Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Steffinho

Sitat fra: Havvo på fredag 18. desember 2020, klokken 17:27
Jeg får en ny Model 3 Performance i romjulen. Jeg kommer til å koste på en slik rustbehandling. Fra et miljøperspektiv synes jeg det er dumt å tenke: «jeg driter i hvor lenge bilen varer, jeg skal bare ha den i to år». Målet må vel være at bilparken skal vare lengst mulig med tanke på bærekraft. Jeg er opplært til å ta vare på tingene mine og vil ikke med åpne øyne se en dyr bil bli ødelagt hvis jeg på en relativt rimelig måte kunne forhindret det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
– Det er uheldig at en bedrift som ikke har garantiansvar for biler, uavhengig av merke, kommer med tendensiøse påstander som kan skape frykt og bekymring. Det har ingen hensikt å gå inn i en diskusjon om forhold knyttet til én enkelt bil som eies av en selger av rustbeskyttelse.

– Som bilprodusent har Tesla et ansvar for å sørge for at bilene våre fungerer som de skal i den forventede levetiden. Teslas rustgaranti dekker gjennomrusting av karosseriplater fra innsiden og ut som følge av material- og produksjonsfeil i 12 år, og med ubegrenset kjørelengde. Denne garantien kan bortfalle ved understellsbehandling av bilen hos tredjepart, fordi slike produkter kan forårsake skader og følgefeil, sier Sandvold Roland.

Kjør på! Regner med du har lest dette? Jeg velger å høre på de som skal kunne dette, ihvertfall i teorien. Denne personen som har uttalt seg om mulig rustpotensiale på Model 3 er inhabil som bare det.

Når de 12 åra har gått så ville jeg også ha rustbehandlet den selvfølgelig. Min første bil var en Toyota Celica som var 14 år da jeg kjøpte den i 2012, og den fikk jeg rustbehandlet fordi rusten begynte å komme. Den bilen kjører fortsatt på norske veier ser jeg :)
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Havvo

Det bunner ned i hvem man stoler på. Jeg stoler ikke på Tesla i denne saken og tror ikke kundene blir ivaretatt på noen som helst måte dersom rustproblemer oppstår. Verken om man har rustbehandlet bilen eller ikke.

Havvo

Jeg solgte nettopp en 12 måneder gammel Long range for å bytte til Performance. Hadde begynt å ruste både her og der så jeg når jeg fikk den opp på bukk.

Ingeniøren

Og om du klager så sier de selvfølgelig at rusten går fra utsiden og inn og skyldes naturlig slitasje og derfor ikke er dekket. Biler må man ta vare på selv, garantien er knapt nok verd papiret de er skrevet på.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Havvo

Selvfølgelig er Funderud inhabil, men virker likevel som hel ved etter min vurdering. Hvem andre kan uttale seg om slikt om ikke de som jobber med det. Senior comm manager Tesla har til dags dato ikke kommet med annet enn crap i noen sammenhenger uavhengig av tema som jeg har observert. Basert på min gamle LR, tror jeg Model 3 har potensiale til å ruste sønder og sammen i norsk saltlake.

Contango

Jeg har akkurat samme vurderingen som Havvo.

Synes Tesla er uforutsigbar. Noen ganger har de veldig god kundeoppfølging mens andre ganger har de ikke. Oppfølgingen av bakre bærearmer på MS er ikke akkurat prima. Det tok vel godt over et år å få en akseptabel løsning på MCU problemene der de initielt skjøv alt ansvar fra seg. Dersom rust er et problem på M3 er løsningene så kostbare at det blir en hard kamp om definisjonen av rustgarantien. Som jeg har skrevet tidligere er disse rustgarantiene ikke plankekjøring.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

thebadger

Så mange meninger, så lite fornuft.
Alle som diskuterer her har investert rundt en halv million i en bil.
Bilen har gjennomrustingsgaranti fra innsiden og ut.
Det betyr at du må passe på utenfra og inn.
Det gjør du ved å ta vare på bilen, vaske osv. Du vet, den greia du betaler en halv million kroner for. Har du ikke råd til å holde den ren så kjøp en bil til 300k
Da har du nok til cirka 200 ordentlige håndvask hos proffe selskap. Gjør du det annenhver uke i saltsesong og 1 gang i måneden utenfor saltsesong har du råd til 10 år med ordentlig rengjøring. Hvis du har pengene fra før kan du sette dem på høyrentekonto, da får du en del ekstra vask på kjøpet.
Si ifra hvis jeg kan hjelpe med noe mer

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

jorgenask

Steffinho

Sitat fra: thebadger på fredag 18. desember 2020, klokken 19:14
Så mange meninger, så lite fornuft.
Alle som diskuterer her har investert rundt en halv million i en bil.
Bilen har gjennomrustingsgaranti fra innsiden og ut.
Det betyr at du må passe på utenfra og inn.
Det gjør du ved å ta vare på bilen, vaske osv. Du vet, den greia du betaler en halv million kroner for. Har du ikke råd til å holde den ren så kjøp en bil til 300k
Da har du nok til cirka 200 ordentlige håndvask hos proffe selskap. Gjør du det annenhver uke i saltsesong og 1 gang i måneden utenfor saltsesong har du råd til 10 år med ordentlig rengjøring. Hvis du har pengene fra før kan du sette dem på høyrentekonto, da får du en del ekstra vask på kjøpet.
Si ifra hvis jeg kan hjelpe med noe mer
Støttes! Hvis man bare kjører og kjører uten å vaske bilen så vil det selvfølgelig ruste hvis man ikke har sausa den inn i tectyl og sauefett. Den Toyotaen min ble kjøpt med rust (noe jeg fant ut senere dessverre) ellers har ingen av mine biler rustet. Vasker bilene relativt hyppig, og hyppigere på vinteren.

Men vasker man bilen en gang i skuddåret (ja, er en del som ikke vasker bilen, det gjør regnværet sier noen) så kan det sikkert være greit med både coating, folie og sauefett så lakk og stål holder seg.

royturbodiesel

Jeg antar at de som kjøpte Mercedes, Passat eller A6 i perioden 2000-2005 som også betalte 500k og mer forventet at velrennomerte, erfarne tyske bilfabrikanter hadde mer kontroll på rust enn det som var realiteten -du kunne jo høre bilene rustet...
-Å forvente at Tesla, med den arroganse de viser bare i leverings/ventetiden på ny bil (og jeg har vel forstått at denne arrogansen gjelder hele veien til tingretten om nødvendig), en fabrikant lokalisert i en varm og tørr del av verden, skal ha kontroll på korrosjon...
Kjenner jeg er skeptisk.
Som elektroingeniør, og med mer enn 35 års erfaring med å sveise rust og reparere biler, så stoler jeg bittelitt mer på egne vurderinger i denne saken. Jeg har også tro på at Funderud har en viss kompetanse på det han holder på med.
Husk også at Tesla tjener penger på den bilen de selger deg i dag.
Neste gang de tjener penger på deg, er når du kjøper bil igjen.
Hvis den holder i 25 år, så er det dårlig butikk for Tesla.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Steffinho

Sitat fra: royturbodiesel på fredag 18. desember 2020, klokken 19:43
Neste gang de tjener penger på deg, er når du kjøper bil igjen.
For mange blir det ingen neste gang hvis den ruster opp etter bare noen år. De har et rykte å oppretteholde også, særlig Tesla, som ikke markedsfører seg selv annet igjennom kundene sine.

Hvor lenge har vi ikke hørt at man må vente uker og måneder før man får servicetime hos Tesla? Det ryktet der er i ferd med å snu hvis det ikke allerede har gjort det. Poenget mitt er at hvis Tesla om noen år ender opp med å få et rykte på seg at bilene ruster opp så vil det være veldig kjipt for de, og det vil ta tid å snu det ryktet igjen i et mye tøffere elbilmarked.

thebadger

Burde be en moderator om å endre trådnavn til "Klagemuren"  :laugh:

arthur

Sitat fra: 1000kwh på fredag 18. desember 2020, klokken 10:30
Sitat fra: Steffinho på fredag 18. desember 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Mr.G på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:17
Jeg forstår ikke dette hysteriet! Hvorfor gå på akkord med Tesla sine generelle garantier? Hvordan kan man trumfe alle potensielle tekniske problemer med følelsen av god antirust behandling? Ro dere ned, husk at bukken står rett ved havresekken her.
Bilen er en rustfelle, lakken er bløt og elendig, og bilen har masse panel gaps. Bilen er så dårlig fra fabrikk at man må bruke 50k for å den i ordentlig stand. Dette er hva jeg leser mellom linjene og når man summerer opp hva som blir skrevet både her og på facebookgruppa.

Begynner å bli usikker på hva jeg egentlig har kjøpt her og om jeg kanskje bare bør putte bilen i et glassbur i stua. Men jeg skal la tvilen komme Tesla til gode. Stole på rustgarantien deres, se etter panel gaps ved utlevering, holde øyne åpne etter rust og montere på skvettlapper. That's it!
I alle dager. Vask bilen hver 14. i saltsesongen, drit i panelgaps og kjør ungene til bhg.

De fleste som kjøper ny bil beholder den maks 5 år. Null stress

Det var den mest underlige kommentar jeg kan huske å ha sett her på forumet og det har vært mange av de. Alle som kjøper en ny bil selger den innen fem år så who gives a fuc....k? Bilene i Norge har vel en alder i gjennomsnitt på drøye ti år og mange av de skal leve ytterligere 5-10 år og så skal man ikke bry seg om kvalitet på en bil siden man bare skal ha den i fem år maks? Hvem vil kjøpe denne bilen med det renomeet denne bilen vil måtte slite med, for ikke si eieren av en slik bil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Oddaa

Ikke sikkert at det er tatt helt ut av løse luften:
''Vi Bilägares långtest av Tesla Model 3 avslöjar flera viktiga styrkor – men också allvarliga brister, framför allt när det gäller kaross och rostrisk.''

Betalingssak så vet ikke noe mer.

2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA