Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av golo, torsdag 03. desember 2020, klokken 18:42

« forrige - neste »

Magnito

Sitat fra: Barskog på torsdag 18. februar 2021, klokken 11:09
Mulig en helt spesiell hendelse, slik som en pandemi, kan forsvare dem, men denne forsinkelsen skyldes éne og alene feil på deres produkt som må utbedres, programvaren.
Det kan hende at mye henger på sofwaren her, men jeg tipper de klarer å rettferdiggjøre forsinkelsen av denne med bakgrunn i pandemien likevel. At den har vært medvirkende virker i alle fall plausibelt.
Skal jeg som kunde bryte kontrakten, må jeg betale 10 prosent(?) av kjøpesummen. Litt underlig da hvis ikke Møller må kompensere noe for å bryte sin del av avtalen. Ikke nødvendigvis juridisk, hvis det ikke står i kontrakten, men å bryte en inngått kontrakt er ikke god kotyme, og ødelegger et kundeforhold.
Enig i at det er ødeleggende for kundeforholdet, men tviler på at man står i posisjon til å kreve så mye rent juridisk som du påpeker.

Men her ligger det jo også en mulighet til å forhandle seg til rabatter på ekstrautstyr hvor man bruker heving av kontrakt som brekkstang, så sant man faktisk er villig til å putte handling bak ord hvis forhandler likevel er gjenstridig.

Barskog

Skal pandemien som årsak komme til nytte, må det være en direkte større konsekvens som også inntreffer. Det må være at hele bilfabrikken stenger ned, grunnet pandemien. I tillegg til at de har gjort forsøk på å få leveranser fra eventuelt andre fabrikker uten å lykkes. Ingen ting av dette har pandemien ført til.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Bjoris

Jeg har gjort litt research på dette med kansellering. Det toppet seg for meg når Gumpens kom med dette flotte tilbudet og min seneste leveringstid samtidig var åpenbar at ikke kom til å bli overholdt.

Jeg gav beskjed til Møller om at jeg ville kanseler for å kjøpe den billigere hos Gumpens, men svaret var at de «advarte» mot å kanslere, fikk ikke vite hva de mente med advarte, men jeg har ikke kansellert, kjøpte heller bare en til så den første går rett på finn.no så får vi se hvordan det går. Orket ikke å legge opp til noe krangel med Møller.

Snakker med Forbrukerrådet og de sa at Møller kunne betvile min rett til å kanslere og at saken da kunne dra ut og da kom jeg til at det er bedre å ta ut den første og selge den og så få den andre 40.000 billigere. Får jeg igjen pengene på den første har jeg spart 40.000!

MEN jeg må si at all denne forsinkelsen fører jo snart til at jeg får begge omtrent samtidig, den så jeg ikke helt komme, men får satse på at de ikke kommer så tett at jeg blir sittende med 2, da får jeg revurdere og kanskje gå for kansellering likevel

hELgenen

Sitat fra: Barskog på torsdag 18. februar 2021, klokken 13:26
Skal pandemien som årsak komme til nytte, må det være en direkte større konsekvens som også inntreffer. Det må være at hele bilfabrikken stenger ned, grunnet pandemien. I tillegg til at de har gjort forsøk på å få leveranser fra eventuelt andre fabrikker uten å lykkes. Ingen ting av dette har pandemien ført til.

Det som ER et godt argument er jo at andre land har fått sine biler - Nederland er ett land.
Så kan en spørre om det ble forsinkelser der - og er svaret nei - vel så kan vel begynne å diskutere
kompensasjoner

ihaal

Sitat fra: Bjoris på torsdag 18. februar 2021, klokken 14:24
Jeg har gjort litt research på dette med kansellering. Det toppet seg for meg når Gumpens kom med dette flotte tilbudet og min seneste leveringstid samtidig var åpenbar at ikke kom til å bli overholdt.

Jeg gav beskjed til Møller om at jeg ville kanseler for å kjøpe den billigere hos Gumpens, men svaret var at de «advarte» mot å kanslere, fikk ikke vite hva de mente med advarte, men jeg har ikke kansellert, kjøpte heller bare en til så den første går rett på finn.no så får vi se hvordan det går. Orket ikke å legge opp til noe krangel med Møller.

Snakker med Forbrukerrådet og de sa at Møller kunne betvile min rett til å kanslere og at saken da kunne dra ut og da kom jeg til at det er bedre å ta ut den første og selge den og så få den andre 40.000 billigere. Får jeg igjen pengene på den første har jeg spart 40.000!

MEN jeg må si at all denne forsinkelsen fører jo snart til at jeg får begge omtrent samtidig, den så jeg ikke helt komme, men får satse på at de ikke kommer så tett at jeg blir sittende med 2, da får jeg revurdere og kanskje gå for kansellering likevel

De kan vel ikke nekte å kansellere hvis de leverer seinere enn siste uke i kontrakt? Det står jo at man har rett ti å kansellere da, eventuelt etter en rimelig tilleggsfrist hvis man ikke har formidlet at leveringstid er viktig.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

perimec

Når siste leveringsuke står spesifikt i kontrakt må det jo nødvendigvis bety noe, og derved ha en betydning/konsekvens. Jeg som en vanlig 'dum' kunde forholder meg jo til den skrevne kontrakt. Har ikke Møller levert i henhold til kontrakt, så har de fra sin side brutt kontrakten.
Mulig en helt spesiell hendelse, slik som en pandemi, kan forsvare dem, men denne forsinkelsen skyldes éne og alene feil på deres produkt som må utbedres, programvaren.

Skal jeg som kunde bryte kontrakten, må jeg betale 10 prosent(?) av kjøpesummen. Litt underlig da hvis ikke Møller må kompensere noe for å bryte sin del av avtalen. Ikke nødvendigvis juridisk, hvis det ikke står i kontrakten, men å bryte en inngått kontrakt er ikke god kotyme, og ødelegger et kundeforhold.

I agree completely. If we have an obligation to buy the car with them (or pay the penalty) they should have also obligation towards the consumers to fulfil the contract, or if not pay a penalty.

I cannot understand how the association of consumer cannot see this. Why do we have contract? just for us to be force to pay if we do not respect it?

Well, I will wait next week to check what info I will get and then I will decide what to do.... but seeing the status of the Gigafactory in Berlin (https://www.youtube.com/watch?v=DTWMBRe_Q4o&ab_channel=flybrandenburg) I have my doubt that placing any TMY order now will provide me a car before summer 2022 and that is a bit too much to wait for me.

Bjoris

Sitat fra: perimec på torsdag 18. februar 2021, klokken 20:51
Når siste leveringsuke står spesifikt i kontrakt må det jo nødvendigvis bety noe, og derved ha en betydning/konsekvens. Jeg som en vanlig 'dum' kunde forholder meg jo til den skrevne kontrakt. Har ikke Møller levert i henhold til kontrakt, så har de fra sin side brutt kontrakten.

I agree completely. If we have an obligation to buy the car with them (or pay the penalty) they should have also obligation towards the consumers to fulfil the contract, or if not pay a penalty.

I cannot understand how the association of consumer cannot see this. Why do we have contract? just for us to be force to pay if we do not respect it?

Well, I will wait next week to check what info I will get and then I will decide what to do.... but seeing the status of the Gigafactory in Berlin (https://www.youtube.com/watch?v=DTWMBRe_Q4o&ab_channel=flybrandenburg) I have my doubt that placing any TMY order now will provide me a car before summer 2022 and that is a bit too much to wait for me.

It is a bit hard to understand that you will cancel a contract due to delays to order a car that is even more delayed, but according to Forbrukerrådet, you do not need to have an explanation and you do not even need to except a rentalcar in the delay period. The last one I was a bit surprised, but they said so.

I have a friend considering ID4 and I asked my dealer yesterday if there were any left of the 1ST and he said they just got one, so I guess it is a cancellation...

Since prices did go up quite a lot I think cancellation is not a big issue for Møller and most people do not have any good alternativ. Of course if you consider fossil cars, but it cant be many...

ID4

Avtaleloven beskytter avtale partene for at den ikke skal være urimelig.

Hvis en avtale fremgår på en slik måte at det er bare den ene parten som tar på seg all risiko, så kan den anses som urimelig. Avtaleloven §36.

Når det er et felt for siste leveringstidspunkt, og dette ikke har noen betydning, pga at noe står i liten skrift, så mener jeg at vi har en god sak her. Det er bare vi som har tatt på oss risiko, ikke Møller.

Så er spørsmålet om vi ønsker å gå den veien eller ikke. Uansett bør det advares mot Møllers bilkontrakter, og informere kommende kontraktskunder om å få ned i kontrakten at siste leveringstidsunkt er esensielt viktig.

Og når biler står klar ferdig produsert og venter på ny sw, kan de ikke skylde på pandemi. Useriøst å hevde noe annet.

Trond.m

Fikk beskjed om at bilen min nå er ferdig og sendt fra fabrikk. Spørsmålet er hvor den er sendt. Til et lager, eller direkte til havn ? Sendes den til havn, så brude den være i Norge om et 2-3 uker.

ID4

Sitat fra: Trond.m på mandag 22. februar 2021, klokken 20:10
Fikk beskjed om at bilen min nå er ferdig og sendt fra fabrikk. Spørsmålet er hvor den er sendt. Til et lager, eller direkte til havn ? Sendes den til havn, så brude den være i Norge om et 2-3 uker.

Mange biler er ferdig produsert, men de står å venter på ny sw. Bilene blir ikke sendt før den er lagt inn. Vi for håpe det er rett rundt hjørne. Visningsbilene som er på vei til forhandler har gammel sw, og kan derfor ikke prøvekjøres.

Trond.m

Jo, men bilen har stått med kode 7 - ferdig sammensatt. Nå har den endret status til 8 - Ferdig produsert - Sendt fra fabrikk. Da vil jeg anta at den er helt ferdig med sw oppdatering

ID4

Sitat fra: Trond.m på mandag 22. februar 2021, klokken 21:06
Jo, men biken har stått med kode 7 - ferdig sammensatt. Nå har den endret status til 8 - Ferdig produsert - Sendt fra fabrikk. Da vil jeg anta at den er helt ferdig med sw oppdatering

Ja, det vil være bra :) Håper du har rett.

hakotorg

En stund siden nå, men når jeg snakket med forhandler sto min også som kode 7, klargjøring. Da mente de at kode 8 var helt klart og bilen ble sendt rett til Norge.

Trond.m

Magnito

Hvor mye info har dere på deres bil egentlig? Jeg har bedt om tilstrekkelig info (typisk chassinr) for å kunne hente inn tilbud på forsikring, men fått tilbakemelding på at dette ikke re klart enda.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA