En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Stylus

Har ikke erfaring med Dinitrol, men lukter den bedre enn sauefettet?
Vet mange sier det slutter å lukte, men har erfaring med det fra tidligere og jeg syns bilen lukter sau. Ikke så gira på kliss ny bil som lukter kjipt.

BMW850

Sitat fra: arthur på tirsdag 15. desember 2020, klokken 00:06
Så denne bilen må helfolieres utvendig for å hindre rust og gjennomgå en dyr og grundig understellsbehandling for å hindre rust fra undersiden? Ikke en bil å eie så lenge med andre ord.

Foliering hjelper forsåvidt lite i sammenføyninger etc.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jorgenask

Sitat fra: Stylus på tirsdag 15. desember 2020, klokken 09:32
Vet mange sier det slutter å lukte, men har erfaring med det fra tidligere og jeg syns bilen lukter sau. Ikke så gira på kliss ny bil som lukter kjipt.

Ja hadde dinitrol på forrige bilen, luktet oljeplatform en uke eller to så var det vekk, hehe

TM3P878

Det høre jo veldig merkelig at bilen skal ruste så fort, dessuten må man også ta i betraktning at mannen i artikkelen selger produkter mot dette, snakk om bukken og havresekken....

Stoler på Tesla her, og bør ikke være nødvendigt og understellbehandle en splitter ny bil med 12 års garanti..

Noen som vet om siste generasjon Tesla model 3 er bygget i Stål eller Alu?

jorgenask

Sitat fra: TM3P878 på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:35
Det høre jo veldig merkelig at bilen skal ruste så fort, dessuten må man også ta i betraktning at mannen i artikkelen selger produkter mot dette, snakk om bukken og havresekken....

Stoler på Tesla her, og bør ikke være nødvendigt og understellbehandle en splitter ny bil med 12 års garanti..

Masse stål, min skal på Dinitrol

TM3P878

Sitat fra: jorgenask på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:36

Mener jeg hørte en annen på forumet her sa at bilen er av alu, mens bakluken er av stål?

jorgenask

Sitat fra: TM3P878 på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:57
Sitat fra: jorgenask på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:36

Mener jeg hørte en annen på forumet her sa at bilen er av alu, mens bakluken er av stål?

Forsåvidt delvis rett, bakluken er av stål og noe av bilen er alu. Men faktisk det meste er stål

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-body-structure-steel-aluminium-composition/#:~:text=News-,Tesla%20Model%203's%20body%20structure%20is%20a%20strategic%20blend,and%20ultra%20high%2Dstrength%20steel&text=Tesla%20uses%20three%20different%20grades,used%20in%20the%20vehicle's%20core.

Vegard_br

Kult om noen som har fått 2021-bil kan ta en kikk for å se om Tesla har gjort noen forbedringer mtp. risiko for rust.

hELgenen

/quote]

Ja - Tesla vil jo helst at bilen ruster istykker for da kan de selge deg nok en ny.
Det er på en måte også bukken og havresekken.....
Gjennomrusting garanti kun fra innsiden og ut - ikke utsiden og inn.
Jeg vet hvem jeg ville stolt på......

Stylus

Sitat fra: jorgenask på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:20
Sitat fra: Stylus på tirsdag 15. desember 2020, klokken 09:32

Ja hadde dinitrol på forrige bilen, luktet oljeplatform en uke eller to så var det vekk, hehe

Ja litt oljeplattform lukter bedre enn sau hehe!

Tore Kjernmoen

2023 Tesla Model Y Long Range, Midnight Cherry Red / Sort
2021 Tesla Model 3 Long Range, Sort / Sort, 3M 1080 Black Rose
99 RR 4.6HSE, 07 RR TDV8, 05 A2 TDi 90, 01 A2 TDi 3L, 04 A6 2.5 TDi

Thalgar

Så valet er som følgjer:

1. Gjera ingenting og risikera store rustproblem om eit par år?

2. Rustbehandla og risikera diverse trøbbel med Tesla når det gjeld garanti?

Model Y LR Quicksilver, 2023

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ToWalkOrDrive

Tror det letteste er å skrive ut artikkelen, særlig den delen hvor Tesla-Roland sier "don't worry be happy" og arkivere den et sted hvor du kan plukke den frem om det blir rust før de 12 årene er gått, og ta den med til Tesla....
.....og så gjerne vokse / rengjøre steder en vanligvis ikke er så nøye (i hjulbuer).
Så jo veldig rart ut på bildet...som om det manglet deler.

Er sikkert er bra system Funderud har laget til, men er jo litt skeptisk og....hvis de må skru masse huller for å feste dette her, og det nå blir plast mot metall, som ligger akkurat passe tett til at saltlaken kommer til/ligger på oppsiden, men ikke blir spylt vekk ved vask...
...tror jeg må ut og kikke litt ekstra på min 19 måneder gamle TM3...
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Mye synsing og spekulering her.
Spørsmålet en kan stille seg etter å ha lest rustgarantien til Tesla:
Er Tesla helt idioter eller vet de hva de holder på med?
(Spar meg for dumme kommentarer om solfylte California. Mange steder i USA er det mye mer saltsørpe enn i Norge.)

Noen som har intelligente funderering?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA