Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet 2021

Startet av jasken, lørdag 19. desember 2020, klokken 00:47

« forrige - neste »

jasken

Hei!

Regner med mange her har sett på Tesla Bjørn sine videoer med den nye M3 2021 mod. Hva tenker folk om at ladehastigheten er noe saktere i de nye bilene?

Første gang jeg eier Tesla, men mange sier at dette kommer bli bedre over tid, hva mener folk?

Husstein

Eg har også fått min første Tesla, og er kjempefornøyd med bortimot alt (også ladingen).

For meg som aldri har eid en tesla, synes eg det går fort å lade. Det går så fort at eg rekker nesten ikke pause skikkelig!
Det er mye skriverier om at ladehastigheten er så dårlig, men eg synes at 120+kw -> 60 kw fra 20% til 80% går fort.
Man kommer så langt med en hurtiglading på 20 minutter at kan eg aldri tenke meg dette blir et irritasjonsmoment.
At noen har eldre utgaver som lader bittelitt fortere gjør meg ingenting.

Har tidligere vært eier av en Nissan e-NV200(varebil utgave av Nissan Leaf) og den brukte gode 30-40 min fra 10% til 80% som gav en kjørelengde på 80-100 km en god dag. Det er sakte det i forhold!

Det er det eg tenker etter å ha eid bilen i vel en uke og hurtigladet 4 ganger.

ToWalkOrDrive

Tenker at det har mer å si at de nye har lengre rekkevidde.
Tesla Model Y                         2021-

z4rd

De er vel bittelitt mer effektive mht forbruk, ref. varmepumpe + octavalve. Nå har jeg ikke sett konkrete forskjeller i ladehastighet/effekt, men antall km/t mens man lader slår vel fortsatt det meste - noe som er en stor styrke ved TM3, uavhengig av årstall.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

thebadger

Husk nå at Nyland sammenlignet 1 godt brukt, tidlig 2019 med 1 splitter ny 2021.
Men hvis vi går ut ifra at det han opplevde er universalt.
Den brukte 5 minutter lengre på å lade nesten full kapasitet, så min tanke er vel at det høres kjipt ut dersom du kjører taxi.
Men nå har jo jeg gjort det ettertrykkelig klart tidligere at om det tar 20 eller 25 minutter å lade fra 15-80% er meg fullstendig likegyldig, det er ingenting i livet mitt som får dårligere kvalitet av de 5 minuttene.
Men for de som synes det er kjipt har jeg et (enn så lite) lite lyspunkt. Nemlig at sitcoms, type big bang theory og how I met your Mother, varer stort sett rett under 25 minutter.

Stiann

Fikk min model 3 i går. Ladet på hurtiglader Brumunddal og fikk 112kw ved 50% batteri. Så min lader en del fortere en det den Bjørn tester gjør

thebadger

Sitat fra: Stiann på lørdag 19. desember 2020, klokken 08:01
Fikk min model 3 i går. Ladet på hurtiglader Brumunddal og fikk 112kw ved 50% batteri. Så min lader en del fortere en det den Bjørn tester gjør
Høres ut som grunnlag nok til å etablere din egen YT kanal!
Men spøk til side, takk for at du bidrar med data  :+1:

Kim-

Det som forundret meg mer er at TB sier han hadde 73kwh når bilen hans var ny, men den nye med LG batteri har 69.x. Faktisk 4kwh mer, og hvis man sammenligner mot 82kwh batteriet som har ca 78kwh, tilsier det 64 km lengre rekkevidde på Panasonic vs LG. Det kommer garantert oppdatering for de heldige som har fått nye Panasonic batteriet etterhvert. Innrømmer at ladehastigheten skuffet meg litt, og tviler på tesla åpner opp for høyere ladehastighet da dette batteriet har vært i Kina lenge og i teorien burde tesla ha nok ladedata. Holder tesla det som de sier, 275km lading på 15km?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stiann

Sitat fra: oysteine på lørdag 19. desember 2020, klokken 08:42
Sitat fra: Stiann på lørdag 19. desember 2020, klokken 08:01

Gratulerer med ny bil! Høres ut som du har trukket vinnerloddet. Interessant å høre om du har 79 eller 82, men det er kanskje ikke så lett å finne ut?
Takk for det. Bilen er bulkete, men den lader fort da😂😂. Hadde vært gøy og finne ut hva slags batteri som sitter i den ja.

thebadger

Sitat fra: Kim- på lørdag 19. desember 2020, klokken 09:08
Det som forundret meg mer er at TB sier han hadde 73kwh når bilen hans var ny, men den nye med LG batteri har 69.x. Faktisk 4kwh mer, og hvis man sammenligner mot 82kwh batteriet som har ca 78kwh, tilsier det 64 km lengre rekkevidde på Panasonic vs LG. Det kommer garantert oppdatering for de heldige som har fått nye Panasonic batteriet etterhvert. Innrømmer at ladehastigheten skuffet meg litt, og tviler på tesla åpner opp for høyere ladehastighet da dette batteriet har vært i Kina lenge og i teorien burde tesla ha nok ladedata. Holder tesla det som de sier, 275km lading på 15km?
LG batteriet i LR er produsert i USA.
LG batteriet i SR er noe helt annet

Kim-

Diverse avis artikler tyder på at LG chem i Kina øker produksjonen for å tilfredsstille US produksjon. SR i Kina bruker CATL batterier, ikke LG.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Vegard_br

Jeg var bekymret før jeg hentet bilen, om hvorvidt jeg hadde kjapp eller mindre kjapp lading.
Etter å ha kjørt Lillestrøm-Sogndal-Flåm i går, og måttet skippe dobesøk på Liertoppen, og hive i seg maten på BK Gol for å rekke tilbake til bileb, bryr jeg meg ikke lenger :)

Oysteins

Ladet med 190kW ved 20% kapasitet. Kjørte i 30 min + forvarming av batteri (SuC på navigasjonen). Bilen sto ute så batteriet var nok ikke særlig varmt. Stoppet på 60%, da hadde jeg 120kW. Mye bedre enn Leaf-en jeg hadde tidligere, så klager ikke :D

thebadger

Sitat fra: Oysteins på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:57
Ladet med 190kW ved 20% kapasitet. Kjørte i 30 min + forvarming av batteri (SuC på navigasjonen). Bilen sto ute så batteriet var nok ikke særlig varmt. Stoppet på 60%, da hadde jeg 120kW. Mye bedre enn Leaf-en jeg hadde tidligere, så klager ikke :D
Det høres jo ganske bra ut.
Det sagt, hvor mye strøm bruker man på å forhåndsvarme batteriene i 30 minutter? Er ikke det en sånn potensiell "vinninga i spinninga" situasjon?

TøddiVedder

Han mener at han har lagt SuC som destinasjon i navigasjon. Da forvarmer/forbereder den batteriet for lading.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA