Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EV-car Zapp

Startet av PLUTO, lørdag 29. desember 2007, klokken 20:20

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg lurte på om jeg etter hvert vil sette in en eller to ekstra blokker i min Think. Tanken var da å ta ut HV og BSM fra batterikassen og sette de i motorrommet eller bak dashbordet (tørrt og "støvfritt" inne i bilen). Hvem har gjort dette før? erfaringer? Viktige ting å tenke på?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Det har Think gjort på sin Think 21

Han benyttet en marin batterikasse til HV og BSM'en, og flyttet litt på 12 V batteriet for å få plass til denne.

Det er nødvendig å sage litt i batterikassen for å få ut strøm og vannslanger.

Skal prøve å få Think til å fortelle litt om prosjektet som okuperte garagen min nesten 3 måneder forrige vinter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Jeg regner med å ta ut batteriet igjen nå om noen uker og kanskje bygge den om da, så dersom du har et tlf nr eller noe til THink så kunne jeg jo ringe han og høre hans erfaringer med flere blokker og selve ombyggingen. :)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Think

#4
Noen bilder av Think 21.

Dobbel klik på bildene...

2 ekstra blokker>

Sikringer i batterikassen viktig!>

BMS Kontakterboks?>
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Lynet

Hvor mye blir overladingen ved henholdsvis 20 og 21 blokker?

Og hva må man gjøre ved vannservice, er serviceladingen tilstrekkelig med 20 eller 21 blokker?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Er ikke det slik at fase 2 lading skjer når en spenninsgrense er nådd. Så er det 15% av tidligere forbruk som er tilføyd på 5 Ampere. I praksis vil dette betyr mindre overlading av blokker så vil vann forbruk gå ned siden det ville være mindre elektrolyse. Med 21 blokker kunne man overlater alt til bilens BMS, som var meningen, så ville flere biler ha overlevd uten batteriproblemmer. 1000AH overlading ved vannfyllingsvarsel vil føre til +-8 liter påfylling på bilene som ikke har blitt tørstig og det er OK.
Blokkene vil fortsatt få 10A i 5timer under vedlikeholdslading som vil sikkert utjevne cellene og gi høyst mulig elektrolytt nivå før vannfylling.
Tror at laderen takler oppgaven fint og bilen var konstruert til å få flere blokker. Jeg må vurdere selv å montere flere. Jeg lurer på hva er nedre grensen til antall blokker hvis noen sprenger seg?? Da er det å bare koble fra de dårlige. Ken (Tror at  PSA biler oppfører seg mer likt Think 21)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Laderen i think går opp tilen terskel på ca 150 volt ved 20 grader.
Deretter gir den ca 15 % tillegg med 5 A.på 19 blokker gir dette et vannforbruk på 12 liter når batteriene er nye, og øker langsomt når batteriene eldes. (Lavere motspenning?)
!9 blokkers lader på en 20 blokker pakke, har et vannforbruk på nye batterier på ca 10 liter.
Dette tilsier at ladingen skulle bli optimal ved 21 blokker, ca 8 liter ved 21 blokker når bilen ber om vannfylling.

Grunnen til at variasjonen ikke blir større, er at 150volt på 95 celler blir ca 1,58 volt pr celle, og om en deler på 105celler blir det ca 1,43volt pr celle.
I dette området stiger spenningen meget raskt, og det blir derfor ikke mange Ah forskjell før den går over til 15% etterlading.
Ved 1,43 volt celle er batteriet omkring 90%ladet, om en så får 15%tillegg ligger en på 4-5-6% overlading, og det kan være tilstrekkelig.

Resten må vi overlate til erfaringen å vise.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Ser ut som jeg har forstått litt om hva diskuteres på forum. Altid bra å få litt "tyngde" på argumenter og ha Henning på  laget. Viva 21 blokker!Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Think

#9
Jeg har koblet 20 blokker til sens ledninger til  BMS, som styre laderen, som er koblet til 21 blokker. Laderen er i stand til å lade 21 blokker (Maks spenning over 180 volt), men BMS tillater en maks spenning på 171 volts; 19 x 9 =171. Dette vil begrense pakkens toppspenning til 171 volts hvis alle blokker er koblet til sens ledninger.

Lading går helt fint til og med service lading. Bilen tar ombord ca. 107 amperetimer med vanlig lading, i gjennomsnitt har mine blokker ca 97 ampere timer. Full ladet spenning er ca 177 volts rett før lader stopp.

Eneste problem oppstår hvis jeg vil kjøre rett etter ladestopp, da er pakkspenning for høy til at motorstyring vil starte. Display viser service required melding. Løsningen er å skru på varme apperat på fult i noen sekunder, slik at pakkspenning senkes. Slå av tenning og start på nytt, da starter bilen uten feilmelding.

Men høy spenning betyr større mulighet for isolasjons feil. Man må passe på og følge nøye med under vann filling.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

PLUTO

Sitat fra: Think på torsdag 17. januar 2008, klokken 23:45
Jeg har koblet 20 blokker til sens ledninger til  BMS, som styre laderen, som er koblet til 21 blokker.

Hvordan er dette gjort? Jeg kan ikke huske at det er noen sense ledning til BMS på den originale pakken på 19 blokker.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Think

Sens ledninger er koblet til hovedstrømledinger under en krimpestrømpe gjenom en liten glass sikring gå til hv boksen en rød en svart.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

PLUTO

ok, jeg får se på det når jeg tar ned batteriet igjen. Hvilken type sikkring har du montert. det ut på bildet som om du har tre?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Think

#13
Jeg har brukt 2 små bladsikringer på sensledinger, stor hovedsikring kommer fra en saxo. Sikringen på 10 mm2 ledning, er en 60 ampere kjøpt på en bilelektrisk butikk, den er til varmeapparat, DC DC + strøm fra bilens lader går gjenom dette.

Neste gang du er i kassen, studer nøye lednings nett til HV / BMS. Største del av ledningene kommer inn i batterikassen gjennom en gummi grommet fra inn i bilen. Hvis du fjerner den blå plastikk terskelist v/dør så ligger ledningene under der. Det er mulig å åpne opp, og trekke tilbake ledninger, plugger og alt til torpedoveggen. Hvis du er forsiktig, går det ann og få de pent gjennom en stor grommet(gummiring) og ut under panser, det er faktisk langt nok til å rekke bort til den hvite marin kassen du ser i midten, der 12 volt vanligvis sitte.

Til vannkjøling kjøpte jeg en manifold av samme typen som er brukt bak kassen. Eg sagde og naglet en holmenkollen bakke på hver side av batterikassen der vannrør og strømledninger finner plass. De må komme ned forbi en tverrgående bjelke.

Du må da lage til en ekstra dobbel isolert lednings nett, som forlenger tempføler, sensledning og en 10 mm2, til lading og DC DC varmapparat. I tillegg må du forlenge -ve traksjon strøm leding. Eg valgte å lage nye +ve og -ve med 90 mm2, denne ledning +ve følgte med fra en 106.  Da fikk jeg med den enden som festes i saxo sikringsbeholder. Min batterikasse er pol vendt, eg har +ve rett under vann filings luke. Dette for å kunne koble sens ledning om eg hadde lagt til mulighet for koble til 21 eller 20 blokker.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Think

#14
Vi mangler plass til vedlegg på forum men jeg klart å få med 2 logg filler.. eg tok vekk en av bildene...ja ja skrol opp litt da...
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA