Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Hoftefest på søndag 23. juli 2023, klokken 14:11
Sitat fra: goggo på søndag 23. juli 2023, klokken 13:31Heldigvis begynner ryktene å spre seg blant brukerne om at det er mye billigere ( og enklere) å lade hos Tesla så derfor ser vi nå gradvis at brukerne dropper de andre aktørene til fordel for Tesla.

Heia Elon! :)

Mvh
Hugo

Ikke bare bra synes jeg. En av de store fordelene med å eie Tesla var jo nettopp superchargernettverket uten kø. Hvis «alle» tilslutt velger supercharger over andre hurtigladere, blir ladingen etterhvert en slitsom affære med kø og venting også her. Får håpe forbrukermakten presser de andre til å senke prisene (selv om det ikke ser slik ut enda).
Det er jo håpet da. Og jeg tror bestemt at mulighet for betaling med kort, vil gjøre det lettere å få folk til å flytte seg til de som har lavere grunnpris uten å nødvendigvis ha en avtale i bunn.

Og som det pekes på i en annen tråd, man trenger jo ikke knytte slike avtaler bare til de gangene man bruker app/brikke/Plug&Charge/Autocharge, men kan knytte dette til kortet, så alle betalinger gjort hos den ladeoperatøren med kort, vil dermed gi rabatt.

https://elbilforum.no/index.php?topic=64947.50
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

På de superchargerne jeg har vært nå i fellesferien har det ikke vært kø selv om det har vært diverse dårlige parkeringer (også Teslaer som ikke skjønner systemet🙈). Så Tesla har såpass store lokasjoner at det stort sett løser seg. I tillegg vil høy frekvens føre til ytterligere utbygging. Lille Elverum har nå tre store SuC, helt klart basert på trafikk. De nye V3 laderne avvikler trafikk mye raskere enn V2, blir spennende når nye V4 øker i antall👍🏼

Myrvang

Kjørte Asker-Bodø-Asker denne uken med en 2016 Ioniq 28kWh, prlatisk rekkevidde på rundt 180 km. Helgelandskysten nedover. Ladet på SuC hele veien med unntak av 3 ganger. Fikk ikke ladet på Ørnes, ingen kontakt mellom bil og lader men en annen lader rett ved så gikk greit. Leinstrand fant jeg via en annen app, den var ikke åpen for alle, men denne står på CirckleK med egne ladere.

Jeg har laderen på samme sted som Tesla, så veldig lettvint. Men problemet var ofte at det sto annenhver bil med lader på høyre og venstre side, så det kunne stå at halvparten av laderene var ledige mens det var kø. Imidlertid kjørte jeg 2700 km og sto i kø i kanskje 30 minutter til sammen, ladet 22 ganger. Beste løsningnen, om enn ikke plalagt, var på Brekkvasselv, der det er plass bak laderene så VW/Skoda m.fl. kunne kjøre gjennom og bruke ladere uten å blokkere andre ladere.

Ikke rart folk flest bruker Tesla sine ladere. Det er halv pris på strømmen, appen bare virker og alt er anklere. De andre laderene krever masse dårlige apper, logg inn med BankID for hver gang, bare mas og hassle. Lengre kabler ville løst problemer med feilparkering. Kanskje det kunne kommet en form for skjøteledning slik at E-tron og ID4 kunne ladet uten å oppta flere plasser?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

OlaM

Sitat fra: Myrvang på mandag 24. juli 2023, klokken 10:08Lengre kabler ville løst problemer med feilparkering. Kanskje det kunne kommet en form for skjøteledning slik at E-tron og ID4 kunne ladet uten å oppta flere plasser?

Det kommer visst lengre kabler på neste versjon av Supercharger, i tillegg til kortbetaling. Hvis de med laderen på venstre høyre side var greie så hadde de bare parkert til venstre for en "kollega" med samme løsning, men de aller fleste skjønner ikke dette og de som skjønner det driter i det. De får jo ladet så det er ikke deres problem.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på mandag 24. juli 2023, klokken 13:56
Sitat fra: Myrvang på mandag 24. juli 2023, klokken 10:08Lengre kabler ville løst problemer med feilparkering. Kanskje det kunne kommet en form for skjøteledning slik at E-tron og ID4 kunne ladet uten å oppta flere plasser?

Det kommer visst lengre kabler på neste versjon av Supercharger, i tillegg til kortbetaling. Hvis de med laderen på venstre side var greie så hadde de bare parkert til venstre for en "kollega" med samme løsning, men de aller fleste skjønner ikke dette og de som skjønner det driter i det. De får jo ladet så det er ikke deres problem.
Drømmen for enkelte er vel å få en Tesla som parkerer rett ene siden og en "kollega som parkerer feil på andre siden, så man får lengst mulig avstand til neste bil. For det er veldig farlig å stå for nærme andre. Eller det kan av og til virke sånn.  8)

Men, om folk hadde orket, så hadde man tatt det ekstra sekundet eller to for å stille seg så man er minst mulig tril bry, som altså betyr å parkere slik at man sammen bruker opp færrest mulig ladeplasser.
Bosted Oslo

daktari

SitatLengre kabler ville løst problemer med feilparkering. Kanskje det kunne kommet en form for skjøteledning slik at E-tron og ID4 kunne ladet uten å oppta flere plasser?
Det er ikke feilparkering. Problemet er at kabelen er for kort.
Tesla ettermonterte CCS-kabler på en haug ladere, så de kunne selvfølgelig også montert lengre kabler på alle (eller en god del) også.

Det er (dessverre) et faktum at flertallet av elbilmodellene har ladeport et annet sted enn ve bak, men de har ikke samme sted heller. Ve bak er mitt foretrukne valg, men det avgjør ikke bilkjøpet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: RJK på mandag 24. juli 2023, klokken 14:12

Det kommer visst lengre kabler på neste versjon av Supercharger, i tillegg til kortbetaling. Hvis de med laderen på venstre side var greie så hadde de bare parkert til venstre for en "kollega" med samme løsning, men de aller fleste skjønner ikke dette og de som skjønner det driter i det. De får jo ladet så det er ikke deres problem.
Drømmen for enkelte er vel å få en Tesla som parkerer rett ene siden og en "kollega som parkerer feil på andre siden, så man får lengst mulig avstand til neste bil. For det er veldig farlig å stå for nærme andre. Eller det kan av og til virke sånn.  8)

Men, om folk hadde orket, så hadde man tatt det ekstra sekundet eller to for å stille seg så man er minst mulig tril bry, som altså betyr å parkere slik at man sammen bruker opp færrest mulig ladeplasser.
I gamle dager så delte to Tesla ladestolper samme strøm, så å parkere på annenhver lader var beste praksis for mest fart.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Redigerte litt høyre/venstre-surr. Ikke lett det der! På de mer kvadratiske stasjonene håper jeg at folk heller rygger inn mot pilen og heller lar snuten stikke litt ut, eventuelt rygger inn til den ytterste raden. Det pleier jo å være grei nok plass. Men ser jo også Teslaer som plugger i feil lader på sånne stasjoner.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 24. juli 2023, klokken 14:18

I gamle dager så delte to Tesla ladestolper samme strøm, så å parkere på annenhver lader var beste praksis for mest fart.
Det er jeg klar over, dog er ikke alle disse slik at parene står dandert annenhver, men har annet mønster. Så det kan bli komplisert om du ikke er sikker på hvordan det er på akkurat den stasjonen man er ved. Men skulle kanskje nevnt det.

Men om det er V2-lader så tipper jeg de har V3-ladere temmelig nært og. Og man ser jo greit om det er 2 eller 1 ladekabel per ladestolpe. Så kan man prøve å styre seg inn til en V3 for å være sikker. De med Tesla får kanskje lettere opp valget på skjermen og kan navigere lett, men er kanskje ikke like lett for oss med ikke-Tesla?

Eller kommer navnene opp så man ser det enkelt i appen? Fårr sjekke, og se om jeg finner en V2 ladestasjon i appen, kanskje den ved Rygge er V2?

EDIT!
Rygger er V2, og i app så kommer de opp navngitt med 1A, 1B etc. Så da får man bare fort finne ut nummeret på "sin" plass, og sjekke om naboen er en B-lader om man stilte seg opp ved en A-lader.
Bosted Oslo

vinterdekk

Det kommer visst lengre kabler på neste versjon av Supercharger, i tillegg til kortbetaling. Hvis de med laderen på venstre høyre side var greie så hadde de bare parkert til venstre for en "kollega" med samme løsning, men de aller fleste skjønner ikke dette og de som skjønner det driter i det. De får jo ladet så det er ikke deres problem.

Tesla eiere kunne tatt ledige ladere på venstre side, og VW eiere kunne tatt ledige ladere på høyre side. Det ville i teorien gått opp da.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Vaduz

Sitat fra: RJK på mandag 24. juli 2023, klokken 14:27

Det er jeg klar over, dog er ikke alle disse slik at parene står dandert annenhver, men har annet mønster. Så det kan bli komplisert om du ikke er sikker på hvordan det er på akkurat den stasjonen man er ved. Men skulle kanskje nevnt det.

Men om det er V2-lader så tipper jeg de har V3-ladere temmelig nært og. Og man ser jo greit om det er 2 eller 1 ladekabel per ladestolpe. Så kan man prøve å styre seg inn til en V3 for å være sikker. De med Tesla får kanskje lettere opp valget på skjermen og kan navigere lett, men er kanskje ikke like lett for oss med ikke-Tesla?

Eller kommer navnene opp så man ser det enkelt i appen? Fårr sjekke, og se om jeg finner en V2 ladestasjon i appen, kanskje den ved Rygge er V2?

EDIT!
Rygger er V2, og i app så kommer de opp navngitt med 1A, 1B etc. Så da får man bare fort finne ut nummeret på "sin" plass, og sjekke om naboen er en B-lader om man stilte seg opp ved en A-lader.

Stolpene har alltid vært markert med 1a, 1b etc. Alle har visst det. Det er dårlig kutyme å lade i samme par da begge får halvert farten. Det gjelder fremdeles flere steder på eldre ladere.

geear

Gjelder alle v2, og er det andre ledige "par" når du kobler til så er du garantert stygge blikk fra den du stjeler halve strømmen til. Når alle da har hvert sitt par og det rusher på noen biler (som ofte skjer), så blir det plutselig slik at noen blokkeres. Hadde jeg ladet på SuC v2 med noe annet enn Tesla hadde jeg siktet på ledige par selv også.

Heldigvis er dette per i dag et ikke-problem på v3 (som deler på fire staller), så på v3 bør man forsøke å parkere så optimalt som mulig.

RJK

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 25. juli 2023, klokken 09:09
Sitat fra: RJK på mandag 24. juli 2023, klokken 14:27

EDIT!

Stolpene har alltid vært markert med 1a, 1b etc. Alle har visst det. Det er dårlig kutyme å lade i samme par da begge får halvert farten. Det gjelder fremdeles flere steder på eldre ladere.
Klar over det at de har vært merket A og B, men det er ikke alle steder disse er nærmeste naboer, så man bør både sjekke at man tar en A-plass, og samtidig sjekker om B-plassen med samme nr fortsatt er ledig, før man starter lading.

Men, tipper det er mange ikke-Tesla-elbilister som ikke er klar over dette, og bare plugger i der de føler for. Kanskje og mange nye Tesla-eiere som heller ikke kan dette.

For egen del så lader min så sakte at halv fart av 150 kW, likevel er opp mot toppfart som jeg kun har i et begrenset intervall. OM det kommer en og stiller seg opp på B-laderen til "mitt" nr. for øyeblikket, hadde jeg nok ikke merket noe stort til det. Kanskje droppet fra 76-78 ned til 75 kW... ;)
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Sitat fra: daktari på mandag 24. juli 2023, klokken 14:16
SitatLengre kabler ville løst problemer med feilparkering. Kanskje det kunne kommet en form for skjøteledning slik at E-tron og ID4 kunne ladet uten å oppta flere plasser?
Tesla ettermonterte CCS-kabler på en haug ladere, så de kunne selvfølgelig også montert lengre kabler på alle (eller en god del) også.

Det er (dessverre) et faktum at flertallet av elbilmodellene har ladeport et annet sted enn ve bak, men de har ikke samme sted heller. Ve bak er mitt foretrukne valg, men det avgjør ikke bilkjøpet.

Min mening har alltid vært at de kun burde åpnet for biler med ladeport på tilsvarende posisjon som på Teslaer. Så kunne selvfølgelig alle V4 stasjoner bli åpnet siden de da kommer med lengre kabler

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 25. juli 2023, klokken 17:42
Sitat fra: daktari på mandag 24. juli 2023, klokken 14:16

Min mening har alltid vært at de kun burde åpnet for biler med ladeport på tilsvarende posisjon som på Teslaer. Så kunne selvfølgelig alle V4 stasjoner bli åpnet siden de da kommer med lengre kabler
Da må de betale tilbake alle subsidier. Dessuten ville det vært urimelig å gi så mange bra ladeplasser til et merke som stenger ute de fleste bilmodeller.

Eneste rette svaret er lengre kabler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA