TMS 2015 modell. Risting/vibrasjoner ved lav hastighet?

Startet av dohhh, onsdag 16. desember 2020, klokken 21:36

« forrige - neste »

dohhh

Jeg overtok en TMS 70D 2015 (med 19" dekk og uten luftfjæring), gått 74k, for noen få dager siden og siden forsøkt å finne ut hva ristingen/vibreringen kommer av. Spesielt merkbart mellom 25-50 km/t. Den har utvidet garanti men siden dette er uoriginal felg så er det lite poeng for meg å kontakte tesla tenker jeg. Har for øvrig etterstrammet hjulbolter.

Det er testet på vei med nylaget asfalt og parkeringsplasser som er helt jevne.  Dette er strekninger jeg kjører ofte med bla Ford smax (med 19" dekk)

Noen andre med tilsvarende bil som meg som har noen tanker rundt dette?

Forhandleren jeg kjøpte fra skriver:
"Hei og takk for sist

Alle som kjører Tesla uten luftfjæring merker litt risting og dette skal være normal. Jeg kjører selv Tesla uten luftfjæring og merker ristingen hver dag spesielt i lav fart.

Bilen er prøvekjørt med samme felg ig dekk på under EU kontroll, derfor kan jeg ikke tro at det er noe spesielt galt ned bilen, spesielt med forstilling eller bakstilling.

Men jeg anbefaler deg og besøke en dekkforhandler og be dem sjekke balanseringa på hjulene, det er det eneste jeg kan tenke meg å være galt. Selvfølgelig skal vi hjelpe deg å fikse dette hvis det er noe galt.
Gir beskjed etter du har sjekket balanseringen👍🙏 
"

GeirHM

Jeg hadde tidligere en 2015 S85D hvor jeg hadde vibrasjon i rattet på lave hastigheter - når jeg hadde på vinterhjulene. Jeg hadde det ikke med sommerhjulene. Jeg var etterhvert ganske sikker på at det hadde å gjøre med at jeg hadde et uorginalt sett med vinterhjul. Om dette har relevans for det du beskrivet vet jeg jo ikke. Men jeg ville sjekket om du fikk samme vibrasjon med originale felger. For jeg hadde det altså ikke med de originale sommerhjulene.

Obs. Jeg hadde luftfjæring.

Muffinman

Har kjørt ganske mange TMS med og uten luftfjæring, og aldri opplevd slike vibrasjoner. Så det er neppe noe alle opplever. Jeg tenker at det kan være problem med drivaksling, som ikke er helt uvanlig, eller at felgene mangler utsparing for låseskruen til bremseskiven? Eventuelt at det er utsparing, men ikke over alt slik at felgen må settes på med rett orientering for at utsparing og skrue skal klaffe. Ville ihvertfall tatt av et hjul og sjekket dette.

fonberg

Felgene er fri for innvendig skitt? Hvis ja, vill jeg fått sjekka balansering av hjulene.

Eneste gangene jeg har opplevd vibrasjon med TMS har det skyldtes snø, is eller skitt i felgene.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA