Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med Peugeot 106 elbil.

Startet av erlendwiborg, tirsdag 12. juni 2012, klokken 20:29

« forrige - neste »

erlendwiborg

Jeg skal muligens bestille med en Leaf i morgen hvis vi blir enige om pris og innbytte. Er helt blank når det gjelder el-bil og strøm og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med:

1. Hvilke ekstrautstyr er mulig å bestille og hva anbefales?
2. Er det ikke mulig å bestille frontsensor? Selgeren hevder at de ikke tilbyr det
3. Hva er ca kjørelengde i 120 km/t på flat motorvei i +10 og hva er det tilsvarende når det er -10?
4. Hvor lang tid tar det å lade bilen med ladekabelen som følger med?
5. Kan man plugge ladekabelen som følger med i en vanlig stikkontakt?
6. Ser at DNB tilbyr klimalån til el-bil. Er det noen andre banker/finansieringsinstitusjoner som tilbyr ekstra gunstige lån til el-bil?
7. HVis man kobler til en iPhone via Bluetooth, får man da tilgang til alle sangene direkte på displayet?

jagarock

jeg kan ta noen ihvertfall

1.
2. på birger n. haug der jeg kjøpte min fikk jeg tilbud om frontsensor. kosta vel rundt 4-5lapper tror jeg.
3. kjørelengden minker/øker ca. 1 mil for hver 10kmt du kjører fortere eller saktere. så om du kommer 150km i 80, så kan du regne med ca 110km i 120. forskjellen på temperatur er jeg ikke sikker på.
4. tar ca. 8 timer på vanlig offentlig ladeplass.
5. ja
6.
7. hvis du bruker spotify, eller itunes, du kobler på bluetoothen, så ser du sangen som spilles på displayet, og kan gå til neste/forrige låt fra kontrollen på rattet. noen oversikt over alle låtene kommer ikke opp på displayet nei. jeg bruker selv en vanlig offline spilleliste på spotify som går på random.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Mortenmann

Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 24. mai 2012, klokken 16:26
Jeg skal muligens bestille med en Leaf i morgen hvis vi blir enige om pris og innbytte. Er helt blank når det gjelder el-bil og strøm og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med
Har du ikke fått med deg at vi er best tjent med at det ikke blir særlig flere av oss?
Ikke kjøp Leaf. Dyr i drift, høye avgifter, elendig motorkraft/komfort og stusselig rekkevidde.
;-)
SølvLeaf

arnejorg1

Svar på nr.6

Jeg har lånet i sparebank1 og de har ganske bra rente på elbil-lån.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Oesse

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 24. mai 2012, klokken 20:19
Svar på nr.6

Jeg har lånet i sparebank1 og de har ganske bra rente på elbil-lån.

Kunne få lån fra Birger N Haug(gjennom Nordea) på 5,2% (effektivt 6.4%) ved 100% lån over 7 år. Tror ikke det er så galt?

Øistein

Horten

jkirkebo

Sitat fra: Oesse på torsdag 24. mai 2012, klokken 20:35
Kunne få lån fra Birger N Haug(gjennom Nordea) på 5,2% (effektivt 6.4%) ved 100% lån over 7 år. Tror ikke det er så galt?

Nei, virker greit som et rent billån. Selv flyttet jeg huslånet i den tiden vi kjøpte bilen så da la jeg den inn der isteden. 2,25% rente :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fryd

Sitat fra: Mortenmann på torsdag 24. mai 2012, klokken 18:15
Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 24. mai 2012, klokken 16:26
Jeg skal muligens bestille med en Leaf i morgen hvis vi blir enige om pris og innbytte. Er helt blank når det gjelder el-bil og strøm og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med
Har du ikke fått med deg at vi er best tjent med at det ikke blir særlig flere av oss?
Ikke kjøp Leaf. Dyr i drift, høye avgifter, elendig motorkraft/komfort og stusselig rekkevidde.
;-)

Rent bortsett fra dette er LEAF den kuleste og beste bilen jeg noensinne har hatt.  8)
Lykkelig eier av "Ella" - en vakker rød Leaf

Oesse

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. mai 2012, klokken 21:12
Sitat fra: Oesse på torsdag 24. mai 2012, klokken 20:35
Kunne få lån fra Birger N Haug(gjennom Nordea) på 5,2% (effektivt 6.4%) ved 100% lån over 7 år. Tror ikke det er så galt?

Nei, virker greit som et rent billån. Selv flyttet jeg huslånet i den tiden vi kjøpte bilen så da la jeg den inn der isteden. 2,25% rente :)

Ja, det er helt klart det billigste hvis man har mulighet til det.  
Horten

Aspiranten

#8
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. mai 2012, klokken 21:12
Sitat fra: Oesse på torsdag 24. mai 2012, klokken 20:35
Kunne få lån fra Birger N Haug(gjennom Nordea) på 5,2% (effektivt 6.4%) ved 100% lån over 7 år. Tror ikke det er så galt?

Nei, virker greit som et rent billån. Selv flyttet jeg huslånet i den tiden vi kjøpte bilen så da la jeg den inn der isteden. 2,25% rente :)

Skandiabanken gir gebyrfrie lån. Det kan dere spare masse på! Rente på 0,2 eller 0,4% høyere enn nominell rente. Dermed er det vesentlig lavere effektiv rente fordi det omtrent er gebyrfritt. Vi tok opp dette når vi kjøpte ny bil nr. 2 nylig. Anbefales. Billig bank til vanlige tjenester også forøvrig :-)


Skandiabanken har "grønt billån" med effektiv rente på 4,9%


SitatSkandiabanken Grønt Billån 75 %

Leverandør *: Skandiabanken

Produktnavn: Grønt Billån 75 %

Produktpakke: Ingen

Lånetype: Billån til miljøvennlig bil

Må være student?:  Nei

Alder fra: 18 år

Alder til: 100 år

Maksimal belåningsgrad: 75 %

Maksimal nedbetalingstid: 8 år

Min. lån/kreditt: 10 000 kr

Renteberegning: Etterskuddsvis

Etableringsgebyr i prosent: 0,00 %

Etableringsgebyr i kroner: 0 kr

Depotgebyr: 0 kr

Andre betingelser: I tilegg til bensin- og dieselbiler (og hybrid) som har et C02 utslipp under 120 gram per km, defineres også følgende biltyper som miljøvennlige: -EL-biler -Etanolbil E85 -Natur- og biogassbiler

Kapitaliseringsperiode: Månedlig
Sitat
1   Skandiabanken   Landsdekkende   Ingen   Grønt Billån 75 %   4,793%   4,902%   Månedsbeløp 3 756   Totalt 225 325

Bruk finansportalen.no når dere sjekker finanstjenester folkens ! :)

http://www.finansportalen.no/Bank/Smålån

Her kan dere legge inn kriterier og se hvilken bank som tilbyr det billigste lånet.
Nissan Leaf

Aspiranten

SitatVed søknad om billån kobles informasjon om den aktuelle bilmodellen automatisk opp mot register for teknisk informasjon. Rentesats blir så bestemt av utslipp over/under 120 g/km, samt belåningsgrad.

Jeg liker Skandiabanken noe utrolig godt akkurat nå!  ;D

https://www.skandiabanken.no/Lan/Billan/Gront-billan/
Nissan Leaf

Oesse

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:02
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. mai 2012, klokken 21:12
Sitat fra: Oesse på torsdag 24. mai 2012, klokken 20:35
Kunne få lån fra Birger N Haug(gjennom Nordea) på 5,2% (effektivt 6.4%) ved 100% lån over 7 år. Tror ikke det er så galt?

Nei, virker greit som et rent billån. Selv flyttet jeg huslånet i den tiden vi kjøpte bilen så da la jeg den inn der isteden. 2,25% rente :)

Skandiabanken gir gebyrfrie lån. Det kan dere spare masse på! Rente på 5,1 eller 5,2% også. Vesentlig lavere effektiv rente fordi det omtrent er gebyrfritt. Vi tok opp dette når vi kjøpte ny bil nr. 2 nylig. Anbefales. Billig bank til vanlige tjenester også forøvrig :-)


Skandiabanken har "grønt billån" med effektiv rente på 4,9%


SitatSkandiabanken Grønt Billån 75 %

Leverandør *: Skandiabanken

Produktnavn: Grønt Billån 75 %

Produktpakke: Ingen

Lånetype: Billån til miljøvennlig bil

Må være student?:  Nei

Alder fra: 18 år

Alder til: 100 år

Maksimal belåningsgrad: 75 %

Maksimal nedbetalingstid: 8 år

Min. lån/kreditt: 10 000 kr

Renteberegning: Etterskuddsvis

Etableringsgebyr i prosent: 0,00 %

Etableringsgebyr i kroner: 0 kr

Depotgebyr: 0 kr

Andre betingelser: I tilegg til bensin- og dieselbiler (og hybrid) som har et C02 utslipp under 120 gram per km, defineres også følgende biltyper som miljøvennlige: -EL-biler -Etanolbil E85 -Natur- og biogassbiler

Kapitaliseringsperiode: Månedlig
Sitat
1   Skandiabanken   Landsdekkende   Ingen   Grønt Billån 75 %   4,793%   4,902%   Månedsbeløp 3 756   Totalt 225 325

Bruk finansportalen.no når dere sjekker finanstjenester folkens ! :)

http://www.finansportalen.no/Bank/Smålån

Her kan dere legge inn kriterier og se hvilken bank som tilbyr det billigste lånet.

Hei,

Det er riktig.

Men for å få en effektiv rente på 4,9 må man ha 25% egenkapital. Uten egenkapital blir renten 6,30%.Så ikke så langt unna det Birger N Haug kan tilby. (6,4%)

Øistein
Horten

erlendwiborg

Sitat fra: Mortenmann på torsdag 24. mai 2012, klokken 18:15
Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 24. mai 2012, klokken 16:26
Jeg skal muligens bestille med en Leaf i morgen hvis vi blir enige om pris og innbytte. Er helt blank når det gjelder el-bil og strøm og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med
Har du ikke fått med deg at vi er best tjent med at det ikke blir særlig flere av oss?
Ikke kjøp Leaf. Dyr i drift, høye avgifter, elendig motorkraft/komfort og stusselig rekkevidde.
;-)

Hehe, så fort jeg får kjøpt meg min Leaf er jeg helt enig med deg :)

Aspiranten

Gjensidige kan gi 5,8% effektiv rente med 20,000,- i egenkapital.

Finansportalen.no

Men jeg ser ikke problemet med 70,000,- egenkapital for å kjøpe nybil, det er tross alt nybil. Har man lite penger er nybil kanskje ikke det man bør kjøpe... Men hvis man bare har en økonomisk krise der og da og har valget mellom dyrt lån eller dyrt lån og ikke kan vente heller, så svarer det seg nok å ta opp to lån: ett forbrukslån man betaler ned med minst 15,000,- i mnd raskt som bare juling og ett ordinært billån som løper over mange år.

Hvis man sparer 10,000,- i lånets levetid på lavere rente og gebyrer, så er de 3000,- forbrukslånet kostet i noen måneder en liten pris å betale for å få bedre økonomi etterpå.

Men det krever gjennomføringsvilje, da! :) Evt, kan man vente i to-tre mnd mens man sparer alt man eier til godbiten Leaf.

Ja, jeg anstrenger meg hvis det er penger å spare...  8)

(Har ikke folk bruktbiler de casher inn som innbyttebil eller selger privat på finn.no da? Der finnes det jo egenkapital)
Nissan Leaf

Oesse

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 24. mai 2012, klokken 23:07
Gjensidige kan gi 5,8% effektiv rente med 20,000,- i egenkapital.

Finansportalen.no

Men jeg ser ikke problemet med 70,000,- egenkapital for å kjøpe nybil, det er tross alt nybil. Har man lite penger er nybil kanskje ikke det man bør kjøpe... Men hvis man bare har en økonomisk krise der og da og har valget mellom dyrt lån eller dyrt lån og ikke kan vente heller, så svarer det seg nok å ta opp to lån: ett forbrukslån man betaler ned med minst 15,000,- i mnd raskt som bare juling og ett ordinært billån som løper over mange år.

Hvis man sparer 10,000,- i lånets levetid på lavere rente og gebyrer, så er de 3000,- forbrukslånet kostet i noen måneder en liten pris å betale for å få bedre økonomi etterpå.

Men det krever gjennomføringsvilje, da! :) Evt, kan man vente i to-tre mnd mens man sparer alt man eier til godbiten Leaf.

Ja, jeg anstrenger meg hvis det er penger å spare...  8)

(Har ikke folk bruktbiler de casher inn som innbyttebil eller selger privat på finn.no da? Der finnes det jo egenkapital)

Så sant, så sant. Ikke lurt å kjøpe splittere ny bil hvis man ikke har kapital til det. Men som du sier er det nok mange som ikke har egenkapitalen før gammel bil er solgt.
Å da blir man kanskje nødt til å ta opp et 100% lån for en stund. Eventuelt kan man bake det inn i et huslånet. Men det krever selvfølgelig at man ikke har belånt huset 100%  ;)


Horten

jkirkebo

Sitat fra: Oesse på torsdag 24. mai 2012, klokken 23:25
Så sant, så sant. Ikke lurt å kjøpe splittere ny bil hvis man ikke har kapital til det. Men som du sier er det nok mange som ikke har egenkapitalen før gammel bil er solgt.
Å da blir man kanskje nødt til å ta opp et 100% lån for en stund. Eventuelt kan man bake det inn i et huslånet. Men det krever selvfølgelig at man ikke har belånt huset 100%  ;)

Et kredittkort eller to med limit på kr.100,000,- er ganske kjekt å ha innimellom for slik "mellomfinansiering".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA