Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

geear

Samtidig så har jeg ladet over 3000kWh på supercharger, fordelt på 94 sesjoner, og delt lader to ganger... (og aldri stått i kø). Den ene gangen jeg delte lader var på nettopp Lillesand for et par uker siden, der har det vært trøkk i sommer.

ToWalkOrDrive

#391
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 04. august 2021, klokken 11:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. august 2021, klokken 14:37
Så mens e-tron'ene parkerer på tvers foran V3-laderne kan Tesla-eierne rygge fint inntil V2, dog med bitte litt lavere ladehastighet.
Unnskyld men dette stemmer virkelig ikke. Satt i går i Lillesand på V2 og fikk knapt 62 kW, koblet ut og kjørte videre til Brokelandsheia på V3 og fikk 251 kW, vi ladet 80% mens vi var på do omtrent.
Så forskjellen når det er trykk på SuC er enorm. Deler du lader på V2 kan du sammenligne den med standard 50 kW lader [emoji848]

Mulig dette avhenger av hvilken bil du har og. Med min Model 3P fra 2019 så har jeg aldri sett 250kW på noen Tesla-ladere. Jeg pleier å ha godt over 100kW på V2-ladere. Er det ikke og noe sånt som at ladekurven fort går ned med V3 pga varme?
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 03. august 2021, klokken 20:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. august 2021, klokken 14:37
Det som er verdt å merke seg er at det kun er V3 som skal åpnes opp for alle. Det er vel de med kun 1 CCS-ledning stikkende ut av seg. Er svært få V3-superchargers rundt omkring, siden de vel begynte med dette for ikke så veldig lenge siden. Noen som har status på hvor mange V3 det finnes i forhold til V2? Så mens e-tron'ene parkerer på tvers foran V3-laderne kan Tesla-eierne rygge fint inntil V2, dog med bitte litt lavere ladehastighet.
Det begynner å bli en del v3. Bare E18/E39 på sørlandet har Liertoppen, Fokserød, Bamble, mulig Brokelandsheia nå har fått noen v3, Lyngdal er i gang med v3.. i tillegg skal det vel komme i Krsand nå. Vi snakker nok mange flere 250kW v3-staller på dette strekket enn alle andre lynladere samlet (Ionity, Mer, Recharge, Bilkraft..), så Tesla har et kjempegrep om lademarkedet dersom de åpner.
Det høres veldig bra ut. Hovedpoenget mitt var at en fortsatt kan lade raskt med Tesla, selv om Audier og får lade på Tesla-stasjoner, men kan virke som at alle skal få bra lading når en ser på utbyggingskartene til Tesla.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 05. august 2021, klokken 10:15
Mulig dette avhenger av hvilken bil du har og. Med min Model 3P fra 2019 så har jeg aldri sett 250kW på noen Tesla-ladere. Jeg pleier å ha godt over 100kW på V2-ladere. Er det ikke og noe sånt som at ladekurven fort går ned med V3 pga varme?

Ja batteriet blir varmere på v3 og effekten reduseres tidlig, men det er jo pga høyere effekt. Hvis man ikke oppnår så høy effekt så bør man heller ikke se den samme reduksjonen i effekt.

Model 3 LR skal visstnok lade raskere totalt sett hos tredjepart pga maks effekt på 200kW mot 250kW på v3. Da blir ikke effekten redusert like mye.
https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/507489/tesla-model3-charging-faster-ccs2/amp/
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

GOS

#394
@ToWalkOrDrive

I starten så jeg aldri 250 kw på min februar 2019 M3 LR AWD, maks 240 kw og varte kun noen sekunder og falt så til 220 kw. Men det siste året så får jeg 251 kw og den holder seg høy mye lenger. Tar ikke mange minuttene å fulle fra 5 til 50%. (Tror det tok 12 minutt fra 10 til 60% forrige gang. Batteritempen holdes på 55 grader under ladingen i følge CanBus måling)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 05. august 2021, klokken 10:15
Mulig dette avhenger av hvilken bil du har og. Med min Model 3P fra 2019 så har jeg aldri sett 250kW på noen Tesla-ladere. Jeg pleier å ha godt over 100kW på V2-ladere.
2019 LR


Jeg har også 2019 3P og under ideelle forhold får jeg 140 kW som startfart, men deler du lader på en full stasjon så får du maks 60 kW er min erfaring. Spesielt nå i sommer på trafikkerte steder. Det er den situasjonen vi går mot med åpning av SuC.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 13:42

Jeg har også 2019 3P og under ideelle forhold får jeg 140 kW som startfart, men deler du lader på en full stasjon så får du maks 60 kW er min erfaring. Spesielt nå i sommer på trafikkerte steder. Det er den situasjonen vi går mot med åpning av SuC.
Man skal få 70kW, siden effekten deles.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. august 2021, klokken 13:44
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 13:42

Jeg har også 2019 3P og under ideelle forhold får jeg 140 kW som startfart, men deler du lader på en full stasjon så får du maks 60 kW er min erfaring. Spesielt nå i sommer på trafikkerte steder. Det er den situasjonen vi går mot med åpning av SuC.
Man skal få 70kW, siden effekten deles.
Hva man skal få og faktisk får er to forskjellige ting. Jeg hadde optimale forhold, sommertemperatur, lav SoC, forvarmet batteri og fikk maks 62 kW

Counterpointer

Fant også dette på face. Lover ikke så godt for fremtiden [emoji848]



Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. august 2021, klokken 13:44
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 13:42

Jeg har også 2019 3P og under ideelle forhold får jeg 140 kW som startfart, men deler du lader på en full stasjon så får du maks 60 kW er min erfaring. Spesielt nå i sommer på trafikkerte steder. Det er den situasjonen vi går mot med åpning av SuC.
Man skal få 70kW, siden effekten deles.

Er det ikke sånn nå at førstemann får full pupp og neste mann får det som er til overs (min 30kW)? Eller har dette blitt endret igjen?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Otkristo

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 13:53
Fant også dette på face. Lover ikke så godt for fremtiden [emoji848]



Glad jeg slipper årispris på 2160 kr i det minste

Counterpointer

Sitat fra: Otkristo på torsdag 05. august 2021, klokken 14:20
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 13:53
Fant også dette på face. Lover ikke så godt for fremtiden [emoji848]



Glad jeg slipper årispris på 2160 kr i det minste
Det kommer nok! Tesla tar jo allerede 129 pr mnd for Premium Connectivity. Blir nok ikke mindre for andre merker å lade på SuC. Kanskje vi Teslaeiere får en rabatt eller inkludert, men vil ikke satse på at det blir gratis.
Prisen er jo nå i dag på en V2 SuC!

Electric cars in Norway

Sitat
Glad jeg slipper årispris på 2160 kr i det minste

Det kommer nok! Tesla tar jo allerede 129 pr mnd for Premium Connectivity. Blir nok ikke mindre for andre merker å lade på SuC. Kanskje vi Teslaeiere får en rabatt eller inkludert, men vil ikke satse på at det blir gratis.
Prisen er jo nå i dag på en V2 SuC!

Nope. Blir nok ikke årspris for Tesla-eiere utover dagens PC. Counterpointer, tror du virkelig på det?

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 05. august 2021, klokken 15:03
Sitat
Glad jeg slipper årispris på 2160 kr i det minste

Det kommer nok! Tesla tar jo allerede 129 pr mnd for Premium Connectivity. Blir nok ikke mindre for andre merker å lade på SuC. Kanskje vi Teslaeiere får en rabatt eller inkludert, men vil ikke satse på at det blir gratis.
Prisen er jo nå i dag på en V2 SuC!

Nope. Blir nok ikke årspris for Tesla-eiere utover dagens PC. Counterpointer, tror du virkelig på det?
Ser ikke bort fra det.

Trodde i sin tid at connectivity ikke kom til å få abonnement, men det fikk vi.
Tesla fokuserer mer og mer på fortjeneste.

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. august 2021, klokken 14:15

Er det ikke sånn nå at førstemann får full pupp og neste mann får det som er til overs (min 30kW)? Eller har dette blitt endret igjen?
Dette ble endret for en stund tilbake. Før jul 2019 mener jeg.

Og ikke endret igjen, det har alltid vært som du beskriver frem til da på v1 og v2.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA