Solid state rett rundt hjørnet?

Startet av hELgenen, tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 16. mars 2021, klokken 11:30
Her er ny artikkel om de solid state batteriene i de MB-bussene:
Skjønner at de ikke brukes i personbiler, må holdes mellom 50 og 80 grader ved bruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:44
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 16. mars 2021, klokken 11:30
Her er ny artikkel om de solid state batteriene i de MB-bussene:
Skjønner at de ikke brukes i personbiler, må holdes mellom 50 og 80 grader ved bruk.

50-80 grader er da ingen ting. Think sitt zebrabatterier må holde minimum 270 grader  :P

Ingeniøren

Sitat fra: Tellus på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:45
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:44
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 16. mars 2021, klokken 11:30
Her er ny artikkel om de solid state batteriene i de MB-bussene:
Skjønner at de ikke brukes i personbiler, må holdes mellom 50 og 80 grader ved bruk.

50-80 grader er da ingen ting. Think sitt zebrabatterier må holde minimum 270 grader  :P
??
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

sjokomelk

Batteriet i Think var basert på flytende salt. Ikke salt løst i væske, men salt som var varmet så mye at det gikk over til flytende tilstand.
https://en.wikipedia.org/wiki/Molten-salt_battery#Sodium%E2%80%93nickel_chloride_(Zebra)_battery
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

goggo

Jeg tar meg den frihet å dobbeltposte her, fra en annen tråd som omhandler VW konsernet sine planer for batteriproduksjon framover.
https://elbilforum.no/index.php?topic=55389.0

Jeg anbefaler virkelig den podcasten nedenfor med intervju av en eller annen batteri-hotshot som virker som han vet hva han snakker om, og som bl.a. forklarer hvorfor han tror at konvensjonelle Li-Ion batterier i mange år framover vil dominere over faststoffbatterier.

Sitat fra: goggo på tirsdag 16. mars 2021, klokken 08:29
Det mest interessante her synes jeg er at de nå tar ned forventningene til faststoffbatterier ved å skyve det til "på lengre sikt", mens de i stedet på kort sikt satser på silisium i anoden. Det virker på meg som om vi nå kan legge faststoffbatterier i samme kategori som hydrogen for energilagring i personbiler :)

En veldig interessant podcast "Are Batteries at a Turning Point?" på The Interchange som jeg hørte for noen dager siden, og som bl.a. forklarer om fordelene med silisium anoder og om problemene med faststoff batterier og med en evt storskala produksjon av disse.
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9yc3MuYXJ0MTkuY29tL3RoZS1pbnRlcmNoYW5nZQ/episode/Z2lkOi8vYXJ0MTktZXBpc29kZS1sb2NhdG9yL1YwL2FmeDlBRjNtQ2ZWakpJdDZGMGtCdS11R0o2cnpJTTRRNGx0U3ZWYnhhSW8



mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Jalla

Nå begynner vi å snakke selv om prisen kommer til å bli premium i starten.

Samsung leverer solid-state batteri for testing til elbil produsenter. Batteriene skal ha dobbelt så høy energitetthet som dagens batterier(500 Wh/kg vs 270 Wh/kg), levetid på 20 år, kunne ta ladning for 950km rekkevidde på 9 minutter, og masseproduksjon i 2027.

https://interestingengineering.com/energy/samsungs-ev-battery-600-mile-charge-in-9-mins


Limodriver

Å kunne «lade» 950km på 9 minutter er besnærende. Jeg stiller sp.rsmål ved om det noen gang vil være kapasitet i overføringsnetet til å kunne lade tilstrekkelig antall med biler med denne effekten langs store veier som f.eks Autobahn, US Highways osv.

Ferry

Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 15:18Å kunne «lade» 950km på 9 minutter er besnærende.

Hvor mange har bruk for det, og hvor ofte? Jeg har ikke kjørt så langt en eneste gang i livet. Dette er nok til å kjøre i 10 timer, kanskje 15 timer. Er det så ille å måtte stoppe mer enn 9 minutter da? Alt blir eksponentielt lettere om man kan tillate seg litt mer ladetid.

Jalla

Sitat fra: Ferry på mandag 05. august 2024, klokken 15:43
Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 15:18Å kunne «lade» 950km på 9 minutter er besnærende.

Hvor mange har bruk for det, og hvor ofte? Jeg har ikke kjørt så langt en eneste gang i livet. Dette er nok til å kjøre i 10 timer, kanskje 15 timer. Er det så ille å måtte stoppe mer enn 9 minutter da? Alt blir eksponentielt lettere om man kan tillate seg litt mer ladetid.
Poenget her er vel at lading snart vil bli det samme som å "fylle tanken", og at vekten på batteripakken kan gå mye ned.

Limodriver

Sitat fra: Ferry på mandag 05. august 2024, klokken 15:43Hvor mange har bruk for det, og hvor ofte? Jeg har ikke kjørt så langt en eneste gang i livet. Dette er nok til å kjøre i 10 timer, kanskje 15 timer. Er det så ille å måtte stoppe mer enn 9 minutter da? Alt blir eksponentielt lettere om man kan tillate seg litt mer ladetid.

Jeg mener vi må se problematikken i et større bilde enn hvor mange det er som trenger å kunne lade raskt fordi de kjører lenger enn til hytta en gang i måneden. For mitt vedkommende hender det minst et par ganger i året at jeg kjører mer enn 1000km på en dag. Dersom den inkluderer norsk topografi kombinert med tilhenger holder det knapt til 500km. Høye hastigheter i Tyskand øker også energiforbruket betydelig. Når det i dag er stor aktivitet på «bensinstasjoner» må vi i fremtiden kunne tilby samme kapasitet for energipåfyll om vi ikke er i den tro at bilbruken skal betydelig ned.

Et poeng er at med den energibruken og behov for påfyll vil det trolig måtte investeres enorme beløp i overføringskapasitet for å tilfredsstille etterspørselen. At bilene blir lettere og kan lades raskere er etter min oppfatning en nødvendighet.

turfsurf

Sitat fra: Ferry på mandag 05. august 2024, klokken 15:43
Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 15:18Å kunne «lade» 950km på 9 minutter er besnærende.

Hvor mange har bruk for det, og hvor ofte? Jeg har ikke kjørt så langt en eneste gang i livet. Dette er nok til å kjøre i 10 timer, kanskje 15 timer. Er det så ille å måtte stoppe mer enn 9 minutter da? Alt blir eksponentielt lettere om man kan tillate seg litt mer ladetid.
Alle som kjører med henger/campingvogn vil ha bruk for det. Alle som kjører på motorvei vil ha bruk for det. Alle som vil ta lunsjen hvor de vil i stedet for å stå i ladekø vil ha bruk for det. Mange bruksområder her. Ser frem til 150 mil WLTP.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Ferry på mandag 05. august 2024, klokken 15:43Hvor mange har bruk for det, og hvor ofte? Jeg har ikke kjørt så langt en eneste gang i livet.
Jeg har kjørt lengre enn 950 km mange ganger i livet og ikke minst hatt «behov» for raskere lading mange ganger med tilhenger på vinter, da er den lille perioden med 250 kW alt for lite og batteriet strekker ikke til.

daktari

En nær halvering av vekt vil hjelpe mye på forbruket, så raskere lading kombinert med  "den nye normen" wltp ~ 600 km vil bety at vi kan ha batterier like store eller mindre enn i dag.

Men med mindre batteri vil kanskje rekkeviddetapet i kalde temperaturer merkes mer, noe som taler for økt kapasitet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 17:33
Sitat fra: Ferry på mandag 05. august 2024, klokken 15:43Hvor mange har bruk for det, og hvor ofte? Jeg har ikke kjørt så langt en eneste gang i livet. Dette er nok til å kjøre i 10 timer, kanskje 15 timer. Er det så ille å måtte stoppe mer enn 9 minutter da? Alt blir eksponentielt lettere om man kan tillate seg litt mer ladetid.

Jeg mener vi må se problematikken i et større bilde enn hvor mange det er som trenger å kunne lade raskt fordi de kjører lenger enn til hytta en gang i måneden. For mitt vedkommende hender det minst et par ganger i året at jeg kjører mer enn 1000km på en dag. Dersom den inkluderer norsk topografi kombinert med tilhenger holder det knapt til 500km. Høye hastigheter i Tyskand øker også energiforbruket betydelig. Når det i dag er stor aktivitet på «bensinstasjoner» må vi i fremtiden kunne tilby samme kapasitet for energipåfyll om vi ikke er i den tro at bilbruken skal betydelig ned.

Et poeng er at med den energibruken og behov for påfyll vil det trolig måtte investeres enorme beløp i overføringskapasitet for å tilfredsstille etterspørselen. At bilene blir lettere og kan lades raskere er etter min oppfatning en nødvendighet.
Overføringskapasitet, kan byttes mot batteri. "Saktelade" batteribank på ladestasjonen når det er null eller ingen bruk, benytt energi fra batteribanken for å toppe det som går over energimengden stasjonen kan tilføres fra grid!

Kombiner med solcellepaneler og/eller vindkraft fra nær ladestasjonen for å avlaste grid og redusere behovet for større batteri i perioder. OG er batteriene fulle, og vind og solkraft produserer, så sendes dette i retur til grid.

Jeg tenker dette er eller vil bli godt billigere enn å øke tilførselskapasitet til situasjoner som maks oppstår ettpar ganger om dagen, men kan gå dagevis og ukesvis i mellom utfartsdager, før den kapasiteten er behov for. Og da sannsynligvis er det behovet svært kortvarig!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA