Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger EKSPERTHJELP!

Startet av grohell, fredag 08. juni 2012, klokken 06:36

« forrige - neste »

grohell

Hvordan vite om bryteren står på 16 eller 10 A når pæren er etsa bort?Er det anna mulighet enn å måle strømforbruk? Kan du "se" stillingen på knappen?  Eg  er og veldig interessert i mentor som kan lære oss det viktigste (og helst litt til :-)  ) men kanskje eg bør spørre i egen tråd om dette. Men kan jo prøve... har lyst å kunne gjer ting sjølv. Og er vel ganske uredd for å prøva, men vil gjerne ha veiledning..


Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

hkaspenberg

Det er 10A og 16A  ;D  Du kan ikke se det uten å f.eks. ha et instrument ala Robometer, Nikometer eller annet som viser strøm inn på batteriene under lading. Eller du kan bruke et effektmeter på 220V-siden. Slike får du for en drøy 100-lapp på Claser'n.

:-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

grohell

Ikkje sei da til nokon.... :D Dobbeltsjekke begrep er en ide...
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

Caspar

Er det ikke slik at hvis du kobler fra bryteren så står den på 10A ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

det er en fargedeksel rundt pæren som du kan skrape bort siden de blir mørkere med alder. Vipp opp brytelokk til å få tilgang til pære. Søk tips har på forum eller elbilWiki
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rav4_EV

SitatDet er 10A og 16A 

Det er vel 10A eller 13,8 A for å være nærmere sannheten. Laderen belaster maksimalt 3000W


AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

#6
Sitat fra: grohell på torsdag 17. mai 2012, klokken 22:12
Hvordan vite om bryteren står på 16A eller 10A når pæren er etsa bort?
I 10A posisjon går det på 15 % energi pr time.
I 13,8A posisjon  går det på 20 % energi pr time.
Gjelder i området mellom 20% og 90% energi.

Sitat fra: Caspar på torsdag 17. mai 2012, klokken 23:19
Er det ikke slik at hvis du kobler fra bryteren så står den på 10A ?
Nei, kobler man fra bryteren står laderen i 13,8A stilling. http://www.elbil.no/wiki/Think:Modifikasjoner

For å demontere bryterne må radioen tas ut og man kan lage et verktøy http://www.elbil.no/wiki/Think:Spesialverkt%C3%B8y

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Nikometeret er nevnt ifm med strømmåling, men det viser også 'true' eller 'false' for 10A bryterens posisjon.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hens

Måle strømtrekk uten spesialinstrument?

1. Kjenn på ledningen og ladeinntaket. Bryteren skal stå i den stillingen som gir minst varme, =10A.

2. Ladehastigheten forandrer seg,  bruk den stillingen som lader med minst % pr. time, =10 A.

3. Kjøp et plug in Kw instrument hos Clas Olsson, det viser også strømtrekk.

4. "Reparer" bryteren. Vipp av fronten på bryteren og fjern eller knus forsiktig den brente plasthetten over pæren som hindrer lyset i å synes. Pæren er som regel hel.
Bruk posisjonen som gir sterkest lys, = 10A.

Bruk bare pos. 10 ampere, det gir lengst levetid på ladeinntak, ladekabel og lader.



Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar

Eller ta av bakstykket på bryteren og lag en permanent jump mellom 1 og 3 så kan resten av familien trykke så mye de vil på bryteren
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

grohell

Lampen er ikkje hel... desverre. Ser ut som den er tæra bort. Så lurer på om det er mulig å kople over til ubrukt bryter i midten. Eller om noen kan selge oss reservedel, altså ny bryter. Fekk tilsendt siste verkstedskvittering frå selger. Der snakkes det om ubalanse i batterikasse. Dei har skifta 10 Batteri.  Er det noen som kan hjelpe oss med å sjekke/måle?  Og gi oss råd om kva som må gjerast for å unngå feilen tilbake?  Du elektrolux? Skulle ikkje du hit?  Eg skal lese linkene Caspar foreslo. Men denne helga er bilen på Bømlo hele dagene, da dotter er på jobb der mellom 09-22. Og eg treng bilen foran meg for å ha fullt utbytte av å lese forklaringer. Kjenner den ikkje så godt ennå....  Ps. Kan er redigere i gml innlegg. Eller kan adm gjer det? Dumt at linken starter med feil....Volt i stedenfor Amper fordi eg skriver mld når eg egentlih bør sove om noe eg ikkje kan så godt....
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

Caspar

Du kan når som helst redigere innlegg du har skrevet selv. Volt Amperfeil er jo greit å rette opp, men hvis du gjør omfattende endringer så vil ofte resten av dialogen se litt rar ut. På noen forum så er det en tidsgrense for hvor lenge du kan endre egne innlegg. Jeg tror ikke det sånn her
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

grohell

Retta i startinnlegget. Greit for dei som søker etter noe :-)
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

elektrolux

Jeg har bryter for 10/16A, men det er lite jeg kan gjøre under et besøk til Stord. Det tar ca 1 uke for meg å ta ned batteripakken, måle og omfordele alle blokkene montere Robometer og sjekke ut en slik bil.

Du kan sende meg verkstedsrapporten så kan jeg forsøke å vurdere tilstanden på pakken ut fra den.   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Er det noen som aner hvor man kjøper flere slike pærer ?
Eller andre biler med samme brytere/pærer ?
Har noen få igjen...

Man trenger ikke ta ut radio, men vipper lokkene av viss man er lat.
Dette er ikke original måten og man kan være uheldig og ødelegge bryter.

Men kan vel ta pæra fra nødblink, man trenger jo ikke den.

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA