Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

hELgenen

Det er ikke slik at SuC nettverket er overbelastet. Der hvor det er mye trafikk gjelder det kun på noen få ladere i hele Norge - noen få dager i året.

Frykten for kø er derimot ekstremt høy hos enkelte. Har noen av disse med fobi mot kø - sett kø en eneste gang så får vi definitivt høre om det i dette forumet.  Det er nå slik jeg ser dette.

Ellemelle

Sitat fra: oroar på mandag 06. desember 2021, klokken 11:53
Jeg har kjørt Trondheim-Oslo-Trondheim noen ganger den siste tiden.
På Alvdal, Elverum og Nebbenes har jeg stort sett vært helt alene. Til og med på lørdag var jeg alene på Alvdal og Elverum. Sto kun 1 bil i tillegg til meg på Nebbenes.
Kløfta derimot. Der er det fylt opp med taxier og de som bor i nærheten. Det ser jeg på at bilene ikke er tint av og åpenbart ikke har vært på tur. Kløfta var også den billigste plassen å lade av de 4 nevnte.
Så min lille erfaring tilsier at det er god plass til alle, men at vi kanskje må bli kvitt de som bor i nærheten av laderne for at ting skal fungere optimalt. Egne løsninger for topper i sommerferien må de nok gruble på.
Det er vel derfor det planlegges massiv utvidelse på Kløfta. Det er mange som skal av/på E6'en før/etter Nebbenes, og da er Kløfta et bedre valg. Tenk på de som står med utladet batteri på Gardermoen og skal sørover, kanskje det er de bilene du ser som er nedfrosset?
Fordelen med Kløfta sammenlignet med Nebbenes er også at det er V3. Finner du en ledig plass er du sikret full fart, på Nebbenes risikerer du å måtte dele laderen med noen andre.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 06. desember 2021, klokken 12:02
Det er ikke slik at SuC nettverket er overbelastet. Der hvor det er mye trafikk gjelder det kun på noen få ladere i hele Norge - noen få dager i året.
Det er stort sett de samme ladestasjonene det gjelder ja, f.eks Lier S&N, Åsane, Lillehammer m.fl.

Men noen få dager i året? Stort sett hver fredag/søndag + alle andre utfartsdager og sommerferien. Tid på døgnet har mye å si dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Frykten for kø er derimot ekstremt høy hos enkelte. Har noen av disse med fobi mot kø - sett kø en eneste gang så får vi definitivt høre om det i dette forumet.  Det er nå slik jeg ser dette.

I 2021 vil elbilbestanden ha vokst med ca 36%!!!!
Det er rimelig mye! Så når en planlegger for neste år må en ikke se på dagens elbilbestand, men må forvente høyt salg også neste år, om ikke like høyt. Mange av "el-ferie-bilene" har blitt levert etter sommerferien, sånn at en kan forvente at neste sommer kommer det til å være mange som vil lade. Fint at Tesla tar dette veldig rolig, og prioriterer at Tesla-eiere ikke trenger å stå i kø. Er ganske store utbyggingsplaner de har, så det er jo sånn de vil løse det "problemet". Men BKK/Bilkraft ser og ut til å gønne på...og nå vil de jo få mer støtte til å bygge...

Jeg har forøvrig fobi mot å stå i kø - særlig der jeg ikke ser hvor køen starter og slutter....samme med å ta bussen...når jeg ikke vet når den faktisk vil komme, eller om den allerede har gått....da foretrekker jeg å reise med hoppestav.
Tesla Model Y                         2021-

PionerThink

Ser til og med utenlandske nettsider har begynt å referere til denne saken om pilot-prosjekt og mulig åpning av tilgang til noen superladere for alle nå: https://electrek.co/2021/12/06/tesla-expand-pilot-program-open-superchargers-other-evs-norway/
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. desember 2021, klokken 12:32
Det er stort sett de samme ladestasjonene det gjelder ja, f.eks Lier S&N, Åsane, Lillehammer m.fl.

Men noen få dager i året? Stort sett hver fredag/søndag + alle andre utfartsdager og sommerferien. Tid på døgnet har mye å si dog.

Jeg har stor tro på at Tesla, som faktisk er gode på lading av elbil og den infrastrukturen som der kreves, faktisk
er i stand til å håndtere dette på en god måte for alle kunder også i fremtiden.

Mulig de klarer å fiske noen offentlige kroner ut av dette også - slik at de i realiteten får dekket for app utvikling og eventuelle andre kostnader de får ved å åpne opp. Således kan åpningen bli ren ekstra cash flow rett inn  i lommene på Elon.

geear

Sitat fra: snakkesalig på mandag 06. desember 2021, klokken 08:40
Sitat fra: Motorwatt på mandag 06. desember 2021, klokken 08:28
Sitat.... er jeg litt usikker på om det er riktig tidspunkt for Tesla å åpne superladerne .

Ser på min "lokale" SuC (16 stk.) som jeg kjører forbi daglig at det nå er atskillig fullere enn vanlig, og det som skiller seg ut er antallet litt eldre S/X som ganske sikkert har gratis lading. Mens det vanligvis er kun 2-3 biler der, er det nå tilløp til kø, og tipper 70-80% er S/X. Det er nok prisen på strøm som er den største magneten.

Dette er sikkert noe Tesla har fått med seg og sikkert vil unngå. Kanskje de lager en form for køstystem når SuC åpnes, der ikke-Teslaer samt Teslaer med gratis SuC blir dytta ned i køa?
Har ingen tro på at det blir noen forskjell her enten man kjører Tesla med eller uten gratis lading, kjører Audi eller KIA, og om man heter Per eller Kåre. Det vil bli lite attraktivt for andre kunder dersom man kun bruke superchargere når det ikke er fullt av Teslaer der, og at man til og med kan oppleve at Teslaene sniker i køen. Dtet gjør det like håpløst å planlegge med som eksisterende ladenettverk utenom Tesla. Det er nok først og fremst prisen som vil bli fordelen Tesla-eiere får....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 06. desember 2021, klokken 14:45
Sitat.... er jeg litt usikker på om det er riktig tidspunkt for Tesla å åpne superladerne .

Ser på min "lokale" SuC (16 stk.) som jeg kjører forbi daglig at det nå er atskillig fullere enn vanlig, og det som skiller seg ut er antallet litt eldre S/X som ganske sikkert har gratis lading. Mens det vanligvis er kun 2-3 biler der, er det nå tilløp til kø, og tipper 70-80% er S/X. Det er nok prisen på strøm som er den største magneten.

Dette er sikkert noe Tesla har fått med seg og sikkert vil unngå. Kanskje de lager en form for køstystem når SuC åpnes, der ikke-Teslaer samt Teslaer med gratis SuC blir dytta ned i køa?
Har ingen tro på at det blir noen forskjell her enten man kjører Tesla med eller uten gratis lading, kjører Audi eller KIA, og om man heter Per eller Kåre. Det vil bli lite attraktivt for andre kunder dersom man kun bruke superchargere når det ikke er fullt av Teslaer der, og at man til og med kan oppleve at Teslaene sniker i køen. Dtet gjør det like håpløst å planlegge med som eksisterende ladenettverk utenom Tesla. Det er nok først og fremst prisen som vil bli fordelen Tesla-eiere får....

...sånn utenom at Musk har sagt at det kun er Tesla-eiere som får lade på Type 2-ladere, mens alle får lade på Type 3-ladere...tror det har noe med teknologi å gjøre. Dette vil uansett være en fordel for Tesla-eiere under påskeutfarten....når de kan lade på de 42 stk Type-2 laderne på Nebbenes, mens e-up'er og andre non-Teslaer må lade andre steder...
Tesla Model Y                         2021-

overskyet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. desember 2021, klokken 12:47
Sitat fra: geear på mandag 06. desember 2021, klokken 14:45

...sånn utenom at Musk har sagt at det kun er Tesla-eiere som får lade på Type 2-ladere, mens alle får lade på Type 3-ladere...tror det har noe med teknologi å gjøre. Dette vil uansett være en fordel for Tesla-eiere under påskeutfarten....når de kan lade på de 42 stk Type-2 laderne på Nebbenes, mens e-up'er og andre non-Teslaer må lade andre steder...

Musk har også sagt at pyramidene ble bygd av utenomjordiske vesner. Eller hva med den gangen han sa at han skulle ta Tesla av børs og at finansieringen var sikret? Musk er åpenbart et geni, men han er også en løs kanon og du kan ikke legge for mye vekt på enkelte ting han tweeter.

Ellemelle

Hva mener du? Det finnes ingen superladere i Norge som kun har Type2-kabel, så alle superladere kan brukes så lenge man har CCS.
Hvis man ikke kan lade med CCS så får man selvsagt ikke lade, men det er på grunn av kommunikasjonsprotokollen og ikke på grunn av hva Musk har sagt.

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:24
Hva mener du? Det finnes ingen superladere i Norge som kun har Type2-kabel, så alle superladere kan brukes så lenge man har CCS.
Hvis man ikke kan lade med CCS så får man selvsagt ikke lade, men det er på grunn av kommunikasjonsprotokollen og ikke på grunn av hva Musk har sagt.
Tipper ToWalkOrDrive mener V2 og V3 ladere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

Ja da har han nok hørt feil.
Duiven Supercharger i Nederland er åpen for andre biler, og den er V2.

kodax

Sitat fra: overskyet på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:07
Musk er åpenbart et geni, men han er også en løs kanon og du kan ikke legge for mye vekt på enkelte ting han tweeter.
Mener du at noe bare er piss? Drittpreik? Driter han seg ut?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

overskyet

Sitat fra: kodax på tirsdag 07. desember 2021, klokken 15:36
Musk er åpenbart et geni, men han er også en løs kanon og du kan ikke legge for mye vekt på enkelte ting han tweeter.

Driter seg ut? Nei, synes ikke han gjør det. Mener egentlig ikke noe annet enn det jeg skrev.

kodax

Sitat fra: overskyet på tirsdag 07. desember 2021, klokken 15:56
Sitat fra: kodax på tirsdag 07. desember 2021, klokken 15:36

Driter seg ut? Nei, synes ikke han gjør det. Mener egentlig ikke noe annet enn det jeg skrev.
Dersom man bare legger til et bilde i en post uten å legge det inn i posten (som er trikset for å slippe at bildet blir altfor stort, og som er det jeg gjorde i forrige post), så syns ikke bildet på Tapatalk. Dvs at man mister mye informasjon/kontekst, og mange poster må virke ganske meningsløse når man bruker slike apper.
Bruker du Tapatalk e.l. apper, kanskje ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA