En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Boikott My Ass

Og så skal forbrukeren jobbe for å finne en løsning mens det egentlig er fabrikken ( Tesla) som burde løst dette.

Merkelig at folk godtar dette.
Bmw 530i G30

Rosstopher

Sitat fra: Boikott My Ass på onsdag 18. september 2024, klokken 07:51Og så skal forbrukeren jobbe for å finne en løsning mens det egentlig er fabrikken ( Tesla) som burde løst dette.

Vil ikke si det er merkelig. F.eks. Mercedes slet jo veldig med rust for 25-ish år siden. Utifra det jeg leste i media var folk ganske misfornøyd med måten forhandler/importør håndterte det. Men folk fortsatte å kjøpe Mercedes.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Boikott My Ass på onsdag 18. september 2024, klokken 07:51Og så skal forbrukeren jobbe for å finne en løsning mens det egentlig er fabrikken ( Tesla) som burde løst dette.

Når en leser TV2-artikkelen som Radial linket til så er det mer rart at folk tør å kjøpe en nyere brukt fossil-bil. Der er det jo 1000-metalldeler som kan ruste. På en Model Y er jo 75% batterioverflate, og resten relativt billige deler en kan bytte ut om det skulle bli for gale.

En annen ting er at dette tydeligvis ikke er et Tesla-problem, men et miljølakk-problem osv som gjelder mange merker...
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Ang siste bilde.her er jo karosseribunnen stortsett ok. Så her er vel hovedproblemet bakstilling.

Her er det bare å spraye på godstoff som stopper rusta. Så et slitelag.trenger sikkert ikke så mye på karosseribunn.
Så vil si dette er en bagatell kontra skjøter som ikke er fuget. Og karosseirbunn som ikke er behandlet med noe. Bildet over viser karosseribunn som er behandlet fra fabrikk.men begynner å bli slitt.

Counterpointer

Det er en enkel konklusjon. Biler blir bygget for flere ting. Lang holdbarhet er ikke en av dem. Det gjelder alle biler uansett drivlinje. Det er noen gradsforskjeller, men alle produsenter har utfordringen.

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. september 2024, klokken 08:44

Når en leser TV2-artikkelen som Radial linket til så er det mer rart at folk tør å kjøpe en nyere brukt fossil-bil. Der er det jo 1000-metalldeler som kan ruste. På en Model Y er jo 75% batterioverflate, og resten relativt billige deler en kan bytte ut om det skulle bli for gale.

En annen ting er at dette tydeligvis ikke er et Tesla-problem, men et miljølakk-problem osv som gjelder mange merker...
Er det bildet en 3 år gammel bil?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 18. september 2024, klokken 10:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. september 2024, klokken 08:44

Er det bildet en 3 år gammel bil?

Det sier den faglig dårlige artikkelen ikke noe om, utenom: "Nei, dette er ikke en gammel bil. Uten rustbehandling ser selv en få år gammel bil slik ut etter noen sesonger med saltsørpe"

Synes egentlig ikke en kan bruke bildet eller artikkelen til noen ting av følgende årsaker:
- "Tipserne" har direkte økonomisk interesse av at folk kommer løpende for rustbehandling hos dem
- Artikkelen er fra 2019 - kan være bilprodusentene har blitt bedre
- Det står ingen ting om merke eller årsmodell - og igjen - kilden er upålitelig med egeninteresse. Kan være en Dacia Duster til 180.000,- for alt jeg vet
- Vet ikke noe om bilens bruk, (manglende) renhold eller kilometerstand. En selger som har kjørt 200.000 km i en blanding av grusveier og hardt saltede veier, og som aldri vasker bilen under, vil få veldig mye raskere rusten bil.

Min Model Y fylte forresten bursdag her om dagen - 3 år, og 80.000 km passert. Ikke sett en eneste rustflekk på den, men hadde vært interessant å ta av dekslene og hjulbuebeskytterne og sett.

filtvet

Jeg har funderud beskyttelse på min 3. Kanske mange hulrom og bremserør som trenger beskyttelse. Men i snitt kommer disse bilene til å vare +/- 10 år så ift vår Honda fra 2006 som ikke har rustet bort er det kanskje ikke nødvendig å rustbeskytte så mye. "Miljø" i praksis.

HCO

Sitat fra: filtvet på lørdag 21. september 2024, klokken 04:45Jeg har funderud beskyttelse på min 3.

Jeg kjøpte model 3 i mars 2019, og kjørte den omtrent rett til Funderud. Min bil var den første 3-ern de behandlet, så de tok seg god tid for å finne kriker og kroker. Bilen har Funderud-garanti og har senere fått ettermontert Funderud-deksler. Jeg har planer om å ha bilen lenge, så jeg mener det er en mindre risiko ved å antirustbehandle bilen enn å risikere at Tesla slår seg vrange mtp. garantisaker.

SitatMen i snitt kommer disse bilene til å vare +/- 10 år (...)

Hvilket grunnlag har du for å hevde det? Min bil er nå 5,5 år og har gått 93.000km. Fortsatt føles den like tight som ny, den er rustfri og har i praksis vært feilfri til nå (ladeluke og varmeapparat byttet på garanti). Det er den mest feilfrie bilen jeg noengang har eid, og jeg har ikke brukt en krone på service utover at jeg har byttet friskluftsfilter to ganger. Jeg ser for meg å kunne eie denne bilen i minst 10 år til uten noe særlig påkost.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ToWalkOrDrive

Har og tro på at den vil vare mye lenger enn 10 år.

Akkurat Lanolinoljebehandling (som Funderud bruker) har jeg tro på, siden det ikke er så "drastisk" som tectyl osv.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. september 2024, klokken 18:41Har og tro på at den vil vare mye lenger enn 10 år.

Akkurat Lanolinoljebehandling (som Funderud bruker) har jeg tro på, siden det ikke er så "drastisk" som tectyl osv.
Funker fjell de saue greiene. feks fluid film osv Men det er en fordel om man er gla i å like pinnekjøtt lukta den første tiden. Ikke alle liker det og jeg ser den. Men den kryper noe helt syyykt langt inne i kroker & kriker...

Svk

Lukta er vel ikke det verste? Hører enkelte steder på østlandet sliter de med ulv etter at de har behandlet bilene sine

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på onsdag 09. oktober 2024, klokken 18:17Lukta er vel ikke det verste? Hører enkelte steder på østlandet sliter de med ulv etter at de har behandlet bilene sine
He he  ;D den var ny for meg. Helt ulv etter pinnekjøtt der altså...

Ja jeg hørte om en som dynka bilen på dørhengslene i forsetene og da lukta det litt for mye inne i selve bilen. Da hadde fruen i huset sagt nok er nok. Gubben måtte pent vaske bort alt Fluid film der. Men under bilen er nok Fluid film helt konge på eldre biler. Kryper helt syyyyykt langt - opp mot 30 cm har jeg hørt. 

Silkefot

Kan røpe at Oslo Antirust har gått over til Lano pro og det luktet bare svakt frukt når jeg kjørte hjem derfra i går
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Counterpointer

Sitat fra: Silkefot på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:59Kan røpe at Oslo Antirust har gått over til Lano pro og det luktet bare svakt frukt når jeg kjørte hjem derfra i går
Hvor mye kostet det for behandlingen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA