Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think classic i 1 mnd, vannfylling? Noen som kan gi opplæring?

Startet av Oesse, onsdag 06. juni 2012, klokken 09:37

« forrige - neste »

dissern

Sitat fra: daggad på onsdag 16. mai 2012, klokken 13:04
Jeg bruker 16A trillingkladd og det fungerer utmerket. Ladetiden er betydelig mye bedre enn med den medfølgende på 10A, men noe eksakt måling har jeg ikke gjort.
Kontakten har heller aldri blitt varm overhodet.

Jeg bruker 10A kladden fast på veggen hjemme, og tar med 16A i bilen.

Jeg gjør akkurat det samme :)
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: ehaarberg på onsdag 16. mai 2012, klokken 15:08
Har denne alle de nødvendige godkjenningene som kreves i Norge?  Det er litt av grunnen til at jeg ikke har ønsket å gå for ladekladden med 10 og 16 ampere som er nevnt flere ganger i andre tråder.

Det er den samme Panasonic-kladden som følger med bilen, formen og klistermerket foran er identisk samt kabel fra EVSE til bil. Dog er den opprinnelig beregnet for det amerikanske markedet, så på klistermerket bak er det FCC-merking, ikke CE-merking som det er på den europeiske utgaven.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-snorre

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mai 2012, klokken 14:30
Sitat fra: Oesse på onsdag 16. mai 2012, klokken 13:32
Hvem/hvor kan jeg ringe for å bestillen en slik kabel? Er vel ikke alle Mitsubishi, Citroën eller Peugeot forhandlere som selger trillingene?

Hvis ikke du får tak i en i Norge kan du evt. bestille fra http://www.evseupgrade.com. Den er kliss lik den du får med bilen, men oppgradert til 16A og med 1.5m kabel fra EVSE til shuko-plugg istedenfor 30cm. Det er en fordel da selve boksen kan ligge på bakken istedenfor å henge etter pluggen.

Merk at den kommer uten shuko-plugg, den må man sette på selv.

Pris ca. 7500,- inkl. frakt, fortolling og moms.

Min har fungert helt prikkfritt.

Elsikkerhetsmessig ville jeg da brukt den med industriplugg om den bare skal brukes ett fast sted. Billig alternativ til stasjonær ladestasjon
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Rio

En liten detalje (jeg sitter med standarden foran meg):

Annex ZB i EN 618651-1:2011 gir unntak fra 30 cm kravet KUN til EVSE som brukes i Tyskland. Disse kan ha opptil 2 meter mellom EVSE og kontakten når de brukes i Tyskland.

For alle andre land gjelder 30 cm, hvis man skal være lovlig, og følge regelverket.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Skjønner ikke helt dette kravet om maks 30cm, hadde det ikke vært bedre med 100cm slik at den lettere kan legges oppe på noe eller henges på en krok.
Det blir krapp sving på kabelen når den skal henges opp på veggen og det er bare 30cm kabel!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#20
Sitat fra: Lynet på onsdag 16. mai 2012, klokken 16:39
Skjønner ikke helt dette kravet om maks 30cm, hadde det ikke vært bedre med 100cm slik at den lettere kan legges oppe på noe eller henges på en krok.
Det blir krapp sving på kabelen når den skal henges opp på veggen og det er bare 30cm kabel!
Det er ikke enkelt å forstå, men et faktum at standarden beskriver det slik: maksimum 30 cm kabel fra plugg til boks på ledning (ICCB). I Tyskland er det en lokalregel som gir unntak og tillater minst 2m. I Tyskland er ikke kladder uten jordfeil bryter lovlig, her varierer kravet noe fra land til land.
En ulempe for produsenten er at dersom de lager noe som ikke tilfredstiller den generelle standarden, men som er tilpasset et enkelt land er det et krav at det skal merkes tydelig.
("Only for use in Germany", "Not allowd in Germany/In Deutschland nicht erlaubt" osv.)

(Akronymer: fastmontert ladepunkt=EVSE, kladd ICCB)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Lynet på onsdag 16. mai 2012, klokken 16:39
Skjønner ikke helt dette kravet om maks 30cm, hadde det ikke vært bedre med 100cm slik at den lettere kan legges oppe på noe eller henges på en krok.
Det blir krapp sving på kabelen når den skal henges opp på veggen og det er bare 30cm kabel!

"Logikken" er at så lite kabel som mulig skal være uten beskyttelsen av jordfeilbryteren i "kladden".

Personlig synes jeg det burde vært krav om H07BQ-F kabel, som er fleksibel ned til -35 grader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rasmus.B

Om man bruker en 16A fastmontert ladekabel eller en bærbar 16A ladekabel så er jo belastningen på kursen identisk. Eneste forskjell blir da at den bærbare har en schuko stikk som muligens er det svakeste punktet i hele systemet, men også det billigste å bytte om stikket i garasjen eller hvor du nå lader blir slitt og utvikler varmgang.
Jeg har kjøpt 16A ladekabel fra Motorforum, og er veldig glad for at jeg har gjort det. Det korter ned ladetiden betraktelig, som er ganske viktig når jeg er på lengre turer som ikke går T/R på en lading.

Jeg kunne sikkert gjort som Daggad gjør, nemlig lade med 10A hjemme og 16A ute på tur, men det blir stort sett alltid med 16A.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Stavangerske

Noen som vet hva garantien til Nissan sier? Hvilke ladere som er godkjent?
Hvis noe skulle skje under lading, vil du da bare være dekket hvis det er laderen som fulgte bilen som brukes?
(Tenker hvis noe skulle skje mellom ladekladden og bilen, ikke brann i huset for feil kurs/kvadrat på kabel)

Klart det er helt sikkert liten risiko for dette, men om batteriet må skiftes pga laderen, så er det vel prismessig samme pris som ny bil??

- Nissan Leaf 2012
- BMW 530d 2010

Rasmus.B

Laderen sitter i bilen. Å lade med en annen kabel en den som følger med er ikke noe problem. Faktisk så annbefaler Nissan Norge at man kjøper hjemmeladekabel fra Proxll.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

herregud

Leaf 2012
P85D 2015

Nettulven

Hjemmelader fra Proxlll koster ca 16.000 ferdig montert. Da kommer eletriker å ser over anlegget ditt, og monterer. Jeg har ikke kjøpt. Er fremdeles i tenkeboksa, litt usikker på hva jeg bør velge...

Stavangerske

Ok, så da er det bilen selv som styrer hvor mye strøm den skal trekke..?
Hvordan "forteller" man bilen at den kan trekke 16A kontra 10A?

For meg så høres en permanent ladeløsning kontra en ladekladd på 16A mye mer tungvindt, da man har muligheten til å ta med seg en ladekladd i bilen.. Er det noen store fordeler med ladestsjon utenom "elsikkerheten"?

- Nissan Leaf 2012
- BMW 530d 2010

jkirkebo

Sitat fra: Stavangerske på torsdag 17. mai 2012, klokken 02:34
For meg så høres en permanent ladeløsning kontra en ladekladd på 16A mye mer tungvindt, da man har muligheten til å ta med seg en ladekladd i bilen.. Er det noen store fordeler med ladestsjon utenom "elsikkerheten"?

Tja, for meg som parkerer på gårdsplassen ser det f.eks mye penere ut med en permanent EVSE på veggen sammenlignet med en kladd som er plugget i utestikket. Mulighet til å kveile opp kabelen på EVSEn er det også, og det er jo 4-5m kabel "til overs".

Ikke har jeg noe ønske om å bruke den samme EVSEn hjemme og ute heller, å pakke den opp og ned hele tiden frister lite.

EVSEn bruker et pilotsignal for å fortelle bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig, mulige signalverdier er fra 6 til 80A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

#29
Sitat fra: Nettulven på torsdag 17. mai 2012, klokken 01:06
Hjemmelader fra Proxlll koster ca 16.000 ferdig montert. Da kommer eletriker å ser over anlegget ditt, og monterer. Jeg har ikke kjøpt. Er fremdeles i tenkeboksa, litt usikker på hva jeg bør velge...

Nå når jeg har blitt en "ihuga" elbil fører har jeg tenkt at dette blir slik fremover. kan man da klare seg med 16A i fremtiden? Ja! Vil det like vel være lurt å vente til prisene faller for det første og for det andre at høyere kapasitet tilrettelagt for fremtidige ladekapasitet i nye biler (Leaf snart) og heller gå til anskaffelse for et høyere ladenivå. Vel, tror faktisk det kan være lurt å tenke på... Så har man dette med 10/16A ved reise. Da er det bedre å få tak i en kombinert sak som finnes på markedet i dag, men som ikke er CE merket/godkjent (enda?), men det koster da "noe"
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA