Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think classic i 1 mnd, vannfylling? Noen som kan gi opplæring?

Startet av Oesse, onsdag 06. juni 2012, klokken 09:37

« forrige - neste »

Oesse

Hei,

Min arbeidsgiver har bestemt at de skal sette opp et par 16A stikkontakter i garasjen på jobben. Har dog ikke turt å spørre om de kan koble til en 16A ladestasjon. Men tenkte jeg skulle ordne dette på egen hånd. Lurer derfor på om det er mulig å koble ladestasjoner til en stikkontakt, i steden for direkte i sikkringskapet?

Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal gå, siden både støpsel og kontakter er 16A.

Øistein
Horten

dissern

Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Oesse

Sitat fra: dissern på onsdag 16. mai 2012, klokken 08:18
Hvorfor kan du ikke bruke 16A ladekladd?

Det følger vel bare med 10A kabel til Leafen. Selger de 16A utenom?
Horten

cra

Sitat fra: Oesse på onsdag 16. mai 2012, klokken 08:34
Sitat fra: dissern på onsdag 16. mai 2012, klokken 08:18
Hvorfor kan du ikke bruke 16A ladekladd?

Det følger vel bare med 10A kabel til Leafen. Selger de 16A utenom?

Mitsubishi selger dem vel i alle fall løst til i-Miev, og de kan brukes på Leaf, mener jeg å ha lest. :).

Elbilhjelpen.no selger en rimelig en for semi-fastmontering (veggmontert, men med blå kontakt (ikke vanlig "hjemmekontakt")), men jeg vet ikke om denne pr akkurat nå er på vent for CE-merking?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ehaarberg

Jeg hiver meg på tråden av nysjerrighet her.

Er det noen som bruker trilling-lader til Leaf, og hva blir ladetiden da?  Priser på kladden er også interessant dersom noen har det.

Er skeptisk til den ikke CE-godkjente saken kjenner jeg, men den har jo en hyggelig pris i det minste.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

BE

Ja, det er flere som bruker trillingkontakten på 16A til å lade Leaf her på forumet. Den fungerer aldeles utmerket og er CE merket.

Pris på Mitsubishi-forhanler var ca. 6800,-, men dette varierte noe.

Dessverre for ser det nå ut til at også trillingene går over til 10A ladere, og disse ladekablene begynner å bli vanskelig å få tak i.

Ladetid fra 0-100% er ca 6.5 timer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Oesse

Sitat fra: BE på onsdag 16. mai 2012, klokken 11:25
Ja, det er flere som bruker trillingkontakten på 16A til å lade Leaf her på forumet. Den fungerer aldeles utmerket og er CE merket.

Pris på Mitsubishi-forhanler var ca. 6800,-, men dette varierte noe.

Dessverre for ser det nå ut til at også trillingene går over til 10A ladere, og disse ladekablene begynner å bli vanskelig å få tak i.

Ladetid fra 0-100% er ca 6.5 timer.

6,5 Timer fra 0-100% ? Det er isåfall mer en hva pod point laderen klarer, eller..?

Er det som regel bare "vanlige" stikkontakter på offentlige ladestasjoner?  EEC kontakter? eller begge dele?

Horten

BE

Jeg har ikke målt Pod Point'en , men dersom det trekkes 16A fra stikkontakten skal det ikke ta mer enn 6.5 timer med den heller.

Alle ladestasjoner jeg har vært innom har vanlig stikkontakt, noen har begge deler.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Arha

Sitat fra: Oesse på onsdag 16. mai 2012, klokken 08:07
Hei,

Min arbeidsgiver har bestemt at de skal sette opp et par 16A stikkontakter i garasjen på jobben. Har dog ikke turt å spørre om de kan koble til en 16A ladestasjon. Men tenkte jeg skulle ordne dette på egen hånd. Lurer derfor på om det er mulig å koble ladestasjoner til en stikkontakt, i steden for direkte i sikkringskapet?

Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal gå, siden både støpsel og kontakter er 16A.

Øistein

Enten har jeg misforstått noe her, eller så har du det.  Du plugger ganske enkelt den medfølgende ladeledningen i en vanlig stikkontakt når du skal lade, det er ikke nødvendig å ha en spesiell lader.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

daggad

Jeg bruker 16A trillingkladd og det fungerer utmerket. Ladetiden er betydelig mye bedre enn med den medfølgende på 10A, men noe eksakt måling har jeg ikke gjort.
Kontakten har heller aldri blitt varm overhodet.

Jeg bruker 10A kladden fast på veggen hjemme, og tar med 16A i bilen.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Oesse

Sitat fra: Arha på onsdag 16. mai 2012, klokken 12:25
Sitat fra: Oesse på onsdag 16. mai 2012, klokken 08:07
Hei,

Øistein

Enten har jeg misforstått noe her, eller så har du det.  Du plugger ganske enkelt den medfølgende ladeledningen i en vanlig stikkontakt når du skal lade, det er ikke nødvendig å ha en spesiell lader.

Men den lader bare ved 10A.. Vil ha en 16A ladekabel.
Horten

Oesse

Sitat fra: daggad på onsdag 16. mai 2012, klokken 13:04
Jeg bruker 16A trillingkladd og det fungerer utmerket. Ladetiden er betydelig mye bedre enn med den medfølgende på 10A, men noe eksakt måling har jeg ikke gjort.
Kontakten har heller aldri blitt varm overhodet.

Jeg bruker 10A kladden fast på veggen hjemme, og tar med 16A i bilen.

Hvem/hvor kan jeg ringe for å bestillen en slik kabel? Er vel ikke alle Mitsubishi, Citroën eller Peugeot forhandlere som selger trillingene?
Horten

el-snorre

Hva som er anbefalt og hva som er mulig er to ulike ting. Det er mulig, men ikke å anbefale å belaste en 16A kontakt/kurs med 16A belastning. Les siste elbilnytt om detaljer: http://elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/1/70

En16A kurs tillater trekk på tett oppunder 3700W, og vanlige kontakter er dimensjonert for 16A, men da som peek/toppbelastning i korte perioder. Lading av Leaf på 16A gir en vedvarende last, og den reele effekten kan variere med +/-10%.

En helt ny 16A kurs vil kreve tykkere kabel 4mm mot 2,5mm tidligere, er vi blitt fortalt. Ledningsopplegget vil nok tåle belastningen, men om kontakten er av dårlig kvalitet, eller dårlig skrudd, vil man kunne få varmgang over tid.

Elfaglig så anbefales det ikke vedvarende last over 80% av kapasiteten (her 80% av 16A).

En god sammenligning er at det ved nyinstallasjon av varmtvansberedere så får du ikke belaste sikringskursen med mer enn 1950W, under 10A altså, selv om kursen er 16A.

Ja, Trillingene leveres nå med 10A ladekabel.

Ønsket om raskere lading bør ikke løses med å tyne sikringskurser, men ved valg av riktig ladeutstyr.

Om arbeidsgiver dekker legging av kurs frem til p-plass bør det da bare være å si til arbeidsgiver at "jeg dekker ladestasjonen" eller spørre om de ikke tar den kostnaden i samme slengen. Foreningen har rabatt hos Proxell på dems løsning, finnes også andre løsninger.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

jkirkebo

Sitat fra: Oesse på onsdag 16. mai 2012, klokken 13:32
Hvem/hvor kan jeg ringe for å bestillen en slik kabel? Er vel ikke alle Mitsubishi, Citroën eller Peugeot forhandlere som selger trillingene?

Hvis ikke du får tak i en i Norge kan du evt. bestille fra http://www.evseupgrade.com. Den er kliss lik den du får med bilen, men oppgradert til 16A og med 1.5m kabel fra EVSE til shuko-plugg istedenfor 30cm. Det er en fordel da selve boksen kan ligge på bakken istedenfor å henge etter pluggen.

Merk at den kommer uten shuko-plugg, den må man sette på selv.

Pris ca. 7500,- inkl. frakt, fortolling og moms.

Min har fungert helt prikkfritt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ehaarberg

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mai 2012, klokken 14:30
Hvis ikke du får tak i en i Norge kan du evt. bestille fra http://www.evseupgrade.com. Den er kliss lik den du får med bilen, men oppgradert til 16A og med 1.5m kabel fra EVSE til shuko-plugg istedenfor 30cm. Det er en fordel da selve boksen kan ligge på bakken istedenfor å henge etter pluggen.

Merk at den kommer uten shuko-plugg, den må man sette på selv.

Pris ca. 7500,- inkl. frakt, fortolling og moms.

Min har fungert helt prikkfritt.

Har denne alle de nødvendige godkjenningene som kreves i Norge?  Det er litt av grunnen til at jeg ikke har ønsket å gå for ladekladden med 10 og 16 ampere som er nevnt flere ganger i andre tråder.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA