Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbiltur Melhus - Stokkøya

Startet av toppi, mandag 11. juni 2012, klokken 15:09

« forrige - neste »

foxy

#90
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 19. juli 2012, klokken 22:39
http://www.forbrukerrådet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

Du kan lese mer om våre fantastiske rettigheter her.

http://www.forbrukertvistutvalget.no/xp/pub/hoved/forside/489332

Og her kan du lese i gamle vedtak. Som du ser hvis du søker på "svinghjul" så har det ikke noe med flaks å gjøre.



rask søk fant jeg 2 saker som ble avvist pga det ikke var sannsynlig at feilen forelår ved kjøpstidspunktet...

jo flaks fra din side.. men er jo bra for deg..  ;D

Sitat
Sak 10/634 - klage på bil
Område: Vedtak

Klageren kjøpte en bruktbil av klageren. To år etter kjøpet merket han vibrasjon og unormal lyd i bilen. Det ble konstatert ubalanse/vibrasjon i svinghjulet. Svinghjul og komplett clutch ble skiftet. Verkstedet uttalte at dette kunne skyldes fabrikasjonsfeil, idet svinghjulet skal vare mye lengre. Innklagde avviste ansvar. Klagen ble ikke tatt til følge i utvalget, idet det ikke ble funnet dokumentert at mangelen forelå ved overdragelsen.


uansett ville jeg kjørt saker for retten og ikke i slike tulleutvalg særlig på landet..
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. juli 2012, klokken 05:45
Sitat fra: foxy på mandag 16. juli 2012, klokken 01:17
hehe 21" felger på norske veier = prolaps innen 1 år!

selv 19" på luftfjæring er ikke komfort...

Det har vært mitt utgangspunkt også, men de som har prøvekjørt bilen mener tydeligvis noe annet alle sammen. Komforten lovprises ihvertfall, og testsløyfene har vært på delvis ganske dårlige veier, over jernbanespor osv.

Det blir vel mulighet til prøvekjøring i Norge etterhvert også.
Grunnen er vel til stor del pga den høye vekten. Over 2100 kg gjør nok bilen veldig stabil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 18. juli 2012, klokken 22:27
misunnelig :), men gleder meg til 2016 da skal jeg ha en model x med 85 kw :)
Hvorfor 2016? Jeg forventer å få min Model X i 2014. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. juli 2012, klokken 22:59
Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. juli 2012, klokken 05:45
Sitat fra: foxy på mandag 16. juli 2012, klokken 01:17
hehe 21" felger på norske veier = prolaps innen 1 år!

selv 19" på luftfjæring er ikke komfort...

Det har vært mitt utgangspunkt også, men de som har prøvekjørt bilen mener tydeligvis noe annet alle sammen. Komforten lovprises ihvertfall, og testsløyfene har vært på delvis ganske dårlige veier, over jernbanespor osv.

Det blir vel mulighet til prøvekjøring i Norge etterhvert også.
Grunnen er vel til stor del pga den høye vekten. Over 2100 kg gjør nok bilen veldig stabil.

tja  - prøvekjørt merce e-klasse (som veier nesten like mye sikkert) med 19" og airmatic- greit på autobahn med ikke bra nok i norge imo - men det er vel smak og behag - så er det bra luftfjæring i telsa s er kansje 19" liksom ok, men ville aldri gått for 21"
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på torsdag 19. juli 2012, klokken 23:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. juli 2012, klokken 22:59
Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. juli 2012, klokken 05:45
Sitat fra: foxy på mandag 16. juli 2012, klokken 01:17
hehe 21" felger på norske veier = prolaps innen 1 år!

selv 19" på luftfjæring er ikke komfort...

Det har vært mitt utgangspunkt også, men de som har prøvekjørt bilen mener tydeligvis noe annet alle sammen. Komforten lovprises ihvertfall, og testsløyfene har vært på delvis ganske dårlige veier, over jernbanespor osv.

Det blir vel mulighet til prøvekjøring i Norge etterhvert også.
Grunnen er vel til stor del pga den høye vekten. Over 2100 kg gjør nok bilen veldig stabil.

tja  - prøvekjørt merce e-klasse (som veier nesten like mye sikkert) med 19" og airmatic- greit på autobahn med ikke bra nok i norge imo - men det er vel smak og behag - så er det bra luftfjæring i telsa s er kansje 19" liksom ok, men ville aldri gått for 21"
E-klasse veier nesten et halvt tonn mindre. Det vil du merke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#95
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. juli 2012, klokken 23:23
E-klasse veier nesten et halvt tonn mindre. Det vil du merke.

feil - er vel kansje 100-150 kg det snakk om... hvis jeg husker tall fra vognkortet riktig.. og det har lite å si...

ps. t-model med stor motor ++
I-miev 2011
Asker

Go-carter

#96
Sitat fra: foxy på torsdag 19. juli 2012, klokken 23:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. juli 2012, klokken 23:23
E-klasse veier nesten et halvt tonn mindre. Det vil du merke.

feil - er vel kansje 100-150 kg det snakk om... hvis jeg husker tall fra vognkortet riktig.. og det har lite å si...

ps. t-model med stor motor ++

E-klasse: 1815kg(E300 4-matic) Model S 85kwh pakke 2108kg, dvs 293kg i forskjell. Noe annet du lurte på?

Det merker du nok, og jeg hadde 19" selv på min forrige Porsche med vanlige spiralfjærer uten nevneverdig problem. Kommer helt an på hva du er ute etter, jeg personlig vil ha en stiv og forutsigbar bil når man tenker på veigrep. Andre vil ha en rolig motorveicruiser :) Tipper nok at kunder i alle segmenter vil bli fornøyde.

Kan man få Model S også med spiralfjæring? Luftfjæring er særdeles usportslig.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

foxy

#97
Sitat fra: Go-carter på fredag 20. juli 2012, klokken 00:04
Sitat fra: foxy på torsdag 19. juli 2012, klokken 23:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. juli 2012, klokken 23:23
E-klasse veier nesten et halvt tonn mindre. Det vil du merke.

feil - er vel kansje 100-150 kg det snakk om... hvis jeg husker tall fra vognkortet riktig.. og det har lite å si...

ps. t-model med stor motor ++

E-klasse: 1815kg(E300 4-matic) Model S 85kwh pakke 2108kg, dvs 293kg i forskjell. Noe annet du lurte på?

Det merker du nok, og jeg hadde 19" selv på min forrige Porsche med vanlige spiralfjærer uten nevneverdig problem. Kommer helt an på hva du er ute etter, jeg personlig vil ha en stiv og forutsigbar bil når man tenker på veigrep. Andre vil ha en rolig motorveicruiser :) Tipper nok at kunder i alle segmenter vil bli fornøyde.

Kan man få Model S også med spiralfjæring? Luftfjæring er særdeles usportslig.

Eklasse 500T 4matic: 2.075 kg - dvs 33kg forskjell - trenger du hjelp til noe annet?   ;)

biler jeg skal kjøre på nordschleife kan gjerne ha 21" og spiralfelger, på biler man frakter familien på noen av europas dårligste veier foretrekker jeg seff luftfjæring og maks 18" - men som du sier hver sin smak...sikkert noen som synes det er kult å kjøre uten dekk på bare felger og..  ;D

ps: sportslig bilkjøring i norge - hehehe - good one  ;D
I-miev 2011
Asker

Go-carter

Du sammenligner nå en stasjonsvogn mot en sedan, i vekt?  ??? Jeg tenkte vi kanskje var i samme segment, jeg.  ::)

Nå er vi fullstendig OT her, men ja, jeg kjørte 2000km i sommer med ribba bil, halvbur, glassfiberstoler, og dønn stivt koniunderstell med polyforinger - alle hver sin smak ;)

Spør du meg er 18" maks, og 21" tidenes overkill på en familiecruiser. Men sikkert mange som vil ha større enn 21 og  ::) Er ikke noe problem å kjøre sportslig på norske veier, er bare å ha riktig utstyr det  :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

foxy

Sitat fra: Go-carter på fredag 20. juli 2012, klokken 01:37
Du sammenligner nå en stasjonsvogn mot en sedan, i vekt?  ??? Jeg tenkte vi kanskje var i samme segment, jeg.  ::)

Er ikke noe problem å kjøre sportslig på norske veier, er bare å ha riktig utstyr det  :)

saken gikk ut på at jeg sa at jeg kjørte en bil med ca samme vekt på 19" og airmatic og synes det var ikke komfortabel nok som familie cruiser... betyr jo lite hvis ikke nada om det er sedan, stasjonsvogn eller models s hatchback.

... jada sikkert morro å kjøre go-cart på riksvei og fylkesveier i norge  ;D http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/47/472/472179/LXten_503.jpg
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

#100
Sitat fra: foxy på torsdag 19. juli 2012, klokken 22:50

uansett ville jeg kjørt saker for retten og ikke i slike tulleutvalg særlig på landet..

Men når laptoppen du kjøpte til ungen går i stykker etter 4,5 år, da vet jeg nok om en foxyloxy som elsker det norske lovverket bittelitt likevel  :D

Siden du ikke klarer å ta diskusjonen mer seriøst enn å kalle det fantastiske norske rettsystemet som tar vare på oss fattige innbyggere som ikke har ett par milliarder kapital i ryggen, for "ett tulleutvalg", så kan vi godt la saken ligge død. Forskjellige meninger av så radikal karakter kan sjelden møtes til kompromiss  :) Forøvrig enda en rettelse: "tulleutvalget" holder til i Oslo sentrum, og ikke i en liten låve ute på ett gardsbruk...



Model S - diskutér!  :)


Har ett par kamerater som har venner som har kjøpt/bestilt... Jeg er så misunnelig at jeg blir grønn! Tror dere ungene vil akseptere å bo trangt hvis jeg skrinlegger boligdrømmen og kjøper Model S istedetfor? Kan jo evt. kjøpe en campingvogn til carporten for å "bygge på huset"...  ;D
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: foxy på fredag 20. juli 2012, klokken 01:58
... jada sikkert morro å kjøre go-cart på riksvei og fylkesveier i norge  ;D http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/47/472/472179/LXten_503.jpg

Oj.... Hvor i landet er det de har SÅ breie grusveier da??  ;) ;D  MAn lærer i alle fall fort hvor man har hjula sine hen når veiene er slik. :)


Sitat fra: Aspiranten på fredag 20. juli 2012, klokken 09:34
Har ett par kamerater som har venner som har kjøpt/bestilt... Jeg er så misunnelig at jeg blir grønn! Tror dere ungene vil akseptere å bo trangt hvis jeg skrinlegger boligdrømmen og kjøper Model S istedetfor? Kan jo evt. kjøpe en campingvogn til carporten for å "bygge på huset"...  ;D

Kanskje, i alle fall hvis du tar med med på prøvekjøring først. Da vi vurderte og prøvekjørte Leaf'en var ikke ungene seine om å komme med lovnader om å vaske bil hver dag etc etc etc hvis vi pliiiiiis bare kunne kjøpe denne Leaf'en!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

Sitat fra: cra på fredag 20. juli 2012, klokken 10:04
Sitat fra: foxy på fredag 20. juli 2012, klokken 01:58
... jada sikkert morro å kjøre go-cart på riksvei og fylkesveier i norge  ;D http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/47/472/472179/LXten_503.jpg

Oj.... Hvor i landet er det de har SÅ breie grusveier da??  ;) ;D  MAn lærer i alle fall fort hvor man har hjula sine hen når veiene er slik. :)


Fylkesveien på Løten
I-miev 2011
Asker

foxy

#103
Sitat fra: Aspiranten på fredag 20. juli 2012, klokken 09:34
Sitat fra: foxy på torsdag 19. juli 2012, klokken 22:50

uansett ville jeg kjørt saker for retten og ikke i slike tulleutvalg særlig på landet..

Men når laptoppen du kjøpte til ungen går i stykker etter 4,5 år, da vet jeg nok om en foxyloxy som elsker det norske lovverket bittelitt likevel  :D

Siden du ikke klarer å ta diskusjonen mer seriøst enn å kalle det fantastiske norske rettsystemet som tar vare på oss fattige innbyggere som ikke har ett par milliarder kapital i ryggen, for "ett tulleutvalg", så kan vi godt la saken ligge død. Forskjellige meninger av så radikal karakter kan sjelden møtes til kompromiss  :) Forøvrig enda en rettelse: "tulleutvalget" holder til i Oslo sentrum, og ikke i en liten låve ute på ett gardsbruk...


Vi blir sikkert ikke enig, særlig siden du har vært heldig i en slik instans. ;)

poenget mitt er at mange utnytter dette og belaster rettssystemet med tullesaker som bl.a. koster mine skattepenger - de burde heller går til å utbedre fylkesveien på løten tiltross for jeg aldri kjører der...

ps: 4.5 år gammel laptop? - aldri i livet om jeg ville brukt krefter på det..  men sikket noen folk der ute som har klaget på at en laptop batteri ikke har 100% kapasitet etter 4.5år.
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Sitat fra: foxy på fredag 20. juli 2012, klokken 11:57
ps: 4.5 år gammel laptop? - aldri i livet om jeg ville brukt krefter på det..  men sikket noen folk der ute som har klaget på at en laptop batteri ikke har 100% kapasitet etter 4.5år.

Vet du, en seks år gammel Playstation 3 er fremdeles ikke utrangert. Nettopp på grunn av blant annet konsollgenerasjonen så er 4,5 år gamle laptoper fremdeles glimrende til vanlig bruk. Selv har jeg en 5.5 år gammel laptop som fikk nytt skjermkort, høyttalere og nye skjermskruer på reklamasjonsretten da den var 4,5 år gammel. Alt jeg trengte å gjøre var å ta en telefon til Dell, og siden de er ett seriøst firma som vet om lovverket om fem års reklamasjonsrett i Norge så fikset de den uten spørsmål. (Jeg tipper de inspiserte den på verkstedet dog for å utelukke slag- og vannskader.) Voila, så har jeg nå ett glimrende mediacenter som står under tv``n. Det kostet meg ihvertfall ikke en krone.  Faktisk så sparte det meg for 4.000,- som jeg heller kan legge i Tesla Model S krukken på kjøkkenet  :D

Laptopbatterier har reklamasjonsrett på to år, ikke fem.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA