Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Handyman på torsdag 04. november 2021, klokken 20:25
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. november 2021, klokken 18:24
Sitat fra: Rollep på torsdag 04. november 2021, klokken 17:51
Det stemmer ikke, Ionity har allerede ca. 420 stasjoner i drift eller under bygging.
381 lokasjoner  operative. Skulle vel vært 400 for lenge side.
Nå er det bare 380 operative, og 38 under bygging ;-)
Kilde: https://ionity.eu/
Nå er det 383 operative og 42 under bygging, så det øker hele tiden :)

https://ionity.evapi.de/#/

Rollep

Sitat fra: Fastlane83 på fredag 05. november 2021, klokken 10:04
Det kommer også flere elektriske lastebiler som trenger hurtiglading. Vi har noen på jobben og ved å kunne bruke Teslaladere kan vi utvide område vi kan kjøre på. Må selvfølgelig ta hensyn, slik at når dette blir åpnet må vi ut å teste hvilke plasser vi kan bruke der vi ikke hindrer andre. Ladepluggen er foran på høyre side.
Blir nok vanskelig å finne plasser der lastebiler ikke hindrer andre.

Hvis det skal bli noe av elektrifiseringen av transportsektoren må det først bygges egnete ladestasjoner.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rollep på fredag 05. november 2021, klokken 12:12
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. november 2021, klokken 20:25
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. november 2021, klokken 18:24
Det stemmer ikke, Ionity har allerede ca. 420 stasjoner i drift eller under bygging.
381 lokasjoner  operative. Skulle vel vært 400 for lenge side.
Nå er det bare 380 operative, og 38 under bygging ;-)
Kilde: https://ionity.eu/

Den så jo noe dodgy ut den siden? Construction started a year ago? Hvor lang tid tar det?

Ser at "The Plan" er 400 stasjoner, så da skal de altså rive ca 18 stk når alle er bygget ferdig...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rollep på fredag 05. november 2021, klokken 12:27
Det kommer også flere elektriske lastebiler som trenger hurtiglading. Vi har noen på jobben og ved å kunne bruke Teslaladere kan vi utvide område vi kan kjøre på. Må selvfølgelig ta hensyn, slik at når dette blir åpnet må vi ut å teste hvilke plasser vi kan bruke der vi ikke hindrer andre. Ladepluggen er foran på høyre side.

Hvis det skal bli noe av elektrifiseringen av transportsektoren må det først bygges egnete ladestasjoner.

Det at ladepluggen er foran på høyre side passer perfekt med Tesla-ladere, siden Tesla har porten bak på venstre side. Da er det bare å stå motsatt vei. Fordelen med elektriske lastebiler er at de sikkert mest vil bli ladet midt på dagen, og da er det jo nesten ingen Teslaer som lader, siden Tesla-eierne sitter i møte på jobben.

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. november 2021, klokken 15:03
Sitat fra: Rollep på fredag 05. november 2021, klokken 12:27

Det at ladepluggen er foran på høyre side passer perfekt med Tesla-ladere, siden Tesla har porten bak på venstre side. Da er det bare å stå motsatt vei. Fordelen med elektriske lastebiler er at de sikkert mest vil bli ladet midt på dagen, og da er det jo nesten ingen Teslaer som lader, siden Tesla-eierne sitter i møte på jobben.

Å f.eks. stå med fronten mot kamera på den borterste plassen til venstre på bildet vil jo funke fint for enhver bil med ladeport høyre foran, også lange lastebiler eller personbiler med tilhenger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

jlan

Sitat fra: Rosstopher på fredag 05. november 2021, klokken 15:29
Å f.eks. stå med fronten mot kamera på den borterste plassen til venstre på bildet vil jo funke fint for enhver bil med ladeport høyre foran, også lange lastebiler eller personbiler med tilhenger.
Enda enklere hvis de tar bort de malplasserte gressrabattene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. november 2021, klokken 11:22
For de med 800V biler er selvfølgelig Ionity bedre.
800V er ikke nødvendigvis himmelriket.

Ladet nylig på Ionity og kom samtidig med en hyggelig Ioniq 5 og slo av en prat med sjåføren. Han hadde kjørt en time, omtrent det samme som jeg hadde. Han starter på 60kW og stiger sakte til rundt 80kW kom ikke høyere før jeg dro.
Min (kones) Model 3 LR startet på160kW og steg til 192kW før den falt av noe.

Jeg hadde forvarmet batteri med å legge inn SuC rett i nærheten, som nok var forskjellen.

Men 800V er ingen garanti tydeligvis.

Øyvind.h

Hyundai sliter med skikkelig forvarming av batteri dessverre.
Rett nok holdt min 223kW opp til nesten 50%, og rundt 180kW i snitt for ladeøkten opp til rundt 75-80%, men da hadde jeg kjørt på motorvei først.
På en annen tur fikk jeg ikke mer enn kanskje 100-120kW i snitt pga lav hastighet.
På sommeren funker det sikkert bra, men på vinter not so much. Med mindre Hyundai får inn batterivarme koblet mot navi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

I love it! Har denne videoen vært informert om her inne... fra Nederland da de testet ut på Taycan og Ioniq2. Mener også TB nevnte kansje noe om denne videoen når han snakket om Nederland. Husker ikke.... anyway,,, her er`n...

https://youtu.be/xFkz1vmvG-s

Supercharger network open to all non Tesla cars! - First test with a Hyundai Ioniq and Taycan
53,467 viewsNov 1, 2021

Inse van houts
3.41K subscribers

overskyet

Noen som vet noe om hvordan tilstanden er der nede nå? Går ut i fra at lite nyheter betyr at det bare virker og at det ikke er noe kaos?

Ellemelle

Sitat fra: overskyet på torsdag 11. november 2021, klokken 23:18
Noen som vet noe om hvordan tilstanden er der nede nå? Går ut i fra at lite nyheter betyr at det bare virker og at det ikke er noe kaos?
Ville ikke lest så mye ut av akkurat dette.
De har nok valgt 10 SuC som knapt er i bruk til den første testen, og så vil de snart fylle på med andre ladere som har mer trafikk.

Rollep

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. november 2021, klokken 14:56

Den så jo noe dodgy ut den siden? Construction started a year ago? Hvor lang tid tar det?

Ser at "The Plan" er 400 stasjoner, så da skal de altså rive ca 18 stk når alle er bygget ferdig...
Det var jo kjekt at du fant et eller annet å kverulere over :D

Når man ser på stasjonene der byggingen går tregt så stikker Spania seg ut. Selv syns jeg det er et mirakel at de i det hele tatt klarer å få til 350 kW stasjoner i det landet. En annen ting er at både Spania, Italia og Frankrike er og var sterkt rammet av pandemien, så at ting ofte tar veldig lang tid overrasker ikke.

Hva gjelder "The Plan" så skulle det ikke forbause meg om man forandrer det tallet når antall live stasjoner passerer 400  :)

RJK

Sitat fra: Rollep på fredag 12. november 2021, klokken 11:06

Når man ser på stasjonene der byggingen går tregt så stikker Spania seg ut. Selv syns jeg det er et mirakel at de i det hele tatt klarer å få til 350 kW stasjoner i det landet. En annen ting er at både Spania, Italia og Frankrike er og var sterkt rammet av pandemien, så at ting ofte tar veldig lang tid overrasker ikke.

Hva gjelder "The Plan" så skulle det ikke forbause meg om man forandrer det tallet når antall live stasjoner passerer 400  :)
Er vel allerede kommet info om at det ordnes med finansiering for nye 400+ stasjoner, noe som må sies å ikke komme for tidlig. Men det blir nok satset på en god del flere ladestasjoner fremover, spesielt nedover i Europa.

Om det betyr flere i Norge, og noen i Nord-Norge i det hele tatt, blir ihvertfall interessant å se.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 12. november 2021, klokken 11:13
Sitat fra: Rollep på fredag 12. november 2021, klokken 11:06

Er vel allerede kommet info om at det ordnes med finansiering for nye 400+ stasjoner, noe som må sies å ikke komme for tidlig. Men det blir nok satset på en god del flere ladestasjoner fremover, spesielt nedover i Europa.

Om det betyr flere i Norge, og noen i Nord-Norge i det hele tatt, blir ihvertfall interessant å se.

Det kan og være at Ionity begynner å prioritere Norge (nord for Trondheimsfjorden) nå som de kanskje kan få litt mer støtte fra Enova. Vet ikke hvor mye 100 millioner hjelper i denne sammenhengen. Kan jo være en del lade-utbyggere venter på det endelige statsbudsjettet før de velger å bygge ut hurtigladere, for å få med seg den støtten de kan.

YSG

Sitat fra: Ellemelle på fredag 12. november 2021, klokken 07:34
Sitat fra: overskyet på torsdag 11. november 2021, klokken 23:18
Ville ikke lest så mye ut av akkurat dette.
De har nok valgt 10 SuC som knapt er i bruk til den første testen, og så vil de snart fylle på med andre ladere som har mer trafikk.
Og så tar det sikkert også litt tid før den større kundegruppen får med seg at de har muligheten og faktisk benytter seg av det i utstrakt grad. Og lavere allmenn interesse så lenge det er snakk om 5-10 utvalgte ladere. Tror neppe jeg hadde orket registrere meg i enda en ladeapp ved mindre de var svært gunstig plassert på en rute jeg trengte. Feks strekning uten noen andre alternativ, slik man har mye av i USA (der aner jeg ikke hvordan Nederland er)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA