Hovedmeny

Schuko som midlertidig ladeløsning

Startet av jotto, søndag 29. november 2020, klokken 15:05

« forrige - neste »

jotto

Vi vurderer sterkt en Model 3 LR. Problemet er selvsagt lading... vi bor i en blokk der det er et schuko-uttak på en 16A-kurs som er tiltenkt hybridbilder på min garasjeplass. Styret jobber med å få installert infrastruktur for elbilladere på alle garasjeplassene, men jeg vet ikke om dette tar 1 måned eller 1 år.

Det følger såvidt jeg har skjønt med en ladekabel med schuko-kontakt som er tiltenkt unntaksvis lading på reise o.l.  Hva tenker dere om å bruke denne i perioden fram til jeg får installert en skikkelig ladeboks?

Såvidt jeg har skjønt er denne begrenset til 3 kW lading, som skulle tilsi ca 26 timers ladetid med flatt batteri. Typisk kjøremønster for oss er småkjøring i nærområdet, og det vil sjelden eller aldri være snakk om å lade fra flatt til fullt batteri.

ruslebiff

Strengt tatt ikke lov, med mindre man tøyer begrepet nødlading veldig langt.

Men ift ladehastighet er det neppe noe problem i praksis. Var i samme situasjon selv med model s før vi fikk etablert ordentlig lading i borettslaget. Det gjelder nok mange. Om du går for det, følg med på varmgang på kontakten.

felix

Det går helt fint. Schuko kan brukes, helt lovlig. Men om kontakten er satt opp for å lade ladbare biler, og ikke er i henhold til lovverket når den ble satt opp er det ikke lov, men er det en kontakt som var der fra før av tiltenkt noe annet så er det lov. Kan lade maks 16 amper da. Er det opplegg for ladbare biler er vel grensen på 10?

1000kwh

Ladekabelen som følger med kan brukes til å lade bilen, ikke noe unntaksvis med det.

Er jo bare å lade.

TøddiVedder

Egen kurs med 10a sikring og b-vern,så er det bare å kjøre på.

felix

Sitat fra: TøddiVedder på søndag 29. november 2020, klokken 15:54
Egen kurs med 10a sikring og b-vern,så er det bare å kjøre på.

Du må ikke forholde deg til det om det allerede er en kontakt der fra før av. Men om du skal få sette opp en ny tiltenkt til lading av biler, må dette være på plass.

TøddiVedder

Endret bruk er bruksendring og må forholdes til

jkirkebo

Sitat fra: TøddiVedder på søndag 29. november 2020, klokken 16:00
Endret bruk er bruksendring og må forholdes til

Kontakten er satt opp for lading av hybridbiler etter hva jeg skjønner, da er neppe lading av elbiler å regne som bruksendring.

Er kontakten satt opp mhp. lading av bil før 2015 er det heller ikke krav om 10A sikring eller B-vern. Ref. alle schuko-stolpene til Oslo kommune som har 16A sikring og A-vern. Disse er fullt lovlige siden de er fra før 1.1.2015.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Chris Aurora

Dette må vel være tråd #1000 hvor folk argumenterer med lupe for eller mot schuko-lading  ;)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

GL1

Personlig ventet jeg med valg av elbil til ladenettverk var på plass i fellesgarasjen vår.
Forskriftene kan(dessverre?) gi rom for tolkning. Riktig som det nevnes her at det ikke kom egne regler for ladbare biler før i 2014, med overgangsordning for arbeid som var prosjektert før 07/14.

Men med tanke på det begrensede utvalget av ladbare hybrider i 2014/15, kan man spørre om dette egentlig er kontakt for motorvarmer, med flere stikk på den aktuelle 16A sikringen? Dersom så er tilfelle vil ikke lading av bil være anbefalt. Fordi man da ikke har kontroll over hvor mange som lader/og hvilken effekt.

Jeg støtter de som sier det ikke er ok å lade på denne måten, da trådstarter selv sier at det godt kan ta et år før ordentlig løsning er på plass. På grunn av at dette da blir en fast, jevnlig handling, og ikke tilfeldig lading som er ok uten riktig forankoblet beskyttelsesutstyr.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

GL1

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på søndag 29. november 2020, klokken 17:03
Dette må vel være tråd #1000 hvor folk argumenterer med lupe for eller mot schuko-lading  ;)

Hehe, enig. Og jeg synes det er litt skremmende at det fremdeles er såpass mange som argumenterer for....
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Model 3 P

Ingen problem. Jeg har ladet en X75 i 3 år med schuko. Nå som vi har en MP3 i bestilling tror jeg vi nok investerer i en ladeboks. Hele cluet er og ikke kjøre på med for mye strøm. Du kan justere max ladestrøm i bilen, vi har normalt ladet med 9 amper. Hvis du skal bruke skjøtekabel anbefaler jeg en av god kvalitet, helst dimensjonert med 2.5mm2
MYP - Venter i spenning
M3P - 2021

jotto

En liten presisering fra trådstarters side. Jeg vet ikke om uttaket er tiltenkt ladbar bil, men den har vært brukt til lading av hybridbil av forrige eier. Ifølge spesifikasjonen i tilvalgslista den gangen leiligheten ble kjøpt ny av forrige eier, er det en "16 Amp. Kurs til garasjeplass/ekstrabod
m/undermåler/ dbl-stikk og skap".

Blokka ble ferdigstilt i 2017.

jkirkebo

Sitat fra: jotto på mandag 30. november 2020, klokken 09:32
En liten presisering fra trådstarters side. Jeg vet ikke om uttaket er tiltenkt ladbar bil, men den har vært brukt til lading av hybridbil av forrige eier. Ifølge spesifikasjonen i tilvalgslista den gangen leiligheten ble kjøpt ny av forrige eier, er det en "16 Amp. Kurs til garasjeplass/ekstrabod
m/undermåler/ dbl-stikk og skap".

Blokka ble ferdigstilt i 2017.

Det skal stå på kursfordelingen at kursen er til lading om den ble lagt opp til det. Siden blokka er såpass ny er den uansett ikke godkjent til lading siden du har 16A sikring.

Hvis styret skal få lagt opp felles lading kan man nok dekke seg bak at det er en midlertidig løsning for et kortere tidsrom.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA