Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruker 70%kapasitet til jobben. Lade til 80 eller 100%

Startet av Helge, mandag 11. juni 2012, klokken 12:44

« forrige - neste »

Helge

Jeg søkte litt her på forumet uten å finne noen direkte relevante tråder, men det kan godt hende jeg er for dårlig til å velge søkeord  ;D

Jeg så en el-scooter stå til lading på en ladeplass her i Trondheim forleden og det slo meg at selv om det er flott og ren transport og god utnyttelse av veikapasiteten (lite kjøretøy) så var det kanskje ikke fullt så god utnyttelse av parkeringskapasiteten (med mindre en elbil-eier hadde presset seg tett på el-scooteren da... på samme parkeringsplass uten å få ladet).

Jeg lurte litt på hva som er "høflig" opptreden (eventuelt "gentlemens agreement"), hva som i praksis er lov osv osv på offentlige ladeplasser mht parkering og lading av el-scooter?
Bør el-scooteren parkere så dypt inn i parkeringslommen som mulig (så en liten elbil kan stå der i tillegg... eller en el-scooter eller to til)?
Er det greit for en elbil å "trenge seg på" med parkering i samme parkeringsfelt?
Annet en bør tenke på?

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

masae

Opplevde det samme i forrige uke. Var da en el-scooter som hadde parkert så han i praksis brukte en hel parkeringsplass (med plass til en LEAF eller to Buddyer).

Tenkte at det er fint folk kjører dem, men å bruke en hel parkeringsplass til en liten scooter var kanskje litt i overkant, og da særlig mtp. presset på disse plassene i Oslo.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

cra

Ukjent problemstilling på disse kanter så langt, men det hadde jo vært høflig å parkere den slik at en bil kan få plass til å lade også, men mindre en parkert bil på plassen vil hindre scooteren i å komme seg derifra. (Antar scootere er forholdsvis raske å lade opp sammenlignet med bil?)

Og selvsagt skal el-scootere o.l. kunne lade på ladeplassene også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Helge

Sitat fra: cra på onsdag 23. mai 2012, klokken 11:26Ukjent problemstilling på disse kanter så langt, men det hadde jo vært høflig å parkere den slik at en bil kan få plass til å lade også, men mindre en parkert bil på plassen vil hindre scooteren i å komme seg derifra.
Ja på dette stedet vil el-scooteren kunne tas/kjøres opp på fortauet over bare en liten kantstein, trille noen meter til siden og ned i veibanen igjen. Så scooteren ville ikke blitt fullstendig innparkert og jeg synes vel en liten elbil da burde få parkere på utsiden av scooteren i en av disse tverrstilte og parallelle ladeplassene. Men jeg ville likevel spørre hva andre synes - det kan kanskje være litt ulike meninger?

En bil som eventuelt parkerte utenfor el-scooteren slik ville imidlertid ikke få ladet. Var noen av plassene ved siden av ledig kunne han/hun både fått parkert og ladet der, men med de andre ladeplassene fulle blir det kun parkering og ikke lading med mindre en av elbilene faktisk ikke hadde koblet til lading.

Sitat fra: cra på onsdag 23. mai 2012, klokken 11:26(Antar scootere er forholdsvis raske å lade opp sammenlignet med bil?)
Ville tro det jeg også da det virker som batteriene fysisk er veldig små sammenlignet med i en elbil og dermed er vel kWt-kapasiteten deretter. Men jeg ville for min del ikke funnet på å koble fra en el-scooter som står til lading selv om jeg trodde at den var ferdigladet. Jeg nevnte dette med el-scooteren for kolleger her på jobb i dag og 2 av dem sier denne el-scotteren har parkert og ladet der i lengre tid nå i vår. Den står visstnok tilkoblet til lading hele arbeidsdagen... og det er kanskje litt bortkastet ladetilgang...? ...bruker bare en brøkdel av parkeringsplassen og trenger bare lading i en brøkdel av parkeringstiden? ...eller er jeg slem nå? Tenkte bare å ta opp emnet da ladeplassene rundt her jeg jobber mye oftere er helt fulle nå enn tidligere, så jeg antar det er ganske ofte elbilister kommer hit og må snu.

Sitat fra: cra på onsdag 23. mai 2012, klokken 11:26Og selvsagt skal el-scootere o.l. kunne lade på ladeplassene også. :)
Jeg for min del er absolutt ikke uenig i det og det står vel ladeplasser for motorvogn som underskilter. Men om det tar 1 til 2 timer å fullade el-scooteren (jeg vet ikke) er det kanskje litt synd om den står og opptar en ladeplass i eksempelvis 8 timer eller mer?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

cra

Sitat fra: Helge på onsdag 23. mai 2012, klokken 12:38Men om det tar 1 til 2 timer å fullade el-scooteren (jeg vet ikke) er det kanskje litt synd om den står og opptar en ladeplass i eksempelvis 8 timer eller mer?

Ja, det er akkurat det jeg tenker også, slik at det "riktige" ville være om scooterføreren gjorde plass til en liten elbil. Det ville være optimal utnyttelse av ladeplassen.

Jeg foreslår å skrive en hyggelig lapp til scooterføreren og spørre om det er greit om du kobler fra scooteren hvis den er ferdig ladet (det må vel være enb eller annen form for indikasjon på dette?), og evt. også spørre om vedkommende er villig til å parkere slik at det blir plass til en av de små elbilene, evt. en scooter eller to til, på plassen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Har kjørt MC i 34 år, og parkerer alltid på en så diskret måte som mulig, og slik at jeg ikke opptar en bilplass.

En måte å gjøre dette på er å sette sykkelen direkte oppå linjen som skiller 2 parkplasser. Da vet ikke parkeringsvakten hvilken av plassene en egentlig står på, og der er plass til biler på hver av plassene selv om jeg står der. Ev. kan sykkelen settes helt inderst på plassen, slik at en bil, eller annen MC kan samparkere.

Opplever at jeg får lapp med advarsel fra Stavanger Parkering når jeg parkerer på ladeplass til Elbil, men nå er heldigvis de fleste ladeplassene merket Elelektriske kjøretøy, og ikke Elbil som ofte før.

Selv med Elbil, forsøker jeg å trenge bilen så langt ut mot siden som mulig. F.eks plassen utenfor Posten i Stavanger er det fullt mulig med 2 små Elbiler, om en stuer litt godt.

Desverre ser jeg få som følger mitt eksempel. :(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA