Kjekt å ha utstyr å kjøpe til en ny M3

Startet av eNORm, mandag 23. november 2020, klokken 11:36

« forrige - neste »

eNORm

Lurer på hva som er kjekt å kjøpe inn av utstyr til en ny M3.

eNORm

Hva med matter, ladeur/parkeringsur, obd2 adapter?

krister461

Jeg har bestilt interiørmatter hos Tesla samt skjermbeskytter og matte til fotbrønn fra andre. Har alt klar en harddisk til å lagre opptak.

Haggish

Minnepenn på 64Gb er inkludert i nye modellen slik jeg har forstått det. Har noen venner med TM3 og de sier kjøp heller nye matter når de du har er utslitt/stygge isteden for de gummimattene. ;)
Men gummimatte i bagasjen er kanskje ikke så dumt.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

helge89

Det er heldigvis mye som en gang var nødvendig til min bil, som ikke er det lengre, fordi Tesla nå inkluderer det.

Ved siden av de tingene så har jeg

- Gummimatter i frunk og trunk
- 1TB harddisk til Sentry, dashcam, musikk. Minnepenner er ikke bygd for samme skriverate som en harddisk, så disse blir fort ødelagt.
- Tesla Tire repair kit
- Tesla Tire tote (til lagring av dekk)
- Tesla Aero Wheel Cap kit (selv om du kjører med aerodeksel så er det nyttig til hjulmutterne)
- Forsterket belysning (du kan kjøpe pærer med høyere effekt til å ha i bagasjerom etc., det er litt dårlig belysning)
- Oppbevaring i senterkonsoll (til å ha solbriller, mynter, garasjeåpner etc. Nå er det imidlertid vanskelig å si hva som passer fra tredjepart i de nye bilene)
- Aluminumspedaler til LR/SR
- Deksler til ladeport.
- Karbonfiberspoiler (kontakt Tesla angående om det fortsatt er mulig)
- Homelink oppgradering (om det er relevant for deg)

Mondeo

1TB SSD disk koster jo en formue da.
Er nok med 256 eller 500GB.
Man må IKKE bruke tradisjonell "snurredisk". De tåler ikke å bli "dunket" så i en kollisjon vil opptaket mest sansynlig bli korrupt. Må være SSD.

Men som nevnt kommer Model 3 nå med en minnepenn som skal være bra nok, så man kan ta det på sikt.

Nickelilltroll

Hvis det er noen som lurer så virker vanlig minnepinne av litt bedre kvalitet helt fint det og. Samsung sin pinne på 64 Gb(3-400kr), overlevde fint med meg i lang tid og mange km. Var aldrig snakk om varmgang eller andre problemer.

Deremot så brendte jeg opp 2 andre før Samsungen :o

Kommer prøve Tesla sin litt og se, hvis den tar kvelden blire Samsung igjen :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

helge89

Likt som minnepenn er det en begrensing på hvor mange ganger du kan skrive over data på en SSD. Det er noe som skal være beskrevet på hver enkelt enhet og er absolutt verdt å sjekke opp.

Jeg har ikke råd til SSD og kjører HDD. Du kan fortsatt stort sett kan hente ut data på disken som er skrevet selv om mekanismen feiler. Blir data korrupt på en SSD pga strømfeil eller lignende er det generelt vanskeligere redde det, men igjen det er  avhengig situasjon.

Edit: Så er det også verdt å nevne at du kan spille av lossless formater på anlegget (.flac etc). Noe som gjør det veldig greit å ha en god slump på partisjonen til musikken også!

Det bør nevnes at mesteparten av det som ligger i Tesla shop US kan bestilles her i Norge gjennom servicecenter/butikk også. Her ligger det ofte mye mer enn hva det gjør på den norske utgaven.

https://shop.tesla.com/category/vehicle-accessories/model-3

Steffinho

Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 23. november 2020, klokken 21:11
Kommer prøve Tesla sin litt og se, hvis den tar kvelden blire Samsung igjen :)
Det er Samsung som produserer Tesla sine minnepinner.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Steffinho

Sitat fra: helge89 på mandag 23. november 2020, klokken 21:13
Jeg har ikke råd til SSD og kjører HDD.
Man får kjøpt SSD på 250 GB til rundt 500 kr. HDD kan ikke være så mye billigere. Model 3 koster 500 000 kr så differansen blir vel småpenger å regne i denne sammenhengen. Vet ikke om HDD er det lureste heller mtp på den ristingen det medfører i en bil. Men har du HDD liggende allerede så er det jo lett valg.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Haggish

Eller Micro SD kort og en micro SD  til USB overgang. Det blir smått og godt😏😏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

jkirkebo

Sitat fra: Haggish på mandag 23. november 2020, klokken 21:47
Eller Micro SD kort og en micro SD  til USB overgang. Det blir smått og godt😏😏

Men holder neppe lenge så sant ikke SD-kortet er av "ultra endurance" type eller lignende. De er ikke beregnet på så mye skriveaktivitet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Haggish

Det må de da være, de brukes for foto og video! Er ikke det samme som minnepenner
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

helge89

NAND begge to, samme greia.

Sjekk opp at alternativet du velger tåler så mange sykler du ser for deg. Dog noen ganger feiler de lenge før det og gjerne uten forvarsel.

HDD fungerer fint.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA