Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av ellen40, onsdag 13. juni 2012, klokken 00:27

« forrige - neste »

ellen40

Vi har vært på vellykket tur til Danmark og har virkelig fått testet Leafen.
Fra Hirtshals mot Aalborg er det ny motorvei og tror noen og enhver fikk øynene opp for prestasjonene til Leaf.
Holdt venstrefila sørover og på den nye motorveien og trafikken gikk fort. Leaf har imponerende akselerasjon, også fra 100 kmt og oppover. Telleren stoppet på 158 kmt (noen høyere??) og det var tydelig en programmert begrensning da bilen dro bra helt opp til denne farten. (selvsagt var det et par SUVèr som bare «måtte forbi» og bevise at de klarte opp mot 200....men de var nokk litt overrasket).
Opplevde Lefarn var urolig stabil, stødig og støysvak i motorveifart, men slakket ned bak en trailer i 100  kmt siste stykket, hvis ikke er jeg i tvil om vi hadde rukket frem til Aalborg.
Har også fått "forsket" litt på forbruket i forskjellige farter ved bruk av "økometert" på skjermen. Forbruket stiger enormt med farten. Er vanskelig å se helt nøyaktig, men med cruisekontroll på 130 kmt ser det ut som forbruket er ca. 4 ganger høyere enn i 65 kmt. Andre som har erfaringer? Er 65 optimal fart når man ikke bruker varmeapparat?
Opplevde ellers Danmark som veldig elbil vennlig. Gratis hurtiglading i Aalborg, fikk lade gratis på hotellet (gjennom vinduet og kontakten i veggen ble varm så droppet dette), gratis lading i Fårup Sommerland. Hjørring har vist også hurtiglader. Veldig lavt forbruk når man triller rolig på de flate småveiene hvor farten er lavere.   
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

Oesse

Sitat fra: ellen40 på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:01
Vi har vært på vellykket tur til Danmark og har virkelig fått testet Leafen.
Fra Hirtshals mot Aalborg er det ny motorvei og tror noen og enhver fikk øynene opp for prestasjonene til Leaf.
Holdt venstrefila sørover og på den nye motorveien og trafikken gikk fort. Leaf har imponerende akselerasjon, også fra 100 kmt og oppover. Telleren stoppet på 158 kmt (noen høyere??) og det var tydelig en programmert begrensning da bilen dro bra helt opp til denne farten. (selvsagt var det et par SUVèr som bare «måtte forbi» og bevise at de klarte opp mot 200....men de var nokk litt overrasket).
Opplevde Lefarn var urolig stabil, stødig og støysvak i motorveifart, men slakket ned bak en trailer i 100  kmt siste stykket, hvis ikke er jeg i tvil om vi hadde rukket frem til Aalborg.
Har også fått "forsket" litt på forbruket i forskjellige farter ved bruk av "økometert" på skjermen. Forbruket stiger enormt med farten. Er vanskelig å se helt nøyaktig, men med cruisekontroll på 130 kmt ser det ut som forbruket er ca. 4 ganger høyere enn i 65 kmt. Andre som har erfaringer? Er 65 optimal fart når man ikke bruker varmeapparat?
Opplevde ellers Danmark som veldig elbil vennlig. Gratis hurtiglading i Aalborg, fikk lade gratis på hotellet (gjennom vinduet og kontakten i veggen ble varm så droppet dette), gratis lading i Fårup Sommerland. Hjørring har vist også hurtiglader. Veldig lavt forbruk når man triller rolig på de flate småveiene hvor farten er lavere.   


Interessant!

Dette er meget aktuelt for min del side jeg helst vil ligge i 120 på motorveien til og fra jobb. (7 mil hver vei)

Fikk inntrykk av at dette ikke kom til å bli noe som helst problem uansett vær og årstid når jeg bestilte bilen. Men har mine tvil når jeg leser dette.  ??? 
Horten

erlendwiborg

Etter hva jeg forstått skal du fint kunne kjøre 7 mil på motorvei i 120 km/t uavhengig årstid

Oesse

Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:35
Etter hva jeg forstått skal du fint kunne kjøre 7 mil på motorvei i 120 km/t uavhengig årstid

Ja, håper virkelig det. Hvis ikke føler jeg meg lurt. Selger sa nemlig at det kortest som hadde blitt registrert med en leaf noen gang(uansett årstid og bruk av klima) var 8,5-9 mil.  Vet ikke  hvordan de kan si dette. Rapporterer  bilen automatisk til nissan?

Horten

hkaspenberg

Sitat fra: Oesse på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:46
Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:35
Etter hva jeg forstått skal du fint kunne kjøre 7 mil på motorvei i 120 km/t uavhengig årstid

Ja, håper virkelig det. Hvis ikke føler jeg meg lurt. Selger sa nemlig at det kortest som hadde blitt registrert med en leaf noen gang(uansett årstid og bruk av klima) var 8,5-9 mil.  Vet ikke  hvordan de kan si dette. Rapporterer  bilen automatisk til nissan?

Jepp. Nesten 1984. Les deg opp på Carwings!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Aspiranten

#5
Sitat fra: Oesse på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:31
Interessant!

Dette er meget aktuelt for min del side jeg helst vil ligge i 120 på motorveien til og fra jobb. (7 mil hver vei)

Har man lov til å kjøre 120kmt i Norge da?

Å øke farten med 10% over 65kmt øker risikoen for å bli drept med 4 gangen og det gjentar seg for hver gang du øker farten med 10%. Mao. er du raskt oppe i 3200% høyere risiko for å bli drept bare ved 95kmt. Derfor heier jeg på politiet hver gang de har fartskontroll.

http://www.dpti.sa.gov.au/roadsafety/safer_speeds/speed_facts

Bilde nederst her viser til 100% dødelighet ved 110kmt.

Rundt 2-4% dødelighet ved 60-65kmt... Fra dette tallet stiger det rett oppover.
Nissan Leaf

kenmyh

Sitat fra: ellen40 på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:01
Telleren stoppet på 158 kmt (noen høyere??)

Jeg har selv fått telleren til å gå på 160! :p men det viser seg at den hopper mellom 158 og 160 når du ligger i den farten. Hadde man kunne fjernet denne sperra, hadde det blitt enda morsommere..

Og når jeg kommer til å kjøring i litt høy fart. Jeg ligger som regel i 100-115 på cruisekontrollen hjem fra skolen, 4 mil hovedsaklig oppover, og det klarer jeg fint og kjøre på rundt 30 % forbruk..
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

i_expect

Sitat fra: ellen40 på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:01
Vi har vært på vellykket tur til Danmark og har virkelig fått testet Leafen.
Fra Hirtshals mot Aalborg er det ny motorvei og tror noen og enhver fikk øynene opp for prestasjonene til Leaf.
Holdt venstrefila sørover og på den nye motorveien og trafikken gikk fort. Leaf har imponerende akselerasjon, også fra 100 kmt og oppover. Telleren stoppet på 158 kmt (noen høyere??) og det var tydelig en programmert begrensning da bilen dro bra helt opp til denne farten. (selvsagt var det et par SUVèr som bare «måtte forbi» og bevise at de klarte opp mot 200....men de var nokk litt overrasket).
Opplevde Lefarn var urolig stabil, stødig og støysvak i motorveifart, men slakket ned bak en trailer i 100  kmt siste stykket, hvis ikke er jeg i tvil om vi hadde rukket frem til Aalborg.
Har også fått "forsket" litt på forbruket i forskjellige farter ved bruk av "økometert" på skjermen. Forbruket stiger enormt med farten. Er vanskelig å se helt nøyaktig, men med cruisekontroll på 130 kmt ser det ut som forbruket er ca. 4 ganger høyere enn i 65 kmt. Andre som har erfaringer? Er 65 optimal fart når man ikke bruker varmeapparat?
Opplevde ellers Danmark som veldig elbil vennlig. Gratis hurtiglading i Aalborg, fikk lade gratis på hotellet (gjennom vinduet og kontakten i veggen ble varm så droppet dette), gratis lading i Fårup Sommerland. Hjørring har vist også hurtiglader. Veldig lavt forbruk når man triller rolig på de flate småveiene hvor farten er lavere.   


Opssann, ser nå at du allerede har vært i Danmark, beklager, men jeg glemte å "svare" på spørsmålet du hadde  :-[ Men ser at du har funnet ut av det selv! Var det choosev sin hurtiglader du brukte, eller er det kommet flere?
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

jkirkebo

Sitat fra: kenmyh på fredag 25. mai 2012, klokken 08:29
Jeg har selv fått telleren til å gå på 160! :p men det viser seg at den hopper mellom 158 og 160 når du ligger i den farten. Hadde man kunne fjernet denne sperra, hadde det blitt enda morsommere..

Sperra er der av en grunn, pga. at i 145km/t (ja, den viser da 160km/t med nesten 10% feilvisning, sjekk gjerne med GPS) har du nådd maksturtallet til motoren. Jeg tror derfor det ikke er så smart å fjerne denne sperra...

Vil man kjøre fortere tror jeg det er bedre å bestille en Model S, den klarer vel omtrent 200km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jagarock

#9
når jeg testa toppfart stoppa målern på 159kmt, men det gikk an å dra på enda mer likevel.
etter min erfaring så øker/minker kjørelengden ca. 1 mil for hver tiende kmt du kjører.
så hvis du har en rett strekning med uendelig lengde, så rekker man fks 175km i 80, 165km i 90, 155km i 100, 145km i 110 osv osv..

en ANNEN ting jeg merka som er KJIPT er at det er mye feilvisning!
jeg holdt 85 cruisecontrol, og kjørte forbi en fartsmåling. den viste 78!
er ikke rart folk lager kø da, de som tror de ligger i 80 fordi speedometeret viser 80, men så kjører de egentlig nærmere 75.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

jkirkebo

Sitat fra: jagarock på fredag 25. mai 2012, klokken 11:58
så hvis du har en rett strekning med uendelig lengde, så rekker man fks 175km i 80, 165km i 90, 155km i 100, 145km i 110 osv osv..

Start med 175km i 60km/t du, så får du nok riktigere tall oppover. Du får neppe mer enn 125km i 110km/t.

Sitat
en ANNEN ting jeg merka som er KJIPT er at det er mye feilvisning!
jeg holdt 85 cruisecontrol, og kjørte forbi en fartsmåling. den viste 78!
er ikke rart folk lager kø da, de som tror de ligger i 80 fordi speedometeret viser 80, men så kjører de egentlig nærmere 75.

Jepp, du må i snitt legge på 8% for å kjøre fartsgrensa. Jeg bruker følgende "tabell":

Hastighet - speedometer må vise
40 - 43
50 - 54
60 - 65
70 - 75
80 - 86
90 - 97
100 - 108


Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. mai 2012, klokken 12:15
Jepp, du må i snitt legge på 8% for å kjøre fartsgrensa. Jeg bruker følgende "tabell":

Åhh.... prosentvis misvisning suger <fyll ut selv ;-)> så det holder!  >:(

Håpløst å forholde seg til, og det gir alt for store utslag i høyere hastigheter! En fast misvisning på X km/h er mye bedre. Jeg kommer til å foreslå dette til selger tvert; skulle tro slik lar seg reparere vha softwareoppgradering.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jagarock

misvisning har vel alle biler i mer eller mindre grad, men ikke opplevd fullt så mye på tidligere biler jeg har hatt.. syns 78 når det står 85 på speedometeret er litt ekstremt.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

cra

Sitat fra: jagarock på fredag 25. mai 2012, klokken 12:57
misvisning har vel alle biler i mer eller mindre grad,

Ja, så vidt jeg har forstått er dette for å ta høyde for slingringsmonn på ulike dekkdiametere. Jeg har ikke noe problem med det, men synes et konstant avvik er mye enklere å forholde seg til. Da veit man at man kjører f.eks. 5 under når speedometer viser XX og kan forholde seg til det uten å måtte slå opp i tabeller eller bedrive hoderegning for å finne riktig hastighet. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Det skal vel gå an å få dette kalibrert? Har hørt om folk som har fått gjort dette på andre biler.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA