Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Få vifta til å gå uten at varmeelemente slår seg på

Startet av Skogsmulle, onsdag 13. juni 2012, klokken 10:09

« forrige - neste »

Skogsmulle

Hej!
Jeg kjøpte en 2005 Buddy Citi-jet 6 før ett par måneder siden. Alt fungerte bra med bilen tils jeg skulle vaske den første gang. Brukte høytrykk, og vasket ikke under, føruten på bakaksling som var oljete pga slitne simringer.
Når jeg var ferdig med vasken og skulle kjøre den in i garasjen så funket først ikke frem, bare revers, noen sekunder senere, blev det omvendt, bare frem som fungerte og ikke revers, ikke heller varselblink eller fjernlys virker. Og så har det vært siden. Kjører Buddyn daglig till jobben.
Jeg hør en klikke lyd i carcontrollern som har samme "melodi" hele tiden, og vært 4:e sekund virker revers varselblink og fjernlys for 1 sekund ??? ??? ER IKKE DETTE RART?
Jeg har resetet cc, cd, batteri, og shunt AH, uten noen forsell. Jeg har også demontert carcontrollern og hatt den på gulvvarmen på badet i 2 netter, i tillfelle fukt.
Jeg har også sett ned i boksen for motorkontrollern, såg ikke noe vann. Det var en lampe på mc som blinket røtt 5 + 2 ganger, om det kan fortelle noe?
Jeg er ikke spesiellt flink med elektro, er bedre på mekanisk.
Håper på noen tips :)
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

Skogsmulle

Kanske Hens eller noen av de mer erfarne har noen tips ;)
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

El rayo

Synes ikke det er rart etter høytrykkspyling. Vann og elektronikk går ikke bra sammen. Boksen som motorstyring, DC/DC omformer (i stedet for dynamo), shunt og releer er montert er ikke tett og den er rett over bakakslingen. Vann kryper inn på steder der det ikke ser ut som om det kan trenge inn (hårrørseffekt).

Jeg ville koblet fra drivbatteriet og 12V batteriet, tørket og rengjort alle plugger og kontakter med en god elektrospray (ikke "mekaniker på boks", som inneholder olje). f.eks http://www.clasohlson.com/no/Elektronikkrengj%C3%B8rer,/Pr346049000 .

Etter tilkobling kontroller spenningen på 12V batteriet. Dersom den ser grei ut, sett på tenning og sjekk om 12V batteriet lades (spenningen skal være minst 0,5V høyere enn før).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Skogsmulle

Takk for tips!
Blir å kjøpe elektrospray og multimeter på clasern i morgen.
Men er det ikke lite rart at fjernlys og varselblink skulle slutte og virke samtidig som reversen, hvis det skulle være noe der bak ved motorcontrollern?
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

El rayo

Jo det er rart. Det kan jo være at det er helt tilfeldig at det har skjedd samtidig med at bilen ble vasket med høytrykkspyler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

RoadRunner

Sitat fra: Skogsmulle på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:59
....., ikke heller varselblink eller fjernlys virker. Og så har det vært siden
Dette ligner mistenkelig på problemene til Juniors Kewet-5. Der var CarController gåen. Fjernlys/taklys og div. annet styres via et rele som legges inn idet CC kobles til +12V.

Du kan lese mer om problemene her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2885.45.html 
På side 4 i tråden er det flere som beskriver har samme problem.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rav4_EV

Ta ut carcontrolleren, og vask printkortet i oppvaskvann. Deretter lar du den tørke i et døgn. Feilene synes som å komme fra car controlleren.

Mvh
Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 03. juni 2012, klokken 09:21
Ta ut carcontrolleren, og vask printkortet i oppvaskvann. Deretter lar du den tørke i et døgn. Feilene synes som å komme fra car controlleren.

Mvh
Arne Magnus
Der kom det en ekspert på banen, da trekker jeg mag stille tilbake :-)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Skogsmulle

Sitat fra: El rayo på fredag 01. juni 2012, klokken 21:19
Synes ikke det er rart etter høytrykkspyling. Vann og elektronikk går ikke bra sammen. Boksen som motorstyring, DC/DC omformer (i stedet for dynamo), shunt og releer er montert er ikke tett og den er rett over bakakslingen. Vann kryper inn på steder der det ikke ser ut som om det kan trenge inn (hårrørseffekt).

Jeg ville koblet fra drivbatteriet og 12V batteriet, tørket og rengjort alle plugger og kontakter med en god elektrospray (ikke "mekaniker på boks", som inneholder olje). f.eks http://www.clasohlson.com/no/Elektronikkrengj%C3%B8rer,/Pr346049000 .

Etter tilkobling kontroller spenningen på 12V batteriet. Dersom den ser grei ut, sett på tenning og sjekk om 12V batteriet lades (spenningen skal være minst 0,5V høyere enn før).
Japp, då har jag gått över allt med elektrosprayen som du anbefallte. Har också kollat 12 volt batteri, och det hade bra spänning. Men problemet  kvarstår....
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

Skogsmulle

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 03. juni 2012, klokken 09:21
Ta ut carcontrolleren, og vask printkortet i oppvaskvann. Deretter lar du den tørke i et døgn. Feilene synes som å komme fra car controlleren.

Mvh
Arne Magnus
Kan man verkligen vaske kretskortet i salovann?? Det er ju masse små dubeditter i kretskortet, kan ikke de ta skade da?
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

cra

Trur ikke såpe og vann skal være spesielt skadelig, så lenge det ikke blir liggende rester igjen? (Savnet et "skyll godt i rent vann" på slutten).

Vet om folk som renser elektronikk i ren alkohol - hovedsaklig fordi alkoholen fordamper raskere og lettere enn vann og ikke etterlater noen rester, men de færreste av oss har vel et basseng med slikt til rådighet.

Har forøvrig kokvasket en trådløs telefon en gang. Oppdaget det av klunkinga i vaskemaskina. Fikk den ut i en fei, og sprayet inn rikelig med fuktfortrengende middel før jeg åpnet den for tørking. Den funket greit i etterkant, men jeg hadde nok ikke fortrengt nok fukt/tørket godt nok, for banen på en av knappene eiret i stykker etter en stund. alt annet enn den ene knappen fungerte så vidt jeg kunne tyde like fint. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Skogsmulle

Ok, men er det ikke bedre og vaske også kretskortet med denna elektronikkspray? http://www.clasohlson.com/no/Elektronikkrengj%C3%B8rer,/Pr346049000
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

Rav4_EV

Det enkleste er det beste; såpevann, og deretter mye skyllevann.
Det er ingen komponenter i Car Controlleren som ikke tåler vann.
Noen av disse superduper kontaktsprayene legger igjen en merkelig hinne etter bruk.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Skogsmulle

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 04. juni 2012, klokken 19:21
Det enkleste er det beste; såpevann, og deretter mye skyllevann.
Det er ingen komponenter i Car Controlleren som ikke tåler vann.
Noen av disse superduper kontaktsprayene legger igjen en merkelig hinne etter bruk.
Ok, då blir det salovask i aften, og deretter tørking pågulvvarmen på badet.
Takk for alle tips så langt!!
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

Skogsmulle

Når jeg så skal montere car controllern, skal jeg da reset:e den?
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA