Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Å lade til 80%

Startet av Birte, søndag 10. juni 2012, klokken 01:38

« forrige - neste »

Birte

For et par år siden gikk Thinken min helt tom for strøm etter å ha stått en stund, og da hjalp en kompis meg med å åpne panseret og ta ut og lade 12V batteriet og monterte det igjen.
Nå har det samme skjedd igjen, og han har flyttet så lurte på om noen kunne gi et hint om hvordan få ut dette batteriet igjen?

Han som gjorde det sist mente at han løsnet panseret via lyktene, kan det stemme?
Nekter å kjøre til Kverneland, de har allerede svindlet meg for over 60.000 på monopolet de har på service og deler så av prinsipp får de ikke en unødvendig krone til av meg...


Takker på forhånd for svar!

Mvh
Birte Svendsen

cra

Ja, du må av med "lykteramma" (den grå pynten rundt lyktene) for å få av fronten. Det sitter en liten skrue i hver "grå boks" som skal skrues 90 grader, og da løsner hele pynten. Når denne er av finner du så en stor bolt foran hver av hovedlyktene. Selve hovedlyktene trenger du ikke skru noe på, da de følger med fronten når du tar den av.

I tillegg må du ut med en stor mutter innenfor hver dørstolpe, oppe under speilet (denne har en firkantet plate/skive innom seg - legg merke til retning på denne), og to små skruer nederst, rett bak framhjulet. Alle disse tre (på hver side) nås med døra åpen.

Pass på å koble fra ledning til hovedlys og sideblinklys (og evt tåkelys hvis du har) før du tar vekk fronten. Blinklysene over hovedlys kobles fra når du tar av "lykteramma".

Altså fire skruer og tre kontakter på hver side.

Edit:

Alternativt kan du jo lade via 12V-uttaket i dashboardet. Hvis du har hatt dette problemet før er det kanskje på tide å bytte 12V batteriet. Dette vil være gunstig for DC/DC converteren din også, siden den vil måtte slite mindre (sjeldnere) for å holde 12V-batteriet ladet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Hvilket monopol ;D

Jeg har brutt dette monopolet for kort tid siden og tilbyr bedre priser og bedre service.

Er redd du må belage deg på et nytt 12V batteri. Det tåler kanskje en utlading, men ikke 2 når det er så gammelt som jeg tror ditt er.

Har selvfølgelig 12V batterier i tillegg til komplett delelager for PIV4 ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Birte

Takker så mye for svar!
Dere har reddet meg nok en gang her på forumet!!
Du hører fra meg ang nytt batteri og litt diverse plastikk!!

Mvh
Birte

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA