Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Å lade til 80%

Startet av i_expect, lørdag 09. juni 2012, klokken 17:29

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 22. mai 2012, klokken 07:56
Nå er det modemlyder som gjelder  ;D

Spørs om jeg må se den på nytt når jeg kommer hjem; det lagga og hakka så innmari at det var håpløst å få med seg noe som helst.... ;)  Vokalen i begynnelsen hørtes forresten ut som den kunne være henta fra intervjuet på P2. :)

Forøvrig er jeg også glad i en halvliter eller to og god rock - helst av den litt gamle sorten. Var forresten på omvisning i et microbryggeri i helga, med påfølgende prøvesmaking av en del øl man ikke finner på Rimi. Mye spennende der, gitt!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

i_expect

Folk må nå få lov til å mene hva de vil, inkludert på radio.  :) Jeg har aldri hørt på Ekko på P2 før, men fikk nyss om at det skulle være et populærvitenskapelig radioprogram om elbil kl 9 mandag morgen.

Så gøy tenkte jeg, da får jo folk hørt litt om siste utviklingen innenfor elbilfronten (for med 6-7000(?) elbiler kontra milioner fossilbiler, så er det jo opplagt at menigmann ikke vet så mye om bilene).

Men det var visst bare et prateprogram der man inviterer noen til å snakke om noe. Poenget er at et program som fremstiller seg som seriøst diskusjons-/aktualitetsprogram kanskje burde hentet inn noe annen kompetanse? Skal du snakke om Norges nøytralitetslinje under første verdenskrig kaller du ikke inn en professor med spesialkompetanse på oldtidens Athen... ;) Men som sagt, så heller jeg til å mene at de kanskje ville provosere litt, selv om jeg ikke helt ser hvorfor  :)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Thomas Parsli

Jeg tror forklaringen er så enkel som at hverken journalisten eller redaksjonen vet noe om elbiler -og resultatet blir deretter.
Hva formålet med innslaget var aner jeg ikke, men folkeopplysning var det neppe.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hkaspenberg

#18
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 22. mai 2012, klokken 09:36
Jeg tror forklaringen er så enkel som at hverken journalisten eller redaksjonen vet noe om elbiler -og resultatet blir deretter. Hva formålet med innslaget var aner jeg ikke, men folkeopplysning var det neppe.
Det kan virke som om meningen med endel programmer på NRK og forsåvidt andre kanaler er kun å fylle sendetiden.  ::) Det hadde vært kjekt om en eller annen fra Foreningen hadde vært bedt om å stille. Jon W. Sørensen har greie på bil, men bare ikke på elbil. Hvilken kompetanse denne Molly sitter på vites ikke, men blond er hun ikke http://mollysport.no/profil/  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Stavangerjente!

Kanskje jeg skal by henne på en prøvetur i SAM'en på en svingete vei. Da blir det adrenalin selv uten å risikere prikkbelastning på sertifikatet. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

Sitat fra: cra på tirsdag 22. mai 2012, klokken 08:03

Spørs om jeg må se den på nytt når jeg kommer hjem; det lagga og hakka så innmari at det var håpløst å få med seg noe som helst.... ;)  Vokalen i begynnelsen hørtes forresten ut som den kunne være henta fra intervjuet på P2. :)

Forøvrig er jeg også glad i en halvliter eller to og god rock - helst av den litt gamle sorten. Var forresten på omvisning i et microbryggeri i helga, med påfølgende prøvesmaking av en del øl man ikke finner på Rimi. Mye spennende der, gitt!  :D

http://beer-is-the-new-wine.blogspot.com/2012/02/old-engine-oil.html

Jeg er her jeg, i polets ølutsalg  :D

http://tommyhelland.blogspot.com/2012/04/ltest-haandbryggeriet-dark-force-wheat.html

Denne er skikkelig nomnom!  ;)
Nissan Leaf

el nino

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. mai 2012, klokken 07:03
Syntes vi skal åpne for litt humor i sinnene våre:




Skulle jeg valgt en fest med en av leirene er jeg redd jeg heller ville besøkt V8 gjengen med 1/2 liter glassa, og rockemusikken durende ut av høytalerene framfor den gjengen som hittil har uttalt seg her.  ;)
------Der er det jo også "motorlåta" som teller mest, ved siden av "lukta av svidd gummi" :P

Boogie

Da jeg hørte innslaget trodde jeg faktisk at det hele var en parodi, og at jeg hørte på et humor program.
Etterhvert forsto jeg at det nok ikke var ment slik.

Men jeg tar det med knusende ro. Jeg har snakket om elbil i over 10 år nå, og har innsett at folk er livredd for endringer.
Selv om de ser tallene, og ser at jeg kjører både den ene og den andre elbilen ettersom årene går, så er det skremmende med denne nye teknologien. Vil man ikke så vil man ikke...

Og kansje det er på tide å la folk være uvitende. Dette går nå sakte men sikert i riktig retning, og om vi holder det "hemmelig" så får vi beholde våre goder lenger!
Så hold kjeft, og le i det skjulte  ;D
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

arnejorg1

Det er jo åpenbart at disse ikke vet mye om elbil. Hva om en representant fra elbilforeningen var tilstede og kunne argumentere for, da hadde de kommet til kort med argumentene sine.

påstander som ikke stemmer:



Tesla er produsert hos Lotus og pris deretter.

SVAR
Joda. Tesla er dyr, men mye billigere enn en tilsvarende bensinbil. Man må se på det slik.


Det ser rart ut at en mann kommer i en liten elbil.
SVAR
Vel da får du se bort. En mann får fint plass i en liten elbil, og en liten think er behagelig og kjøre og lett og praktisk og parkere.



Elbilen forteller en god del om hvem man er

SVAR
Ja, en person som kjører elbil er en fornuftig person som tenker på økonomi og miljø og som vil ha en behagelig bil.


Elbilen er gørrkjedelig og kjøre for den som liker biler.
SVAR
Vel GoCarter. Du liker jo biler og bilsport. Det er vel ikke kjedelig og kjøre elbil? :D


Ikke bilen som du henter unger med i barnehagen.
Ikke bilen som blir brukt til og fra hytta.
SVAR
Folk her på forumet henter vel både unger i barnehage og kjører til hytta etter det jeg har lest.


Staten gir elbilen pupp ved og la den få fordeler, og det er ikke fordi bilen er smart i seg selv
SVAR
TULL :o Sier ikke mer.


Jeg tar meg ikke tid til og svare på alt, men her var det mye viss-vass.
Kjære elbilforening, kan dere ringe NRK og forlange å få komme med motargumenter.

Det virker som om det største problemet til disse 2 er lyden.
Jeg kan ikke finne noen grunner til at man ikke skal kunne ha elbil enten som  nr.1 eller nr.2 bil.


Go carter driver med racing, og skulle vert tilstede. 

Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Go-carter

#24
Hehe, ekke lett dette. Men virker som det eneste argumentet de rir er lyd, og fordommer.

Og joda, er spennende å kjøre elbil! :D Fikk overstyring med Think'en i stad, så er ikke noe vanskelig å kjøre sportslig med den ;D (for de som kjører ring3, avkjøring fra økern opp mot østre aker vei, lang høyresving, er helt hysterisk morsom å ta i 80-90km/h)

Men ta det med ro... Den blå delebilen skal snart få bur og brukes til noe fornuftig... Kjøre fra Molly f.eks.  ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

#25
Jeg trodde dette egentlig var ironi, men tok kanskje feil.
Jon W. Sørensen burde nok inviteres tilprøvkjøring av denne:
http://www.elbil.no/elbiler/674-racerversjon-av-i-miev
De har vel bygget denne nettopp som et svare på slike meninger.



Kunne den være noe for deg Go-carter :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i_expect

Sitat fra: Boogie på tirsdag 22. mai 2012, klokken 13:23
Og kansje det er på tide å la folk være uvitende. Dette går nå sakte men sikert i riktig retning, og om vi holder det "hemmelig" så får vi beholde våre goder lenger!
Så hold kjeft, og le i det skjulte  ;D

Tommel opp for den  :D Jeg har begynt å si at folk bare må la være å kjøpe når de argumenterer mot. Så beholder jeg fordelene lenger sier jeg.

Men når folk hører at vi bare har elbil og de fortsatt mener at ikke minst en av bilene kan være elbil, så sier det noe om hvor lite kunnskap folk egentlig har om sin egen bilbruk...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Aspiranten

#27
Men det tar samtidig tid å behandle ny informasjon og holdning i hver enkelt. Vi kan vel ikke forvente å gjøre motstandere av elbiler interessert med bare ett par argumenter. Først må vi legge frem fakta og argumenter, deretter tillate kunnskapsløse en del tid til å bearbeide dette og komme frem til nye synspunkter basert på denne informasjonen.

i_expect:
Nå er det vel aller mest snakk om at de i dag nyter grenseløs frihet, heller enn å lide av kunnskapsløshet om eget bilbruk. Det mange folk er redd for er å stå der uten strøm på batteriet. Da er i praksis friheten man opplever med bensin/diesel borte og man blir stående låst ved en ladestasjon resten av dagen. Akkurat dette skremmer vettet av folk som ikke har til vane å planlegge så mye.

Det som kanskje viktig er å spørre retorisk hvorfor folk trenger å kunne kjøre til hver sin kant av landet samtidig, ja og attpåtil betale flere titalls tusen i året bare for å ha den muligheten. Svaret er jo ikke vi interessert i, vi vil bare ha igang en tankeprosess.
Nissan Leaf

arnejorg1

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 23. mai 2012, klokken 13:17
Men det tar samtidig tid å behandle ny informasjon og holdning i hver enkelt. Vi kan vel ikke forvente å gjøre motstandere av elbiler interessert med bare ett par argumenter. Først må vi legge frem fakta og argumenter, deretter tillate kunnskapsløse en del tid til å bearbeide dette og komme frem til nye synspunkter basert på denne informasjonen.

i_expect:
Nå er det vel aller mest snakk om at de i dag nyter grenseløs frihet, heller enn å lide av kunnskapsløshet om eget bilbruk. Det mange folk er redd for er å stå der uten strøm på batteriet. Da er i praksis friheten man opplever med bensin/diesel borte og man blir stående låst ved en ladestasjon resten av dagen. Akkurat dette skremmer vettet av folk som ikke har til vane å planlegge så mye.


Enig der. Men uansett hvilke argumenter man bruker overfor de 2 personene i radioen har de bestemt seg. Elbil er noe dritt. Man må jo få svare på uriktige påstander, men  Ikke så mye vits i og bruke tid på og få personer som hater elbiler til og kjøpe, de kjøper ikke uansett, bruk heller tid på de som er interessert eller litt interessert. Kunnskapsløse kan man nok overtale med og legge fakta på bordet, men disse 2 hater elbil.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

i_expect

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 23. mai 2012, klokken 13:17
i_expect:
Nå er det vel aller mest snakk om at de i dag nyter grenseløs frihet, heller enn å lide av kunnskapsløshet om eget bilbruk. Det mange folk er redd for er å stå der uten strøm på batteriet. Da er i praksis friheten man opplever med bensin/diesel borte og man blir stående låst ved en ladestasjon resten av dagen. Akkurat dette skremmer vettet av folk som ikke har til vane å planlegge så mye.

Det som kanskje viktig er å spørre retorisk hvorfor folk trenger å kunne kjøre til hver sin kant av landet samtidig, ja og attpåtil betale flere titalls tusen i året bare for å ha den muligheten. Svaret er jo ikke vi interessert i, vi vil bare ha igang en tankeprosess.

Jeg er helt enig med deg der ja. Det jeg mente var nettopp det du presiserer; at mange av en eller annen grunn tror at de mister mye frihet hvis en av de to bilene (de har uansett) går på strøm. De tror eller ønsker/vil tro at de kjører så mye at de ikke klarer det eller at det blir for mye planlegging. Dette har jo vi erfart at ikke er tilfellet. Vi kjører til sammen mellom 50-60000 i året og jeg kan ikke si at vi planlegger veldig mye den daglige kjøringen. Det er det mange som ikke kjører så mye som vi gjør...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA