpe til disse. Hvis de velger å gjøre det slik (noe jeg tviler litt på) vil verdien av SuC for "ikke-Teslaer" være begrenset. Tesla beholder likevel et sterkt fortrinn, og selger ledig kapasitet kun når det ikke går ut over "sine egne". De kan også prise svært dynamisk. En interessant tanke som har mange fasetter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Om ett år tipper jeg Tesla har åpnet alle laderne, og bygget ganske mange. Da tror jeg at ladeargumentet er svært lavt for de fleste. Men hver eneste gang en har kommet dit "når bare konkurrentene får gjort sånn", så pleier Tesla å dra noe nytt opp av hatten som gjør at de selger flest biler i Norge...så kan en bare spekulere i hvor lenge det vil vare. Personlig så kunne jeg godt tenkt meg en BMW iX...men selv om en velger bilen med minst batteri, som har under 42 mils WLTP, og velger "Basis" utstyrsnivå, som er det minste, og fjernet et par forhåndsvalgte ekstrautstyrsting, så er default over 80.000 i ekstrautstyr, som du ikke får fjernet (på nettet), og ender opp med 755.320,-, og det uten vinterdekk (som forøvrig koster 40.000...)... og da er det skralt med utstyr. Hos Tesla Model Y f.eks. så får du full pakke med utstyr som minne på førerseter, varme i alle seter osv.... til 549.000.... så er ikke så veldig bekymret for at ikke Tesla kommer til å selge mange biler også i fremtiden. Av VW / Skoda osv så ender du og opp mot 600.000 for en 4WD med det meste, har jeg hørt...
Tesla Model Y                         2021-

automat

Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. februar 2022, klokken 15:13

Tesla forbeholder seg retten til å selv styre hvilke lokasjoner og stolper som skal være åpne for alle.
På utfartsdager og tider med høyt press strupe tilgangen for "ikke-Teslaer". For å sette ting veldig på spissen kan de enten stenge for disse helt, eller bare ha en stolpe til disse. Hvis de velger å gjøre det slik (noe jeg tviler litt på) vil verdien av SuC for "ikke-Teslaer" være begrenset. Tesla beholder likevel et sterkt fortrinn, og selger ledig kapasitet kun når det ikke går ut over "sine egne". De kan også prise svært dynamisk. En interessant tanke som har mange fasetter.

Det er grenser for hvor dynamisk Tesla kan styre ladertilgangen for tredjepartsbiler, hvis de vil oppfattes som en seriøs ladeaktør. Spesielt ovefor de kundene som betaler for abonnement.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tornaldo

Enig, de må jo sørge for at abonnementer har reell tilgang til tilfredsstillende antall stasjoner/ladere.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Sitat fra: automat på tirsdag 01. februar 2022, klokken 15:49
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. februar 2022, klokken 15:13

Det er grenser for hvor dynamisk Tesla kan styre ladertilgangen for tredjepartsbiler, hvis de vil oppfattes som en seriøs ladeaktør. Spesielt ovefor de kundene som betaler for abonnement.
Absolutt... du så vel at jeg skrev "For å sette ting veldig på spissen..."
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

I Norge er jo Tesla godt kjent, men kanskje ikke like mye i andre land. Dvs at en slik åpning potensielt kan generere mye reklame, både med mediedekning, veldig synlig i Tesla-appen, synlig i andre lade-apper, synlig når man er på ladestasjonen, ikke-Tesla-eiere som i utgangspunktet er skeptiske pga rykter kommer i prat med Tesla-eiere som jo gjerne misjonerer osv. Ved å gjøre dette nå, kommer de i tillegg ut som "de snille", i stedet for å vente til de kanskje blir tvunget til å åpne.
Jeg tror derfor åpningen fører til at Tesla selger minst like mye som hvis de ikke hadde gjort det, kanskje med Norge som unntak.
I tillegg får jo Tesla masse info om alle de som nå registrerer seg i appen, og data er gull i disse tider.
Etterhvert blir det vel fri Starlink-internett på ladestatsjonene, toaletter med solcellene deres på taket, Tesla-bots som går rundt og serverer Teslaquila&Tescola til de som har implantert neuralink og kjøpt FSD...men mulig dette er litt lenger fram i tid
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 01. februar 2022, klokken 15:11
Eiere av andre merker må ikke ha abonnement, slik jeg forstår det. De må bare betale 60% mer enn Tesla-eiere, dersom de ikke tegner abonnement. I mine øyne er det fortsatt god pris, siden supercharger typisk er 2,50-3,50 per kWh. Nesten halvparten av Ionity.

3 av 4 SuC jeg passerer på vei til hytta koster det stort sett 4 kr å lade på med Tesla. Da blir det 6,40 og med v2 ladere og delt kapasitet er det jo kun Ionity som er dyrere. Med abonnement blir det nok mere attraktivt.

Hvis det ikke er bindingstid kan jo dette være attraktivt på noen turer vil jeg tro. Problemet er jo at det foreløpig er noen få stasjoner spredt utover, så en veldig god test er det jo ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:34Var litt interessant som sto her, bl.a. at de vil nøye følge med på ladekøer, og at de ikke vil åpne steder der det ikke er ledig kapasitet.

Hvordan vet de at det er kø hvis annenhver stolpe er blokkert?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 31. januar 2022, klokken 22:03
Det kan allikevel lønne seg for en sommerferie i Europa hvis man skal lade mye: antagelig bundet til ca 740 for et år men får Ionity til 1,75 (snart 1,99 etter april)

Skal ikke kjøre mange mil for å spare inn 740kr, med en prisreduksjon på flere kroner / kWh. Selv med Tesla sparer man flere kroner pr mil.

automat

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. februar 2022, klokken 16:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:34Var litt interessant som sto her, bl.a. at de vil nøye følge med på ladekøer, og at de ikke vil åpne steder der det ikke er ledig kapasitet.

I det øyeblikk en Tesla stiller seg opp for å vente på en ledig lader, så vet de det.

De kan også se på bruksfrekvensen på nabobåsene til tredjepartsbiler. Hvis de konsekvent er ledig, så er det et signal.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. februar 2022, klokken 16:28

En mulighet er vel at det blir ganske mange telefoner til Servicenummeret i bilen fra frustrerte Teslaeiere som står i ladekø.......

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 01. februar 2022, klokken 16:40
En mulighet er vel at det blir ganske mange telefoner til Servicenummeret i bilen fra frustrerte Teslaeiere som står i ladekø.......
Skal ikke se bort i fra det nei. Litt skuffet over at Tesla ikke har tenkt igjennom dette. Hadde de hatt en plan og gjort noe så hadde de sluppet mange irriterte kunder....

Magnus Hansen

Tesla vet jo veldig godt hvilke ladere som er tungt utnyttet når. Jeg vil gå i utifra at de møter fysisk opp og sjekker hvordan det går på utvalgte tidspunkter og lokasjoner for å følge opp dette prøveprosjektet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA