Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

lars667

Mulig det er litt tvilsomt datagrunnlag. Stakkars hen som fikk 30 kWh  :D
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Haggish

TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

jorgenask

Sitat fra: Haggish på fredag 04. desember 2020, klokken 20:40
Kanskje like bra og ikke få de nye batteriene.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/X8oqzn/melder-om-svaert-lav-model-3-rekkevidde

Dette gjelder vel bare kina-produserte LFP batterier i SR+
Om vi får dette litt større batteriet i California-produserte LR så er det nok de gode "gamle" batteriene som før

Havvo

Ref Bjørn Nyland sin siste video. Den nye Long Range han nå låner har 77kWh batteri, men virker som det er LG og ikke Panasonic. Han mener det kanskje lader saktere enn det gamle 77kWh Panasonic. 82 skal være Panasonic. Så her kan man få enten 77 LG eller 82 Panasonic helt på slump flaks/uflaks later det til.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Havvo

Polestar 2 har vel 77kWh batteri fra LG og ladehastighet og det meste annet med den bilen er jo helt rævva..

hELgenen

Sitat fra: Havvo på lørdag 05. desember 2020, klokken 11:02
Polestar 2 har vel 77kWh batteri fra LG og ladehastighet og det meste annet med den bilen er jo helt rævva..

Det var da ekstremt da - trodde TM3 var best på elbilteknologi samt helt rævva på det meste med bilen ellers - f.eks lakk,panelgaps osv.  Det er en tysker som tester ytre kvaliteter - altså lakk, panelgaps,interiør - ja alt man kan se og ta på - og der kommer TM3 helt ekstremt rævva dårlig ut. Polestar 2 er blant de beste der.

https://www.youtube.com/channel/UCoJ9ql-WffntQ5Pa8SdkllA

Tesla Bjørn tester elbil egenskaper - denne tyskeren tester det andre.. I Sum synes jeg disse to utfyller hverandre godt.
Det finnes i mine øyne ikke en perfekt normal elbil som skinner i begge kategorier ennå dessverre. Men med tid og stunder
så skulle en jo håpe at f.eks Tesla får til bedre ytre kvaliteter og ikke , slik som det antydes her, går ned i kvalitet på f.eks batterier.

mroek

Sitat fra: Havvo på lørdag 05. desember 2020, klokken 11:02

Tåpelig utsagn. Inntil videre er det slik at ladehastigheten på PS2 er temmelig konservativ, men vi vet jo ikke om dette vil kunne endres i fremtiden. Og selv om det ikke endres, så blir ikke hele bilen rævva av den grunn.

Har du i det hele tatt kjørt en Polestar 2?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Havvo

Har du lest Polestar forumet på Facebook? Den bilen virker å ha veldig tvilsom kvalitet. Det er så mange ulike feil med alt mulig som rapporteres hele tiden. Alt mellom himmel og jord. Kanskje lakken er fin, men teknisk ikke til å stole på. Men det er en annen diskusjon.

Havvo

Jeg har eid en Polestar 2 og levert den tilbake på angreretten. Så ja, den er nøye testet.

Havvo

Som fryktet: sjekk Bjørn Nyland sin livestream nå. Første superlading med LG batteriene. «I would get pretty pissed if I got these LG batteries in a new Model 3». Oppnår lav ladefart.

Vegard_br

Avhengig av hvor mye lavere fart, så må vel det kunne kvalifisere til en "feil" og enten fikses i software eller tilbakekalling?

Havvo

Hvis batteriene er fysisk dårligere, må man vel bare leve med det. Tilbakekaller vel ikke for å bytte hele batteripakker tilbake til Panasonic ...

Vegard_br

Kommer vel an på om det er LG eller Tesla som betaler :)
Uansett er vel ikke Tesla interessert å ha masse biler som lader sakte på veiene? Noe poengløst med V3 ladere da.

Haggish

Skal hente ut min den 14., men de LG batteriene gir meg en dårlig følelse, blir veldig i tvil nå :o
Hvordan kan jeg finne ut om spec'n på min bil før jeg henter den ut?

TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

jorgenask

Sitat fra: Haggish på lørdag 05. desember 2020, klokken 18:53
Skal hente ut min den 14., men de LG batteriene gir meg en dårlig følelse, blir veldig i tvil nå :o
Hvordan kan jeg finne ut om spec'n på min bil før jeg henter den ut?

Vet ikke om dette 82kWh batteriet ikke har samme egenskaper, men kan virke som over ca 820xxx VIN har flest med 82kWh batterier ifølge dette regnearket : https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HKarje2d3RNL76tZmi0t4empGUmB1dvl49wLRqyRmyQ/edit?fbclid=IwAR1BxXUVoBgta6TxpQmiWf0CZKsiMR-FEULLynFgLagc3oazJuSuc8epsRI#gid=0

Som det står på tysk der: Ikke rediger eller sorter noe, bare evt. legg inn egen bil på ny linje om man vet batteristørrelsen.
Man kan trykke nederst om man vil sortere etter VIN.

Så skal vel dataene i dette regnearket taes med en liten klype salt.

Spent på hva batteri jeg får levert, har 823xxx VIN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA