Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbiltur Melhus - Stokkøya

Startet av toppi, mandag 11. juni 2012, klokken 15:09

« forrige - neste »

arnejorg1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. juni 2012, klokken 06:15
En ting du må huske på er at prisene for USA inkluderer ett skattefradrag på $7500. Hvis man trekker fra det, og bruker 7 NOK/USD, som de fleste tror er ganske realistisk, for det blir nok litt dyrere i europa, da blir prislisten i området av slik:

40 kWh: 401 800 kroner
60 kWh: 471 800 kroner
85 kWh: 541 800 kroner
85 kWh Performance: 646 800 kroner (kommer med luftfjæring, lærinteriør og bedre dekk ++)
85 kWh Signature: 667 800 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)
85 kWh Signature Performance: 737 800 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)



Carpoint Trondheim har satt fra-prisen til til 479000,-, så det blir spennende og se hva den endelige prisen blir.
Samt hvor mye rekkevidden avviker fra tallende fra tesla.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

toppi

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

PAS

Skrev 12 juni en epost til Ina Roren   -  hun sitter på Tesla sitt London kontor og er "EU Inside Sales Advisor og hun svarte:

Takk for email! Vi ser fremdeles på levering av Signature i begynnelsen av 2013. Til høsten vil vi få prisinformasjon og utstillingsbil til showroomene i Europa. For Signature ser du nok også på konfigurering av din bil i løpet av fjerde kvartal i år.


Så det blir nok konfigurering i oktober og levering i jan??   Men vi kan jo håpe et det endrer seg etter at produksjonen i USA er trappet opp
Alle Signatur holdere i USA skal nå være kontaktet for konfigurering og de skal visstnok snart begynne på canadiske

MVH Per Anton    EU SIG #52
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

i_expect



Tror akselerasjonen er for god på bilen ... :D

Noen ideer på hvordan jeg kan skaffe meg en god slump penger litt raskt..?  :'(
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

dragmore

Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)


Aspiranten

Er det stygt å fantasere om å bytte inn Leafen i en Model S?  ;D

Har så lyst på... Men klarer ikke å finne noen argumenter for kjøp bortsett fra "moro", "kjekt" og "råkult"  - siden den bare vil erstatte en annen nesten flunkendes ny elbil. Kanskje det blir handel om 3-5 år. Den blir nok forbedret etterhvert uansett.
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på søndag 08. juli 2012, klokken 12:09
Er det stygt å fantasere om å bytte inn Leafen i en Model S?  ;D

Har så lyst på... Men klarer ikke å finne noen argumenter for kjøp bortsett fra "moro", "kjekt" og "råkult"  - siden den bare vil erstatte en annen nesten flunkendes ny elbil. Kanskje det blir handel om 3-5 år. Den blir nok forbedret etterhvert uansett.

Jeg har tenkt på det samme, men er så fornøyd med Leafen at jeg antageligvis heller tar ulempen med å mangle hengerfeste og bytter inn Touranen i steden. To elbiler er bedre enn en  ;D

Så får jeg heller bytte bil med min far når jeg trenger hengerfeste. De færreste har trolig noe imot å låne en Model S innimellom  ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: Aspiranten på søndag 08. juli 2012, klokken 12:09
Er det stygt å fantasere om å bytte inn Leafen i en Model S?  ;D

Har så lyst på... Men klarer ikke å finne noen argumenter for kjøp bortsett fra "moro", "kjekt" og "råkult"  - siden den bare vil erstatte en annen nesten flunkendes ny elbil. Kanskje det blir handel om 3-5 år. Den blir nok forbedret etterhvert uansett.

ja samme her - men tesla s klarer ikke erstatte fossildyret på noen måter, så da må det blir miev vs tesla s og da finner jeg også bare argumentene " moro" , " råkult" ...

men kansje er det bra nok argumenter likevel?!  ;)
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Dette med hengerfeste varierer jo fra person til person. Noen er mer ivrige på husrestaurering og hagearbeid enn andre. Selv opplevde vi å bare trenge hengerfeste ett par ganger over de årene vi hadde vår forrige dieselstasjonsvogn. Den var uten hengerfeste. Kjøpte med feste på nye bil nr. 2, men kan likevel ikke se noen grunn til å bruke det i overskuelig fremtid...

Det burde ihvertfall ikke være noengrunn til å beholde en gammel traver som står og ruster når man heller kan la kona arve Leafen og kjøre til jobb med stil som tidligere bare var forbeholdt rike i Norge  ;D

Men jeg har tenkt litt på dette med Model S, om en slik bil ikke vil utløse "litt" jantelov i synsnervene til folk. Jeg har allerede sett folk kritisere bilen alá "jævla rikfolk!" under artikler også videre. Det ser jo unektelig ut som en bil til 2.000.000,- norske...
Nissan Leaf

foxy

Sitat fra: Aspiranten på søndag 08. juli 2012, klokken 12:25
Dette med hengerfeste varierer jo fra person til person. Noen er mer ivrige på husrestaurering og hagearbeid enn andre. Selv opplevde vi å bare trenge hengerfeste ett par ganger over de årene vi hadde vår forrige dieselstasjonsvogn. Den var uten hengerfeste. Kjøpte med feste på nye bil nr. 2, men kan likevel ikke se noen grunn til å bruke det i overskuelig fremtid...

Det burde ihvertfall ikke være noengrunn til å beholde en gammel traver som står og ruster når man heller kan la kona arve Leafen og kjøre til jobb med stil som tidligere bare var forbeholdt rike i Norge  ;D

Men jeg har tenkt litt på dette med Model S, om en slik bil ikke vil utløse "litt" jantelov i synsnervene til folk. Jeg har allerede sett folk kritisere bilen alá "jævla rikfolk!" under artikler også videre. Det ser jo unektelig ut som en bil til 2.000.000,- norske...


tja det er vel smak og behag - ligner jo litt på toyota og lexus så utenfra får man ikke denne oppfattningen, men bak rattet da er det noe annet...  ;D
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på søndag 08. juli 2012, klokken 12:25
Dette med hengerfeste varierer jo fra person til person. Noen er mer ivrige på husrestaurering og hagearbeid enn andre. Selv opplevde vi å bare trenge hengerfeste ett par ganger over de årene vi hadde vår forrige dieselstasjonsvogn. Den var uten hengerfeste. Kjøpte med feste på nye bil nr. 2, men kan likevel ikke se noen grunn til å bruke det i overskuelig fremtid...

Det burde ihvertfall ikke være noengrunn til å beholde en gammel traver som står og ruster når man heller kan la kona arve Leafen og kjøre til jobb med stil som tidligere bare var forbeholdt rike i Norge  ;D

Det blir nok brukt noen ganger i året. Bortkjøring av hageavfall skjer ihvertfall årlig, henting av diverse ting til oppussing og til helga skal jeg kjøre et flyttelass med stor skaphenger. Men det meste av materialer kan jeg få med meg i en Model S også siden panoramasoltaket kommer med fester for takstativ. Uten takstativ hadde den blitt helt uaktuell.

Kjøre bil til jobb gjør jeg vel bare 3-4 ganger i måneden, de gangene toget ikke passer med arbeidstidene. Men endel hytteturer og annen norgesferie hadde det nok blitt. 40-50 mil er passende dagsetapper, med lading over natta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#27
I to bils perioden var en elbil perfekt, og den mest brukte av de to. Nå som jeg bare trenger en bil, må jeg ha en med hengerfeste, og lenger rekkevidde (hageavfall minst 2 turer/år ved til hytte 1 tur/år, byggematerialer til div prosjekter 2-3 turer/år, hjelpe naboer uten henger 3-8 turer/år. (50 mil tur retur hytte som er uten strøm og ingen hurtiglader langs veien). Så får vi se nøye på spesifikasjoner etter hvert som nye modeller kommer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juli 2012, klokken 13:18
Sitat fra: Aspiranten på søndag 08. juli 2012, klokken 12:25
Dette med hengerfeste varierer jo fra person til person. Noen er mer ivrige på husrestaurering og hagearbeid enn andre. Selv opplevde vi å bare trenge hengerfeste ett par ganger over de årene vi hadde vår forrige dieselstasjonsvogn. Den var uten hengerfeste. Kjøpte med feste på nye bil nr. 2, men kan likevel ikke se noen grunn til å bruke det i overskuelig fremtid...

Det burde ihvertfall ikke være noengrunn til å beholde en gammel traver som står og ruster når man heller kan la kona arve Leafen og kjøre til jobb med stil som tidligere bare var forbeholdt rike i Norge  ;D

Det blir nok brukt noen ganger i året. Bortkjøring av hageavfall skjer ihvertfall årlig, henting av diverse ting til oppussing og til helga skal jeg kjøre et flyttelass med stor skaphenger. Men det meste av materialer kan jeg få med meg i en Model S også siden panoramasoltaket kommer med fester for takstativ. Uten takstativ hadde den blitt helt uaktuell.

Kjøre bil til jobb gjør jeg vel bare 3-4 ganger i måneden, de gangene toget ikke passer med arbeidstidene. Men endel hytteturer og annen norgesferie hadde det nok blitt. 40-50 mil er passende dagsetapper, med lading over natta.

man får vel Ikke ladet opp model s 85kw over natten med 16a 220v
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på søndag 08. juli 2012, klokken 14:04
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juli 2012, klokken 13:18
Kjøre bil til jobb gjør jeg vel bare 3-4 ganger i måneden, de gangene toget ikke passer med arbeidstidene. Men endel hytteturer og annen norgesferie hadde det nok blitt. 40-50 mil er passende dagsetapper, med lading over natta.

man får vel Ikke ladet opp model s 85kw over natten med 16a 220v

Nei ? Jeg skal da normalt fint kunne få tak i mer strøm enn 16A. Campingplasser har f.eks ofte større strømuttak tilgjengelige, større campinghytter har komfyruttak, 2x16A kan "parallellkobles" om man har riktig utstyr og kunnskap osv. Det er bare snakk om å ha med seg noen adaptere og et par selvbygde og overdimensjonerte skjøteledninger.

Dessuten så pleier vi å gi oss i 18-tiden og kjøre igjen rundt 10 på morgenen. Det er 16 timer, med 20A lading blir det ca. 65kWh etter ladetap. Med 25A blir det 80kWh.


Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA