Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i3 - regeneringen er skummel på glatta. Kan den skrues av ?

Startet av ut, mandag 14. desember 2020, klokken 09:13

« forrige - neste »

ut

Kjørte ned fra fjellet i går og det var såpeglatt.  Fikk sladd HVER eneste gang jeg slapp opp gassen (kjører piggfritt). Følte rett og slett at jeg ikke hadde kontroll og måtte kjøre i ca 30 i 80-sonen. Prøvde å finne en løsning på å skru av regenerering, som jeg regner med er årsaken til sladden, men jeg fant ikke noe svar noe sted. Noe som kan komme med tips på dette og hvordan unngå sladd ? Vil jo helst kjøre i3'n fremfor den gamle dieselpurka med piggdekk.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Dersom det er en bakke hvor du ikke trenger pådrag, kan du sette gir i N. Da blir all bremsing mekanisk. Ikke noen ideell løsning, men det er problemfritt å skifte gir i fart (også tilbake til D når du er kommet ned bakken).

Har selv ikke opplevd dette, selv i bakker med >10% fall. Jeg har gammel modell av motorstyring. Facelift/LCI skal ha enda bedre/raskere kontroll av stabilitet i bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Ikke slipp opp wattpedalen kjapt så har du også mer kontroll. Men piggfritt er ikke ideelt på speilhålka uansett da - Slipper det så slipper det, og om du bremser med fotbrems eller regen har lite å si. Kanskje mer ubehagelig at "rumpa" sklir ut, men..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Det må være noe galt med bilen hvis den oppfører seg slik. Jeg har kjørt 6-7 vintre med både gammel og ny i3, og aldri opplevd det der. Tvert imot er den nærmest umulig å få sladd med. Jo glattere det er, jo mer slipper regen opp. Har kun kjørt piggfritt, både Bridgestone Blizzak og Nokian Hakka R2.

Klykken

Jo, det føles som den slipper i nedoverbakke på speilholka. Type våt is. Vår har alltid gjort det, en 2014 i3 på piggfritt. Både bridgestone- og nokian-dekk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Sitat fra: Klykken på mandag 14. desember 2020, klokken 10:14
Jo, det føles som den slipper i nedoverbakke på speilholka. Type våt is. Vår har alltid gjort det, en 2014 i3 på piggfritt. Både bridgestone- og nokian-dekk.

Kan bekrefte dette - det er dog mye bedre på siste modell.

Ansjosfilet

30 km/h ned en såpeglatt fjellvei høres ut som en fornuftig hastighet det.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Sandpusher

2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Ferry

Sitat fra: Klykken på mandag 14. desember 2020, klokken 10:14
Jo, det føles som den slipper i nedoverbakke på speilholka.

Slipper ja, men ikke sladd(?) Ikke så rompa slår ut sideveis. Slipper opp regen gjør den jo når det blir for glatt eller det er vaskebrett etc. Det er jo for å unngå at rompa slår ut. Den gamle utgaven kjennes ut som den hopper ut av gir når det skjer. Ruller på fart om det er bratt nok, så man må bortpå bremsen litt kjapt. Facelift er mye jevnere på både regen og antispinn. Har ikke den "hoppe ut av gir"-følelsen.
En forutsetning er at det er grep nok til at ESP kan rette opp bilen. Våt is og nedoverbakke er ingen god kombinasjon  :o

02jan

Speilblank is ,ned fjellside og kravet er 80 kmt ?  Da tror jeg hadde slipt opp mine storslalomski fra 2000 og rast ned med disse. Ingen av mine bensin eller diesel 4x4 med eller uten pigg klarer dette uten sleng ut av veibanen.

* forutsatt ikke nedslitte vinterdekk eller feil lufttrykk, skal du fint kunne unngå regenerering ved å justere pent med «gasspedalen» , men jeg ville heller latt farten være så lav at regenereing holdt farten dede , istede for bremsepedal og evt. Hjelp av ESP.

Spørsmålet er om du virkelig fikk skrens/sleng på bilen, dvs fysisk beveggelse ut i andre kjørebane eller ut i veiskulder? Eller var det kun at bilen nappet litt og blinket i instrumentpanelet ? Uansett for stor hastighet og brå oppbremsing er ikke lurt pa glatt før ned fjellside uansett kjøretøy.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

SveinJ

Sitat fra: ut på mandag 14. desember 2020, klokken 09:13
Kjørte ned fra fjellet i går og det var såpeglatt.  Fikk sladd HVER eneste gang jeg slapp opp gassen (kjører piggfritt). Følte rett og slett at jeg ikke hadde kontroll og måtte kjøre i ca 30 i 80-sonen. Prøvde å finne en løsning på å skru av regenerering, som jeg regner med er årsaken til sladden, men jeg fant ikke noe svar noe sted. Noe som kan komme med tips på dette og hvordan unngå sladd ? Vil jo helst kjøre i3'n fremfor den gamle dieselpurka med piggdekk.

Velkommen til i3 verden, opplever dette med min i3 med NYE piggfrie. Man må leve med dette fenomenet og bare lære seg forholdene som oppstår. Og stadig tross alt få nye opplevelser og overraskelser. :-)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

bmw2002

Dessverre ganske vanlig. Vi har en såpeglatt sving med nedoverbakke etterpå her, må være ekstremt forsiktig med i3en, løsningen når bakenden kommer er å gi forsiktig litt gass igjen, du kan sette den i N også som nevnt her.

Ferry

Er det begrepsforvirring ute og går her? Med "sladd" mener jeg at rompa slår ut sideveis, 10-20-30 grader. Får dere det stadig vekk? Klarer det ikke om jeg prøver engang på i3-ene jeg har kjørt. En lett fornemmelse av logring kanskje, om det er skikkelig hålke. Men ikke slik at rompa henger ut på sida. Har akkurat vært ute og kjørt og hadde dette i tankene. Våt snø og sørpe her, så litt forskjellig. Men regen slipper bare opp hvis det ikke er grep. Kan bråslippe pedalen uten dramatikk. Regen ramper jo uansett sakte opp til full effekt, også på tørr asfalt. Kan få til sånn halvveis sladd med pådrag og TC aktivert. Men den tillater aldri full fest. (Har prøvd roller mode også, det er livsfarlig!)

Radiobil1

Savner veldig mulighet for seiling.
Er det ingen som har kommet opp med en mod på regenerering?

Kan da ikke være så vanskelig så lenge man kommer inn i systemet.
For meg hadde det vært perfekt med samme som laveste trinn i dag, samt seiling/frihjul på nivå 2 på bryteren.

Ingen andre som ville hatt det?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA