77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

thebadger

Sitat fra: lars667 på lørdag 19. desember 2020, klokken 15:57
Hei. Jeg tok meg en ca 14 mils tur i dag (143 km), fra fulladet. Bilen viste 546km ved 100%. Snitt på 172 kWt da jeg var hjemme igjen. Det var 7-800 høydemeter involvert, 4 mil med motorvei 90-100ish. Variert veidekke, stort sett vått og våt snø.

Vel framme har jeg 344 km/63% igjen.

Bilen rapporterer at den har brukt 25 kWt på turen, altså at 37% av total (netto)kapasitet er i 25 kWt? I følge mine beregninger gir det en langt lavere nettokapasitet (66-67kWt)enn det som rapporteres her? Er vel ikke 5-6 kWt buffer i hver ende, eller?
Vet ikke om du kan regne sånn på det. Du får ikke regenerativ bremsing når du lader over en viss prosent (90?), og hvis regenerativ bremsing er en del av det estimert rekkevidde så vil det si at de prosentene du får regen på er en større porsjon enn de delene uten regen.

Nå gjetter jeg veldig, men uansett tror jeg ikke det er en god måte å måle på å ta % an gjenværende.

I tillegg så er det vel sånn at dersom 6kW (cirka 8% av total kapasitet) er reservert, så er 545km 92%, og 63% av 92% blir da 58%, pluss de utestående 8% har du da 66% igjen. Som blir bare tull. Jeg vet ikke hva jeg holder på med lengre.

Contango

Sitat fra: lars667 på lørdag 19. desember 2020, klokken 15:57
Hei. Jeg tok meg en ca 14 mils tur i dag (143 km), fra fulladet. Bilen viste 546km ved 100%. Snitt på 172 kWt da jeg var hjemme igjen. Det var 7-800 høydemeter involvert, 4 mil med motorvei 90-100ish. Variert veidekke, stort sett vått og våt snø.

Vel framme har jeg 344 km/63% igjen.

Bilen rapporterer at den har brukt 25 kWt på turen, altså at 37% av total (netto)kapasitet er i 25 kWt? I følge mine beregninger gir det en langt lavere nettokapasitet (66-67kWt)enn det som rapporteres her? Er vel ikke 5-6 kWt buffer i hver ende, eller?
Glem det. Du får aldri riktig resultat uten å kjøre pent fra 100 til 4-5% SOC. Det er  massevis av tråder på akkurat samme observasjon som din i de fleste foraene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

lars667

Skjønner. Fikk inntrykk blant annet herfra at det var veldig enkelt å regne ut. Men ser jo selvfølgelig den med at regenerativ bremsing spiller inn. En bør vel da kjøre i så flatt terreng som mulig, med lite trafikk og kryss, for at den ikke skal drive så mye med det.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Naitsy


lars667

Hadde kanskje vært interessant om du så hva som sto på batteriet, jf prosedyren beskrevet lenger opp i tråden :-)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Haggish

Se TB sin video. Han kjører mellom Nebbenes og Rudskogen i 90 km/t jevnt på forholdsvis flat vei, så ikke mye går tapt av varme batterier og lite regen.
Jeg kjørte for øvrig min første tur i går startet med 99%. startet på ca 0gr C -8 på Tonsåsen og - 4 i Fagernes
https://www.google.com/maps/dir/59.9768402,10.935332/%C3%98vrevegen,+2900+Fagernes/Jevnaker/Tjernslia,+1481+Hagan/@60.4305158,9.7213059,9.26z/data=!4m22!4m21!1m1!4e1!1m5!1m1!1s0x46400037fcc6dfed:0x77727752d04a86b7!2m2!1d9.2444845!2d60.9872242!1m5!1m1!1s0x4641a896ea5f7267:0xf6e796f8b7030abe!2m2!1d10.3834786!2d60.2407558!1m5!1m1!1s0x46417a92b8c23829:0x8925b50a1061efd2!2m2!1d10.9371427!2d59.976921!3e0

Slik så det ut når jeg parkerte: PS ladetid viste feil med en gang, men rettet seg til 14 timer, lader med 16A
[attachment id=0 msg=944445]
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

emmern

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 17. desember 2020, klokken 15:11
Da har TeslaBjørn testet LG vs. Panasonic:
https://www.youtube.com/watch?v=mXFEuSy2Lec

Blir pissed hvis jeg får det trege batteriet i Performance altså. halve grunnen til at jeg gikk fra S til 3 var ladehastighet.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

emmern

Sitat fra: Kim- på søndag 20. desember 2020, klokken 12:11
Performance får 82kwh Panasonic
takk. Lurer på om LG har potensiale til å være bedre på sikt. Ladekurven så iallefall veldig dårlig ut. Den økningen av rekkevidde som  kom i software-oppdatering for 2021-modellene, det gjaldt Panasonic - batteriene og?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Kim-

Jeg tviler, men vet ikke. Venter på vognkortet så vet ikke hva jeg har, men mistenker LG. Usikker på hvem oppdateringen gjelder for
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Haggish

Jeg fikk oppdateringen og har Panasonic, fikk litt lenger rekkevidde på meteret.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Chris Aurora

Sitat fra: Haggish på søndag 20. desember 2020, klokken 12:20
Jeg fikk oppdateringen og har Panasonic, fikk litt lenger rekkevidde på meteret.
Vet du at du har Panasonic fordi det står i vognkortet, fordi Tesla har sagt det, fordi du har sjekka med SMT eller fordi du har sjekka fysisk hva slags batteri som er montert? :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

thebadger

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på søndag 20. desember 2020, klokken 13:20
Sitat fra: Haggish på søndag 20. desember 2020, klokken 12:20
Jeg fikk oppdateringen og har Panasonic, fikk litt lenger rekkevidde på meteret.
Vet du at du har Panasonic fordi det står i vognkortet, fordi Tesla har sagt det, fordi du har sjekka med SMT eller fordi du har sjekka fysisk hva slags batteri som er montert? :)
Han har E3D som er Panasonic. Om det er det gamle eller nye må man vel bruk SMT for å finne ut av?

Haggish

E3D i vognkortet, men har ingen 100% bekreftelse på at det er 82Kwh, Får SMT i morgen og skal da ta samme rute
som Bjørn N for og sjekke kapasitet.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Kim-

Med all sannsynlighet har du 79kwh, ser ut som kun performance har fått 82 i denne omgangen. Ref, tyskerenes avlesning fra scanmytesla
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA