Solid state rett rundt hjørnet?

Startet av hELgenen, tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:52

« forrige - neste »

hanche

#60
Her snakker vi om ladeeffekt på 1200 kW eller mer, har jeg rett? Bare det å lage ladekabler og kontakter som takler det uten å bli for store og klumpete virker utfordrende. Men om vi antar at det kan løses, så trenger vi vel ikke ha en slik ladefasilitet i hvert lille tettsted, land og strand rundt? I stedet kunne ladetilbyderne tilby slik lading på et mindre antall strategisk plasserte lokasjoner med god tilgang på strøm. Og så kunne de jevne ut belastningen på strømnettet ved hjelp av en stasjonær batteribank, kanskje på rundt 10 MWh eller så. En slik batteribank kunne også bidra som ekstra lagerplass i strømnettet – de kunne selge noe av energien derfra tilbake i strømnettet når strømmen er dyr. To fluer i ett smekk!

Lagt til etterpå: Jeg ser at RJK hadde et tilsvarende poeng et par innlegg tilbake. Jeg må ha skumlest for raskt, så ikke det før nå.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

sjokomelk

Det er allerede flere ladestasjoner i USA som har blitt "for store" for nettet, og har koblet opp batteribanker nettopp for å ta spisslasten. F.eks. ved Baker i California er det både en stor Tesla Supercharger (og Megacharger for Tesla Semi) og en Electrify America på samme lokasjon.

Ref. video fra i fjor sommer fra Out of Spec på YouTube fra ca. 5:26 ut i videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=Aka6YgZvXEg&t=326s
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rosstopher

Det er jo ikke effekten per bil som avgjør hvor mye kapasitet man trenger i nettet, men heller antallet kWh man trenger å lade i løpet av en time. Altså hvis det kommer 6 biler hver time som alle skal lade opp batteriet sitt på 10 minutter og de lader én om gangen krever det nøyaktig samme kapasitet i nettet som hvis de 6 bilene bruker 1 time på å fylle batteriet og skal stå og lade samtidig. Det er altså bare hvis høy effekt betyr at det blir ladet flere kWh totalt på hurtigladere at man trenger økt kapasitet. Eksempelet krever selvfølgelig at folk lader til rett tid, men kortvarige topper er relativt lett å ta med batteribanker eller ved å redusere effekt når nødvendig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Det som og er verdt å merke seg er at det snakkes om 965 kilometer på å lade mellom 10-80%. Det vil vel da si at total rekkevidde er ca 1250km. Da er det enda mindre grunn til å lade raskt. Da vil du heller plugge i en vanlig hus-stasjon / saktelader... Men for all del - dette er vel for 2-millioners biler. Uansett er all batteriforskning god forskning, og så kan det trickle ned til billigere biler etter hvert...
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 06. august 2024, klokken 14:11Det er jo ikke effekten per bil som avgjør hvor mye kapasitet man trenger i nettet, men heller antallet kWh man trenger å lade i løpet av en time. Altså hvis det kommer 6 biler hver time som alle skal lade opp batteriet sitt på 10 minutter og de lader én om gangen krever det nøyaktig samme kapasitet i nettet som hvis de 6 bilene bruker 1 time på å fylle batteriet og skal stå og lade samtidig. Det er altså bare hvis høy effekt betyr at det blir ladet flere kWh totalt på hurtigladere at man trenger økt kapasitet. Eksempelet krever selvfølgelig at folk lader til rett tid, men kortvarige topper er relativt lett å ta med batteribanker eller ved å redusere effekt når nødvendig.

Mer korrekt er det det samlede,samtidige effektuttaket som har betydning. Hva man tar ut pr time er ikke dimensjonerende.

turfsurf

Hvis man avlaster med batterier så er det jo maks snitteffekt gjennom timen/døgnet som er viktig for nettet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Ifølge nettselskapene er det  snittet av de 3 høyeste timene i løpet av 1 måned (720 timer) som betyr noe...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hanche

Sitat fra: daktari på onsdag 07. august 2024, klokken 10:44Ifølge nettselskapene er det  snittet av de 3 høyeste timene i løpet av 1 måned (720 timer) som betyr noe...
For nettleien, ja. Men fysiske begrensninger i fordelingsnettet spiller også inn. En solid batteribank på ladeplassen kan hjelpe på begge deler.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rosstopher

Sitat fra: hanche på onsdag 07. august 2024, klokken 10:49
Sitat fra: daktari på onsdag 07. august 2024, klokken 10:44Ifølge nettselskapene er det  snittet av de 3 høyeste timene i løpet av 1 måned (720 timer) som betyr noe...
For nettleien, ja. Men fysiske begrensninger i fordelingsnettet spiller også inn. En solid batteribank på ladeplassen kan hjelpe på begge deler.

Ja, eller bare lastbalansering. Se f.eks. på de store Tesla-ladestasjonene hvor nettet er dimensjonert for at 40 biler skal lade med 250kW hver samtidig. Det er nesten aldri helt fullt, og hvis det er noen få ledige plasser så hadde det vært null problem å la en bil trekke 1000 kW eller mer. Hvis det mot formodning er stappfullt når du kommer så får du klare deg med 250kW.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

daktari

Sitat fra: hanche på onsdag 07. august 2024, klokken 10:49
Sitat fra: daktari på onsdag 07. august 2024, klokken 10:44Ifølge nettselskapene er det  snittet av de 3 høyeste timene i løpet av 1 måned (720 timer) som betyr noe...
For nettleien, ja. Men fysiske begrensninger i fordelingsnettet spiller også inn. En solid batteribank på ladeplassen kan hjelpe på begge deler.
Selvfølgelig.

Poenget var at måten nettleien fastsettes på er dårlig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 07. august 2024, klokken 11:10
Sitat fra: hanche på onsdag 07. august 2024, klokken 10:49
Sitat fra: daktari på onsdag 07. august 2024, klokken 10:44Ifølge nettselskapene er det  snittet av de 3 høyeste timene i løpet av 1 måned (720 timer) som betyr noe...
For nettleien, ja. Men fysiske begrensninger i fordelingsnettet spiller også inn. En solid batteribank på ladeplassen kan hjelpe på begge deler.

Ja, eller bare lastbalansering. Se f.eks. på de store Tesla-ladestasjonene hvor nettet er dimensjonert for at 40 biler skal lade med 250kW hver samtidig. Det er nesten aldri helt fullt, og hvis det er noen få ledige plasser så hadde det vært null problem å la en bil trekke 1000 kW eller mer. Hvis det mot formodning er stappfullt når du kommer så får du klare deg med 250kW.
SuC stasjonene er garantert ikke dimensjonert for 250 kW samtidig på alle stolper. Det er ikke teknisk mulig at så mange biler kommer inn med så lav state of charge og varmt batteri, så det trengs ikke under de mest optimale forhold.
Jeg vet ikke hva den faktisk er men vil overaske meg om maks output fra en V3 eller 4 stasjon er veldig mye over 150 på alle.

Superman

#71
Sitat fra: daktari på onsdag 07. august 2024, klokken 10:44Ifølge nettselskapene er det  snittet av de 3 høyeste timene i løpet av 1 måned (720 timer) som betyr noe...
De 3 høyeste timene i måneden ja, men for 3 ulike døgn (gjelder for privatkunder og små næringslivskunder opp til 100 000 kWh/år). Har du 2 eller 3 av disse maks.timene samme døgn (mellom kl. 00-24), da teller bare den høyeste timen for dette døgnet. Kapasitetsleddet for nettleien beregnes altså av de 3 høyeste døgnmaks.timene i løpet av en kalendermåned.

Jeg tror ikke noen nettselskap beregner dette på en annen måte, uten at jeg er helt sikker, selv om satsene og trinnene kan variere en god del fra selskap til selskap. Dette er den nye bransjestandarden for nettleie som er ble forhandlet frem med myndighetene. Myndighetene ville i utgangspunktet ha en høyere andel av nettleien som effektkostnad enn det resultatet ble...
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Breezec

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 07. august 2024, klokken 17:35
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 07. august 2024, klokken 11:10
Sitat fra: hanche på onsdag 07. august 2024, klokken 10:49
Sitat fra: daktari på onsdag 07. august 2024, klokken 10:44Ifølge nettselskapene er det  snittet av de 3 høyeste timene i løpet av 1 måned (720 timer) som betyr noe...
For nettleien, ja. Men fysiske begrensninger i fordelingsnettet spiller også inn. En solid batteribank på ladeplassen kan hjelpe på begge deler.

Ja, eller bare lastbalansering. Se f.eks. på de store Tesla-ladestasjonene hvor nettet er dimensjonert for at 40 biler skal lade med 250kW hver samtidig. Det er nesten aldri helt fullt, og hvis det er noen få ledige plasser så hadde det vært null problem å la en bil trekke 1000 kW eller mer. Hvis det mot formodning er stappfullt når du kommer så får du klare deg med 250kW.
SuC stasjonene er garantert ikke dimensjonert for 250 kW samtidig på alle stolper. Det er ikke teknisk mulig at så mange biler kommer inn med så lav state of charge og varmt batteri, så det trengs ikke under de mest optimale forhold.
Jeg vet ikke hva den faktisk er men vil overaske meg om maks output fra en V3 eller 4 stasjon er veldig mye over 150 på alle.
SuC V3 er begrenset til 350kW pr kabinett, så 40 stolper vil kunne maksimalt trekke 3500kW fra nettet.
2022 Model 3 Performance

RJK

Sitat fra: Breezec på onsdag 07. august 2024, klokken 22:16
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 07. august 2024, klokken 17:35
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 07. august 2024, klokken 11:10
Sitat fra: hanche på onsdag 07. august 2024, klokken 10:49
Sitat fra: daktari på onsdag 07. august 2024, klokken 10:44Ifølge nettselskapene er det  snittet av de 3 høyeste timene i løpet av 1 måned (720 timer) som betyr noe...
For nettleien, ja. Men fysiske begrensninger i fordelingsnettet spiller også inn. En solid batteribank på ladeplassen kan hjelpe på begge deler.

Ja, eller bare lastbalansering. Se f.eks. på de store Tesla-ladestasjonene hvor nettet er dimensjonert for at 40 biler skal lade med 250kW hver samtidig. Det er nesten aldri helt fullt, og hvis det er noen få ledige plasser så hadde det vært null problem å la en bil trekke 1000 kW eller mer. Hvis det mot formodning er stappfullt når du kommer så får du klare deg med 250kW.
SuC stasjonene er garantert ikke dimensjonert for 250 kW samtidig på alle stolper. Det er ikke teknisk mulig at så mange biler kommer inn med så lav state of charge og varmt batteri, så det trengs ikke under de mest optimale forhold.
Jeg vet ikke hva den faktisk er men vil overaske meg om maks output fra en V3 eller 4 stasjon er veldig mye over 150 på alle.
SuC V3 er begrenset til 350kW pr kabinett, så 40 stolper vil kunne maksimalt trekke 3500kW fra nettet.
Det betyr jo ikke att alle stolper kan dra 350 kW til nøyaktig samme tid! Tesla har nok regnet med hvor mye som man må klare til enhver tid, lagt på litt buffer, og satt grensen der.

For alle Teslaer lader jo bare 250 kW over et veldig begrenset område, så de må ikke beregne ut fra et slikt usannsynlig scebarie, som er det som er påpekt i innlegget du svarte på.

Beste måten er jo å se hva som befinner seg i skapene bak. Det forteller litt om totalen som Tesla antar at er tilstrekkelig for gjeldende stasjon!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Totalen for en stasjon er jo begrenset av trafoen(e). Og den er nok mindre enn summen av kabinetter. SuC v3/4 er jo i grupper av fire i stedet for grupper av to på v2, som gir større fleksibilitet.

Men virker litt lite med 350kW for fire stolper, da trenger ikke mere enn to biler starte å lade samtidig før man er under 200kW. Har aldri ankommet v3 SuC og fått begrenset effekt fra ladestolpe, selv på fulle stasjoner med kø.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA