SUV, 300 km WLTP, krok - hva er alternativer til en lav pris?

Startet av Elektro12, fredag 18. desember 2020, klokken 22:58

« forrige - neste »

Elektro12

Er ute etter en familiebil, gjerne SUVish som kan trekke litt på krok og som går ca 300 km wltp.

Anbefalinger - vil helst ha en billig bil?

Edison

Kjem an på kva du legg i «litt» på kroken. Volkswagen ID4 har god rekkevidde og 1 tonn hengarvekt, men kan vel ikkje kallast billig. Trur nok likevel den gir mest for pengane med dei kriteria du har. Elles er det Hyundai Kona som er litt SUV-aktig og som du kan få hengarfeste på, men med veldig lav hengarvekt og nesten like høg pris for ein mykje mindre bil. Skoda Enyaq liknar ID4, men er vel litt dyrare. Blant dei billige, som MG ZS og Nissan Leaf, er det ikkje mogleg å få hengarfeste. Kan jo håpa på at det blir ein endring på det til neste år!

kenlee

Spørs hva du ligger i "litt" på kroken og hva du legger i billig... Kia e-Soul har vel tilhenger inntil 300kg og 450 WLTP rekkevidde. Ellers må man opp i pris før man får mer vekt på henger.
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

batterimannen

Vanskelig å vite hva du mener med "litt" på henger eller ikke alt for dyrt.

Her er oversikt over elbiler og vekt på tilhenger:
https://motor.no/elbil-tilhenger-tilhengerfeste/dette-er-elbilene-som-kan-trekke-tilhenger/175675
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Elektro12

1 tonn hjelper godt.

ID4 har jeg sett på, men synes den er litt dyr - spesielt når den mangler f.eks. Keyless til en pris på nesten 450 tusen.

Edison

Eg har omtrent same behov som deg. Helst litt lengre rekkevidde, men brukbar plass, grei bakkeklaring og minimum 1 tonn hengarvekt er det viktigaste for meg. Satsar på at ID4 blir brukbart prisa etter førsteutgåva. Kunne godt ha betalt 450, men ville då hatt med blant anna LED Matrix og det bagasjeromsnettet som 1stMax har. Eg sit litt på gjerdet til eg ser kva Hyundai og Nissan kjem med på nyåret. Spesielt Ioniq 5 virkar interessant, men det ryktast høg pris. Kan jo hende nokre av «billigbilane» kjem med hengarfeste og.

vinterdekk

Det blir mange alternativer til ID.4. Ford Mach-e, Nissan Ariya, Ioniq 5, kanskje også Kia «CV» eller hva den vil hete. Tesla Model 3 virker konkurransedyktig priset med standard range og hengerfeste om man trenger noe i dag, skjønt det er jo ikke en bil som nødvendigvis vil passe like godt til alle.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 22. desember 2020, klokken 11:47
Det blir mange alternativer til ID.4. Ford Mach-e, Nissan Ariya, Ioniq 5, kanskje også Kia «CV» eller hva den vil hete. Tesla Model 3 virker konkurransedyktig priset med standard range og hengerfeste om man trenger noe i dag, skjønt det er jo ikke en bil som nødvendigvis vil passe like godt til alle.

Enig. ID4 liker jeg ganske godt, men som nevnt over så går jeg ikke tilbake til å trykke på nøkkelen hver gang bilen skal låses/låses opp og jeg betaler ikke 500+ for en ID4 - da frister andre saker med.

Enyaq lander på ca 480 tusen for en utgave jeg kunne hatt og fremstår ok.

Tesla Model 3 liker jeg, men er så skeptisk til rust og kvalitet enda at jeg sitter på gjerdet, vil også helst ha SUV jf. Tittel. Er vant til litt høye biler, utenom Leaf som jeg kjører i dag - og som fremstår som bedre og bedre valuta for pengene. (Ikke ny)

Jeg har vurdert å skippe hengerfeste og litt rekkevidde og se på MG ZS EV, men jeg synes man ofrer for mye ift. Besparelsen når man tenker verdi etter noen år, uviss kvalitet ++.

vinterdekk

Audi Q4 e-Tron og Cupra Tavascan blir vel også i samme gaten, Ioniq 5 kommer det vel mer detaljer om ganske snart..

Elektro12

Q4 er flott, men tipper vi snakker 550 der?

Ser ID4 1st ligger til 416 nå.

Mtp at Golf kostet 300 lakser på slutten er det ikke så galt å få dobbel rekkevidde, hengerfeste, større bil +++ for 100 tusen.

vinterdekk

Gratulerer, den er høyt opp på listen av biler jeg kunne tenke meg å prøvekjøre selv. :)

Elektro12

Har ikke prøvekjørt, men ID3 har nok en del til felles med den og tilbudet var meget bra på den nå. Kan ikke skjønne at folk kjøper f.eks. Hyundai Kona uten skikkelig krok og knøttlite plass når en månedslønn ekstra gir deg godt spekket ID4.

Eneste er at det virker som de sliter litt med infotainment-systemet, men jeg kan ikke tro VW ikke klarer å få ting på plass når ID-linjen skal redde merket i tiden som kommer.

Dumt at 1st (standard) mangler Keyless (som jeg har blitt så vant med), men ellers er den godt nok spesifisert for vårt bruk. Pen bil i hvitt.

Var også spent på hva Toyota kommer med, men det er nå jeg ønsker å kjøpe bil og jeg tror det er et stykke frem før Toyota har el-suv på veien levert i Norge.

amvi

Sitat fra: Elektro12 på mandag 11. januar 2021, klokken 21:38
VW ID4 1st bestilt ble fasit.

Gratulerer! Vet du når den blir levert ca?
Har tenkt litt på ID4 selv..
e-Golf 2015
BMW iX3 2021 - bestilt

Elektro12

Sitat fra: amvi på tirsdag 12. januar 2021, klokken 17:40
Sitat fra: Elektro12 på mandag 11. januar 2021, klokken 21:38
VW ID4 1st bestilt ble fasit.

Gratulerer! Vet du når den blir levert ca?
Har tenkt litt på ID4 selv..

Står uke 16, senest uke 22 på kontrakten.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA