Hva skjer med hurtiglader-prisene?

Startet av Radial, torsdag 03. desember 2020, klokken 22:00

« forrige - neste »

Radial

Hei!
I sommer trålet jeg prisene hos de kjente aktørene med 50kw ladere.
De fleste lå nede på 2-3kr/kWh og enkelte nede i 1-2kr minuttet der dette var relevant, særlig Grønn Kontakt. Lå ann til 7-9kr/mil som egentlig er dyrt, men rimeligere enn diesel-suv'en som slukte 1l/mil uansett.

Men nå ser jeg prisene pr kWh omtrent er dobblet (!), mens strømprisen i markedet er på tidenes laveste?
På min MG, koster det nå samme å kjøre elektrisk hurtiglading, som en gigantisk diesel SUV.

Selv 22/43kW AC-lading er jevnt over nå dobbelt så dyrt som i sommer.

Er det noe jeg har gått glipp av siden prisene går feil vei?🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jkirkebo

Sitat fra: Radial på torsdag 03. desember 2020, klokken 22:00
Hei!
I sommer trålet jeg prisene hos de kjente aktørene med 50kw ladere.
De fleste lå nede på 2-3kr/kWh og enkelte nede i 1-2kr minuttet der dette var relevant, særlig Grønn Kontakt. Lå ann til 7-9kr/mil som egentlig er dyrt, men rimeligere enn diesel-suv'en som slukte 1l/mil uansett.

Men nå ser jeg prisene pr kWh omtrent er dobblet (!), mens strømprisen i markedet er på tidenes laveste?
På min MG, koster det nå samme å kjøre elektrisk hurtiglading, som en gigantisk diesel SUV.

Selv 22/43kW AC-lading er jevnt over nå dobbelt så dyrt som i sommer.

Er det noe jeg har gått glipp av siden prisene går feil vei?🤔

Jeg har betalt 2,79 pr. minutt hos Fortum en god stund (Obos-rabatt), har ikke registrert noen prisendringer.

Priser på 1-2 kr. pr. minutt eller under 3,- pr. kWh  kan jeg aldri huske å ha sett noe sted.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Her er gjeldende priser hos de største, uten rabatter:

Mer:
Hurtiglading: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,20 per kWh

Fortum C&D:
Hurtiglading: 3,10 kr per minutt
Lynlading: 2 kr per minutt + 2,50 per kWh

BKK
Hurtiglading: NOK 1,25 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Kople:
Hurtiglading: 1,0 kr per minutt + 2,90 kr per kWh
Lynlading: 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh

Circle K
Hurtiglading: Kr 4,49 per kWt
Lynlading: : Kr 4,99 per kWt

Ionity:
Lynlading: Kr 8.40 per kWt

Ishavsveien:
Hurtiglading: 4,25 kroner per kWh
Lynlading: 4,75 kroner per kWh
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Jeg må regelrett ha surra med minutter vs kWh i sommer....🤔

Fant noen gamle artikler fra Januar, der jeg ser det var andre prismodeller, og bittelitt andre priser, men ikke det jeg plotta i kalkulatoren nå.

Circle K har feks gått fra 2,5kr/min til 4,5kr/kWh isteden.
Fortum er fast på 3,10kr/min
Eneste som har forandret seg er egentlig Grønn Kontakt, som økt fra 2,9 til 3,2kr/kWh + 1,25kr/min.

Typisk nybegynner?😂😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Marius Kotsbak

Ja, lad mest mulig hjemme og på destinasjon. Lad på AC når du har tid (lengre stopp), så drar du ned snittprisen (og reduserer stress). Da bør ikke litt hurtiglading innimellom bety så mye for bruksprisen totalt.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Daniel_0007

TB hadde video om dette for ikke lenge siden,
https://www.youtube.com/watch?v=QqYk2QiG3TI
Fortsatt nesten halv pris å kjøre el vs fosil
Model 3 2019 LR Rwd

Ellemelle

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 07. desember 2020, klokken 12:32
TB hadde video om dette for ikke lenge siden,
https://www.youtube.com/watch?v=QqYk2QiG3TI
Fortsatt nesten halv pris å kjøre el vs fosil
Så du mener vi skal se en film på 25 minutter for å finne argumentet hans. Kanskje du kan nevne det her i stedet?
For meg er det i hvert fall ikke halv pris hvis jeg skal betale 4,50 pr kWh.

el-snorre

Prisbildet på lading kommer til å bli mer komplekst enn hva det har vært tidligere. Det er ikke utenkelig at prisene hos ladeaktørene kan komme til å variere fra sted til sted (By, korridor eller bygd), så vel som gjennom uka og sesongsvingninger. Enda mer komplisert blir det i takt med at ulike 3. partstilbydere hekter dette på sine abonnement.

For å kunne sammenligne noe så har Elbilforeningen laget denne sammenlignings kalkulatoren:

https://elbil.no/ladekalkulator-med-prissammenligning/

Ris, ros eller innspill til kalkulatoren kan gis til meg på snorre @elbil. no
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Radial

Kjenner jeg "ser fram" til å ta imot en TMY og kunne bruke Tesla sitt SC nettverk, særlig de gangene jeg må på langtur.

Fast relativt fin pris pr kWh, syk hastighet, uansett hvor... Enn så lenge ihvertfall.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Asbjornel

Det er jo ikke så forskjellig fra bensin og diesel da. Flere operatører med teknisk sett egne listepriser og lokal konkurranse enkelte plasser. Bonuskort har de også. Både egne og med samarbeidspartnere. Det som er nye er at blant annet bilen, temperaturen, betalingsmåter og brukerregistrering kan påvirke prisen du betaler.

arthur

Og alle prisene som her nevnes skal sammenlignes med prisen for å lade hjemme som for min del har siden april ligget på rundt 50 øre per kWt inklusive alle skatter,avgifter OG nettleien!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

Sitat fra: arthur på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:24
Og alle prisene som her nevnes skal sammenlignes med prisen for å lade hjemme som for min del har siden april ligget på rundt 50 øre per kWt inklusive alle skatter,avgifter OG nettleien!

Ja du treffer spikeren der... I snitt vært 50øre/kWh siden august her også.

Derfor blir det ekstremt dyrt på hurtigladere, med 6-10x av hjemmeprisene.

Hadde hurtiglading vært typisk dobbelt av strømprisen i området den står i, kan man lettere akseptere det.
Men når 5 mil (10kwh) koster 50kr, så er vi langt inn i fossil-land på energikostnader.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

goggo

For min egen del så synes jeg prisnivået på hurtig/lyn lading er OK.
Jeg mener det er viktigere at operatørene tjener nok til å bygge ut ladenettverket, enn at vi brukere skal ha lavere priser enn for tilsvarende fossilbilkjøring.
Så lenge det er flere operatører som konkurrerer om oss kunder så vil markedskreftene etter hvert sørge for at prisene blir "riktige" :)

Men jeg skulle gjerne sett at det var lettere å sammenligne prisene fra de forskjellige operatørene,  så jeg håper at myndighetene snart trår til her og enten påbyr ren KWh prising (som jeg forstår skjer i California nå, og kanskje andre steder for alt jeg vet), eller i det minste påbyr at vi kundene skal få en standardisert kvittering etter hver lading som sier nøyaktig hvilken KWh pris vi har betalt.   

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

knute

Hvis dere skal sammenligne med hjemmelading, så må dere også ta med infrastrukturkostnader der.
Infrastrukturkostnader er jo en veldig stor del av kostnaden for hurtigladere.

Det vil jo variere veldig fra bolig til bolig, noen lader ulovlig med nødladeren sin, noen har satt opp billig ladestasjon, noen har fancy ladestasjon, noen har et form for abonnement, noen er prisgitt sameiets/borettslagets avtaler og innkjøp.

Hva nå enn man betaler, så må man ta med dette i regnestykket i tillegg til strømpris og nettleie, ellers sammeligner man ikke rettferdig. Man må også vurdere avskrivningstid og servicekostnader.

Totalt er nok ikke tillegget så mange øre per kWh, så det er fortsatt mye billigere å lade hjemme, jeg påstår ikke noe annet.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er ikke så opptatt av prisen på hurtiglading når jeg er på langtur, da det aller aller meste lades billig hjemme.
Jeg er mer opptatt av tryggheten på at jeg kommer meg fram dit jeg skal, og helst med lite tekniske problemer og ladekø.

Kan jeg velge mellom Ionity og alle de andre, så velger jeg en av alle de andre, men utover det så synes jeg ikke prisene er så ille.

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

THE

Sitat fra: knute på onsdag 09. desember 2020, klokken 09:17
Hvis dere skal sammenligne med hjemmelading, så må dere også ta med infrastrukturkostnader der.
Infrastrukturkostnader er jo en veldig stor del av kostnaden for hurtigladere.
Jeg installerte type2 ladestasjon i 2015. Ladestasjonen med montering var inkludert i prisen på Renault Zoe, men jeg betalte 20000,- ekstra for å få 230/400V trafo og 11 kW lader. I tillegg ble det 7000,- ekstra for montering pga. lang reisevei for elektriker og kabelstrekk lenger enn det som var inkludert i pakken.

Hvis jeg da sier at jeg totalt betalte ca 37000,- for å få satt opp ladestasjon hjemme så er jeg nok innenfor. Jeg kjører mye, og lader mye. Kjørte 63000 km med Zoe og har kjørt 106000 km med Tesla, og noe er ladet på offentlige ladere og hurtigladere. Uansett vil jeg tro at jeg på de fem og et halvt årene har ladet ca 37000 kWh hjemme inkludert ladetap, tomgangstap i trafo, forvarming osv. Dvs. at infrastrukturkostnaden for min del er ca 1 kr/kWt, eller like mye som jeg har betalt for strøm og nettleie. Infrastrukturkostnaden går jo nedover med økt bruk, og levetid på trafo og kabel er så lang at det kan regnes om en engangskostnad. Ladestasjonen må vel byttes ut etter hvert, men det blir jo en relativt rimelig jobb sammenlignet med å montere helt nytt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA