Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Istedenfor for fancy appfunksjonalitet er det jo bare stenge stasjonene for ikke-teslaer når det er rush. Når det likevel er stille gjør det jo ikke noe om biler står litt på kryss og tvers

Rosstopher

Jeg trur Tesla ønsker å gjøre opplevelsen så sømløs som mulig, også for ikke-Teslaer, og jeg har derfor lite trua på at man må sjekke på forhånd hvilke plasser som passer til sin bil og lignende løsninger. Ombygging av stasjoner med stolpene på andre steder og lignende slipper de jo også ved å forlenge kablene. Hvis piloten er en suksess og de ser at de faktisk kan tjene gode penger på dette så bytter de nok bare kabel på alle stasjoner som skal åpnes.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. november 2021, klokken 06:43

Det med at du må legge biltype inn i appen er bare noe Tesla ikke selv har tenkt ut ennå, men som jeg regner med de kommer til å finne ut er lurt for å utnytte plassen best mulig. Per nå er de bare i en testfase, og appen likeså.

Og hva hindrer folk i å legge inn feil biltype? Og hva med de som har to biler? Nei, biltype som valg kommer nok ikke til å skje.

Fysisk merking og helst sperring fra å bruke «feil» plass er det eneste som vil virke.

Hvis man ser på hva som skjer på andre ladestasjoner i dag, hvor det faktisk er lagt til rette for at forskjellige biler skal kunne utnytte alle uttakene samtidig, så er det lett å skjønne at dette ikke kommer til å gå bra.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har kommet til lynladere med to uttak hvor det står bil parkert midt foran og blokkerer begge. Eller til og med står parkert på tvers. Midt i rushtida. Så lenge det ikke er tydelig merket med kobling mellom parkering og ladepunkt vil det bli rot.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. november 2021, klokken 07:30
Vet ikke hvor mange ganger jeg har kommet til lynladere med to uttak hvor det står bil parkert midt foran og blokkerer begge. Eller til og med står parkert på tvers. Midt i rushtida. Så lenge det ikke er tydelig merket med kobling mellom parkering og ladepunkt vil det bli rot.
Og i tillegg har du svigerfar på 75 som kommer med egolfen sin og ikke forstår hvorfor det er forskjell på 4A og 4B som han har klikket på i appen, og som nå står i kø hos Roadservice for å få laderen til å virke på ladeplassen han står på (som forøvrig er 8A, men det vet ikke svigerfar).
Det blir nok kaos uansett, men dette kan løses ved å ha tilstrekkelig med ladeplasser.

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. november 2021, klokken 07:24
Ombygging av stasjoner med stolpene på andre steder og lignende slipper de jo også ved å forlenge kablene. Hvis piloten er en suksess og de ser at de faktisk kan tjene gode penger på dette så bytter de nok bare kabel på alle stasjoner som skal åpnes.
Forlenging av kabler vil ikke løse problemet med at feil stolpe blokkeres. Hvis de ikke er så lange at de kan strekkes over andre biler da.

Men det er jo ikke bare å forlenge kabler. F.eks er v3 kablene veskekjølte. Men de strømmene man snakker om så må det og bli tykkere kabler. De vil da heller ikke passe på SuC stolpene.

Nei, tipper de ikke kommer til å gjøre noe annet enn å åpne stasjoner hvor det er lite trafikk til å begynne med, og så ser de det an. Nye stasjoner hvor de får støtte med krav om tilgjengelighet vil kanskje parkeringen bli tilpasset. Så blir det kanskje nye stolper / kabler etter hvert når de ser hvor dårlig det funker.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 04. november 2021, klokken 07:42
Og i tillegg har du svigerfar på 75 som kommer med egolfen sin og ikke forstår hvorfor det er forskjell på 4A og 4B som han har klikket på i appen, og som nå står i kø hos Roadservice for å få laderen til å virke på ladeplassen han står på (som forøvrig er 8A, men det vet ikke svigerfar).
Tydelig merking på stolper må til ja. Visualiserer de layouten på appen så vil det kanskje hjelpe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bellatrix

Tipper det blir noe sånt ja, at de kun kommer til å åpne et fåtall nåværende stasjoner, fordi de ser at det vil bli utfordringer. Og så vil de fleste/alle nybygg bli åpne for alle med tilpasninger deretter. Men vi får se, er jo en grunn til at de tester det i liten skala først.

Amoss

Sitat fra: OlaM på onsdag 03. november 2021, klokken 22:37
Lurer litt på dette. Skal det liksom kunne skje at du er på vei mot en superlader i din ID.4 og så flipper den plutselig fra åpen til lukket? Det tviler jeg på.

Nei, så det ikke helt slik, men enkelte utfartsdager er jo kjent på forhånd og de dagene kan du risikere at en del super-ladere du ellers har tilgang til står som utilgjengelig dersom du kommer med din ID.4. Vil jeg tro...

Det vil uansett være en frykt potensielle elbilkjøpere nok vil føle på frem til at man ser at det ikke blir slik i praksis.
Model S 85D

automat

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. november 2021, klokken 07:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. november 2021, klokken 06:43

Det med at du må legge biltype inn i appen er bare noe Tesla ikke selv har tenkt ut ennå, men som jeg regner med de kommer til å finne ut er lurt for å utnytte plassen best mulig. Per nå er de bare i en testfase, og appen likeså.

Og hva hindrer folk i å legge inn feil biltype? Og hva med de som har to biler? Nei, biltype som valg kommer nok ikke til å skje.

I det øyeblikket man kobler til ladekabelen og bilen gjør handshake, så har Tesla en kobling mellom bilmodell og app. Som kan brukes ved senere ladinger. Slike historiske data svekkes selvfølgelig hvis man lader flere forskjellige elbiler på samme app. Men de kan likevel ha en verdi for Tesla.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

YSG

Sitat fra: automat på torsdag 04. november 2021, klokken 09:41
I det øyeblikket man kobler til ladekabelen og bilen gjør handshake, så har Tesla en kobling mellom bilmodell og app. Som kan brukes ved senere ladinger. Slike historiske data svekkes selvfølgelig hvis man lader flere forskjellige elbiler på samme app. Men de kan likevel ha en verdi for Tesla.
Nå kjenner jeg ikke protokollen CCS bruker, men utfra intervju Bjørn Nyland hadde med en mann fra Kempower virker det ikke som om det ligger noen for for unik bilmerkeidentifikator i denne. De kunne derimot gjøre en relativt presis gjetning utfra rapporterte stats om batteriet, ladekurven osv.

Handyman

Sitat fra: OlaM på onsdag 03. november 2021, klokken 22:37
Lurer litt på dette. Skal det liksom kunne skje at du er på vei mot en superlader i din ID.4 og så flipper den plutselig fra åpen til lukket? Det tviler jeg på.
Hvorfor skulle det kunne blir slik? Det er jo slik for alle i dag, man er ikke garantert plass selv om man starter navigering til en SuC mens den er ledig. Dersom det blir fullt før du kommer frem så får du ikke plass. Slik er det for alle. Om det er dynamisk eller ikke spiller liten rolle.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: automat på torsdag 04. november 2021, klokken 09:41
I det øyeblikket man kobler til ladekabelen og bilen gjør handshake, så har Tesla en kobling mellom bilmodell og app.
Nei, de vet ikke noe om hva slags bil som kobles til. De kan få MAC adressen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: automat på torsdag 04. november 2021, klokken 10:42
Danmark krever nå kortleser på hurtigladere. Kan bli interresant for Tesla.

https://elbil.no/far-til-noe-elbillandet-norge-ikke-har-klart/

Fra artikkelen:
SitatLovkrav om at alle ladere over 50 kW som settes opp på offentlig areal i Danmark skal ha kortlesere for alminnelige betalingskort.

Mulig de bare gjør som i Tyskland og definerer seg bort fra "offentlig areal" ved f.eks. å ha en bom?

EDIT: Og det gjelder muligens bare for nye ladere jfr. ordlyden "settes opp"?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Ellemelle

Loven trer i kraft 1.april neste år, så det kan hende at Tesla setter alt inn på å bygge seg ferdig i Danmark innen den tid, siden loven ikke har tilbakevirkende kraft.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA