En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

jasken

Denne tråden ble veldig lang, men hva ble det til egentlig.
1. Anbefales det å montere Funderud sine TM3 beskyttere?
2. Hvis ja på 1, vil dette bortfalle Tesla sin rustgaranti?
3. Kommer du til å gjøre det eller tror du at det ikke er så farlig og at Tesla sin garanti er god nok?

arv

Jeg har tenkt å beholde TM3 i >10 år, så jeg skal behandle min den 12/1.
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

jasken

Sitat fra: arv på fredag 25. desember 2020, klokken 15:45
Jeg har tenkt å beholde TM3 i >10 år, så jeg skal behandle min den 12/1.
Arne

Hvilken behandling tar du da? Hvor og hva evt koster det?

Bmwi3

Sitat fra: jasken på fredag 25. desember 2020, klokken 15:07
Denne tråden ble veldig lang, men hva ble det til egentlig.
1. Anbefales det å montere Funderud sine TM3 beskyttere?
2. Hvis ja på 1, vil dette bortfalle Tesla sin rustgaranti?
3. Kommer du til å gjøre det eller tror du at det ikke er så farlig og at Tesla sin garanti er god nok?

1. Ja.
2. Den er ikke verdt papiret den er skrevet på, i grunn bare ment hvis bilen ruster fra innsiden, noe som aldri vil skje. Bilen vil ruste pga ytre påvirkning og da gjelder den ikke...
3. Ja, men kun den enkle med masse plastdeksler og fluidfilm bak dekslene. Koster vel totalt 4 lapper for hele jobben.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

royturbodiesel

Sitat fra: arv på fredag 25. desember 2020, klokken 15:52
Hos Funderud, ca12000 med plast
7900 med deksler
+ 10% rabatt til medlemmer av TOCN
Snakket med Funderud tidligere i uka.
Jeg har sveiset rust i 35 år, så jeg skal behandle bilen.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

arv

Jeg fikk over telefon 6000+3000-TOCN rabatt
Men jeg skal prute. Samme pris til alle.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

filtvet

Fikk levert eske med Funderud anti-rust kit for hjulbuer i dag. Komplett med både clips-verktøy og pennsel.

Ser bra ut og relativt enkelt å montere. Må dessverre vente på litt varmere vær først....

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

filtvet

Har sett den videoen, men er jeg fornøyd (og er det så langt) så ønsker jeg å beholde den 6-8 år. Da anbefales det rustbeskyttelse også av naf.

Selger du etter 3-4 er det sikkert ikke noe poeng.

Thomas Parsli

Jeg tror også rustbeskyttelse er lurt - og kommer nok til å ta det på vår etter 4-5 år (orker ikke å krangle med Tesla om bortfall av garanti).
Lanolin hvert 2-3 år fremstår som en god investering.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Dag_Erik

Takk for denne videoen, det var betryggende.
Har selv behandlet min bil en gang.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

filtvet

Stort sett alle "rustgarantier" på biler i dag er verdiløse. På bla tesla må det komme  fra innsiden.

Har sett gamle biler med og uten rustbeskyttelse fra bilen var ny og forskjellen er vesentlig. I oslo-salt blir bilen opprustet ganske fort.

model3pw

Sitat fra: filtvet på onsdag 13. april 2022, klokken 07:32
Stort sett alle "rustgarantier" på biler i dag er verdiløse. På bla tesla må det komme  fra innsiden.

Har sett gamle biler med og uten rustbeskyttelse fra bilen var ny og forskjellen er vesentlig. I oslo-salt blir bilen opprustet ganske fort.


Hva mener du med «ganske fort». Bor i Oslo, har kjørt min bil i 2 vintersesonger nå og eneste antydning til «rust» er litt overflaterust på senterboltene.

Skremselspropaganda for å få folk til å handle antirust produkt virker disse «rust trådene» som for meg. Eller så vasker kanskje ikke folk bilene sine gjennom sesongen? Jeg synes de fleste Teslaer ser relativt rene ut i Oslo området gjennom vinteren så folk flest tar vare på bilene sine.

Om folk faktisk har et rust problem så fint om det kommer fram, men ikke sett en flekk rust på min ihvertfall, så at Tesla er noe dårligere enn annet (heller motsatt) tviler jeg på.

filtvet

Bilen kan se fin ut utvendig men være råtten under, bra ruster bremserør, skjold, etc fort opp uten rustbeskyttelse. Og det gjelder alle biler, tesla er nok ikke noe dårligere enn andre.

En bil bør kunne vare minst 15 år med beskyttelse. Har også en prius fra 2010 nå og den er perfekt i lakken, og ok under.

Radial

Alle biler jeg har hatt med rustbehandling, har vært i uendelig mye bedre stand enn de uten behandling.

Derfor kjøpte vi nå nye biler (2020 og 2021), og fikke de behandlet av en lokal flink fyr, så slipper jeg all ekstra jobben dette medfører om 5-7års tid.
2020modellen er dønn strøken, 30k km senere. Ikke en rusten bolt eller korrodert jordingspunkt noe sted👌sistnevnte er ganske essensielt på en moderne bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA