Hovedmeny

EV320 - Inntrykk så langt?

Startet av legacyweaver, fredag 04. desember 2020, klokken 16:01

« forrige - neste »

legacyweaver

For dere som har kjøpt EV320 i løpet av høstens kampanje, hva er deres inntrykk av bilen  :)?
Jaguar I-Pace EV320 2021 Advanced Santorini sort

TNO70

82 kjørte km til nå. Hentet bilen i går. Prime utgaven. Alt det jeg trenger + litt til. Nydelig bil å kjøre.

Bjornlon

Hatt i 3 uker. Advanced Firenze rød

Kjørekomfort - slår det meste.
Premiumfølelse - Høy.
Utstyr - meget bra. Hadde ønsket meg kun HUD ekstra.
Pivi Pro infotainment er helt flott.

Det eneste som jeg sliter med er appløsningen som ikke fungerer når bilen står på lading. Får se hva forhandler sier om det.
Rød C-Zero 2012
Jaguar I-Pace EV320 2021 Firenze rød

legacyweaver

Enig i det dere skriver!

Noen av dere som har testet hurtiglading? Prøvde på lørdag for å teste (har ikke hatt elbil før), 50 kWh lader. Hadde en del strøm igjen (45 %), ladet opp til 75 % og det tok 75 minutter. Trodde det skulle gå litt kjappere, selv nå på vinteren? Hadde kjørt i cirka 30 minutter i forkant, uvisst om det var nok for å varme batteriet skikkelig pluss at det var en del strøm på det.

En annen ting jeg la merke til var at ladelyset ikke blinket grønt ved lading. Er visst standard i følge forhandler at det ikke gjør det når man er på hurtiglader, men allikevel litt merkelig.

turfsurf

Sitat fra: legacyweaver på mandag 07. desember 2020, klokken 16:18

Noen av dere som har testet hurtiglading? Prøvde på lørdag for å teste (har ikke hatt elbil før), 50 kWh lader. Hadde en del strøm igjen (45 %), ladet opp til 75 % og det tok 75 minutter. Trodde det skulle gå litt kjappere, selv nå på vinteren? Hadde kjørt i cirka 30 minutter i forkant, uvisst om det var nok for å varme batteriet skikkelig pluss at det var en del strøm på det.

Må kjøre mye lengre for å få varmt batteri. På rolig landevei blir batteriet nesten ikke varmt uansett av kun kjøring. En aktiv kjørestil eller motorvei hjelper på.

I tillegg lader bilen tregere på høy SOC, men på 50kW lader burde det ikke slått inn så mye her.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

legacyweaver

Contango

Bedre ladekurve på 320 men jo-jo for å få hastigheten over 100kw. Ladekurven vises på Tvedestrandsladeren på slutten av første lading. Samme ustabile SOC indikasjon som TB hadde ved lav SOC. Kan ikke regne med kapasiteten under 7% SOC.

https://youtu.be/KHAPo5O0BwQ

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Stikkkontakt

Sitat fra: Contango på torsdag 10. desember 2020, klokken 11:41
Bedre ladekurve på 320 men jo-jo for å få hastigheten over 100kw. Ladekurven vises på Tvedestrandsladeren på slutten av første lading. Samme ustabile SOC indikasjon som TB hadde ved lav SOC. Kan ikke regne med kapasiteten under 7% SOC.

https://youtu.be/KHAPo5O0BwQ

Forholdene er jo grusomme. Erfaringsmessig er oppførselen til batteriet verre i 5 grader og vann enn ved minus 5 og tørt. Termisk kuldeeffekt av kaldt vann er mye verre enn kald luft.

Contango

Bilen lader med over 100kw under alle andre klimatiske forhold?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Tellus

Hjemturen er i hvert fall et godt ekesempel på at man ikke skal pushe reservene. Han burde selvfølgelig stoppet for å lade tidligere. Nok av ladeplasser (til og med lynladere) mellom Drammen og Ikea.

Interessant å se bilen lade på 107 kW. Har lest om det samme på UK forum for 21 modellen.

Fryktelige forhold for elbil så forbruket overrasker ikke.

tromsø

Sitat fra: legacyweaver på mandag 07. desember 2020, klokken 16:18

Hmm, dette høres jo meget sært ut. La oss si at du i vert fall har 80kWh nettokapasitet på vinteren. Lading fra 45-75% SOC betyr 0.3*80 = 24kWh men man må legge på 10% ladetap så da blir det 26.4 kWh. Dette ble ladet på 75 min = 1.25 time => du hadde en ladehastighet på 26.4/1.25 =  21 kW, dvs meget lav hastighet!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Tellus

Tor ikke du skal blande ladetap inn i bildet. For en hurtiglader er tapet forøvrig normalt godt under 10%. For saktelading (spesielt 10A og lavere) kan det bli over 10%.

Forøvrig mister ikke batteriet kapasitet som sådan om vinteren, men indre motstand øker og mer av batteriets energi går med til å varme batteriet. Du opplever at batteriet har mindre kapasitet.  SOC fra 45-75% utgjør således samme energimengde. Noe mer energi går med til å varme batteriet selvølgelig. Således går det med noen flere kWh for å fylle fra 45-75% hvis batteriet er utgangspunktet var kaldt sammenlignete med om batteriet var varmt. Blir det for varmt så starter kjøesystemet og man bruker energi på dette også. Summa sumarum så tror jeg ikke forskjellene er veldig stor målt fra pumpen.

Med kaldt batteri får du lav effekt. Forøk å lade en eldre Tesla med batteritemperatur under 0 grader og den vil nekte å lade overhodet. Tar ikke saktelading engang visstnok. Tro kanskje det er bedre med nyere tesla modeller.

Således skal regnestykket fortsatt være som alltid.

((75-45)/100)*84,75 = 25.4 kWh. Over 75 minutter gir dette 20.3 kW.
Hadde vært artig og sett en dokumentert ladekurve på dette.

Har selv aldri sett såpass lav ladekurve. I fjor fikk jeg ca 25kW når jeg for moro skyld kjørte rett til lader etter bilen hadde stått et par dager ute i kulden. Husker ikke hvor mange minusgrader det. SOC var nok neppe under 40% da jeg ikke setter fra meg bilen i kulda med noe særlig under 50%. Nå har jeg gamle I-Pace, men tviler at ladekurven på nye I-Pace skulle ha blitt strengere.

legacyweaver

Ja, jeg stusser over ladehastigheten selv. Her et bilde av sesjonen:

https://imgur.com/CvmIJly

Snitt på 17,14 kW  :-[

Prøver når jeg er på 5-10% neste gang.

bmw2002

Har aldri opplevd så lav ladehastighet. Lader mest på 50kWh ladere, men får alltid 50kWh selv etter kort tid selv i -15

legacyweaver

Prøvde i dag på 150 kW lader, og selv om det var bedre enn forrige gang så var det ikke veldig imponerende. Var på cirka 20% ved start av lading. Ladet til 80% og hadde 36,82 kW i snitt, mao langt under normalen. Bilen står i åpen garasje uten hjemmelading. Kjørte cirka 30-40 min før lading. Er det noe jeg gjør galt, er batteriet altfor kaldt til i motta høyere ladehastigheter?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA