Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

jlan

Engelsk har bare vært obligatorsk opplæringsspråk i Norge siden 1969. Så det kan i prinsippet fortsatt være noen som har førerkort uten å kunne engelsk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Foremost

Det er fortsatt rimelig å forvente at en voksen menneske kan finne ut av det. Har man en Tesla, bør man i det minste kunne bruke en smarttelefon med Google Translate installert.

Motorwatt

Har gått på skole i England, og bodd der noen år. Synes det er håpløst at vi skal slenge oss på den engelskspråkelige bølgen som trenger seg inn i vårt språk. Selv om mange kan lese og skrive engelsk, så må vi kunne kjempe for språket vårt, og ikke akseptere denne "giddalausheten" fra de som ikke orker å oversette. Google Translate kan brukes den andre veien også. Tesla har ellers gjort en brukbar jobb med å tilby mange språk både i manual, stemmestyring, og brukergrensesnitt. Så dere som synes engelsk er tingen kan bare stille det om i bilen, men også akseptere at flere vil ha det på morsmålet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Foremost på lørdag 30. april 2022, klokken 21:58
Det er fortsatt rimelig å forvente at en voksen menneske kan finne ut av det. Har man en Tesla, bør man i det minste kunne bruke en smarttelefon med Google Translate installert.

En kan sikkert enes om at for de fleste er ikke dette et reelt problem ,men lovverket må jo dekke alle, ikke kun 99% for å si det slik. Jeg har skummet gjennom lovverket og ser at datatilsynet bruker EU forordninger og lovverket som styrende for hvordan dette skal foregå. Og som jeg mistenkte - i EU så står det tydelig at varsel om overvåkning skal gis på det lokale språket der kameraet er plassert.

https://edps.europa.eu/sites/edp/files/publication/10-03-17_video-surveillance_guidelines_en.pdf

[attachment id=0 msg=1047150]

Jeg tror ikke dette er en problemstilling som har vært særlig aktuell tidligere da omtrent alle aktører faktisk setter opp skilt på norsk + event. engelsk. Men når man setter opp engelske skilt, og kun engelske skilt, på en ladestasjon i Norge så burde det jo ringe en bjelle.  Dersom det skulle bli en rettsak mhp. noe som har med denne kameraovervåkningen å gjøre og den teksten som står der mot en nordmann - så er jeg helt overbevist om at det at det står kun på engelsk vil gå i disfavør aktøren med denne skiltingen.  Dette er helt i tråd med EU lovverk der man er forpliktet til å gi informasjon på det lokale språket. Og Norges lover er jo mer eller mindre underlagt alt av EU lovverk

En fillesak for det fleste av oss - men store Tech selskaper kan fort overkjøre oss forbrukere ved å drive gjennom egne fortolkninger basert hva de selv opplever er lovverket i sitt eget land. Dette blir jo svært aktuelt mhp. Twitter og Elon Musk - han vil gjøre noe som han sikkert får lov til i USA, men i EU gjelder andre regler som han da må tilpasse seg. Tipper teksten i dette tilfelle er basert en standard tekst i USA som da bygger på lovverket i USA. Og slik overføring av "tekst" fra et land til et annet er ikke noe man skal ta alt for lett på.

Edit :

For egen del føler jeg en viss nedlatende holdning fra selskaper som ikke gidder å tilpasse seg lokal lovgivning.
Mange har jo kranglet med Tesla for at de ikke gidder å følge norsk forbrukerkjøpslov - dette er også en sak som viser hvordan de tenker....eller ikke tenker for å si det slik.....

ToWalkOrDrive

Enig i det. Har hatt Teslaer i 8 år, og det siste året har de blitt arrogante, og svarer og skriver på hvilket språk som passer dem, enten det gjelder service eller reklamasjon...i tilfellene hvor de gidder å svare.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Jeg er mer bekymret for at det blir slutt på hanky panky under lading enn om informasjonsskiltet står på engelsk eller norsk.  :o  :laugh:

Counterpointer

Sitat fra: geear på mandag 02. mai 2022, klokken 10:50
Jeg er mer bekymret for at det blir slutt på hanky panky under lading enn om informasjonsskiltet står på engelsk eller norsk.  :o  :laugh:
Blir vel mer hanky panky nå som alle vil på tv........

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. mai 2022, klokken 08:39
https://www.motor.no/aktuelt/i-dag-far-elbil-norge-497-nye-lynladere/223706

Kanskje ingen nyhet lenger...men i dag har det altså skjedd
Jupp, til og med Broom hadde den som nyhet i dag...  :D

Men det var visst en stille endring, så kanskje mange som ikke ar fått det med seg ennå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Hvilke Tesla ladere er det som ikke er åpnet nå?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Jeg er ikke så helt sikker på at den problemfrie prøveperioden med få ladere blir like problemfri gjennom sommeren. Med så mange ladere åpne må selv de mest ihuga MER kundene vurdere Tesla ladere. Kommer det ladekøer kommer det også krangling og frustrasjon over parkeringer og manglende kompetanse. Rekkevidde er en undervurdert kvalitet....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

AlexØ

Finnes det noen oversikt over hvilken biler som faktisk klarer å bruke laderene?
Tenker da på ladeport plassering

Roy Aasen

Blir det åpnet i Finland / Sverige og Baltikum tro??

RJK

Sitat fra: daktari på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:01
Hvilke Tesla ladere er det som ikke er åpnet nå?
Broom-artikkelen sa vel de mest travle SuC-lokasjonene var unntatt, så da tenker jeg den nær Drammen/Lier er blant de som er unntatt...

Så er det bare å lokalisere hvilke andre som sliter med for få ladere etter Tesla-standard...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: AlexØ på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:11
Finnes det noen oversikt over hvilken biler som faktisk klarer å bruke laderene?
Tenker da på ladeport plassering

Det er laget noen artikler om dette, men mange av de nye stasjonene har såpass mye plass at en kan lirke til de fleste biler (bensinstasjon-layout). Står f.eks. litt her:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OrX0xb/derfor-kan-det-bli-ladekaos-naar-tesla-aapner-opp-supercharger-nettverket

Står og mye nyttig her:
https://www.motor.no/aktuelt/her-er-tabben-du-bor-unnga-ved-tesla-stolpene/218216

Det har vært snakk om at Tesla skal bytte ut kabler osv for å tilpasse andre biler
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA